Mozilla hodlá blokovat cookies. Provozovatelé inzertních systémů se bouří

Připravovaná verze Firefoxu s pořadovým číslem 22 by měla ve výchozím nastavení blokovat cookies třetích stran. Reklamní průmysl se cítí ohrožen, protože to může znamenat omezení cíleného zobrazování inzerce.

Inzertní systémy totiž používají cookies pro to, aby monitorovaly aktivity uživatele a nabídly mu reklamu v závislosti na vyhodnocení jeho dosavadních aktivit. Případně jsou cookies používány k výplatě partnerů zapojených do inzertního systému. Pomocí cookies se totiž trackují uživatelé po dobu 30 až 45 dní a na základě toho pak vyplácejí partnerům provizi, pokud si během dané doby uživatel objednal nějaké zboží. Stejně tak se cookies používají k remarketingovým kampaním, kdy uživatelům jsou zobrazovány různé typy reklamy na základě toho, jaké stránky či konkrétní URL navštívil. Díky tomu je online reklama daleko efektivnější, jelikož jsou jednotliví zákazníci lépe segmentovaní. To má pozitivní efekt jak pro inzerenty, tak pro provozovatele reklamních systémů. Rozšíření politiky nesledování pomocí cookies by negativně ovlivnilo celý reklamní průmysl.

Cookies – zásah do soukromí?

Nicméně spousta uživatelů považuje sdílení údajů z cookies za zásah do soukromí a snaží se proti tomu bránit. Třeba právě vypnutím cookies v prohlížeči. Tuto funkci umožňuje velké množství prohlížečů. Ale jen malé procento uživatelů však blokování cookies používá.

A pokud by právě Mozilla zavedla ve výchozím nastavení svého stěžejního prohlížeče vypnuté cookies, znamenalo by to doslova pohromu pro mnohé provozovatele webů a ovlivnilo to zcela jistě celý trh s online reklamou.

Proč ale provozovatelé reklamních serverů protestují až teď, když třeba prohlížeč Safari od Applu již stejnou nebo dokonce přísnější politiku má již dávno? Mozilla Firefox má totiž minimálně 2,5x vyšší tržní podíl a pak se jedná o projekt open-source s širokou komunitou vývojářů. Použité technologie jsou tedy veřejné a je možné je diskutovat, inspirovat se jimi nebo je analogicky aplikovat i na jiné projekty. Navíc je Mozilla Foundation závislá i na příjmech od Googlu, který může mít dojem, že na ni může vyvinou určitý nátlak. Pokud se týče Safari, tak v jeho případě se Google snažil odmítání cookies obejít, dostal ovšem za to pokutu 22,5 milionu USD. Jak dopadne situace s Mozillou, to je zatím ve hvězdách. Ale jedno je jisté již teď. Blokace cookies dokázaval zvednout ze sedadel snad každého internetového podnikatele.

Komentáře

Nahoru