Na Novinky.cz již přestali označovat komerční sdělení?

Na Novinky.cz již přestali označovat komerční sdělení?

Po přečtení prví věty u článku Netradiční nápady proměnily byt v dokonalý a nadčasový domov jsem si řekl, že tohle sdělení si určitě zaplatil inzerent – nejspíše samotný developer projektu, který stojí za výstavbou nových bytů v Malešicích. Zkusil jsem se začíst dále, ale stále jsem se nemohl zbavit dojmu, že někdo si obě postavy vymyslel, stejně jako celý příběh o tom, proč si mladý pár zvolil zrovna projekt Malešice. Autor asi psal svůj první „nezaujatý“ článek (nebo zkrátka neumí psát). Jinak by možná věděl, že v u článků podobného typu není možné jen a jen chválit, ale občas je třeba zmínit i nějaká negativa (článek je pak „více uvěřitelný“, nenapadne vás ani na minutu přemýšlet nad tím, že je placený, protože zmiňuje i záporné stránky). A hlavně – věděl by, že lidé jsou zvídaví. Když tedy použije stejné fráze jako u jiných starších článků, které byly použity pro propagaci v jiných médiích, s největší pravděpodobností to praskne.

Kde čerpal náš nebohý autor inspiraci? Tohle zjištění mi zabralo celých pět minut, stačilo zadat do Googlu frázi „projekt Malešice“ a využít k vyhledávaní https://www.google.cz/imghp. Netrvalo dlouho a našel jsem, co jsem hledal. Obrázek, který se nápadně podobal tomu z článku. Došel jsem k závěru, že se autor z Novinek nejspíše inspiroval u tohoto článku: Vzorový byt v projektu Malešice. Jinak si nedovedu vysvětlit, že se ukázkový byt manželů Richarda a Jarmily Pálových tak nápadně podobá obrázku z tohoto článku a většina frází je dle mého soudu okopírovaných či převzatých a trošku lépe rozepsaných.

Část textu (?ze zaplaceného reklamního sdělení?) na Novinkách

Část textu (?ze zaplaceného reklamního sdělení?) na Novinkách

Článek z ihned.cz

Článek z ihned.cz

I další fráze jsou si nápadně podobné:

Vyřízlé texty z článku na Novinkách

Vyřízlé texty z článku na Novinkách

Článek na ihned.cz

Článek na ihned.cz

Šance, že by prodejce uvedl argumenty, proč si koupit byt a náhodou by se přesně všech totožných argumentů chytli i kupující, je nulová. Nebo aspoň já jsem se s tím za svou několikaletou praxi nesetkal. Stejně tak je „zvláštní“, že byt vypadá zcela stejně jako v článku na ihned.cz – možné by to bylo jen v případě, že by developer udělal všechny (nebo alespoň dva) byty v Malešicích úplně stejné – včetně zařízení interiéru a náhodou se do nich nastěhovala i naše (vymyšlená) rodinka. A poslední věc – šance, že by se s tím náhodou chtěli pochlubit a dostal se jejich názor až na titulku Novinky.cz, je ještě nižší. Snad budou příště lidé píšící tyto bludy více kreativní (a nebo Novinky přišpendlí k takovému článku textík: komerční článek). Samozřejmě se mohu mýlit, ale já v těchto věcech chybuji maximálně jednou za deset let :-).

PS: Už se mi nechtělo hledat, zda i ihned.cz informuje čtenáře o tom, že určitý článek je zaplacený. Doufám, že ano. Nicméně na Novinkách zatím takové články nikomu nevadí. Otázka je, jak dlouho to bude trvat, než to lidé prokouknou.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru