Petr Šimeček z Kebooly: Sleduji, co lidé s daty dělají, jaké mají potřeby a čím jim nejvíc můžeme prospět my

Petr Šimeček z Kebooly: Sleduji, co lidé s daty dělají, jaké mají potřeby a čím jim nejvíc můžeme prospět my

V současné době se jedná o firmu, která je považována za třídu ve svém oboru. Jejími klienti jsou velké a námi známé IT firmy jako jsou Avast, Seznam, Slevomat Group, DámeJídlo, Gorilla Mobile, Centrum, apod. Ano, mluvím o Keboole, kterou jsem požádal o rozhovor. Moji žádost přijal Petr Šimeček, samotný „bůh Kebooly“ alias zakladatel, machr v oboru…

Ahoj Petře, mockrát ti děkuji, že jsi přijal rozhovor. A jdeme na to… Mohl bys nám pro začátek, ať čtenáře „uvedeme do dění“ říct, čemu se věnuješ a co to vlastně ta zmiňovaná „Keboola“ je – čím se zabývá? Kdo jsou jejími zákazníky?
Ahoj Mirku! Díky za pozvání k rozhovoru!

V Keboole se dneska nejvíc věnuju přemýšlení nad tím pomyslným “where puck is going”. Sleduji, co lidé s daty dělají, jaké mají potřeby a čím jim nejvíc můžeme prospět my. Všechno, co je na Keboole dneska opravdu užitečné, je pak práce mých kolegů, kteří (nejenom) tyhle úvahy přetvářejí do reality. Bez nich bych bloumal po ulicích a narážel hlavou do sloupů. Určitě si tedy nezasloužím tak pompézní úvod :)

Keboola jako taková dneska operuje hlavně na třech “bojištích”:

  1. technologické se odehrává primárně v Praze. Tady vzniká náš produkt “Keboola Connection”, což je prostředí, ve kterém my a naši klienti dělají všechnu práci – ať se jedná o skladování dat, obohacování, transformace a různé míchání. Tímto systémem protékají data tam a zpět. Zde se například všechny operace auditují a změny verzují. Díky Keboole Connection máte například přehled o tom, kdo co s daty dělá, a máte možnost vracet změny zpět (unlimited undo). Keboola Connection pak v praxi umožňuje třeba propojit obchodní data z  Microsoft Dynamics CRM, nějaké pracovní dokumenty z Google Drive a třeba data o návštěvách webů z Google Analytics, celé to smíchat mezi sebou a výsledky zpřístupnit (volitelně anonymizované) přes API pro třetí stranu, zapsat do interní databáze našeho klienta a ještě namodelovat v GoodData.com a tam ukojit jakékoliv reportingové a ad-hoc analytické potřeby. Keboola Connection je takový FedEx na data.
  2. analyticko-konzultační bojiště se odehrává hlavně v Kanadě. Tam máme tým lidí, kteří pomáhají firmám “ze slov udělat činy”. Dneska se hodně mluví o tom, že data jsou cenná, ale málokdy jde někdo za hranice nějaké fancy infografiky. Kanadská Keboola řeší přesně tuhle problematiku – umožňuje chytrým firmám využít data k jejich prosperitě. Jsme v tomhle problému hodně orientovaní na úspěch našeho zákazníka. Základním nástrojem jsou mu selský rozum, roky zkušeností, prostředí Keboola Connection a GoodData.com.
  3. Keboola Academy – školíme lidi, jak pracovat s GoodData.com. Máme na to sadu “hands on” kurzů, ve kterých tě provedeme celým GoodData prostředím. Tyhle školení přibalujeme klientům k jejich GoodData licencím. Díky nim pak jejich zaměstnanci lépe a rychleji bootují do GoodData, což zásadním způsobem zvedá užitnou hodnotu celého řešení. Jedním z největších zákazníků Keboola Academy je pak GoodData samotná, pro kterou “školíme” jejich stávající i nové zaměstnance. Nedávno si od nás Zendesk.com objednal vlastní kurzy na zakázku. Myslím, že v tomhle písečku doutná velký potenciál!

No a na otázku, kdo jsou zákazníci Kebooly, jsem tak trochu už odpověděl. Naším zákazníkem je ten, kdo cítí, že by mu “jisté informace” (získané z mnoha zdrojů dat) umožnily pokořit jeho konkurenci. My přicházíme takovým firmám posloužit a udělat je úspěšné.

Jak vlastně vznikla celá tato myšlenka? A jak dlouho už je vlastně společnost Keboola na trhu?

eboola je na trhu od prosince 2008. Asi 2~3 roky jsme dělali úplně jiné věci. Pak přišel “pivot” k datové analytice a službám postaveným nad GoodData.com. Pivot sebou přinesl rozchod s mým tehdejším společníkem, Mirkem Burkoněm, který nepovažoval BI a celý tenhle datový svět za dost zajímavý a šel žít svůj startup sen. S jeho odchodem se Keboola 100% zaměřila na to, co dělá dneska. Zásadní pro to byly moje výlety do Kanady, za kámošem Milanem Veverkou, který je dneska můj společník v české i kanadské firmě. Spolu jsme všechny ty naše nápady dávali dohromady a formovali to, co dneska existuje.

IMG_1166

Tým Kebooly

Jak vlastně vznikl název Keboola? Je to zkratka, záměr – či co?

Název jsme původně potřebovali pro webovou aplikaci, kterou jsme dělali ještě v roce 2007. Tehdy jsme chtěli jméno, které bude mít volné cz, com a eu domény. Mirek Burkoň vygeneroval pomocí nějaké webové aplikace asi 30 slov, která šla vyslovit a neměla na sebe doménu registrovanou. Když jsem na to koukl, věděl jsem, že “keboola” je to ono. Už si nepamatuju, jestli to on měl stejně, ale moc jsme se o tom ani nehádali a hned do toho šli.

Jací jsou vaši klienti? Jedná se spíše o malé firmičky nebo velké IT firmy? Pokud vím, spolupracujete i se Seznamem, Centrem, Slevomatem…, jaký máte pro ně vy přínos?

Jsou to firmy, které mají hlavně společné to, že si uvědomují potenciál, který jim datová analytika přináší. Nelze je snadno klasifikovat jako “spíše malé/velké”. Nejmenší, s kým v ČR pracujeme, je asi Tarifomat.cz, což není žádný gigant na trhu.

Myslím, že přínos pro naše klienty je pokaždé individuální. Centrum Holdings, kde jsme začínali, bude největší přínos asi spatřovat v tom, že nemusejí mít 3 full-time lidi na generování tabulek, Seznam zase může říct, že díky nám mnohem lépe využívá svojí licenci GoodData a dovedou do GoodData napojovat jakákoliv jejich data – jsou flexibilní – a firma manaya.mobi z Kanady poví, že díky nám natrhává zadek svým konkurentům na severoamerickém trhu a zásadně zvedá svojí hodnotu v očích svých investorů. Jinak řečeno, každý to bude vnímat úplně jinak.

Věřím, že když pracujete s mistry oboru – Seznam, Centrum, Slevomat, atp., tak je to pro Vás docela dobrá vizitka, dobrá pověst a lákadlo pro potencionální zákazníky. Mám pravdu?

Určitě! Snažíme se u všech klientů co nejvíc navázat na jejich úspěch, abychom nedostávali peníze za nesmysly. Díky tomu – věřím – drtivá většina z nich naši práci chválí, což nám na té naší “české vesnici” hodně pomáhá. Nechci tím sebe sama vychvalovat, velmi dobře vím o našich průserech, pokud máme máslo na hlavě, rozhodně si nic nenamlouváme do kapsy. “By design” se ale snažím, aby Keboola nebyla postavená na nevypověditelných kontraktech, které nás hodí do pohody a utlumí naše snažení. Je třeba říct, že Seznam, Slevomat, DámeJídlo nebo třeba Vykupto, mají excelentní analytiky a super mozky. Jsou to lidi, o kterých se moc neví, ale právě oni mají lví podíl na úspěchu našich řešení (a samozřejmě těch firem samotných). Smekám před nimi klobouk – chtěl bych být aspoň z půlky tak mazaný, jako oni!

IMG_3741

Letní den v budově Kebooly

Jakým způsobem zprostředkováváte data a různé statistiky? Jsou to klasické koláče, které asi všichni známe nebo něco jiného? Jak (nebo z čeho) se vlastně váš klient dozví, zda vaše „mise“ byla úspěšná? A co mu to všechno prozradí?

Vizuální stránka naší práce je hlavně na straně GoodData.com. To je pro nás “last mile” a tím pádem i místo, kde se informace konzumují. V GoodData je sada předdefinovaných vizualizací od tabulek přes běžné grafy typu “stacked bar chart” až po bullet/bubble charty, scatter ploty anebo třeba water fall grafy. Pokud to pro dané užití nevyhovuje, je možné pomocí GoodData JS SDK snadno postavit jakoukoliv vlastní vizualizaci, postavenou třeba na D3js, která je krmená jejich unikátním algebraickým enginem.

Naše mise je úspěšná, pokud je klient spokojený. My to poznáme podle toho, že nám platí a nestěžuje si :) O přesné měření úspěchu se ve skutečnosti moc nesnažíme – stalo by se pak to, že by tyhle indikátory úspěchu byly v našich smlouvách, a pak by se to celá Keboola snažila splnit, což je nejhorší, co si může náš klient přát. Kdyby byl totiž úspěch definovaný moc technicky, šlo by nám třeba o to, postavit konkrétní dashboard a napsat 30 metrik – ale nikdo by nemusel koukat na to, k čemu to celé je.

