Moje O2: Stále nelze platit online, nadsazené poplatky a mobilní aplikace je na houby

Firma O2 Czech Republic je poskytovatelem kompletního spektra služeb informačních a komunikačních technologií, který v současné době provozuje téměř osm miliónů mobilních a pevných linek. Dosahuje miliardových obratů. A stále neumí zprovoznit online platbu jakoukoliv kartou. Její mobilní aplikace od O2 pak buď nefunguje anebo, jak píší samotní uživatelé, není zcela podle jejich představ. A aby toho ještě nebylo málo, v dnešní digitální době zasílá upomínky za neuhrazené služby po splatnosti poštou. Za ně svým klientům klidně naúčtuje 181, 50 Kč – za jeden jediný dopis, který vytiskne a pošle poštou automat. 

Ač společnost O2 generuje mnohamiliardové obraty (za poslední rok činily provozní výnosy tuzemské O2 přes 33 miliard korun), přesto nedokáže zajistit ani ty nejzákladnější funkce pro své zákazníky, kterými již oplývají online samoobsluhy hlavních konkurentů – T-Mobile a Vodafone. A sice online služba MojeO2 totiž stále neumožňuje svým zákazníkům platit jakoukoliv platební kartou. Mobilní aplikace na tom pak není zrovna o moc lépe.

Mobilní aplikace Moje O2 – opět plno chyb a nedodělků

K usnadnění přístupu k vlastním službám spustilo O2 také mobilní verzi Moje O2. Ta je dostupná pro AndroidiOS a Windows Phone, kterou však poslední dobou provázejí samé problémy. Po posledním updatu, který proběhl na přelomu srpna, se uživatelé kupříkladu nemohli do mobilní aplikace Moje O2 ani přihlásit. Nešlo jim zobrazit vyúčtování, což je asi jedna z nejdůležitějších funkcionalit, která by rozhodně u podobné aplikace neměla chybět a nejspíše hlavní důvod, proč si uživatelé podobnou aplikaci vůbec stahují.

Stejně tak nešlo zaplatil skrze aplikaci vyúčtování. Tedy samotná aplikace byla v mnoha ohledech k ničemu. Chyb a nedodělků v aplikaci bylo hodně, některé z nich O2 již stihlo opravit.

Nicméně názory samotných uživatelů zatím stále značí, že bude stále ještě na čem pracovat. Minimálně na verzi pro Android. Stejně tak mají smůlu firemní zákazníci, pro které není mobilní aplikace Moje O2 zatím vůbec žádná. Ti si budou muset ještě nějaký ten pátek počkat. Jak dlouho, není jasné. Ale vzhledem k tomu, že posledně u webové aplikace Moje O2 museli na tytéž funkce čekat firemní zákazníci 2 roky, ani zde se nedá očekávat, že to bude v dohledné době.

Moje02MojeO2-1

Webová aplikace Moje O2

Jsou tomu ani ne 4 roky, co bylo spuštěno Moje O2 (pilotní provoz začal v srpnu 2011) a ani webové verzi se nevyhnuly značné porodní bolesti. První ohlasy uživatelů byly dosti negativní, jelikož opět chyběly důležité funkcionality (chybějící informace o konci platnosti balíčků a služeb). O dva roky později zpřístupnilo O2 tuto aplikaci také pro firemní zákazníky (v květnu 2013). Od té doby prošla aplikace ještě mnoha úpravami, než se dostala do dnešní použitelné podoby, kdy umožňuje ručně nastavit například roaming, internetové balíčky, hlasovou schránku apod. Tedy vlastně to, co se od ní očekávalo už tak nějak při startu…

MojeO2 umožňuje zatím stále jen platbu prostřednictvím platebních karet od Komerční banky, ČSOB, České spořitelny anebo Raiffeisen bank. Pokud máte jinou banku, máte smůlu a musíte využít platbu převodem z účtu na účet, platbu inkasem anebo, pokud to umíte, můžete využít platbu za pomocí QR kódu (tuto možnost platby nabízí nejen O2, ale i Vodafone a T-Mobile).

Což, uznejte, je v době, kdy má platební bránu umožňující platit jakoukoliv kartou snad každý malý eshop, trošku krok zpět. Když dokáží tuto funkcionalitu implementovat malé eshopy, asi to nebude až takový problém, který by bránil udělat totéž také telekomunikačnímu gigantovi. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Moje O2 je vždy ve všem pár let za okolním světem. Ale pokud jste dočetli až sem, tak víte, že tomu tak není poprvé.

Samotná webová aplikace pak nejspíše postrádá asi jeden důležitý prvek zabezpečení – a sice odhlášení uživatele po delší době nečinnosti. Touto funkcionalitou disponuje například hlavní konkurent Vodafone. U O2 se vám zatím nestane, že by vás kdy aplikace odhlásila klidně i po hodině nicnedělání.

Aplikace Moje O2 – nesmyslné poplatky, které neřeší příčinu problému

Druhým vcelku zábavným a plánovaným nedodělkem je zasílání upozornění k vyúčtování a upomínek. Zatímco v nastavení Moje O2 si můžete zvolit, zda chcete zasílat vyúčtování elektronickou či tištěnou formou (to abychom šetřili naše lesy a přírodu), u upomínek po splatnosti vám už chodí klasický dopis. Za jeho vystavení vám O2 naúčtuje automaticky poplatek ve výši 181, 50 Kč. Pokud tedy nezaplatíte fakturu včas, lehce se vám stane, že zaplatíte klidně i částku rovnající se celému vašemu měsíčnímu vyúčtování.

Nesmyslný poplatek

Zda je tento krok v pořádku anebo ne, je na posouzení jiných. Nicméně by se určitě slušelo dlužníka upozornit během měsíce možná více než jednou (třeba 1x týdně), že je třeba zaplatit, než si hned účtovat skoro 200 Kč za jeden dopis. A možná v již prvním upozornění by mohla být zmínka o tom, že v případě, že nezaplatí fakturu do určitého dne, bude mu naúčtována smluvní pokuta. Pak by možná klienti nebyli nemile překvapení, proč právě přišli o dvě stě korun. A velice pravděpodobně by také ubylo zákazníků, kteří třeba nezaplatili včas, stejně tak by asi ubylo následných stížností. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě a když to navíc stejně zaplatí samotní klienti, že?

Pokud byste se přece jenom rozhodli, že začnete využívat aplikaci Moje O2, máme tady pro vás takového stručného průvodce. Ostatně ono vám ani nic jiného nezbude, pokud chcete využívat služeb O2 a nechcete kvůli každé maličkosti běhat na prodejnu, Moje O2 budete chtě nechtě muset používat.

Vytvoření účtu na Moje O2

Pomocí internetové samoobsluhy Moje O2 (https://moje.o2.cz/) si nejdříve musíte vytvořit nový účet, abyste vůbec mohli tuto službu používat (buď jednorázový anebo trvalý přístup). Pokud máte nějaké číslo u O2, tak vám většinou rovnou vygenerují vaše O2 ID a vytvoří vám nový účet již při podpisu smlouvy, následně vám přijde email, kde po kliknutí na odkaz v emailu potvrdíte platnost vaší emailové adresy.

Pokud číslo u O2 máte, ale nemáte své O2 ID, tak si na webu Moje O2 (https://moje.o2.cz/login/registration) můžete účet sami vytvořit. Pokud žádné telefonní číslo u O2 nemáte, lze využít tento registrační formulář pro vytvoření účtu pro Moje O2 bez telefonního čísla.

Přihlášení do Moje O2

Pro přihlášení můžete využívat dvě varianty. Jednorázové přihlášení bez registrace. Anebo trvalý přístup do Moje O2 (tzn. máte jedno stálé heslo).

  1. Jednorázové přihlášení lze učinit na adrese: https://moje.o2.cz/login/loginOneTime
  2. Přihlášení pod vaším o2 ID lze učinit klasicky na https://moje.o2.cz/

Jednorázově

Do zobrazeného formuláře napíšete své telefonní číslo a ihned vám jako zpětná vazba přijde sms zprávou vstupní kód (bez něho se neposunete dál). Jednorázové přihlášení nelze využít, pokud je již k tomuto telefonnímu číslu vytvořen / přiřazen účet v aplikaci Moje O2. Stejně tak vám nebude jednorázové přihlášení fungovat, pokud jste firemní zákazník, jelikož firemní zákazníci musí využít pro přihlášení pod O2 ID, které jim bylo přiděleno. Tato funkce je tak určena jen pro spotřebitele a jejich osobní čísla.

Přihlášení pod vaším O2 ID

O2 ID je přihlašovací jméno nutné pro přístup do internetových O2 služeb. Volíte si ho sami při registraci do některé ze služeb a zůstává vám napořád (není možné ho změnit). O2 ID se musí skládat z minimálně 5 znaků (bez háčků a čárek). Musí se jednat o kombinaci písmen a číslic. Pokud ho ještě nemáte, je možné se zaregistrovat zde. Po registraci vás již systém navede jak postupovat dál.

Výstřižek

Co když se mi nedaří přihlásit?

Zapomněli jste heslo, nepamatujete si email, který jste použili? Stačí jediné - vyplnit formulář pro obnovení přihlašovacích údajů. K tomu však potřebujete znát kontaktní email, na který vám systém pak zašle formulář pro reset hesla. Pokud si už email, který jste použili při registraci nepamatujete, podívejte se na smlouvu. Případně skočte na prodejnu anebo zavolejte na infolinku.

