Petr Palas: Je důležité dělat něco, co vás samotné baví a čemu opravdu věříte

Petr Palas: Je důležité dělat něco, co vás samotné baví a čemu opravdu věříte

Kdybyste se s Petrem potkali na ulici, asi byste nepoznali, že kolem vás prošel jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů v IT. Nedává na to odiv, přestože se mu podařila nevídaná věc. V roce 2004 založil společnost Kentico Software, která byla v roce 2010 označena agenturou Deloitte za nejrychleji rostoucí českou technologickou firmu. Teď již někteří z vás nejspíš zbystřili. Pokud ano, tak vás jistě potěší, že dnes si budeme o podnikání povídat s Petrem Palasem.

Ahoj Petře, mohl bys našim čtenářům na úvod prozradit něco o sobě?

Narodil jsem se 16. října 1979 v Hlinsku. Jsme ženatý, mám dceru a dva psy. Absolvoval jsem bakalářské studium na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity a moje první zaměstnání bylo v lokalizační firmě Moravia IT, kde jsem pracoval jako programátor a později jako produktový manažer.

Jak ses dostal k byznysu, ve kterém Kentico Software podniká?

Já se oblasti CMS věnoval už během studia a současně i v zaměstnání, kde jsem dělal produktového manažera zaměřeného na komponenty pro vývojáře. Přitom jsem zjistil, že zákazníkům na trhu chybí systém pro tvorbu webových stránek na platformě Microsoft .NET, která v té době byla úplně na začátku. Proto jsem po pěti letech opustil zaměstnanecké místo a založil vlastní firmu.

Proč sídlí Kentico Software právě v Brně? Kvůli kvalitním IT školám, anebo prostě kvůli tomu, že je to prakticky tvůj domov?

Výhodou Brna je poměrně velký počet talentovaných absolventů nebo studentů vysokých škol a solidní infrastruktura pro firmu, jako je Kentico. Kdyby sem bylo lepší letecké spojení, k dokonalosti by nechybělo prakticky nic.

Kentico Software jsi založil sám v roce 2004. Prvního zaměstnance jsi najal o rok později. Mohl bys jen tak pro zajímavost zmínit, kolik zaměstnanců má Kentico software nyní?

Blížíme se k 140 lidem, z toho v Brně máme kolem 115 lidí. Hlavní sídlo máme v Brně a pobočky v USA, Velké Británii a Austrálii. Další pobočku budeme otevírat v Nizozemsku.

Jak vlastně vznikl název Kentico software?

Asi bych si měl vymyslet nějaký zajímavý příběh o tom, co to slovo znamená. Faktem ale je, že to je náhodně složené slovo, které jsem v roce 2004 zadal do Googlu a na které se mi nevrátil žádný výsledek. A stejně tak k němu byla volná doména. To mi vyhovovalo, protože to znamenalo menší pravděpodobnost, že dané slovo už někdo používá nebo na něj má ochrannou známku.

Zkus prosím popsat nezasvěceným čtenářům, co vlastně Kentico Software dělá.

V podstatě nabízíme kompletní řešení pro tvorbu webových stránek, e-shopů, intranetů, internetových komunit a pro on-line marketing. Laicky řečeno vytváříme stavebnici, ze které pak vývojáři postaví firmám web na míru. Samotné webové stránky ale neděláme my – to zajišťují naši implementační partneři nebo interní vývojáři u našich zákazníků. Celkově spolupracujeme s partnerskou sítí čítající 1100 digitálních agentur v osmdesáti zemích světa. Na našem systému v současnosti běží více než 18 000 webů společností, jako jsou Microsoft, Sony, Bacardi, Chiquita, Mazda, Novartis, Vodafone nebo Guiness. Z českých zákazníků bych zmínil oficiální stránky České republiky Czech.cz, portál Kudyznudy.cz nebo třeba AXA.cz.

Co anebo jaký typ služeb jste poskytovali v úplných prvopočátcích?

