Petr Jeník: Vadí mi, když Werb.cz srovnávají s Webtrhem…
Jméno Petr Jeník nikomu příliš neřekne. Hodně lidí jej ale zná pod přezdívkou Malej Jarda, pod kterou působí především na Webtrhu. Zde vešel do povědomí hlavě svými radami na téma daně a účetnictví, díky nimž získal nejvíce kladných hodnocení ze všech více než 18 tisíc zde zaregistrovaných uživatelů. Velká spousta lidí jej zná také proto, že s ním uzavřela nějaký obchod na internetu. Petr Jeník se věnuje nákupu a prodeji internetové reklamy, profesionálně se živí psaním a také provozuje několik zajímavých projektů, z nichž stojí za zmínku určitě SeznamZpráv.cz či Krimidoma.cz.
Tím nejzajímavějším je však jeho poslední projekt, kterým Werb.cz, na nějž jsme se jej ptali v následujícím rozhovoru. Neopomenuli jsme otázky ohledně projektu samotného, ale zároveň jsme se ptali i aktuální situaci na již zmíněném podnikatelském fóru Webtrh.cz, srovnávání Werbu s ostatními „náhradami“ vznikajícími z nevole uživatelů Webtrhu a nezapomněli jsme ani na otázky ohledně zakládání podobných projektů, co je potřeba, co to obnáší a podobně.
Petře, co tě vedlo k založení projektu, jakým je Werb.cz?
Werb měl být původně aukční systém na prodej bannerové reklamy. O tuto kategorii aukcí jsem žádal před časem na mém oblíbeném Webtrhu, ale majitel mi vstříc nevyšel. Místo toho přišlo prohlášení o změně směru Webtrhu, ve kterém jeho provozovatel oznámil, že ruší spousty zajímavých sekcí, z nichž především trh inzerce jsem velmi využíval. Proto se funkce na Werbu rozrostly právě o trh inzerce a další nabídky a poptávky.
Dá se tedy říci, že je Werb jakousi náhradou za to, co Webtrh.cz neposkytuje, respektive co poskytoval a zrušil? Nabízí Werb i něco nového?
Neřekl bych přímo, že je náhradou, ale že bych byl rád, kdyby se jí stal. Nových věcí nabízí spoustu. Například již zmiňované aukce bannerových ploch. Nové je však i celé pojetí. Nejedná se o diskusní fórum, ale o propracovaný aukční systém, který by se svými funkcemi dal přirovnat spíše k Aukru.
Jak tě napadl název „Werb“? Co toto slovo vlastně znamená?
Doménu jsem vybíral podle následujících kritérií. Musí být krátká, musí obsahovat slovo web (werb bez R), musí mít něco společného s reklamou (Werbung – německy reklama), musí být dobře zapamatovatelná kvůli brandové reklamě (podpoře značky), musí se dát dobře skloňovat, musí se od ní dát odvodit přezdívka pro uživatele (sice jinak, než jsem čekal, ale přezdívka už se celkem ujala. Říká se nám „werbežníci“, což mi připadá docela roztomilé), musí být originální a v neposlední řadě musí být trochu kontroverzní, aby se o ní psalo a mluvilo.
Myslím, že všechna tato kritéria doména Werb.cz splňuje.
Jsi jediným majitelem nebo na tvém projektu s tebou spolupracuje ještě někdo?
Na Werbu spolupracuji s Vojtou Zákoutským. Já jsem s nápadem přišel a jeho jsem jako zkušeného programátora oslovil. Znám jej z dřívějška a vím, že je autorem a provozovatelem třetího největšího aukčního portálu v ČR auktiva.cz. Werb běží právě na modifikovaném systému Auktivy, kterou Vojta od základů postavil a pracoval na ní téměř dva roky. Technická stránka je tedy plně v jeho kompetenci. Já se starám o obchod, PR a uživatelskou podporu. Projekt takovéhoto rozsahu by jeden člověk zvládnout nemohl.
Bereš Werb jako svojí hlavní práci na internetu nebo nad něj řadíš něco jiného?
Provozuji hodně webů. Některé jsou naprosto bezúdržbové a některé spotřebují hodně mého času. Těch druhých zmiňovaných se postupně zbavuji a chystám se na to, že za pár měsíců bude mým hlavním zaměstnáním právě werb.cz.
Jak ty osobně vnímáš změny, které se na Webtrhu dějí? Kdyby Webtrh patřil tobě, učinil bys podobné změny nebo ne?
Změny na Webtrhu vítám. Kdyby ale byl Webtrh můj, neudělal bych je. Rozhodně ne tak zásadní. To, co chce mít Martin z Webtrhu, si myslím mohl bez větších potíží postavit i někde jinde. Rozhodl se ale takto a mně nezbývá než se s tím smířit.