Výstřižek

Moje O2 – průvodce vyúčtováním služeb

V online samoobsluze Moje O2 si sice můžete nechat zobrazit veškeré faktury, ale je docela možné, že vám nebudou některé zaúčtované položky jasné. Pro tyto účely O2 vytvořilo poměrně přehledný „manuál“, který je jakýmsi průvodcem po galaxii ve vyúčtování služeb. O2 jej nazvalo Průvodce vyúčtováním služebDoporučujeme si ho pročíst, jelikož pak budete lépe rozumět tomu, za co platíte.

Stejně tak, abyste zbytečně neplatili peníze navíc, pokud to vyloženě nevyžadujete, nastavte si ihned po přihlášení do Moje O2, že si chcete nechávat zasílat elektronické vyúčtování místo tištěného – ušetříte, je totiž zdarma. Najdete jej po kliku na záložku vyúčtování, kde úplně dole svítí položka – Nastavení vyúčtování. Bohužel z pohledu UX asi také trošku fail, jelikož toto tlačítko by se mělo nacházet spíše někde nahoře, protože přece jenom většinou si neprohlížíme vyúčtování odspodu (tedy od toho nejstaršího), ale od toho nejnovějšího, které se nachází nahoře. Ale třeba má O2 k dispozici data z webové analytiky, které dokazují, že se uživatelé Moje O2 chovají naprosto jinak :-).

NSvyuctovani

Typvyuctovani

Moje O2 – platby za poskytované služby

Platba kartou

K platbě vašich závazků není možné použít jakoukoliv kartu. O2 akceptuje pouze karty Komerční banky, ČSOB, České spořitelny nebo Raiffeisen bank.

Jak na to?

Platba se provádí  pomocí internetové samoobsluhy pomocí platebního tlačítka, které vás přenese do e-bankingu. Zde na vás čeká předvyplněný příkaz k úhradě včetně částky a variabilního symbolu.

  1. Přihlaste se do Moje O2 a přejděte k poslednímu vyúčtování.
  2. Klepněte na tlačítko Zaplatit a vyberte logo své banky. Budete přesměrováni do elektronického bankovnictví.
  3. Přihlaste se do elektronického bankovnictví a potvrďte předvyplněný příkaz k úhradě.

Platba inkasem

Platba se vždy automaticky strhne a nemusíte tak řešit splatnosti vašich faktur. Musíte si otevřít svůj účet zaměřený na inkasní platbu a poté budou vaše faktury vždy včas zaplaceny automaticky.

Jak na to?

  1. Připravte si číslo účtu, ze kterého budete inkasem platit
  2. Kontaktujte infolinku O2 na lince 800 02 02 02 a zažádejte o nastavení platby inkasem
  3. Přes vaše internetové bankovnictví si nastavte svolení k inkasu nebo požádejte banku o otevření svého účtu pro inkasní platbu ve prospěch účtu O2: 6007-0700103393/0300 (ČSOB) pro platbu za služby pevné sítě a 500114004/2700 (Unicredit bank) pro platbu za mobilní služby (některé banky požadují referenční číslo plátce = specifický symbol)
  4. Aby proběhla inkasem již následující platba, je nutné nastavit tuto službu nejpozději 7 pracovních dnů před koncem zúčtovacího období 

Co je inkasní limit?

Jedná se o maximální částku, kterou může společnost O2 požadovat od vaši banky za poskytované služby v daném měsíci. Pokud nastane situace, že bude částka překročena, platba jednoduše neproběhne. Obdržíte „SOS“ zprávu, která vás bude informovat o překročení stanoveného limitu. Rozdíl (dlužnou částku) poté uhradíte buď převodem nebo na poště pomocí složenky. Limit by měl být takový, aby pokrýval vaši měsíční útratu. Je dobré si udělat rezervu, jelikož je samozřejmě možné, že svůj rozpočet překročíte. Minimální výše limitu je 500 Kč. Suma musí být vždy zaokrouhlena na celé stokoruny. Zároveň musí inkasní limit odpovídat částce, kterou jste si nastavili jako limit u O2.

Platba pomocí QR  kódu

Jedná se o úhradu přes fotoaparát v mobilu. Tento styl platby umožňuje jednoduchou úhradu faktur. V QR kódu jsou ukryty veškeré podstatné informace – číslo účtu, částka či  variabilní symbol apod. Platící musí být vybaven chytrým telefonem a mobilní aplikací banky, prostřednictvím které chce platit. V této aplikaci poté jednoduše spustí čtečku QR kódů, která kód vyfotí a následně zobrazí podklady k platbě. Pak si musíte jen zkontrolovat, zda jsou fakturační údaje v pořádku.

Reklamace platby

Reklamaci je možné podat do dvou měsíců po vystavení vyúčtování a to i v případě, že už byla částka odečtena z vašeho účtu. Více na téma reklamce se dozvíte zde. Samozřejmě, pokud máte nějaký problém, lze vše zadat prostřednictvím služby Moje O2, prostřednictvím tlačítka Nahlásit poruchu.

Komentáře

Nahoru