Nejhorší hra v historii: Zůstane pohřbená v poušti?

Je těžké si představit videohru tak špatnou, že by mohla ohrozit celý trh, ale společnosti Atari se to podařilo. V roce 1982 vypustila na trh hru E.T – The Extra-Terrestial, propadák tak kolosální, že Atari radši necelé 4 miliony neprodaných kopií odvezla do pouště v Novém Mexiku a tam pohřbila.

Aspoň to říká nejpopulárnější městská legenda všech hráčů. Nyní se našel dokumentární tým, který chce najít místo posledního odpočinku největší ostudy společnosti Atari.

Čím byla hra tak strašná, že si zasloužila ponížení anonymního masového hrobu?

E.T. byla strašlivá videohra, založená na stejnojmenném filmu. Vývoj hry stál miliony dolarů (Atari musela údajně vynaložit 20-25 milionů dolarů jen pro získání potřebných licencí), ale vývojáři na práci měli pouhých pět týdnů. Zadání totiž dostali v červenci, ale hra musela být připravena pro lukrativní vánoční sezónu.

Pro srovnání: Halo 4 byla vyvíjena čtyři roky a stála mezi 80 a 100 miliony dolarů včetně marketingu. Původní film E.T. stál v roce 1982 10 milionů, což by se dnes rovnalo nějakým 23 milionům dolarů.

Výsledná hra E.T. překonávala jedině rekordy ve zklamání. Hlavní postavou hry byl E.T., který se pohyboval po dvoudimenzionální mapě a hledal tři kousky intergalaktického komunikátoru (aby mohl „zavolat domů“). Kousky vesmírného telefonu se nacházely v otřesně zelených jámách, kam musel E.T. vždy spadnout a nechat si sebrat část životů. Občas narazil na nějakou tu součástku, obvykle ale nenalezl nic a musel vynaložit další životy, aby se z jámy zase vyhrabal ven. Čas od času se na scéně objevil vládní agent, aby mimozemšťanovi kousky komunikátoru sebral.

Zdá se vám to nudné i na poměry v roce 1982? Nebudete daleko od pravdy. Atari vyrobila 5 milionů kopií hry a prodala pouhých 1,5 milionu. Prodejem hry se nepokryly ani náklady na její výrobu. Hra efektivně rozložila Atari a díky ní získalo mnoho lidí pocit, že videohry jsou slepá ulička. Naštěstí o pouhý rok později překvapivě skórovalo Nintendo a videohrám opět svitla naděje na přežití.

Miliony nechtěných kopií E.T. byly pohřbeny v Alamogordu v Novém Mexiku. Odpočívaly by tam navždy, nebýt filmařského týmu z Ontaria. Tým získal povolení od vlády Alamogorda, aby se mohl vypravit do pouště a nepodarek vykopat.

E.T. nicméně poskytuje důležitou lekci. Nafouknuté výrobní náklady mohou potopit celé studio a zajímavá franšíza ještě zdaleka nezaručí, že hra bude za něco stát. Dnes už se patrně nestane, aby neúspěch jedné hry potopil celý trh s konzolemi, ale hraní špatné hry je a vždy bude trestem samo o sobě.

Zdroj: http://mashable.com/2013/06/06/worst-game-ever/

Zdroj obrázku: http://mashable.com/2013/06/06/worst-game-ever/

Komentáře

Nahoru