Bylo to podobné jako dnes, jen výrazně jednodušší. Od počátku jsem věděl, že musím na trh dodat produkt rychle, i za cenu toho, že nebude umět všechno. Důležité bylo začít produkt představovat zákazníkům a získávat jejich zpětnou vazbu.

Jak jste expandovali a rostli, určitě jste museli změnit i portfolio svých služeb. Co tedy vlastně v současné chvíli Kentico Software firmám nabízí? A jak moc se to liší od toho, co Kentico Software nabízelo v roce 2004?

Portfolio jsme opravdu upravit museli, protože náš trh se neskutečně dynamicky rozvíjí. Dnes už firmy nechtějí mít jenom hezký web, ale chtějí, aby jejich web prodával, aby jim přiváděl zákazníky. Firmy přesouvají své marketingové aktivity na internet, protože je to pro ně často efektivnější a mohou lépe změřit návratnost svých investic do reklamy. K tomu ale také potřebují nové nástroje, které jim pomohou spravovat kampaně, měřit jejich výkonnost, optimalizovat webové stránky a také systematicky pracovat s potenciálními zákazníky, kteří přijdou na jejich web. A Kentico je dnes jedna z několika málo firem na světě, která tohle všechno pokrývá v rámci jednoho plně propojeného řešení.

Který rok považuješ za zlomový? Kdy nastal onen raketový vzestup, který vás katapultoval mezi přední české IT firmy?

Myslím, že zásadní zlom pro nás nastal mezi lety 2008 a 2009, kdy jsme se začali více stýkat se zákazníky a otevřeli jsme pobočku v USA. Do té doby jsme software prodávali prakticky výhradně přes internet jako nástroj pro webové vývojáře. Tím, jak jsme se potkávali se zákazníky osobně, jsme mnohem lépe chápali náš trh a začali jsme náš produkt prodávat jako podnikové řešení.

Podařilo se ti rozjet globální firmu bez investora, což je na dnešní dobu skoro zázrak. Bylo to kvůli tomu, že jsi jednoduše nechtěl žádného do svého podnikání pustit? Anebo je to kvůli tomu, že se vám tehdy nikdo s žádnou nabídkou neozval, respektive jste ani žádného investora nehledali? Případně jste jednoduše žádnou finanční výpomoc nepotřebovali, jelikož jste dokázali vše ufinancovat sami?

Já jsem od začátku o investorovi ani neuvažoval. Začal jsem s vlastními úsporami a postupně jsem firmu budoval z toho, co jsme vydělali. Není to určitě nejrychlejší způsob, jak vyrůst, a není vhodný pro každou firmu. Pro mě ale bylo vždy důležité, abych mohl dělat vlastní rozhodnutí, která jsou pro firmu, pro zákazníky a pro zaměstnance dobrá z dlouhodobého hlediska. Ne rozhodnutí, která krátkodobě uspokojí akcionáře.

Co podle tebe stálo za tím, že se povedl takový razantní vzestup? Bylo to tím, že jste našli díru na trhu? Jednoduše jste měli v ruce produkt, po kterém byla poptávka? Mně se totiž nechce věřit, že byste vystačili jenom s dokonalým produktem… V čem jste tedy byli lepší než všichni ostatní, co bylo základem celého úspěchu? V jednom z rozhovorů z roku 2010 jsi popisoval, že jste uspěli díky tomu, že jste se zaměřili na neobsazený trh. Který z těchto faktorů měl tedy nejzásadnější vliv na následný raketový vzestup firmy?

Když jsem Kentico v roce 2004 založil, tak na platformě Microsoft .NET neexistovalo žádné solidní řešení pro tvorbu webů. Většina agentur si vyvíjela vlastní publikační systémy, ale rychle si začaly uvědomovat, že to pro ně není dlouhodobě udržitelné řešení. My jsme jim dodali dostupný a kvalitní systém, na kterém mohli stavět. To, že jsme slušně rostli a neustále rosteme, je dáno jednak růstem trhu, ale i vedlejším efektem toho, že děláme věci dobře.

