Pavel Ungr: Weby nemají být na předních pozicích, protože si to zaplatí, ale protože si to zaslouží

Pavel Ungr: Weby nemají být na předních pozicích, protože si to zaplatí, ale protože si to zaslouží

Odjakživa bojuje s Pandami a Tučňáky. Nemá rád SEOmaty. A jeho zase moc nemilují SEO šamani z Webtrhu. Na kouzla příliš nevěří. Věří pouze v dobré SEO (protože SEO je dobro). Roky byl styčným důstojníkem pro SEO v Ataxu a HáJedničce – teď pracuje jako nezávislý profesionál. Nosí delší vlasy. Už jste poznali, o koho jde? No přeci o Bloxxtera. Pořád nic? A když vám napovím, že na Twitteru používá přezdívku Necodymiconer, tak už asi všichni tušíte, že se jedná o Pavla Ungra.

Pavle, tebe asi moc představovat nemusím. Na Internetu se pohybuješ dlouho. Lidé tě znají. Kdy jsi však ty sám poprvé okusil Tyinternety ?

To je už hodně dávno, poprvé na škole, kde jsem gymnáziu studoval sociální práci. A to bylo v roce 1996. Takže ano, už toho hodně pamatuju – doby Internet Exploreru 4 a Netscapu. A na školních počítačích běžel tehdy Windows 3.11.

V jakém roce jsi poprvé začal poprvé používat nějaký internetový vyhledávač? A ty sám pamatuješ dobu, kdy ještě žádné vyhledávače na Internetu nebyly? Jak si tehdy lidé vyměňovaly informace o zajímavých blozích a článcích?

Myslím, si že zhruba v té době. Tenkrát jsem používal hodně Alta Vistu, a pokud si pamatuju dobře, tak v Česku to byl Kompas. Ale hodně mi kamarádi radili, na co se mám kouknout. Pamatuju si, že jsem si URL psal na papírky anebo do sešitu. A pak jsem si obsah webu stahoval na diskety a nosil domů, kde jsem vše přehrával do svého počítače.

Co tě přivedlo k online marketingu? Chtěl ses vůbec dříve nějakému marketingu věnovat? Anebo to byla souhra náhod?

No vlastně to, že jsem dělal weby. Chtěl jsem, aby mé weby byly úspěšné a jako první, na co jsem narazil, bylo SEO. Tak jsem se začal zajímat o to, jak to zařídit, abych byl ve vyhledávačích úspěšný. A to vše odstartovalo. Myslím, že můj první web, který jsem dělal ještě ve Frontpage, je online kontinuálně od roku 2002 až do současnosti.

Pracoval jsi pro Et neteru. Jak ses sem dostal?

Jsem z Krkonoš a tam je to s prací poměrně špatné. Takže jednou jsem díky své hrdosti odmítal dělat práci, která byla podle mého názoru pod mou úroveň. Dal jsem výpověď a musel se vrátit na Úřad práce.

Ale rozhodl jsem se to zkusit jinak. Půjčil jsem si nějaké peníze a zkusil odjet do Prahy. Díky mým (byť amatérským) zkušenostem s HTML a CSS jsem se dostal právě do Et netery. Tahle zkušenost mi ukázala, že když někdo opravdu chce sehnat práci – jde to. Já to zvládl za 2 týdny.

Pozn.: Někteří čtenáři Et neteru firmu znají, někteří ne, takže jen podotknu, že to je full-service internetová agentura – prakticky se hodně podobá H1.cz.

Co ses tady naučil a co tě na práci v Et neteře bavilo? Jak dlouho jsi zde pracoval? Vídáš se třeba ještě s některými svými bývalými kolegy?

Byla to velká škola. Et netera je pro mne velkým vzorem, jak se dají věci dělat dobře. To, v čem jak Ataxo tak H1.cz měli (a stále mají) docela chaos, měla Et netera zvládnuté na jedničku. Naučil jsem se, jak pracovat v týmu, co je to projektové řízení, jak zpracovávat dokumentace, předávat know-how a vlastně jsem i dost nahlédl za oponu velkých webů, programování v Javě nebo opravdu kvalitního CMS (jako byl jNetPublish).

Vzpomínám na ty 4 roky moc rád. I když firemní kultura Et netery nebyla můj šálek čaje, byly to skvělé roky. Když mě letos lidi z Et netery pozvali na jejich „příběhování“ do Hubu, bylo to moc fajn potkat všechny ty staré známé.

A proč jsi pak šel do Ataxa? Ataxo se taktéž svým zaměřením velice podobá H1.cz. V čem se však lišilo od Hájedničky?

