Pavel Eichler z HitHit.cz: Ego je velký problém nejen ve crowdfundingu

HitHit je takovou českou obdobou Kickstarteru. Serveru, který pomáhá lidem splnit si svůj sen. Funguje na bázi crowdfundingu. Tedy tak, že na samotný rozjezd projektu přispívají lidé sami, neboť věří v jeho úspěch, či se jim zkrátka líbí samotná myšlenka celého projektu. Díky HitHitu tak mohla vzniknout Pracovna v parku, začal se vyrábět sedací batoh BagoBago, pořádal se festival United Islands of Prague, na který se vybralo přes 1,7 milionu korun. Dále díky nim mohl Miloš Čermák vydat knižně své povídky.

Díky HitHitu mohly vzniknout mnohé úspěšné projekty a zhmotnit se nápady lidí, kterým chyběly peníze, kontakty a někdy také i trocha odvahy. A jelikož je stále HitHit u nás docela neznámý, rozhodl jsem se, že jej udělám o fous známější. Proto tady dnes máme Pavla Eichlera, který projekt spoluzaložil.

Ahoj Pavle, zkus nám prosím stručně povyprávět, jak a kdy vás napadlo spustit platformu HitHit?

S kolegou Alešem Burgerem se opravdu dlouho pohybujeme na hudební scéně. Aleš na konci 90. let rozjížděl elektronickou taneční scénu, pořádal jeden z tehdy největších festivalů u nás Cosmic Trip a já mu dělal PR. Postupem času jsme se elektroniky rozkročili do více žánrů a z festivalu například na produkci akcí typu Red Bull Letecký den. Často za námi chodili kámoši umělci s prosbou, zda jim můžeme z té a té firmy, kde někoho známe, můžeme pomoct sehnat peníze na jejich kreativní nápady. My na to bohužel neměli čas ani možnosti. Když jsme pak potkali kluky ze softwareový firmy Aspect Works, kteří Hithit naprogramovali, ale neznali nikoho, kdo by si tam založili projekt, slovo dalo slovo a od listopadu 2012 jsme on air.

Zkus nám prosím vysvětlit, jak obě výše zmíněné platformy fungují a k čemu slouží.

Hithit.cz a kickstarter.com jsou si de facto podobní jako vejce vejci. Kreativní lidé mají nápad, ale nemají peníze na jeho realizaci. Založí si proto na Hithit.cz projekt, v něm popíšou o co jde, stanoví si cílovou částku a snaží se pro nápad nadchnout co nejvíc lidí. Na sesbírání cílové částky mají 45 dní. Když se jim v termínu peníze nepovede vybrat, všechny se vrací, odkud přišly. Když mají na kontě 100% cílové částky za týden, projekt stejně běží až do konce, takže po 45 můžou mít vybráno 300%.

Předpokládám, že jako inspirace sloužil právě onen zmiňovaný Kickstarter. Přesto se zeptám – v čem je HitHit jinačí nebo lepší?

Hithit.cz je česko-slovenský crowdfundingový portál. Češi a Slováci jsou na Kickstarteru velmi omezení, de facto jim je uzavřený, pokud nemají v USA nějakou spojku, která tam projekt založí v jejich zastoupení. Na Hithitu se stále máme možnost všem projektům a zájemcům o crowdfunding osobně věnovat. Kickstarter už je tak obří, že z logiky věci toto nabízí.

trestikuv balkon

Foto: Tomáš Třestík

Jak už jsi zmínil, lidé prostřednictvím HitHitu žádají o peníze na své projekty. Kolik máte nyní na HitHitu aktuálně přihlášených projektů? 

To každý může vidět na www.hithit.cz, stav se mění každý den, ve chvíli kdy píšu odpověď, to je 45, ale každý den jich jeden a víc dojede a zároveň přibude. Průměrně máme mezi 40-50 aktivními projekty.

Jaká byla nejvyšší částka, o kterou někdo na HitHitu žádal? 

I to se dá snadno najít u nás na webu, který je velmi transparentní (https://www.hithit.com/cs/search/mostSuccProjects/moneyPledged). Nejvyšší cíl měli organizátoři festivalu United Islands, kteří plánovali vybrat 1,5 milionu korun a nakonec vybrali 1,7 milionu korun. Procentuálně je ale nejúspěšnější publicista Luboš Brabec s knihou o běhání Maraton a jiné pošetilosti, který vybral 270% cílové částky.

Máš představu, kolik peněz se již podařilo díky HitHitu vybrat?

Víme to přesně, je to přes 17 milionů korun.

Jakou částkou lidé nejčastěji příspívají? Posílají třeba nejčastěji 200, 500 či více korun?

Nejčastěji si kupují odměny v hodnotě mezi 200-500 korunami.

Dejme tomu, že mě na HitHitu zaujal nějaký projekt. Jak jej mohu finančně podpořit? Co pro to musím udělat?

Kliknout na Podpořit… pak se stačí zaregistrovat, aby v případě úspěchu na tebe měl tvůrce e-mailovou adresu a poslat peníze buď kartou nebo bankovním převodem.