IMG_2205

Jak to vypadá v Keboole?

 Asi v podnicích a velko-firmách, jako jste například vy, je často diskutované téma konkurence. Našla by se tady v Česku nějaká? A házíte si vzájemně klacky pod nohy? Nebo vycházíte beze sporů?

Nevím o firmě, která by měla business model přímo jako my. Jsou firmy, které implementují BI systémy typu IBM Cognos, Teradata apod. Cíle těchto firem je ale samotná implementace a splnění nějaké objednávky. Nebudují si vlastní extraktory na data ani technologie pro jejich zpracování. Jejich limity jsou dané tím, co umí/používají (např.) SPSS, apod.

GoodData, jakožto náš “cloud BI stack” pak v Evropě žádnou konkurenci nemá. Na poli BI je spousta firem, které dělají on-premise instalace (Oracle, Microsoft, IBM, apod.), ale málo jich dělá Cloud BI. V Praze vím o firmě BellaDati.com, což je (samozřejmě jen shodou okolností italsky GoodData ;) BellaDati se snaží o to samé jako GoodData, jen prostě nemá 150 lidí v R&D, což se někde musí projevit.

Pokud je na trhu firma, která technicky dělá to, co my, moc rádi s nimi budeme pořádat mejdany a vyměňovat zkušenosti. Pokud je na trhu firma, která nad GoodData staví svoje řešení, moc rádi jí ukážeme, jak to děláme, a pomůžeme jí být ještě lepší. Stručně řečeno, chceme vychovávat konkurenci naší kanadské pobočky.

 A je vlastně nějaká jiná zahraniční firma, která se zabývá podobnou činností?

Určitě! Budou jich mraky. Já jen o nich nemám úplně dobrý přehled. Lehce sleduji, jak je to v GoodData ekosystému, ale už se nedívám plošně na celý trh.

 Myslíš, že by každá firma, e-shop, atp. měly mít svůj profil například na Facebooku, Twitteru nebo Google+? A jaká ze sociálních sítí je pro klasického tuzemského podnikatele nejdůležitější a zároveň nejvýdělečnější/nejlepší?

To není otázka na mě a mojí profesi :) Myslím si, že pro tuzemského podnikatele je nejdůležitější neprasit trh a chovat se ke svým zákazníkům dobře. Jestli bude nebo nebude mít FB/TW/G+ je podle mě úplně jedno. Podstatné je, že jeho zákazníci mají FB/TW/G+ a tudy o něm všechno důležité uteče do světa :-)

Mohl bys nám trošičku poodkrýt zákulisí Kebooly, jak vypadá třeba váš běžný den? Co je vaším denním chlebem? Další podstatná informace, jak často se válčí při poradách (pokud se válčí)?

Máme kancl v mezonetovém bytě v Karlíně – takže běžný letní den může vypadat třeba tak, že se programátoři vyvalí na horní terasu a tam kutí svoje věci, zatímco v dolním patře Klára peče bábovku a analytici hrají pingpong :)

A nebo taky všichni pobíháme kolem nějakého průseru :) Porady jako takové nemáme vůbec. Myslím, že to všichni nenávidí a já byl poslední, kdo se něco snažil organizovat.

IMG_0145_2

Zákulisí Kebooly

Když jsme u toho zákulisí, jak často máte mejdany?

Pořádný mejdany máme tak 1~2 ročně. Na ten poslední jsem od našeho CFO dostal poprvé rozpočet v tabulce – z toho usuzuju, že u mejdanů přikládáme pod kotlem a bude potřeba to někde zastavit :)

Screenshot_4

Když se neválčí…

Jsou podle tebe sociální sítě potenciál? Jak se budou do budoucna odvíjet? A která z nich se stane populární nebo naopak?

Sociální sítě jsou úžasný fenomén. Pro mě osobně je na sociálních sítích největší potenciál v kontaktu s “vendorem”. Chtěl bych si stěžovat na nepohodlnou sedačku v letadle nebo chválit dovezené potraviny z DámeJídlo už jen na sociálních sítích. To, že třeba AHOLD (Albert) není na Facebooku, považuji za signál “víme, že prodáváme sra*ky, a když nedáme našim zákazníkům oficiální platformu, kde se spojí, bude to pro nás výhodnější”.

Do budoucna tedy doufám, že zákazníci donutí každou firmu používat sociální sítě. Rastislav Turek mi říkal, že když dostane v San Francisco nějaká restaurace 4 špatná hodnocení na yelp.com, tak spolehlivě zkrachuje, protože tam lidi přestanou chodit. Přijde mi to dobře (i když to nemusí být možná tak tvrdé), nic jiného nekultivuje trh lépe.

