Počítačové hry jako forma umění? Máme tipy na hry, které možná neznáte!

Počítačové hry jako forma umění? Máme tipy na hry, které možná neznáte!

Co je to vlastně počítačová hra? Odpověď na tuto otázku by byla dnes určitě jiná než před dvaceti lety. Počítačové hry se vyvíjí neuvěřitelnou rychlostí. Dříve se nám o možnostech, které jsou ve vývoji her možné dnes, ani nesnilo. Stejně tak neustále stoupají rozpočty určené na vývoj her, které dnes mohou být i ve výši několika desítek milionů. Dá se však počítačová hra považovat za umění, nebo jde stále jen o jakousi hračku?

Je mnoho tvůrců her, kteří se snaží prezentovat své hry jako formu umění. Tento trend se začal šířit hlavně s rozvojem takzvaných indie her (nebo-li nezávislých her). Jedná se o hry, které nejsou vytvářeny žádnou velkou společností, ale pouze jednotlivcem nebo malým týmem vývojářů.

U her lze nejlépe dosáhnout uměleckého dojmu pomocí vizuální stránky hry. Důležitá je u takových her atmosféra, která musí na lidi zapůsobit. Uměním může být obraz nebo hudební skladba. V těchto hrách se tyto dva prvky mísí dohromady. Hra nás okouzlí krásnými obrazy a celkovou atmosféru dotváří hudební doprovod. Jako příklad můžeme uvést:

Passage

Jedná se o nezávislou hru, která je jasnou ukázkou pokusu o umělecký počin. Zda-li je to pokus podařený, můžete posoudit sami. Hra je ke stažení zdarma například zde.

Passage Game
Špatně načtený obrázek? Ne, to je screen Passage!

Na hře je zvláštních hned několik věcí. V první řadě se jedná o vizuální zpracování. Hra je laděna v jakémsi retro-stylu, kde po spuštění hry vidíte jen úzký pruh herního světa. Ve hře ovládáte postavičku, se kterou můžete chodit po herním světě a sbírat poklady přinášející užitečné body. Ať hru hrajete jakkoliv, vždy trvá přesně 5 minut, potom vaše postavička zemře. Hra je ve všech ohledech velice zvláštní. Moc nám toho sice nenabídne po stránce hratelnosti, ale i tak má jisté kouzlo, které pochopíte jenom když Passage vyzkoušíte.

Braid

Tuto nezávislou hru vytvořil vývojář Jonathan Blow. Nejdříve byla vydaná v roce 2008 pro XBOX 360 a o rok později i pro počítače. Jedná se o dvourozměrnou plošinovku podobnou například jednoduché legendě Super Mario.

I příběh je na první pohled jednoduchý, musíme zachránit princeznu před zlou příšerou. Po vizuální stránce je Braid úžasným zážitkem. Grafika hry je celá jakoby ručně malovaná a herní svět září barvami. Nechybí ani krásný hudební doprovod, který dotváří pohádkovou atmosféru. Narozdíl od Passage, který co se týče hratelnosti příliš mnoho nenabízí, je Braid pravým opakem. Hra přistupuje originálně ke konceptu plošinovek. Nejedná se o pouhé skákání po plošinkách. Stisknutím jednoho tlačítka můžeme totiž vracet čas. To je však hodně zjednodušené. Celá hra se točí kolem manipulace s časem. Procházíte několika světy a v každém z nich na vás čeká nějaký nový herní prvek, se kterým se musíte naučit pracovat.

Braid je po všech stránkách velmi originální projekt a určitě přispívá k všeobecnému vnímání her jako formy umění.

Machinarium

Tato nádherně zpracovaná adventura pochází od českých nezávislých vývojařů Amanita Design. Po vizuální stránce se skutečně jedná o nádhernou záležitost. Hra obdržela za své vizuální zpracování i ocenění na Festivalu nezávislých her. Co se týče hratelnosti, jedná se o jednoduchou klikací adventuru. Zkrátka musíte klikat na správná místa, čímž postupujete ve hře dál. Hra je krásně animovaná.

Příběh hry se točí kolem robotů a pohyb každého z nich je animován do posledního detailu, čímž hráči poskytuje kouzelný zážitek.

Další umělecké pokusy

Kromě působivého vizuálního zpracování existují i jiné způsoby, jak lze svojí hru prezentovat jako umění. Poměrně originální cestu si zvolil autor hry 4 Minutes and 33 Seconds of Uniqueness. Nejedná se v podstatě ani o hru, neboť nemáte žádnou možnost, jak výsledek hry ovlivnit, což znamená, že hra nabízí nulovou interaktivitu. Cíl hry je jediný, být jediným člověkem na světě, který hru hraje. Jak to funguje? Po spuštění hry se připojíte k serveru, kde je kontrolováno zda hru nehraje ještě někdo jiný. Pokud se někdo takový objeví, hra se vám vypne. Pokud se vám podaří být 4 minuty a 33 sekund jedinými, kdo hru hraje, tak jste vyhráli! Sám autor hru prezentuje jako experimentální uměleckou hru. Hra je pro svůj originální koncept chválena a dokonce byla jednou oceněna. Ne každý musí souhlasit, že se dá něco takového považovat za umění, ale bezesporu se jedná o originální projekt.

Znáte i vy nějakou originální hru, kterou byste označili za umělecké dílo?

Komentáře

Nahoru