I když Werb nabízí převážně jiné služby, nebojíš se problémů, které postihly Webtrh? Nemáš strach, že jednou v budoucnu budeš muset řešit podobné trable?
Největším problémem bylo to, že Webtrh přerostl jeho provozovateli přes hlavu. Místo obchodování a diskutování nad závažnými a odbornými tématy se zde diskutovalo nad nesmysly a prodávaly se zde podvodné Facebookové stránky. Skutečné obchody a problémy byly na pozadí.
Podobného osudu se u Werbu nebojím. Předcházíme tomu hned od začátku. Například FB marketing v té nejnižší podobě, tedy prodej odkazů ve skupinách či prodej podvodných stránek, je zakázaný. To ale není ani zdaleka jediný nástroj prevence. Velmi důležité je to, že aukce, nabídky i poptávky jsou oddělené od diskusního fóra a není tak možné vést zde přihlouplý konkurenční boj, kdy se jeden pubertální obchodník snažil smést svou konkurenci nesmyslnými útoky na jeho osobu.
Na tyto problémy pak navazovaly na Webtrhu další. Stal se místem nesmyslných aukcí a nabídek, o které nikdo nestojí a stovky takovýchto příspěvků udělaly z Webtrhu něco, v čem se nedalo vůbec orientovat.
Budete zakazovat nějaké aukce nebo nabídky a poptávky? Nebo jak chcete jinak zabránit výskytu podobných „nesmyslů“?
Zakazovat nebudeme nic. Jejich výskytu nezabráníme a ani si netroufám určovat co je a co není nesmyslné. Doufáme ale, že takovou přirozenou selekcí mezi kvalitními aukcemi, nabídkami a poptávkami budou poplatky. Kdo nabízí něco, oč mají lidé zájem, tomu nebude vadit připlatit si drobnými penězi za lepší pozici jeho inzerátu. Naopak spam a nabídky, o nichž i sám majitel ví, že tohle opravdu neprodá, zůstanou někde na chvostu. Bude mu líto vyhodit i těch pár korun.
Poplatky jsou opravdu minimální. Třeba za přednostní pozici ve výpisech aukcí zaplatí inzerent pět korun. Za titulní stránku deset. Nejde o ohromné zisky. Jde opravdu o ono přirozené oddělení kvality od odpadu.
Martin Schlemmer, na internetu známý i jako Retal, se asi nejvíce proslavil právě vytvořením podnikatelského fóra Webtrh.cz. To se stalo místem, kde se uskutečňují i statisícové obchody a dokázalo oslovit širokou komunitu odborníků, podnikatelů a mnoha dalších… |
Vidíš v České republice nějakou konkurenci? Bereš jako konkurenci například Aukro, kde se také někdy prodávají domény a podobně?
Aukro pro nás v tomto směru konkurencí není. Na Werbu je důležitá jeho specializace a také to, že se okolo něj vytváří komunita lidí se stejným zájmem. Aukro je něco trošku jiného.
Jak vnímáš ohlasy kolem zakládání „nových Webtrhů“? Vadí ti, že tě někteří mezi ně řadí? Jak toto vnímáš?
Zakládání „nových Webtrhů“ mi připadá vcelku úsměvné, i když je dost možné, že jedno či dvě diskusní fóra se ujmou. A ano, vadí mi, když někdo Werb.cz s těmito za noc vzniklými fóry řadí do jedné skupiny.
S vývojem Werbu jsi začal před nebo až po vytváření těchto kopií a různých náhrad?
Myslím, že na Werbu je celkem zřejmé, že nevznikl přes noc. Jak už jsem říkal, nápad založit Werb přišel dávno před Martinovo prohlášení o změnách na Webtrhu. Ta fóra, ke kterým Werb někteří lidé přirovnávají, vznikla právě až po tomto prohlášení.
Máš nějakou vysněnou budoucnost Werbu? Jak jej hodláš do budoucna vést, na co se chceš hlavně zaměřit a jaké jsou tvoje cíle?
Hlavním cílem je vytvoření rozsáhlé komunity lidí, která se bude sdružovat právě okolo Werbu. Chtěl bych, aby za pár let, když se spolu budou bavit dva internetoví obchodníci o tom, že jeden z nich koupil nový web a na něm nabízí reklamu, bude tomu druhému jasné, že to vše dělá právě na Werbu.
Jinak plánujeme spoustu funkcí, o které se Werb rozroste, ale ty bych si zatím nechal pro sebe.