Řada IT firem v současnosti hledá nějaké dobré investory, aby se svou myšlenkou uspěly i globálně. Chci se zeptat, hledá i Keboola nějakého?

Aktivně nikoho nehledáme. Je ale velmi pravděpodobné, že k tomu dřív nebo později dojde. Jinak řečeno, nikoho neobcházíme a nikomu nevoláme, ale zvažujeme i růstové strategie, ke kterým je investor potřeba.

V Keboole podle mých informací pracujete v devíti lidech, kteří určitě tvoří skvělý tým lidí. Jak máte rozdělené funkce?

V ČR máme 6 programátorů, 4 analytiky, 1 holku na “back office” a Viktora Čističe, který je naším jednatelem, účetním a CFO v jedné osobě. V Kanadě jsou 2 programátoři a 7 analytiků. Vedle toho “máme” 2 obchodníky v Belgii, což jsou kluci z firmy, která si od nás koupila brand a support pro svoje kšefty – formálně vystupují jako Keboola. Kdybych je nepočítal, je nás dneska 21.

Funkce moc nemáme. Sice jsem asi z určitého pohledu některým lidem šéfem, ale když vidím, jak mě zasírají, pokud po nich chci hovadiny, je fér říct, že máme plochou strukturu. Rád bych, aby naše vztahy v práci byly založené na odbornosti a vzájemném respektu. Určitě to není snadno dosažitelné, ale aspoň na to tak koukám a mám tuhle ideu jako takový osobní kompas.

IMG_2194

Kancelář Kebooly

Jak to je vlastně s českými sociálními sítěmi? Zajímají se o ně lidi?

To je otázka asi spíš na Josefa Šlerku :)

Trošku hypotetická otázka, jak by podle tebe vypadal svět bez Facebooku, Twitteru, Google+,…? Myslíš si, že by si lidé nalezli něco jiného?

Lidi jsou líný a vždycky si najdou nejsnazší cestu. Kdyby nebyl FB/TW/G+, určitě by se potřeba digitálního kontaktu řešila nějak jinak.

A nyní trošku od tématu, jaký je tvůj osobní život? Stíháš ho vlastně přes všechny své povinnosti?

Myslím, že u mě 100% platí pořekadlo “behind every successful man there stands a woman” – kdyby nebylo mojí manželky, jsem troska, co žije v zapáchající garsonce a teplé jídlo vidí jen na vánoce u rodičů :-) Svoje povinnosti samozřejmě nestíhám! :)

Co plánujete tento rok? Chcete dosáhnout nějakého milníku, který celý tým spolu s vaší firmou posune? Chystáte něco extra pro rok 2014? Chtěli byste své služby rozšířit i do sousedních či jiných zemí než jenom Česká republika?

Jedeme v kontinuálním vývoji, takže nemáme úplně velké milníky – inovujeme non-stop. Svižně ale míříme k momentu, kdy do naší infrastruktury budeme moct snadněji zapojovat nestrukturovaná data a kdy nás nebude díky novému backendu trápit, jak velké změny s daty děláme – vždy to bude téměř real-time. Vedle toho připravujeme nějaké věci kolem zpracování výstupů z počítačového vidění a snad brzo dotáhneme rok připravovanou komponentu, která pomocí pokročilé matematiky v datech detekuje různé zajímavé věci. Tohle nám dohromady otevírá velké možnosti a určitě do toho v 2014 opřeme hodně sil.

V netechnické rovině aktivně přemýšlíme o expanzi z Kanady do dalších krajů. V ČR budeme asi dál spíš konzervativní :) Paralelně vedle toho všeho koukáme po partnerech, kteří by si nad naším řešením Keboola Connection postavili vlastní business.
IMG_2329

Bohužel, čtenářovy oči se dostaly na několik posledních řádků. Mně nyní nezbývat se tě zeptat, co bys vzkázal našim čtenářům (možná nějakým potencionálním klientům)?

 Rád bych jim popřál, ať se jim daří ve všem, na co sáhnou, a ať mají hlavně dost času na nepracovní věci. Pokud by někdy měli pocit, že jim můžeme pomoct zorientovat se ve změti informací, moc rádi je uvítáme u nás v Karlíně na kafi a hodíme o tom řeč. Pro pasivní sledování věcí kolem nás mě můžou followovat na twitteru na @PetrSimecek nebo Keboolu na @Keboola.

 

Petře, mockrát děkuji za rozhovor. A celé Keboole a tobě – hodně štěstí a hodně spokojených zákazníků!

Vybírá jen ta nejlepší témata a snaží se psát tak, aby to lidi bavilo. Nezastavuje se před ničím, na rozhovory bere suprové lidi. Řídí se heslem "Per aspera ad astra", tedy "Přes překážky ke hvězdám".

Komentáře

Nahoru