Musí se vybrat vždy celá požadovaná částka, abyste danému projektu poslali peníze vybrané od lidé? Anebo posíláte vždy vše to, co se vybralo, bez ohledu na to, zda se podařilo či nepodařilo vybrat požadovaný obnos?  

Musí se vybrat 100 a více procent. Je to pro tvůrce velmi motivační “hra”.

Je nějaký projekt, který “se zapsal do historie”? Který projekt se setkal s největší odezvou z řad veřejnosti? 

Několik, za všechny musím jmenovat United Islands, Piana na ulici, Pracovna v parku, gay pohádka Princ a princ, deska Xaviera Baumaxy, Lenky Dusilové, dokument o Filipu Topolovi nebo Martě Kubišové.

kveten2014

Foto: Tomáš Třestík

Objevily se i nějaké (vyloženě) propadáky? Stalo se už, že se nějakému projektu nepodařilo získat ani korunu?

Jasně, a odpověď je jednoduchá. Tvůrci těchto projektů nepochopili principy crowdfundingu, mysleli si, že se stačí na Hithitu zalistovat a seděli s rukama v klíně a čekali, že se zatáhne nebe a budou z něj padat peníze.

Co musím udělat pro to, abych zaujal co největší množství “investorů”? Máte nějaké tipy, jak svým projektem upoutat co největší pozornost? 

Kvalitně se připravit, dobře si projekt rozmyslet, konzultovat ho s kamarády, rodinou, s námi.

Měli jste i u vás podobné projekty jako byl pověstný bramborový salát na Kickstarteru, na kterém jeho autor vydělal miliony dolarů?

Trochu si myslím, že to je vlastní virální kampaň Kickstarteru… nic podobného jsme na Hithitu zatím neměli. U nás jsou skuteční kreativci se skutečnými projekty. Možná až bude povědomí o crowdfundingu v Česko-slovensku takové jako v Americe, taky se zjeví podobný bláznivý projekt.

Dejme tedy tomu, že bych chtěl pro svůj rostoucí projekt sehnat nějaké peníze. Co musím udělat pro to, abych se mohl přihlásit? 

Zaregistrovat se na www.hithit.cz nebo nás kontaktovat mailem, telefonicky.

V čem lidé, kteří žádají o investici, dělají nejčastěji chyby? Na co bych si měl dát pozor?

Podceňují přípravu a příliš věří ve vlastní schopnosti a nedají na rady svého okolí a nás. Ego je velký problém nejen ve crowdfundingu.

Vybíráte si projekty nebo je to plně v rukou uživatelů?

Hithit je otevřený všem, kdo neporušuje naše morální hodnoty a zákony ČR.

Z čeho žije HitHit? Berete si nějakou provizi z nově uveřejněných příspěvků?

Podezřívávám vás, že jste si o Hithitu nic nezjistili… zalistování na Hithit je zdarma, bereme si provizi 9% z vybrané částky úspěšného projektu.

Dejme tomu, že se lidem můj nápad a vybral jsem dostatek financí. Jak potom kontrolujete, že se na projektu skutečně pracuje a peníze nezmizí neznámo kam?

Nemáme žádný kontrolní mechanismus. Na Hithitu je ale každý sám za sebe. Měsíc a půl propaguje vlastní projekt, značku, vybírá peníze od známých, kamarádů, od fanoušků, cizích lidí. Zatím, musím to zaklepat, tuto důvěru nikdo nezneužil. Občas se stane, že se tvůrce zpozdí s posíláním odměny. V tom případě zasáhnem, voláme mu a nabádáme ke zrychlení procesu, případně ke komunikaci s přispěvateli.

Spolupracujete také s Nadací Vodafone. Jak se samotný Vodafone podílí na chodu HitHitu?

Nadace Vodafone dlouhodobě podporuje nápady, které přispívají společnosti. Na Hithitu spolupracuje v programu Vpohybu podporuje rozvoj iniciativy, kreativity a komunikačních dovedností mladých lidí. Fandí projektům v oblastech, které je baví a jsou zaměřené na rozvoj komunit – sociálních, lokálních, zájmových. Zájemce o finanční podporu “hází” do crowdfundingu, a když v něm uspějí zdvojnásobí cílovou částku.

HitHit se už pomalu na českém a slovenském trhu etabloval a patří mezi nejznámější platformy sloužící pro crowdsoucing. A mě by zajímalo, jaké máte s tímto projektem plány do budoucna. Viděl jsem, že nahoře v menu je tlačítko symbolizující anglickou verzi HitHitu. Znamená to, že se chystáte také s HitHitem vydat do světa na zkušenou?

Náš cíl jsou všechny země Visegradské 4. Na začátku prosince jsme expandovali na Slovensko, kde máme regulérní pobočku, míříme do Polska a do Maďarska.

Pavle, co bys vzkázal lidem, kteří nosí už roky v hlavě nějaký nápad, ale chybí jim na jeho rozjezd tolik potřebné finance?

Ozvěte se nám, umíme vám pomoct a jsme v tom se vší pokorou v Česku a Slovensku nejlepší.

Děkuji za rozhovor.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru