Dnes vyšlo 2 článků

Petr Václavek: Díky fotobankám mám teď mnohem více času na rodinu a své koníčky

Petr Václavek: Díky fotobankám mám teď mnohem více času na rodinu a své koníčky

Motá se kolem webů již několik let. Teda vlastně spíš pár desítek let. Programoval, kódoval a nakonec se dostal ke grafice a focení. Tak by se ve stručnosti dala popsat životní cesta Petra Václavka. Pojďme se tedy vydat na její začátek…

Petře, na svém webu máš uvedené, že ses narodil jednoho krásného dne :-). Kdy přesně to bylo?

V úterý.

A mohl bys našim čtenářům sdělit, co jsi za znamení? Přece jenom každý z nás nemá po ruce žádný zvířecí horoskop…

To je trochu komplikovaný, jsem narozený 23. srpna, což je buď panna nebo lev (v horoskopech se to uvádí různě). V mládí jsem myslel, že jsem lev, před pár lety mi ale bylo řečeno, že to je z astrologického hlediska správně panna a teď babo raď.

A pro úplnost jsem prý taky had.

Jakou střední školu jsi vystudoval?

Všeobecný gympl (tu přírodovědnou větev, na kterou jsem se původně hlásil samozřejmě neotevřeli).

Pak jsi šel na MATFYZ. Asi netřeba zmiňovat, že tuhle školu nedokončí úplně každý a zkrátka nesmí být blbý :-). Proč ses rozhodnul právě pro tuto školu?

Tenkrát možná pro tu prestiž a možná také proto, že ji vystudoval strejda. Částečně mě tam lákala matika, která se mi v té době docela líbila – bylo jí tam více než kde jinde (každopádně MATFYZ mě z lásky k matice vyléčil během prvního semestru). Dnes bych určitě šel na praktičtěji zaměřenou školu.

Jak moc pro tebe bylo náročné dokončit studia? A motal ses již během studia kolem programování a počítačů a nebo tohle vše přišlo až po studiích?

Dokončení bylo náročné, studoval jsem necelých šest let, poslední semestry jsem si už musel platit (nestíhali jsme týmový ročníkový projekt a diplomku). Kolem programování a počítačů jsem se motal od základní školy. A protože jsem na MATFYZu studoval informatiku (datové a softwarové inženýrství), tak jsem tuto oblast rozhodně neopustil.

Pracoval jsi již v nějaké firmě během studia na výšce?

Během studia jsem chvíli programoval na zakázku a poté jsem skoro dva roky pracoval v Expandia Bance na jejím online bankovnickém systému. Tehdy jsem si uvědomil, že mě programování vlastně  nebaví, zejména pak ve velké firmě, kde za sebou člověk nevidí žádné hmatatelné výsledky.

Já už v úvodu zmínil, že jsi toho vyzkoušel docela hodně. Mohl bys popořádku popsat své pracovní zkušenosti a uvést, co ti která práce dal (či vzala)?

Jak již jsem psal výše, práce v Expandia Bance mi vzala mé představy o programování, zato mi dala slušný finanční polštář na následující roky. To se hodilo, protože po studiu jsem odešel na civilku (s platem pár tisícovek za měsíc, které nepokryly ani bydlení).

Ač se to nezdá, civilní služba  mi dala hodně – pracoval jsem v Centru Informačních Technologií na Přírodovědecké Fakultě Univerzity Karlovy, přičichl jsem tam hodně k digitální fotografii a tvorbě webů. V té době jsem napsal (dnes již zastaralou) knihu o Javascriptu a začal jsem dělat weby na zakázku. Když jsem se ke konci civilky rozhodoval kam dál (pozn. redakce: Tak pekařina byla jasná volba?), cílil jsem spíše na webovou oblast s tím, že když nic nenajdu, tak půjdu holt programovat.

Naštěstí jsem práci našel, nastoupil jsem na pozici Front end developera v mezinárodní personální agentuře Hudson, kde jsem působil necelých 9 let.

A abych nezapomněl, již na výšce jsem se stal externím autorem Softwarových novin, později jsem spolupracoval s dalšími vydavateli (například s online magazínem interval.cz).

Tato práce mi přinesla chuť psát a publikovat na webu. Takže někdy v té době vznikl i můj první blog (osobní web jsem měl již z dob studií), později jsem rozjel web o fotobnakách (fotobanky.cz) a posledním přírůstkem, kde hodně píšu, je web o vektorové grafice a práci v Adobe Illustratoru – ilustrator.cz, snažím se tam napsat alespoň dva články za týden.

Zmínil jsem, že ses začal později věnovat grafice. A pak jsi zkusil své výtvory prodávat ve fotobankách. Mohl bys zkusit popsat, jak ses vlastně dostal ke grafice a k samotnému prodeji fotek? Přeci jenom je to docela velký skok od programování. Jelikož tohle je dá se říci něco zcela jiného.

Začalo to focením digitálním fotoaparátem na civilce, následovalo pořízení vlastního přístroje a nadšení z výsledků (nikdy dříve jsem nefotil). Později mě začali chválit a radit, ať to zkusím prodávat a fotobanky byla jedna z možností, na kterou jsem narazil.

Za to, že jsem u nich vytrval, vděčím velké poptávce a malé nabídce, které byly v té době na trhu – jak se říká, chytil jsem vlnu a svezl se na ní.

Která fotka ti vydělala nejvíce peněz a proč? A kolik stažení vlastně zaznamenala?

V této otázce nebudu moc konkrétní, nechci aby fotobanky zaplavily duplikáty mé práce (nechci trávit čas rušením účtů těmto kopírovačům), každopádně ty nejlepší ilustrace se doposud prodaly asi tak 7 000 krát a vydělaly klidně i 3000$, ale toto číslo není finální, stále se dobře prodávají.

U fotek mám asi poloviční hodnoty, ale to bude tím, že je už na fotobanky několik let nedávám – zaměřil jsem se na vektorové ilustrace. Proč zrovna tyto ilustrace / fotky jsou nejlepší, to opravdu nevím. Pokud bych to věděl, tak dělám jen bestsellery a jsem za vodou.

A naopak, která fotka byla totálním propadákem?

Ehm, to bude skoro polovina portfolia :-). Při tvorbě pro fotobanky člověk nikdy neví, jak se co bude prodávat – občas nad ilustrací strávím desetinásobek času, říkám si, že to je bomba a ona se neprodá ani jednou.

Jindy za pár sekund vytvořím něco, za co se spíše stydím, váhám, zda to vůbec nahrávat na fotobanku a je z toho bestseller.

Dá se začít vydělávat prodejem fotek a obrázků okamžitě? A nebo je třeba si trpělivě budovat portfolio a úspěch tak nějak přijde časem?

Okamžitě šlo vydělávat na fotobankách tak před 7 lety. Dnes je to běh na dlouhou trať, k první výplatě (100$) se prokoušete za 4-6 měsíců. Ale kdo vytrvá, věnuje tomu svůj čas a nevzdává se, tak se prosadí.

Zajímají-li vás konkrétnější data (kolik můžete vydělat za rok, jak jsou na tom začátečníci oproti veteránům, jak se liší prodejnost grafiky od fotek a mnohé další), podívejte se na výsledky mého letošního průzkumu mezi českými a slovenskými fotobankéři.

Fotobanky - průzkum

Jaká je „životnost“ prodávaných fotek? Je tomu tak, že se prodávají stále stejně po celý rok a nebo na to má vliv sezónnost? A je třeba vlastně vytvářet neustále další a další obrázky a jet spíše na kvantitu?

Tak samozřejmě letní fotky se nejvíce prodávají na jaře, vánoční se začínají prodávat už v srpnu a ta sezónnost je dosti znát – docela pěkně to jde vidět na tomto grafu.

Také celkové prodeje mají svůj vrchol – v podstatě počet prodejů celý rok roste a nejvyššího vrcholu dosáhne před Vánocemi. Pak se to zlomí, konec roku a leden jsou výdělky minimální. Na jaře ale začnou zase postupně narůstat.

Vytvářet nové obrázky je nutnost – jestliže přestanete nahrávat novou tvorbu, tak vám začne postupně klesat prodejnost. Je to celkem logické – nové soubory přitahují návštěvníky k vašemu portfoliu a starší tvorbě. Nicméně pokud budete třeba měsíc neaktivní, tak to na výdělcích skoro nepoznáte.

Otázka kvantity a kvality je diskutabilní – ideální je nahrávat velkou kvantitu ve vysoké kvalitě :) Obecně je lepší volit určitý kompromis, protože 100 nekvalitních fotografií je stejně neprodejných jako portfolio obsahující jednu superkvalitní fotku.

Funguje zde to, že se každý, kdo se chce uživit prodejem fotek ve fotobankách, musí specializovat na nějakou určitou oblast? A nebo zkrátka každý dělá všechno?

Myslím, že na začátku každý dělá všechno, zkouší různé náměty, styly a až po nějakém čase se specializuje – zjistí, v čem je dobrý, co ho baví a co se zároveň dobře prodává. Ale to samozřejmě není podmínkou – vznik bestselleru závisí na mnoha faktorech a ne jen na  kvalitě a originalitě díla, stejně důležité je načasování, zvolená klíčová slova, název a popis.

Bohužel nikdo neví, jak fungují vyhledávací algoritmy na fotobankách a tak spoustu těchto faktorů nejste schopni ovlivnit. Proto je lepší zaměřit se na sebe, učit se a zkoušet neustále nové věci, ladit svůj styl.

Co vše se dá vlastně zpeněžit ve fotobankách? A co ovlivňuje nejvíce prodejnost – tedy to, zda autor uspěje?

Na začátku se prodávaly jen fotografie, postupně se sortiment rozšířil na ilustrace (ať už bitmapové nebo vektorové), videa, flash, hudbu, zvuky, loga. Nejnovějším rozšířením jsou fotografie z mobilů. Výdělky jednotlivých médií ovlivňuje hlavně jejich použitelnost, tedy možnost jejich uplatnění a pak samozřejmě velikost konkurence.

Takže například výdělky z prodejů fotografií jdou neustále dolů (trh je hodně nasycený, je z čeho vybírat a konkurence je obrovská – dnes má digitální zrcadlovku skoro každý), oproti tomu se hodně daří ilustracím – díky širokým možnostem použití ilustrací na webu i v tisku je po nich dosti velká poptávka a zároveň grafiků schopných ovládat Adobe Illustrátor je mnohem méně než fotografů, takže konkurence je mnohem menší.

Ostatní formáty (flash, videa, …) mají obecně problém malého odbytiště a tedy malé poptávky – tím nechci říci, že by se na nich nedalo zbohatnout, jen je to náročnější.

Petr Václavek: "Na začátku se prodávaly jen fotografie, postupně se sortiment rozšířil na ilustrace (ať už bitmapové nebo vektorové)."

Určitě máš „zmáklé“ i všemožné licence týkající se fotek. Mohl bys nám vysvětlit, jak se jednotlivé licence liší, co znamenají atd.?

Tohle by bylo na delší diskuzi, základní je rozdělení na Rights Managed (RM) a Royalty Free (RF), přičemž microstock fotobanky (mikrofotobanky), kam přispívám, jsou založeny právě na licenci Royalty Free, u které ale můžou zákazníci koupit i rozšířenou (Extended) licenci. Všechny tyto pojmy jsem vysvětlil ve slovníku.

Proč mají některé fotobanky omezené tyto licence také časem? Tzn. se dá říci, že si fotku nekoupíš s doživotní licencí, ale jen na pár měsíců.

Omezení časem (a třeba i lokací, kde se použijí) nabízí právě ty starší fotobanky a jedná se o licenci Rights Managed.

Kupující je využívají například na velké reklamy, kdy potřebují mít jistotu, že tu samou fotografii nepoužije v daný okamžik jejich konkurence – tato licence jim zaručuje v dané lokalitě a okamžiku naprostou exkluzivitu – je jen jedna fotobanka, která tu konkrétní fotku nabízí a vede si záznamy jejího použití.

Jo, už to chápu. To mi ostatně připomíná jednu kauzu tady v Praze, kdy měli vedle sebe reklamu tuším Česká spořitelna a Albert. A měli tam obě firmy stejné postavičky na billboardech :-).

A jak se liší ceny fotek ve fotobankách? Má každá fotobanka diametrálně odlišné ceny?

Cenová politika každé fotobanky je trochu jiná, ale v zásadě existují tři principy – nákup za peníze (nejdražší), nákup za předplacené kredity a předplatné (za měsíční paušál může návštěvník koupit například 25 obrázků každý den). Takže ten samý obrázek, když to trochu přeženu, si můžete koupit například za 50$, 5$ nebo 1$.

Nejvíce se ceny liší mezi licenčními modely fotobank – RM (Rights Managed) fotobanky mají několikanásobně vyšší ceny oproti RF (Royalty Free) fotobankám, ale to vychází z podstaty licence.

Mikrofotobanky (RF licence) jsou mezi sebou srovnatelné, ale samozřejmě existují výjimky. V některých případech (exkluzivní nebo jiné speciální kolekce) se můžou značně lišit. Někde si ceny může nastavovat i sám fotograf.

A co vše ovlivňuje to, kolik bude stát daná fotka?

To záleží na fotobance, ale pokud srovnáváme ceny fotek na jedné fotobance, tak bude záležet na velikosti fotky (čím větší rozlišení, tím vyšší cena), zda jde o exkluzivní snímek (neprodává se na jiných fotobankách) a u některých také na prodejnosti – čím více se fotografie prodává, tím více roste její cena.

U vektorů pak cena může záviset ještě na složitosti ilustrace a kupovaném formátu – vektorový (.eps) je obecně dražší než bitmapový (.jpg).

Jaké jsou honoráře pro autory? A kolik si nechá samotná fotobanka?

Honorář pro autora se pohybuje mezi 15 – 50 %. Je to hodně málo, na druhé straně se ale fotobanka stará o prodeje a marketing. Navíc většina fotobank tento poměr vylepšuje ve prospěch fotografa s počtem jeho prodejů.

A aby jste si to mohli představit, tak průměrná prodejní cena jednoho obrázku na microstock fotobance je asi 1 – 2 dolary. Je to strašně malá částka, ale při dosti velkém portfoliu můžete mít denně několik stovek prodejů.

Jak dlouho trvá celý proces tvorby (tzn. nafotit něco či vytvořit to v nějakém grafickém programu)? A jak si vlastně vybíráš to, co zrovna budeš vytvářet?

Od několika minut (skoro sekund) až po hodiny – u ilustrací záleží zda, kreslím na čisté plátno, nebo použiji starší ilustraci, kterou jen poupravím / přebarvím / přeskupím / zkombinuji. Vybírám si podle nálady, sezóny a hlavně prodejnosti obdobných ilustrací v mém portfoliu.

Vytvořením ale práce nekončí, ještě je nutné obrázek opatřit názvem, popisem a klíčovými slovy a nahrát na fotobanky, což je mnohdy náročnější než celá tvorba.

Petře, co bys poradil nám obyčejným lidem, kteří zvažují, že si také začnou vydělávat na prodeji svých fotek?

Předně bych je varoval, že to není (aspoň zpočátku) snadný výdělek, že to bude chtít na začátku spoustu práce, trpělivosti a času. Ale jak se to jednou rozjede (po vybudování portfolia velikosti několika stovek snímků), tak může vzniknout poměrně příjemný polopasívní příjem. Nejpodstatnější ale je, aby vás to bavilo.

Jak se ty sám stavíš k vymáhání autorského práva u fotografií u nás v ČR? Funguje podle tebe a nebo ne?

Popravdě jsem se již dávno smířil s tím, že cokoliv je na Internetu, tak se dříve či později ukradne a není možné v podstatě ani zakázat šíření těchto kradených souborů, natožpak vymáhání ušlých zisků – dnes a denně vidím svou práci na různých polowarezáckých serverech, které se tváří jako zdroje volně šiřitelné grafiky pro designéry.

Již dávno jsem na to rezignoval a když narazím na další svou ukradenou ilustraci, tak si jen říkám, že dělám dobrou práci, protože jim stojí za to ji krást.

Nemyslíš si, že si prostě lidé kvalitní fotky koupí sami a není třeba nahánět lidi, jako to dělá Profimedia / Isifa? Narážím na kauzy týkající se firem Profimedia a Isifa. Schvaluješ takové jednání?

Mám na mysli snahu těchto firem vymáhat částky za fotky, které si samotná Profimedia stáhla z volně dostupných zdrojů. A nyní chce po lidech, aby za tyto fotky zaplatili. Není podle tebe samotné vymáhání jednoduše již za hranou? Nesnaží se jen přiživit na lidech? Není to tak, že zloděj křičí: „Chyťte zloděje!“?

Tok zrovna ty spory Profimedie mi připadají trochu přitažené za vlasy, částky, které vymáhají, jsou hodně přehnané a tím si dosti škodí. O tom jednom případu, kdy vymáhali částky za PD fotku jsem také slyšel, ale to byla výjimka. V ostatních případech má fotobanka pravdu a právo vymáhat ušlé zisky (ovšem s jejich výší rozhodně nesouhlasím).

Takhle vypadá tvorba z Photoshopového pera mistra Petra Leonarda. Teda Václavka

Co říkáš na to, že tyto firmy požadují více než dvacetinásobek běžné tržní ceny? Přitom se evidentně zaměřují jen na český slovenský trh, jelikož v ČR a na Slovensku je k nalezení desítek článků, jež se týkají těchto firem.

Proč si myslíš, že se tyto české fotobanky nesnaží stejně tvrdošíjně vymáhat částky i v zahraničí? Narážím na fakt, že na internetu není k nalezení žádný článek v ANJ či v jiném jazyce týkající se firmy Profimedia. Přitom spousta fotek z jejich fotobanky je normálně k nalezení na zahraničních webech a nikdo to evidentně neřeší…

Tak samozřejmě se mi to nelíbí, ty částky jsou přehnané. Ale na druhou stranu, hlavně díky těmto sporům se začalo o tomto neduhu mluvit a i začínající blogeři už řeší původ fotek, které na svých webech používají (to před pár lety nebývalo) a to je myslím dobře.

Proč to samé nevymáhají v zahraničí, netuším. Na to se zkuste zeptat raději nějakého odborníka na práva.

Nebylo by podle tebe lepší, kdyby se tyto fakticky snažily hájit zájmy autorů? Protože, co si budeme nalhávat, samotný autor dostane jen zlomek výsledné ceny. Čili se bude jednat řádově o procenta, jestli vůbec. Dá se tedy říci, že všechny peníze „sežerou“ tito prostředníci a ti, co skutečně něco vytváří, tak třou bídu. Jaký je tvůj názor?

K tomu se nedá skoro nic říct. Nevím, kde končí vysouzené peníze. Netuším, kolik dostane autor, dokonce ani nevím, jaké procento z prodeje dostávají autoři na Profimedii.

A teď trochu odběhněme… Posloucháš při práci hudbu? A nebo máš něco jiného, co ti pomáhá se lépe koncentrovat na práci?

Občas si něco pustím, při kreslení mi hudba nevadí, ale když píšu, tak mě hodně ruší.

Jaké weby sleduješ? Kde se vzděláváš?

Pravidelně nesleduji skoro žádný odborný web, RSS čtečku jsem už pár měsíců neotevřel a informace nasávám spíše ze sociálních sítích. Zejména na Twitteru je skvělé, že si člověk může namíchat takový mix (sledoval vybrané autory/weby), jaký mu vyhovuje a důležité zprávy (nejen z oboru) si k němu najdou rychlou cestu. Pak samozřejmě nesmím zapomenout na knihy – ty čtu neustále v každé volné chvilce, ale to je z 90 procent beletrie. Televizi doma pouštíme jen občas na večerníček.

Kolik hodin denně pracuješ? A pracuješ občas i o víkendu? A nebo o víkendu jde vždy práce zákonitě stranou?

Jak kdy – záleží hodně na rodině a na počasí (když je hezky, tak si jdu raději zaběhat nebo si vyjedu na kolo). Jinak ale pracuji přes den průměrně 6 hodin a pak večer, když je klid další 2-3 hodiny. Tedy nenazýval bych to prací, dělám to, co mě baví. Jsou ale dny, kdy skoro nic nedělám a věnuji se rodině a jiné dny, kdy dělám mnohem více. O víkendu pracuji tak maximálně večer, ale to je dáno tím, že jsou děti doma.

Z těch cca 8 hodin co pracuji se ale fotobankám věnuji jen tak z poloviny (což momentálně celkem stačí) a zbylý čas věnuji studiu, psaní článků na své weby a nebo rozvoji svých dalších projektů. Letos jsem si udělal radost a rozjel e-shop s tričkama (ilutrika.cz), na které navrhuji vlastní potisky (hlavně pro grafiky a bikery). Vydělat se na tom moc nedá (spíše to žere čas i peníze), ale strašně mě to baví.

Petr Václavek - trička

Poslední otázka na závěr – co bys vzkázal našim čtenářům?

Jestli chtějí zkusit prodávat ve fotobankách, tak ať se do toho pustí – lepší podmínky než právě teď už v tomto oboru nebudou, konkurence neustále roste. V každém případě počítejte, že to nebude snadné. Chcete-li uspět, musí vás to opravdu bavit.

Komentáře

Nahoru