Peter Matejbus – Tajně doufám, že překonám Facebook

Peter Matejbus – Tajně doufám, že překonám Facebook

Peter Matejbus je zakladatelem zatím ne moc známé sociální sítě GigaCast.net, kterou lze svým využitím přirovnat ze současných sociálních sítí nejvíce k Facebooku. Celý projekt byl založen se smyslem vytvoření určitě komunity lidí, která si mezi sebou bude povídat a sdílet informace, fotografie a další. Podle pana Matejbuse projekt vznikal již před příchodem módy Facebooku, přesněji v roce 2007, kdy se začaly tvořit první plány.

Projekt je však v mnoha věcech zcela odlišný, než gigant a největší konkurent Facebook. Nabízí sice podobné funkce, ale za to nenabízí ty, které nás většinou otravují. Krásným bonusem je fakt, že tento projekt nepatří do USA na Harvard, ale na Slovensko a brzy se rozšíří i do dalších zemí, včetně České republiky.

Rozhovor se samotným zakladatelem této nové sociální sítě, panem Peterem Matejbusem, studentem Fakulty politických věd a mezinárodních vztahů, jsme se rozhodli pojmout jako první rozhovor našeho magazínu celkově. Lidé se totiž denně snaží o vytvoření nějakého nového projektu. Většinou však takový již existuje, ale málo lidí se pokusí o vytvoření vlastní sociální sítě v podobném měřítku, jako pan Matejbus, který do projektu dává skutečně celé své srdce. Zda-li je to druhý pan Hejl a jeho síť je jen další vtip, jako Nový hledač nebo v tom vidí něco jiného a zda-li někdy přemýšlel o účasti v pořadu Den D, to vše v tomto rozhovoru.

Dobrý den Petře, mohl byste nám představit svůj profil GigaCast.net? Co návštěvníkovi nabízí, na co je zaměřen a k čemu jej můžeme využít?
GigaCast je sieť pre ľudí pomocou ktorej môžu zdieľať svoje zážitky či skúsenosti so svojimi priateľmi, rodinou či s celým svetom. GigaCast je predovšetkým určený na komunikáciu medzi užívateľmi a práve do tohoto sektora sa snažime prinášať inovatívne prvky. GigaCast teda funguje na báze virtuálneho spojenia medzi osobami ktoré sa fyzicky poznajú a práve táto vlastnosť tomu pridáva nový rozmer.

Dá se tedy Váš GigaCast přirovnat k nějaké současné sociální síti, jako je například Facebook, Google Wave nebo Twitter? Nebo je to zcela odlišný projekt, který na světě nemá obdoby?
Áno aj nie. Pri tvorbe GigaCast-u sa snažím si budovať vlastnú identitu respektíve cestu ktorou sa chcem uberať avšak pojem spoločenská sieť v sebe nesie základné piliere ktoré spájajú všetky existujúce spoločenské siete vrátane GigaCast-u. Počas roka budú predstavené funkcie ktoré posunú latku internetovej komunikácie ako ju poznáme.

Možná bude tato otázka znít trochu provokativně a možná ji slýcháte často, omluvte mne, ale proč by se uživatelé měli registrovat zrovna k Vám, když existují větší a celosvětově známé sítě, jako například Facebook?
Priznám sa, niekde som túto otázku čakal. Medzi hlavné dôvody by som spomenul predovšetkým žiadny balast v podobe infantilných skupín či kvízov. Povedzme si úprimne koľkokrát človek nadával keď mazal pozvánky na farmu či akvária. Do budúcna plánujem tiež vlastnú aplikačnú platformu avšak s dôrazom na prehľadnosť a zabraňovaniu akéhokoľvek zaspamovaniu dashboardu. Dalej to bude bezpochyby komunikačná platforma pomocou multichatu ktorý umožnuje rozhovor až 6 osôb naraz, a už len tento fakt si myslím, že z GigaCast-u robí zaujímavú sieť.

To samozřejmě. Dá se tedy říci, že tvoříte síť podobnou Facebooku, ale odlehčenou o nepotřebné a uživatele otravující věci v podobě aplikací a podobně?
Ako som už odpovedal v jednej otázke ano aj nie. Podobnosť k Facebooku je v základnej myšlienke ktorej nositeľom sú všetky spoločenské siete. Kým sa Facebook sústreďuje iba na prepojenie priateľov ja by som chcel ísť ďalej a to v podobe poskytovania miesta pre profesionálov či umelcov ktorý sa môžu pomocou svojeho profilu prezentovať širokej verejnosti. Ďalej bude nasledovať služba SpeedLoging ktorá sa bude zameriavať priamo na činorodú tepnu užívateľskej aktivity. Toto všetko bude obsahovať jediná sieť GigaCast.

Dobře. Přeci se však nabízí ještě jeden zásadní problém. Bohužel žijeme v době, kdy většina sociálních sítí dávno vzdala své snažení a podmaňuje se právě Facebooku a dalším. Jak vidíte řešení toho, že uživatelé u Vás nenaleznou svoje příbuzné a kamarády tak, jako jinde? Nemyslíte, že podobný projekt přišel na trh příliš pozdě a konkurence mu nedá šanci?
Ano to je pravda. Treba sa však zamyslieť čo bolo pred Facebookom. Bol tu MySpace a nikto si netrúfol povedať, že by ho niekto mohol tromfnúť. Dnes to všetko vyzerá inak a Facebook je momentálne lídrom mainstreamových spoločenských sietí. Všetko to je o tom čo môže daná sieť užívateľovi ponúknuť a vo väčšine prípadov luďia používajú viac ako jednu sieť pre spojenie so svojimi priateľmi.

Předpokládám však, že nemáte v plánu nějak silněji konkurovat Facebooku nebo jej dokonce překonat. Nebo se pletu?
Bolo by odvážne tvrdiť áno avšak v to tajne dúfam. Momentálne je pre mňa ale prvoradé etablovanie na domácom a priľahlom trhu.

Plánujete tedy svůj projekt rozšířit i do jiných zemí, než je Slovensko? Zatím jsem si všiml, že na projektu figuruje slovenština a angličtina a existuje i více domén. Jak to tedy vidíte?
Áno, momentálne sa snažím preniknúť zo zahraničných trhov na Český, Ruský a Taliansky. Dostali sme ponuky na spoluprácu aj s inými, orientálnejšími krajinami ako je napríklad Čína, Tai-Wan či Vietnam. Existuje tiež viacero domén ktoré sú nasmerované na centrálnu doménu gigacast.net.

Výborně. Nabízí se mi otázka, jak se chcete poprat s překlady různých verzí. Máte tedy zaměstnané nějaké překladátory a kolik lidí tak GigaCast celkově zaměstnává?
So mnou sme traja aktívny členovia a potom sú tzv. contributori ktorý prispievajú svojou troškou do rozvoja GigaCast-u napríklad prekladom do iného jazyka, testovaním prototypovej verzie či propagáciou.

Hodláte skrze zisky projektu nějak zvýšit počet zaměstnanců nebo nehodláte v brzké době na GigaCastu příliš vydělávat?
Určite áno. GigaCast rastie každým dňom a preto určite plánujem zamestnať dalších ľudí. Zhodou okolností je akurát v príprave sekcia „Kariéra“, pomocou ktorej môžu ľudia zasielať svoje requesty na zamestnanie. Zisky z projektu momentálne slúžia na zabezpečnenie plynulého chodu GigaCast-u.

Jak Vás vůbec napadla myšlenka založit podobnou síť, překonat Facebook a proč vůbec zrovna GigaCast?
Počiatočná myšlienka bola úplne iná avšak vychádzala z jedného a to vytvoriť miesto stretu ľudí. Vždy ma fascinoval Internet 2.0 a možnosti tvorby obsahu reálnymi ľudmi. Na GigaCast-e som začal pracovať ešte predtým než v našich končinách bolo o Facebooku vôbec počuť, časom sa z neho vyklubal silný rival. Históriu GigaCast-u som dokonca zmapoval aj v jednom článku ktorý je publikovaný jeho oficiálnom blogu s názvom Time Machine. K dipozícii sú tam tiež dokonca aj prvé screenshoty ranných alfa verzii.

Není Vám tedy líto příchodu Facebooku? Myslíte si, že kdyby jeho a jemu podobných nebylo, mohlo se dnes na různých IT médiích psát právě o Vás?
Ja sa to snažim predovšetkým brať ako akcelerátor, teda konkurencia nás stále posúva dopredu a núti nás byť lepšími. Aj keď je pravda nebyť Facebooku, vyzeralo by to dnes inak.

Kolik má dneska GigaCast uživatelů?
Vzhľadom na doterajšiu uzavretú testovaciu komunitu je toto číslo pomerne nizke. Len nedávno bol totiž GigaCast spustený do ostrej prevádzky a momentálne neprebieha žiadna reklamná kampaň, tá je naplánovaná až na koniec tohoto roka.

Na kolik byste odhadl dnešní celkovou cenu GigaCastu? Nenapadlo Vás někdy jej prodat a vydělané peníze investovat do, s prominutím, reálnějšího projektu?
V súčasnosti predaj určite neprichádza v úvahu avšak som otvorený venture kapitálu, teda predávaniu vlastníckych podielov. GigaCast je pre mňa akási srdcová záležitosť nakoľko sa na začiatku jednalo o môj prvý veľký projekt.

Uvítal byste tedy nějaké investory? V poslední době se v oblasti IT proslavil pořad České televize Den D. I přesto, že je to trošku mimo místu, nenapadlo Vás třeba někdy se do tohoto pořadu přihlásit a požádat o investici? Kdyby ano, myslíte, že byste uspěl?
Ano uvítal. Den D sledujem docela pravidelne avšak osobne si myslím, že investori z relácie Den D by mi investíciu neposkytli z časti súdiac podľa časti kde bol prezentovaný prototyp nového vyhľadávacieho algoritmu. V tejto sfére som si všimol, že sú docela skeptický. Ale priznám sa, jeden čas som seriózne uvažoval o prihlásení do tejto relácie.

To je pravda. Možná by se snaha pana Hejla překonat Google dala srovnávat s Vaší snahou překonat Facebook. I tak, přibližte nám trochu budoucnost GigaCastu.
Investori totiž nemajú radi odvážne plány. Chcú mať istotu čo z ich uhla pohľadu plne chápem. Čiastočne som budúcnosť GigaCast-u načrtol v predchádzajúcich odpovediach ale v skratke sa budem plne koncetrovať na expanziu na domáci a zahraničné trhy, pridávanie nových funkcii a hlavne na jednu z hlavných killer feature, ktorú ale bohužiaľ nemôžem bližšie špecifikovať.

Jak hodláte získat nové uživatele? Přeci jen je přemluvit k samotné registraci je dnes velice těžké a proto to bude, podle mého názoru, zásadním krokem kupředu, pokud se to povede. Jak to hodláte realizovat?
Najsilnejším marketingovým spôsobom. Virálnou reklamou. Ide predovšetkým o užívateľský zážitok, pokiaľ sa jednému človeku bude GigaCast páčiť, povie o tom svojim známim a tí zasa svojim známim atď. Samozrejme plánujem aj iné postranné propagačné činnosti aby sa mi podarilo dostať do GigaCast do povedomia ľudí. Dostávame tiež pozitívne reakcie od ľudí takže verím, že to takto bude daľej pokračovať.

V tom případě Vám držím pakce a přeji, ať se projekt vyvede a jednou v budoucnu neslýcháme o Facebooku, ale GigaCastu. Možná právě Vy to dokážete, nikdy neříkejme nikdy. Děkuji za rozhovor.
Dakujem veľmi pekne. Tiež verím v svetlú budúcnosť GigaCast-u. Dovidenia.

Dozvěděli jsme se mnoho a teď je čas na Vaše názory. Třeba právě Vy pomůžete panu Matejbusovi vytvořit novou sociální síť, kterou budou znát miliony lidí. Třeba ne. To je na Vás. Přidat se můžete do komentářů, stejně jako tam můžete klást další otázky. Budeme rádi i za komentáře k našemu prvnímu rozhovoru, jaký z něj máte pocit a zda byl přednesem kvalitně, či ne. Děkujeme.

V únoru 2010 ho coby studenta střední školy veřejnoprávní napadlo založit IT magazín. Našel si zajímavou doménu a začal budovat. Po roce mělo Objevit.cz denně stovky návštěvníků a stále jim předkládá více a více zajímavých článků z oblasti IT.

Komentáře

Nahoru