Chtěl jsem dělat SEO. A chtěl jsem dělat něco, co mě víc baví a za víc peněz. Et netera podle svých slov nepřeplácí. Což znamená, že pokud se v té práci člověk nenajde a nefunguje dobře – což byl zejména ke konci můj případ – jeho plat je podoben spíše almužně. Také jsem chtěl zkusit dělat něco, v čem se najdu. Nejsem webař, kodér ani programátor. Jsem marketér, a proto bylo Ataxo, které jsem znal i díky Matějovi Novákovi, logická volba. Na „Hájedničku“ jsem si tehdy netroufal.

A SEO oddělení Ataxa bylo, zpětně to již mohu posoudit, na špičce. Mirek Rojek, který vedl celé oddělení, byl nejlepší nadřízený, kterého jsem měl. Lidsky velice příjemný, pohodový člověk a zároveň odborník na slovo vzatý. Ataxo bylo víc korporátní a méně „punk“ než „Hájednička“. Naše výstupy tehdy byly rozhodně lepší, jen jsme se neuměli tak prodat. Občas jsme vtipkovali, že lidi z Hájedničky se jen fotí na akcích a SEO vlastně nedělají :-). Ale to byla taková konkurenční řevnivost. Obě dvě firmy byly v té době na špičce trhu a ostatní agentury byly míle za námi.

Pojďme si teď na chvíli popovídat o tom, co děláš nyní. Takže – co vlastně děláš :-)?

Dal jsem výpověď v H1.cz a pracuju na volné noze. Dělám konzultace, analýzy, školení a revize práce dalších agentur nebo freelancerů pro své klienty. S těmi nejlepšími freelancery a zároveň mými dobrými kamarády jsme dali dohromady společnou kancelář pod názvem Markeťákov. Společně s Martinem Matějkou, Lukášem Pítrou (SEO), Honzou Kvasničkou (UX) a Petrou Větrovskou (PPC) pracujeme pro naše klienty. A také školíme v našich oborech. Takže jsem opět na špičce oboru, ale tentokrát si to můžu dělat hodně po svém.

Pavel Ungr s Honzou Kvasničkou

Proč jsi dal výpověď až nyní? Respektive – proč zrovna teď?

Ono se to nějak kumulovalo už měsíce. Příliš mnoho práce, velká únava a H1.cz mi nenabízela nic, v čem bych se mohl dále rozvíjet. Když do toho započítám i to, že jsem občas měl klienty a zakázky, které mě hodně nebavily a nemohl jsem je odmítnout, tak odchod z firmy bylo logické rozhodnutí.

Přispělo tomu i to, že mám právě dvouměsíční dceru Elišku a taky zkušenost, že si po večerech dokážu vydělat 2x tolik než v agentuře. Navíc jsem pracoval v agentuře už víc než 5 let a to člověka poměrně „vysosá“, zejména když vidí ty vlny odchodů. Bylo to hodně těžké rozhodnutí, protože „Hájednička“ je úžasná firma, tým lidí je super, ale prostě toho najednou bylo příliš. Chci si to dělat hodně po svém, být zodpovědný sám za sebe a moct si klienty vybírat. Vím ale, že mi „Hájednička“ bude ale hodně scházet.

Máš v H1.cz na starosti jen a pouze management lidí anebo se dostáváš také přímo k nějaké exekutivě? Tzn. říkáš pouze ostatním, co mají dělat, anebo přiložíš také ruku k dílu, když si to okolnosti vyžadují (nestíhá se, někdo je na dovolené, nemoc atd.)?

To v H1.cz na starosti nemám a nikdy jsem neměl. Byl jsem jen špičkový SEO konzultant. Management a administrativu jsem nikdy dělat nechtěl. Chtěl jsem konzultovat, vytvářet strategie, školit a přednášet o SEO, inbound marketingu, sociálních sítích a obecně o online marketingu. Pracoval jsem pro velké klienty, jako byl například Zapakatel, Axa, Generali, UPC, Fischer nebo Vodafone. Jsem týmový hráč a pouhé vedení lidí by mne neuspokojilo.

Zkus, prosím, popsat, jak se postupně vyvíjelo SEO? Co fungovalo dříve a co by už lidé v dnešní době neměli zkoušet ani za boha, protože to zkrátka už je pasé?

To je otázka na knihu a ne na pár vět do rozhovoru. Ale zkusím to zkrátit. Na začátku stačilo mít velký Page Rank – což znamenalo odkazy. Spoustu odkazů! Čím více odkazů, tím více SEO. Hodně to souviselo s tím, že lidé chtěli vyhledávače obejít – podvést. Chtěli se dostat na přední pozice, i když si to nezasloužili.

To nyní – alespoň u vyhledávače Google – končí. Nepřirozené odkazy a obecně dělání SEO jen pro SEO, to je cesta do pekel. Osobně vnímám SEO jako tvorbu úspěšného, obsahově zajímavého a unikátního webu.

Je dobré se řídit doporučením od Googlu. A dělat jen ty věci, které bychom dělali, i kdyby vyhledávače neexistovaly. A to, že lidé nechápou princip a smysl SEO, vede k technikám, které logicky musí skončit penalizací. Nákupy odkazů, odkazové patičky, nesmyslné výměny, SEO texty a přeoptimalizace webů nebo registrace katalogů. Cílová skupina, persony, big data, tvrdá analytika, přesahy do UX a sociálních médií a obsahový marketing – to je základ současného SEO. S on-page faktory a odkazy si už dávno nevystačíme.

V H1.cz zastáváš seniorní roli SEO konzultanta a máš tedy přímo v pozici ta tři proklatá písmenka (SEO). Ale asi mi dáš za pravdu, že dnešní SEO není vyloženě jen o tom dostat na svůj web lidi skrze vyhledávač. V dnešní době existuje hned několik různých druhů médií, která dokážou odvést skoro stejnou (ne-li lepší) práci, než samotné vyhledávače. Přece jenom ne všechny projekty se musí točit jen kolem návštěvnosti z vyhledávačů. Kupříkladu skrze Facebook lze často dostat uživatele na náš web mnohdy rychleji, levněji a mnohé firmy to již pochopily (a mnohé taky ne :-)). Dá se tedy říci, že i kvůli tomu se role SEO konzultanta značně změnila? Že toho musíš dnes více obsáhnout, musíš toho více znát, zkrátka je třeba mít více všeho, než před pár lety? Souhlasíš?

Ano i ne, na většinu toho jsem odpověděl už v předchozí otázce. Ovšem představa, že nějaký jiný kanál zastane úlohu přirozeného hledání, je podle mě naivní. Dokud lidé budou hledat, tak má SEO své místo. Každé hledání je možné vylepšovat – optimalizovat, a proto SEO nikdy nezemře, i když by si to někteří přáli.

Dlouho se již spekuluje o tom, zda dokáží již vyhledávače vyhodnotit odkazy ze sociálních sítí (tzn. social signals). Umí nebo neumí :-)?

To bezpochyby. Jednoduchým dotazem do Facebook API to dokáže zjistit každý. Stačí zadat URL, která nás zajímá. Třeba objevit.cz: http://graph.facebook.com/?id=http://objevit.cz/. Zkuste si to sami. Sociální signály budou čím dál tím důležitější, protože jdou mnohem hůře nafingovat než odkazy. Dejte mi dostatečně vysoký rozpočet a tým, který si vyberu, a jakýkoliv web dostanu do pár měsíců na přední pozice. Což je logicky špatně. Weby nemají být na předních pozicích, protože si to zaplatí, ale protože si to zaslouží.

A jak ty se stavíš k některým teoriím, že dříve nebo později bude třeba optimalizovat profily na sociálních sítích a že informace nebudeme již hledat na Googlu, ale na Facebooku či jiných sociálních sítích? Již nyní například grafici optimalizují popisky svých fotek ve fotobankách (např. na Shutterstocku), aby jejich výtvory našlo (a objednalo si je) v dané fotobance více lidí. Myslíš, že přesně do této fáze to vše směřuje? Že zkrátka vyhledávače již nebudou tak důležité jako dřív? Už jenom kvůli tomu, že nebudou mít všude přístup – což je třeba záležitost právě Facebooku…

Ano, to je určitě pravda. SEO není možné chápat omezeně pouze na Google, Seznam, Bing, Yandex, nebo Baidu. Hledání na internetu má mnohem širší rozměr. A jak už jsem zmínil, co lze hledat, to lze optimalizovat.

Jaké nástroje používáš při své práci?

Jejich spousta. Nicméně každému konzultantovi de facto stačí webový prohlížeč – Google Chrome je ideální. Ostatní nástroje jsou webové aplikace nebo nějaké cloudové řešení. Takže třeba Google dokumenty, Podio, Base Camp, Majestic SEO, Ahrefs, Sklik, AdWords, Google Analytics nebo Google Webmaster Tools, tyhle nástroje zná asi každý.

Jako SEO konzultant hodně používám Excel, Open Refine (dříve Google Refine) a pak specifické Xenu nebo Screaming Frog a SEO Toolkit. Ze specifičtějších online služeb bych určitě zmínil komplexní řešení Mozu, Cognitive SEO a Link Research Tools. A nesmím zapomínat na PS Pad. Ačkoliv je to programátorský editor, oplývá mnoha funkcemi, které jsou pro práci s daty důležité.

Jaké nástroje používáš pro vyhodnocení odkazového portfolia klienta? A mohl bys zkusit popsat, jak postupuješ krok po kroku?

Google, Google Webmaster Tools, Copyscape, Majestic SEO a Ahrefs. Když to nestačí, sáhnu po Cognitive SEO a Link Research Tools. Popsat bych to určitě mohl – kam mám poslat fakturu? :-)

Odpověď redakce: Na emailovou adresu info@h1.cz :-)

V zásadě je to jednoduché – dívám se na to, jaké odkazy na web vedou, odkud, jestli jsou kvalitní a jaké anchor texty mají. Je samozřejmě třeba zhodnotit, jestli jsou dostatečně diverzifikované, a jak jsou rozloženy do struktury webu. Svou roli hraje nárůst / pokles odkazů v čase a poměr side-wide a nofollow odkazů.

Co to znamená side-wide a nofollow odkazy?

Side-wide odkazy jsou odkazy, které jsou na každé stránce webu. Nejčastěji to jsou odkazy z patičky, sidebaru nebo podobných umístění. Atribut no-follow je atribut odkazu v HTML, který říká, že tento odkaz vyhledávače nemají následovat a ani na něj přenášet Link Juice.

Dle čeho hodnotíš, zda je vytvořený odkaz kvalitní? A jak poznáš, že daný počet zpětných odkazů je dostatečný a není již nutné vytvářet stovky další, ale jen provádět pravidelnou „údržbu“?

Podle několika faktorů – relevance, kvalita webu, kde je odkaz umístěn, jeho umístění na webu a jeho tvar.

Jaký počet je dostatečný? Na to je jednoduchá odpověď. Žádný počet odkazů není nikdy dostatečný. SEO není jednorázová, ale kontinuální činnost. To, co nám včera stačilo, může dnes znamenat smrtelný pokles kvůli nové konkurenci na trhu nebo proto, že Google spustil nový update. Není možné se nechat ukolébat. Proto by každý, kdo to myslí se svou online přítomností vážně, měl mít svého SEO konzultanta. Tohle nikdy nekončí.

Pavel Ungr - přednáška

Jak dlouho trvá, než vyhledávače zareagují a přehodnotí pozice u nově vytvořeného webu? Co vše na to může mít vliv a jak to lze urychlit?

To záleží. U Google tu mohu být dny nebo týdny, u Seznamu to jsou často měsíce. Není neobvyklé, že Seznam web zaindexuje až po půl roce. Jeden můj klient má web o několika miliónech URL a Seznam po více než půl roce se blíží tisícovce URL a Google již má 200 000. Ovlivňuje to důvěryhodnost webu, interní prolinkování, zpětné odkazy, zmínky na Internetu a spousta dalších faktorů.

Oba vyhledávače mají formuláře, pomocí kterých můžeme na náš web roboty poslat napřímo.

Jak moc je podle tebe dnes důležitý PageRank? Používáš jej jako kritérium také anebo na to vůbec nehledíš?

Page Rank, jak víme, je neznámý. GTPR už nebyl už téměř 9 měsíců aktualizovaný a update nastal až minulý týden. GTPR má svou důležitost, ale je třeba správně rozumět, co vlastně znamená. Je to počet a kvalita zpětných odkazů na danou URL. Nic víc, nic míň. Je to pouze jeden z více než 200 různých signálů. Je to pro mne doplňkový signál, když hodně spěchám a nemám čas na důkladnou analýzu.

Na začátku jsem zmínil Panda a Penguin updaty od Googlu. Mohl bys zkusit v několika větách vysvětlit laikům, co zásadního se díky těmto úpravám vyhledávacího algoritmu změnilo?

Abychom mohli pochopit, co jsou aktualizace Panda a Penguin, je třeba se vrátit trochu do historie. Do roku 2009, kdy Google vypustil update pod názvem Google Caffeine. Caffeine byla aktualizace, která výrazně zlepšovala možnosti Google indexovat lépe a více. Caffeine vlastně, poněkud paradoxně, vytvořil lepší podmínky pro obsahový spam nebo odkazový spam. S touto situací uživatelé nebyli spokojeni. Proto musely přijít opravné balíčky tuto situaci řešící.

Byly to aktualizace Panda – zaměřená na nekvalitní obsah a obsahový spam. A Penguin – zaměřený primárně na nekvalitní odkazové profily. Myslím, že právě negativní zkušenosti Googlu s tzv. „seoptimalizátory“ jej přivedla k myšlence lepšího hledání a dalšího revolučního updatu Hummingbird. Tedy nebýt aktualizace Caffeine a jeho záplat Panda a Penguin, Hummingbird by neměl důvod existovat.

Pavel Ungr s Pandou

Proč podle tebe zrovna u SEO se spousta lidí řídí stále x let starými poučkami technikami? Za všechny můžu uvést registraci do katalogů a firemní zápisy, u nichž (snad až na pár vyvolených třeba Firmy.cz), je výsledný přínos dost sporadický. Přitom se stále najde velké množství agentur, které registrace do katalogů nabízí a chtějí za to nekřesťanské peníze. A stejně tak existuje dost firem, které si tyto služby platí. Není to trochu divné, že třeba u grafika firmy škudlí a pak vyhodí peníze ven z okna a nestarají se o nějakou návratnost investice?

Podle mě je to tím, že velké množství lidí, včetně některý agentur, tomu nerozumí. Nevěnují se tomu a díky tomu dělají nefunkční věci. Dokonce i věci, které klientům škodí. To, že se na předních místech na fráze jako je SEO umísťují ostudné firmy jako je SEO Expert, považuju za selhání těch kvalitních agentur. Vím, že kovářova kobyla vždy chodí bosa, ale díky tomu, že s tím nic nedělají, přispívají k obrovské devalvaci SEO oboru. Edukovat klienty je pak mnohem náročnější, protože argumentují reporty ze SEO servisu a reporty z AdLinks.

Co bys poradil malým e-shopům, které nemají desítky tisíc na marketing a přitom chtějí růst? Měly by se soustředit pouze na SEO? A nebo by měli jít ve stopách Le Premier, Vašečočky.cz a snažit se trpělivě starat o své zákazníky a snažit se motat kolem témat, která jejich cílovku zajímají?

Moc díky za tuhle otázku. Je z ní vidět, jak si lidé myslí, že SEO se nezaměřuje na uživatele. Opak je pravdou, ten o koho v SEO jde nejvíce, jsou lidé, kterým náš web poskytne to, co hledají. A i proto bych se dogmaticky neupínal jen na SEO. Je určitě mít potřeba širší pohled a přes zaměření na zákazníka, unikátnost na trhu, konkurenční výhody a obsahový marketing dostihnout a předstihnout i velké hráče. Jde to. Ti velcí jsou zase svázaní svou byrokracií a malou flexibilitou.

Zvláště internetový obchod Le Premier ukazuje, že v tom umí dobře chodit a zákazníci na tuto notu dobře slyší… Je však možné tento koncept uplatnit pro každý shop? A nebo je třeba škatulkovat a stanovovat strategii vždy pro daný projekt na míru?

V online marketingu na každou obecnou otázku sedí jen jedna odpověď. To záleží. Neexistují obecně platné rady aplikovatelné na jakoukoliv situaci. Každý web, každý obor, každý produkt a každý e-shop je v jiné situaci a nedá se slepě aplikovat to, co jinde funguje. Ono to jinde totiž vůbec fungovat nemusí.

Mohl bys uvést nějaké 2 příklady z poslední doby, na kterých bys vysvětlil, jak moc se mohou lišit dané strategie?

Viz otázka výše. Vybral bych je jednoduše. Náhodou.

Když bys měl třeba na starost mega projekt typu Heureka.cz, jakou strategii bys zvolil, kdybys musel podobný projekt rozjet? A kolik by to podle tebe stálo, kdybys měl podobný srovnávač vybudovat od píky? Kolik lidí bys potřeboval a co by měli umět?

Kdybych tu měl rozjet „novou“ Heuréku, okopíroval bych to nejlepší z Heuréky. To, na co si lidí u Heuréky stěžují, bych vypustil a měl bych nižší ceny než Heuréka. Hodně bych investoval do UX, testování a grafiky. A pak následně do hodně silné reklamní kampaně pomocí všech kanálů, včetně offlinových. Určitě bych udělal nějaké velké haló virálním způsobem – nebál bych se šokovat. Tým by musel být kompletní od programátorů, grafiků, přes UXáky, analytiky, až po copywritery, specialisty na PPC, Display a RTB nebo obsahové stratégy, SEO konzultanty a linkbuildery.

Teď takový testík, pamatuješ si, kdy přesně koupilo Ataxo Hájedničku? Jak moc se tehdy firma změnila? Jak moc se tě to dotklo?

Pamatuju :-). Tahle akvizice se moc nepovedla. Spousta lidí z obou firem odešla. Ataxo bylo de facto anihilováno a přebarveno na zeleno. Ale důležitá poznámka. Ataxo nikdy „Hájedničku“ nekoupilo. Ataxo vlastnil holandský finančnický fond Garvest, který si spočítal, že je levnější největší konkurenci koupit. Takže „Hájedničku“ koupil Garvest, ne Ataxo.

Pavel Ungr - Ovacopi

Ataxo je globální firma. Předpokládám, že tedy máš v týmu i kolegy z různých koutů světa. To znamená, že angličtině se asi nevyhneš :-). A má otázka míří právě tam. Jak moc dobře zvládáš komunikaci v angličtině? Je to v pohodě? A nebo s angličtinou spíše zápasíš? Přece jenom patříš do generace, do které se v mládí valila ruština horem dolem a cokoliv ze Západu bylo pro běžného smrtelníka zapovězeno…

Ataxo v podstatě neexistuje, jediné co z Ataxa zbylo je vývojářská sekce Josefa Šlerky pod názvem Ataxo Interactive. Na troskách Ataxa vznikla franšíza pod názvem Reach Local. Ataxo mělo pobočky jen na Slovensku a v Polsku, takže moc globální to nebylo – jen komunikace s managementem byla v angličtině. CEO Peter Wiedemann je Němec a Vicki Smith (finanční ředitelka) žije v Austrálii. To už je to lepší nyní, kdy je „Hájednička“ součástí GroupM.

Tady to bude pro mé kolegy mnohem zajímavější z globálního pohledu. Nicméně komunikace v angličtině pro mě problém není. Mám za sebou několik školení i přednášek v angličtině. Plánuju do pár let přednášet na SMX, MozConu nebo podobných mezinárodních konferencích. Ale moje angličtina rozhodně není ideální, je třeba, abych na sobě stále pracoval.

Jak si hodláš vypilovat angličtinu? Hodláš vycestovat? Nebo půjdeš přes soukromé lekce s rodilými mluvčími? A jakou strategii zvolíš pro to, aby ses dostal jako řečník na MozCon?

Tak na vycestování teď s malou Eliškou není prostor, vidím to jak na pilování gramatiky, tak na konverzace s rodilým mluvčím, ale to budu plánovat až po Novém roce. Strategii přednášení v zahraničí si prozatím nechám pro sebe. Ale myslím, že mohu prozradit, že plánuju hodně komunikovat se zahraniční odbornou komunitou a publikovat v angličtině.

A co říkáš na nedávný druhý odkup H1.cz? H1.cz koupila jej firma GroupM. Došlo k nějaké rošádě ve vedení firmy? Anebo se vedení nezměnilo, pouze značka H1.cz se zařadila do portfolia GroupM a jede se zkrátka dál ve stejných kolejích?

Je to tak, jak píšeš, myslím, že se moc zásadního nezměnilo – zatím. Ale domnívám se, že je to hlavně zásluha Davida Špinara. GroupM je prostě korporace s korporátními manýry a to se s firemní kulturou H1.cz příliš nesnáší. Takže doufám, že se Davidovi podaří ducha „Hájendničky“ uhájit co nejdéle. H1.cz je skvělá firma. Nejlepší agentura na online marketing, skvělý tým a úžasná práce. Byla by škoda, když by uhynula v korporátních procesech. Je to jeden úžasný zelený příběh.

A opět stejná otázka – jak moc velký vliv měly na tvou práci vliv tyto „nákupy“? Jak to vnímáš z pohledu zaměstnance? V čem je to pro lepší anebo horší?

Nechci tohle moc posuzovat, protože nyní z H1.cz odcházím. Rozhodně se v SEO oddělení teď děje velké množství změn, protože kromě mne odešel i Filip Podstavec nebo i vedoucí SEO konzultantů Petr Drahokoupil. Nicméně plány, které znám, jsou úžasné. Držím jim palce, aby se jim podařily realizovat, protože koneckonců SEO oddělení byla vždy vlajková loď Hájedničky a vždy to bylo nejlepší oddělení ve firmě. Myslím, že tu bude platit i nadále a mí kolegové ještě ukážou na tomhle trhu pořádné kousky.

Ještě jste na kordy s Pepou Řezníčkem kvůli jeho zhodnocení-nezhodnocení všech různých SEO školení?

No… já jsem nikdy necítil, že by to bylo na kordy. Hodně lidí si to myslí. Já jsem prostě jen hodně kritický a nemám problém poukázat na to, když je něco špatně. A pokud se mi něco nelíbí hodně, hlasitě na to upozorňuju. A Pepa v tomhle opravdu přestřelil. Prostě srovnávat něco, co neznám a srovnávat to díky tomu chybně, je špatně. A myslím si, že srovnáním svých online školení s Hájedničkou nebo Markem Prokopem nebylo zrovna šťastné. Infoprodukty a online přednášky jsou hodně pod úrovní jakéhokoliv celodenního školení s živým lektorem.

Ty sám vedeš také školení v H1.cz. Co vše školíš a proč by si právě k tobě měli lidé přijít pro rady?

V Hájedničce jsem školil vše, co souviselo se SEO a nebyl to linkbuilding. Nyní plánuju v podobných školeních pokračovat i na volné noze. Školení budou ale jinak rozdělené. Chci mít více konkrétní a specializovaná školení. Například o SEO pro WordPress, aktuality týkající se SEO nebo workshop týkající se analýzy klíčových slov. Samozřejmě zachovám klasické SEO školení, ale přijdu i s novým SEO pro sociální média.

A proč by lidé měli přijít ke mně? Myslím, že za mne hovoří mí klienti, mé výsledky a to, co stojí za mnou. Mé činy. SEO se věnují už 7. rokem, mám zkušenosti z těch nejlepších agentur a rukama mi prošlo opravdu dost velikých klientů. Hodně publikuju a přednáším, takže si lidé můžou udělat obrázek sami. Díky tréningu od Jeanne Trojan se mi daří prezentační techniky neustále zlepšovat. Koneckonců, kde vás do SEO může zaškolit pohan a konzultant s nejdelším long-tailem v Česku :-)?

Staráš se ty sám o nějaké své vlastní projekty? Kterému z nich věnuješ nejvíce času?

No … projekty. Mám úžasnou ženu a teď čerstvě malou dvouměsíční Elišku, což je asi můj nejdůležitější „projekt“. Jinak se věnuju i dvěma pohanským projektům a to jsou Stezky pohanství – informační portál o pohanství a české pobočce Mezinárodní Pohanské Federace.

A poslední otázka na závěr. Pavle, kdyby ses mohl znova narodit a rozhodovat se znova, v jakém oboru bys nejspíše zakotvil? Čemu by ses nejspíše věnoval nyní?

Zakotvil bych u SEO. Protože SEO je dobro.

Děkuji, že ses prokousal až sem. Otázek bylo požehnaně. Ale zvládli jsme to :-). Pavle, zbývá mi již jen popřát hodně zdaru – tobě i celé Hájedničce. SEU třikrát nazdar. Zdar! Zdar! Zdar!

Komentáře

  • Turek

    Mě se líbí jak Pavel kritizuje některé metody, přitom je před 2 – 3 roky používali v H1 také, ještě dodnes u mě nakupují odkazy. Takže ono něco jiného je dělat machra v online rozhovoru, a druhé je jak opravdu vypadá jeho práce. Přeji mu hodně štěstí na volné noze, každopádně to nebude tak lehká práce jako když mu přistane od obchoďáků na stole zakázka pro UPC s rozpočtem několika set tisíc nebo mil a udělejte co umíte.
    Na volné noze je člověk pod svým jménem, za všechnu práci zodpovídá on, tak uvidíme, jak si s tím Pavel poradí.

    • http://blog.bloxxter.cz/ Pavel Ungr

      Pane Turku moc dobrá připomínka. Pokusím se to objasnit, protože to má poměrně jednoduché vysvětlení. Ale druhým dechem dodávám, že to je ryze můj osobní názor, který nemá reprezentovat nic v kontextu agentury H1.cz.
      1. To že se v SEO nebo obecně v online marketingu v současnosti používají jiné metody než před 3 roky a že nám nyní přijdou podivné až zastaralé mi přijde normální. Taky neočekáváte, že pneumatiky na vašem autě budou fungovat 10 let a po nějaké době je musíte obměnit. To je právě důvod, proč je dobré mít svého vlastního konzultanta, který tyhle trendy bude sledovat a flexibilně na ně reagovat. To je to co dělám já a dělají to i agentury jako H1.cz a jim podobné.
      2. Pokud si myslíte, že dělám machra je to váš názor. Osobně si myslím, že mnou stojí výsledky, spokojení klienti a víc k tomu nemám co dodat. To očem mluvím už léta realizuje například Marek prokop, takže v tom nevidím žádný problém.
      3. Ohledně lehké práce – myslím, že si idealizujete práci v agentuře a asi máte málo informací o mých stávajících klientech. Už své klienty mám a měsíce pro ně pracuji a rozhodně to nebylo jednoduché, takže mám představu. Poměrně jasně si uvědomuji rozdíl mezi prací freelancera a prací zaměstnance a hodně dlouho jsem to zvažoval. Nejsem ani mladý a nezkušený člověk, mám toho už dost za sebou, takže myslím, že tuším do čeho jdu a proč jsem se do toho rozhodl jít.

      • Turek

        1) To si ale myslíte vy, že se používají jiné metody. Od roku 2007 se již začalo upozorňovat na content marketing v souvislosti se SEO, zatímco jste v h1 registrovali weby do free pr webů. To vám vydrželo vcelku dlouho, a teď v roce 2013 v rozhovoru mluvíte o tom jak jste nadšenej, že jste konečně povyrostl. No, trošku pozdě. Nevím proč utočíte na jiné menší agentury, které to dělají mnohdy o dost lépe než h1, a znemožňujete je. Trendy tedy moc nesledujete na to že se tím pyšníte na internetu.

        2) Samozřejmě, že děláte. H1 nevychovává profesionály, tím se teprve musíte stát. Uvědomte si, že jste měl možnost školit stovky absolutních tupců, nebo pracovat s milionovými rozpočty, a to o kvalitách nevypovídá. Teď se teprve ukáže, jak moc jste schopný, i když, spousta lidí se učitě nechá nachytat na „profesionála z největší české agentury h1″.

        3) O práci v digitální agentuře mám pravděpodobně stejný přehled jako vy, a vím jak to tam funguje. Tam musíte být hlavně odborník na školení, zpracovávání reportů a studií. Teď si budete muset zakázku sehnat, vyjednat cenu, a jednotlivé části outsorcovat nebo udělat sám, ať tak či tak, vždy v tom bude vaše jméno. Není to možná tak jednoduché jak si myslíte, džím palce.

      • http://blog.bloxxter.cz/ Pavel Ungr

        Pokud si myslíte, že se věci v SEO od roku 2007 (či později) nemění, pak asi nemáme moc o čem povídat a k ničemu by to nevedlo. A myslím si, že o mne nemusíte mít strach už několik let mám vlastní klienty, takže považuju úkol získávat si vlastní klienty a odvádět svou práci pod svým jménem jako splněné už několik let.

      • zbiejczuk

        No já bych jen dodal, že Pavel v roce 2007 neměl s H1.cz nic společného – protože před sloučením byl v Ataxu, nikoli v H1.cz. Ale to je jen tak na okraj. Zároveň dlouho měl i svoje „privátní“ klienty, takže je docela vedle i to, že nemá představu o objemu práce „okolo“ (získat zakázku, udržet si klienta, vše mu správně vyúčtovat atd atd).

  • Martin S. / Etnetera

    Těším se, až si rozhovor přečtu celý; těší mě, jak Pavel komentuje Etneteru, a jen doplním vysvětlující komentář – protože redakční komentář k Etneterě si zaslouží mírné upřesnění:

    V době, kdy Pavel pracoval v Etneteře, to byla vyloženě „webařská“ firma, zaměřená na vývoj a správu větších webů a „aplikací s webovým xichtem“. Tehdy se online marketingu nevěnovala, SEO řešila jen na technické bázi, atd.

    Ke změně došlo nějaký rok po Pavlově odchodu – nyní už je Etnetera full-service internetovou agenturou a když to vezmeme zeširoka, tak narozdíl od H1 opravdovou. Protože weby jak vyrábí (to H1 nedělá), tak poskytuje konzultace a služby online marketingu. Vývoj webů má samozřejmě stále převahu (cca 80 % zaměstnanců?), ale full-service online marketing a konzultace nabízené pod značkou Etnetera Activate už také děláme pro klienty v dost velkém rozsahu.

    • http://blog.bloxxter.cz/ Pavel Ungr

      Martine, díky za doplnění – je to přesně tak jak píšeš. Možná, že kdyby v té změně v Et neteře došlo dříve, mohlo to dopadnout úplně jinak.-)

      • Martin S. / Etnetera

        Jo, přesně takovou větu bych sem taky ještě dopsal, kdybych býval měl přes den víc času ;-)
        Držím palce, ať se na volné noze daří!

  • Lukáš Pítra

    Pavle, vítej mezi svobodným lidem :-)

  • Milan Tříska

    Děkuji za upřímné názory skutečného odborníka. Já souhlasím s tím, že každý projekt potřebuje svého,dodávám, kvalitního SEO konzultanta.Ale to může být po čertech drahé, pokud to má být kvalitní práce. .. Dokážete odhadnout,,jak moc drahé ? Vím, že „to záleží“ ,ale třebas alespoň hodínově. Přijde mi, že v podstatě celý SMB používá SEO kouzelníky právě proto že nezná cenovou mapu. SEO kouzelnik funguje jak pilulka na zhubnutí . Utiší svědomí a to je důvod, proč se jim tak daří.

    • http://blog.bloxxter.cz/ Pavel Ungr

      Milane, myslím, že to je spíše o výběru kvalitního dodavatele nebo freelancera jeho ceně. A na druhou stranu, cena neodráží kvalitu, ale v tomhle případě tomu tam může často být. Odhaduji, že kvalitní konzultant pracuje řádově minimálně 1 000 + na hodinu.

      • Milan Tříska

        Dík za odpověď. Ne že bych tu cenu neznal já, ale myslím, že ji nezná trh. Mohlo by se stát, že byste klientovi řekl- víte ,SEO může stát ve vašem případě dost peněz , není to jen tak . Možná byste měli raději investovat do …… Doplnil byste něco? Nebo byste mu řekl – vzdejte to, nemá to cenu ?

      • http://blog.bloxxter.cz/ Pavel Ungr

        Otázka je moc peněz. Auto je také dost drahé, ale to proto, že jeho přidaná hodnota je velká. Spíše bych se klientovi pokusil vysvětlit, jaká je přidaná hodnota, že si nekupuje jednorázové řešení. Ale i menším kleintům s menšími rozpočtu dokáži nabízet smysluplné řešení s přidanou hodnotou. Třeba jednorázové konzultace nebo zaškolení.

  • Pepan Mencl

    tak konečně na volné noze, gratuluji

  • David Dobrovolný

    Moc pěknej článek. Je zvláštní, že jsem odešel z firmy 2 týdny před Pavlem a 2 týdny potom, co nás školil. Ono to není snadné pochopit, že tam, kde jste, nemá cenu dále přebývat. Že člověk má větší cíle, které pod záštitou firmy, lze těžko dosáhnout za rozumný čas. Držím Pavlovi pěsti!

Nahoru