Co je potřeba k tomu, aby člověk mohl založit podobný projekt? Koho musí oslovit? Musí například oslovit nějaké mediální agentury a podobně? Popiš nám začátky podobného projektu.
Založit něco takového od úplného začátku bez jakýchkoli zkušeností je téměř nemožné. Já sám prodávám a nakupuji snad všechny druhy internetové reklamy. V oblasti internetové reklamy se pohybuji už dlouho. Obchoduji či jsem obchodoval s velkou spoustou firem a lidí. Mám na ně kontakty a tak jsem to měl snadnější. Asi to bych doporučil každému. Začít od začátku.
Jak je to s legalitou? Co je potřeba k vedení podobného webu mít ošetřeno, co je potřeba vědět a na co si dát pozor?
Samozřejmostí musí být živnostenské oprávnění a vše s tím související. Další věcí, na kterou by si člověk měl dát pozor u podobných projektů, je zákon na ochranu osobních údajů. Stát je sice největším porušovatelem tohoto zákona a osobní údaje jsou díky živnostenskému a obchodnímu rejstříku rozmetané po celém internetu, ale na druhou stranu se tu vždy najde státní úředník z úřadu na ochranu osobních údajů, který si právě na takovýchto malých rybách moc rád smlsne.
Jaké byly vůbec začátky Werbu? Byli jste kritizování? Hanobeni za to, že se snažíte nahradit jiné, i když tomu tak zcela není? Jak si se s touto kritikou popral?
Jaké byly začátky? Začátky nebyly. Ty ještě jsou. I když to tak možná podle čilého obchodního ruchu nevypadá. Werb běží necelé dva týdny.
Kritizováni jsme a budeme. Je spousta lidí, kteří nedělají nic jiného než, že kritizují. Jsme v Česku a tady to funguje tak, že pokud chceš být lepší než někdo jiný, musíš o něm říci, že je špatný. Čím více budeš o něčem říkat, že je to špatné, tím více ty budeš lepší. Alespoň v očích těch, kteří chtějí být také lepší. No a tito další, aby byli ještě lepší, musí tu ve skutečnosti dobrou věc pomluvit ještě více. A tak je to stále dokola.
Nevadí mi kritika. Vadí mi hloupost některých lidí.
Snažím se to ale otáčet ve vlastní prospěch, respektive ve prospěch Werbu. Ona i negativní reklama je velmi dobrá věc. Když o nás napíše bulvární bloger na hodně čteném blogu a pomluví nás, budu jedině rád. Lidé si přečtou, jak jsme špatní, při té příležitosti se na tu hrůzu podívají a zjistí, že to zase až taková hrůza nejspíš nebude, když se tam tak čile obchoduje. No a pak to vyzkouší, a pokud jim bude Werb k něčemu užitečný, tak zůstanou. Pokud ne, odejdou a mohou o něm třeba zase napsat něco dalšího, třeba i více hanlivého.
Využíváš někdy i ty sám Werb k prodeji a nákupu nebo se takto neúčastníš?
Ano, využívám jej. Už to tu padlo dvakrát. Důvodem k jeho založení bylo v prvé řadě vytvoření aukčního systému, kde se bude prodávat bannerová reklama. Zjistil jsem totiž, že s cenami bannerů je to na českém trhu velká divočina. Inzerenti by rádi inzerovali za směšně nízké peníze a naopak provozovatelé webů jsou zblblí ceníky velkých portálů a neuvědomují si, že zde uváděné ceny jsou mnohonásobně vyšší, než je realita. Ceny inzerce na svých webech pak určují právě podle oněch ceníků. Výsledkem je, že nic neprodají a inzerenti nemají kde inzerovat.
Zatím všechny mnou nabídnuté bannerové pozice se prodaly za ceny lepší, než jsem doufal a protože mě někteří inzerenti žádají o prodloužení kampaně za stejných podmínek, je to pro mě signál, že i oni jsou spokojení.
Přesně to jsem od tohoto systému očekával. Najít skutečnou tržní cenu, kterou budou ochotní inzerenti zaplatit a za kterou budou publisheři ochotní prodávat prostor na svých webech.
Co si myslíš, že na českém internetovém trhu chybí? Sleduješ i trh zahraniční?
Na českém internetovém trhu mi moc chybí jeden z reklamních formátů. Tedy je tu, ale velmi špatně provedený a naprosto nepoužitelný. Na jeho provedení se inspirujeme právě v zahraničí. Protože to ale bude naše další želízko v ohni, kterým v budoucnu doplníme Werb, nechám si zbytek pro sebe.
Děkuji ti za rozhovor a držím ti s Werbem palce.
I já děkuji.
[poll id=“53″]
Komentáře
Přepnout na komentáře Disqus