Jsme velmi otevřenou firmou jak pro zákazníky, tak pro partnery. Snažíme se, aby s námi zákazníci rádi dělali byznys, abychom nebyli neosobní korporace. Na světovém trhu jsme samozřejmě schopni konkurovat i dobrou cenou. A rozhodně se neustále snažíme vše zlepšovat, protože jsme ve velmi konkurenčním prostředí, které se neustále vyvíjí.

Je to pár týdnů, kdy jste se přestěhovali do nových prostor. Jsou ojedinělé. Můžeš nám je popsat?

Na ploše 2 000 m2 je kromě kanceláří a zasedacích místností odpočinková místnost s knihovnou, jídelna, dětský koutek, akvárium, ale i tři spací boxy, dva stolní fotbálky, sprcha a malá prádelna. Naše filozofie je jednoduchá: šťastní a motivovaní zaměstnanci vytvářejí skvělé produkty, díky kterým máme šťastné zákazníky, kteří nás doporučují ostatním, a tak stále rosteme. Většina lidí tráví v práci osm hodin denně tím, že se těší domů. My chceme mít firmu, kde se zaměstnanci těší do práce.

Koho bys označil jako vaši přímou konkurenci?

Mezi naše přímé konkurenty patří přibližně pět firem převážně z USA a ze Skandinávie, jejichž jména čtenářům asi nic moc neřeknou, snad s výjimkou firmy Adobe. Tyto firmy mají, podobně jako my, ucelená řešení pro střední a velké firmy. Samozřejmě mezi naši konkurenci u jednodušších projektů patří i různá open source řešení, která ale neposkytují tak pokročilou funkcionalitu a hlavně nepokrývají oblast on-line marketingu. A pak jsou na trhu tisíce úzce specializovaných firem, které řeší nějakou malou část toho, co nabízíme my.

Petře, na začátku ses staral o celý chod firmy. Jak jste rostli, určitě jsi musel část svých kompetencí delegovat na další manažery. Co ti tedy zůstalo „pod palcem“? O co vše se staráš?

V současné době řeším hlavně strategické vedení firmy, ale některé oblasti stále ještě předávám novým členům managementu.

Přece jenom už ses asi posunul spíše do strategické pozice a exekutivu teď již pravděpodobně přenecháváš jiným. Baví tě vůbec ještě podnikání? A pokud ano, která část tě zajímá, baví a naplňuje tě?

Určitě baví, protože se stále mám co učit a kam se rozvíjet. Tím, že neustále rosteme, se všichni ve firmě každý den posouváme dál s tím, jak řešíme nové a nové problémy.

Kdyby ses podíval zpět, je něco, co bys chtěl změnit či udělat jinak? Nebo žádného ze svých skutků nelituješ, a kdyby ses mohl rozhodnout znova, zachoval by ses stejně?

Určitě jsem udělal spoustu chyb a spoustu věcí bych dnes udělal jinak, ale každá chyba s sebou přináší nové zkušenosti. Důležité je neudělat žádnou kritickou chybu a neopakovat stále stejné chyby (ale i to se mi samozřejmě někdy stává).

Petře, otázka na závěr. Co bys vzkázal lidem, kteří sní o tom, že si jednou založí vlastní firmu a budou stejně úspěšní jako ty?

Často potkávám lidi, kteří chtějí podnikat, protože jim to připadá zajímavé, ale ještě nevědí, na co se zaměřit. Když zakládáte firmu, tak je důležité dělat něco, co vás samotné baví a čemu opravdu věříte, protože zpočátku budete muset vynaložit obrovské úsilí, aniž byste v prvních měsících či dokonce letech viděli nějaký velký výsledek.

Děkuji ti moc za vyčerpávající odpovědi. Přeji ti, ať se nejenom tobě, ale také celému Kenticu daří a sbíráte ve světě jedno ocenění za druhým.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru