Dnes vyšlo 1 článků

Nejhorší scénář Facebooku: stát se příštím Yahoo

Nejhorší scénář Facebooku: stát se příštím Yahoo

Posuňme se trochu v čase o pár let dopředu a pojďme si ubrat pár let, abychom se dostali opět do doby bezstarostného dospívání… Píše se rok 2020 a vám je 13 let. Rozlišení mezi skutečným životem a světem Internetu existuje jen velmi málo. Počítač reaguje na váš obličej, stačí jen mrknout a zpráva, fotografie nebo video je odeslána. Vaši přátelé jsou vám vždy k dispozici, můžete je okamžitě kontaktovat, jsou neustále online.

Ne, tohle není zase takové sci-fi. Vždyť sociální sítě se dostaly do našich každodenních činností a staly se synonymem Internetu, počítačů a mobilních zařízení už v roce 2013.

Kde bude ale Facebook v roce 2020? Facebook za 7 let je stále velmi populární a vlivný. Jinými slovy z Facebooku se stane Yahoo.

Yahoo bývalo dominantní jako Facebook

Klidně se smějte, pokud musíte. Yahoo se dnes s návratem Marissy Mayer zoufale snaží vzkřísit. Kdysi byl ale na webu stejně tak dominantní, jako je dnes Facebook. Před patnácti lety byl Yahoo cílem číslo 1 na webu s 40 miliony měsíčních návštěvníků. Ve srovnání s počtem 1,1 miliarda, kterým se může chlubit Facebook, se to zdá jako nepatrné zrnko písku. Ale pamatujte na to, že tenkrát bylo k internetu připojených jen 140 milionů lidí.

Je pravda, že Yahoo na svém vrcholu nebylo tolik dominantní, jako je dnes Facebook. V roce 1998 navštívila Yahoo asi jedna třetina internetových uživatelů. Dnes, s globálním publikem 2,4 miliardy, má Facebooku asi polovinu z nich. Ovšem Yahoo na tom v současné době není vůbec špatně. Každý měsíc jeho stránky navštíví asi 700 milionů lidí. Ve Spojených státech má Yahoo více návštěvníků než Facebook.

Za všechno může demografie

Tak proč je Facebook stále považován za mnohem lepší než Yahoo? Demografie. Facebook hodně cílí na uživatele mladší 18 let, zejména na ty ve věku od 18 do 24. Yahoo na tyto věkové skupiny moc necílí.

Může Facebook tvrdit, že má dominantní postavení na trhu mezi mladými lidmi? To je určitě možné. Stejně tak se třeba značkám Apple a Nike daří vypadat v očích mladých generací tolik cool.

Nejnovější výzkumy ukazují, že počet dospívajících uživatelů Facebooku se ustálil. Navzdory zprávách o opaku opravdu neopouští platformu v celých houfech. Pokles není významný. Součástí problému je také fenomén dětí, které jsou vystrašeny staršími členy rodiny, kteří je na Facebooku sledují. Jakmile dospívající zjistí, že mají profil na Facebooku i jejich tety nebo dědové, jejich nadšení rychle zmizí v obláčku kouře.

Naštěstí pro Facebook neexistuje žádný gigant pracující na stejném principu, který by mohl zaujmout jeho místo. Dospívající se místo toho přesouvají k sociálním sítím fungujícím úplně jinak. Jako příklad si uveďme Instagram – rádi sdílejí svůj život ve fotografiích. V zahraničí si získává pozornost Snapchat. Dospívajícím vyhovují uzavřené sítě, kde mají trochu soukromí, aby si jen mohli psát se svými přáteli. To představuje silnou hrozbu pro Facebook, který chce být stále více veřejný.

Korunuje to Google Glass

Divokou kartou v této směsi je Google Glass. Pokud by se nositelné počítače staly během několika let populární, mohlo by to radikálně změnit způsob, jakým se díváme na média. Facebook ukázal, že se dokáže přizpůsobit na mobilní telefon, ale přinést takový zážitek, na který jsme zvyklí i z desktopu, na něco jako Google Glass bude tou nejvyšší výzvou. Na Google Glass bude Facebook jen další aplikací, jeho speciální hodnota bude ztracena.

A z Facebooku se stane Yahoo

V takovém scénáři soudného dne Facebook ovšem nezmizí. Jen se z něj stane další Yahoo. Stejně jako Yahoo si bude nadále udržovat svoji obrovskou uživatelskou základnu, která ale bude stárnout. Přestože bude vydělávat, své slavné dny bude mít za sebou. Opět ale dokáže, že demografický vývoj je osud.

Zdroj: Mashable

Komentáře

Nahoru