Poslali jste peníze na špatný bankovní účet? Postup, jak je získat zpět

Překlep v čísle bankovního účtu příjemce, špatně zkopírované údaje či nepozornost při výběru kódu banky. To jsou nejčastější chyby, na které byste si měli dát pozor před odesláním platby. Pakliže jste kontrolu neprovedli a nyní putují peníze z vašeho bankovního účtu špatnému příjemci, nevěšte hlavu. Peníze můžete dostat zpět, neboť existuje hned několik možností.

Čísla bankovních účtů v České republice musí respektovat formát Modulo 11. Funguje to na podobném principu jako rodná čísla po roce 1953. Rodná čísla jsou dělitelná číslem 11 a podobným způsobem funguje sestavování formátu čísla bankovního účtu. Nejedná se tedy o náhodně vygenerovaná čísla, musí se jednat o číslo dodržující pravidlo Modulo 11.

Pakliže špatně zadáte číslo účtu, například změníte jedno číslo či přehodíte dvě čísla vedle sebe, bankovní systém ihned odhalí chybu v zadání čísla a peníze neodešle. Problém však nastává v okamžiku, kdy zvolíte jiný kód banky, než má být. Tuto chybu přímý bankovní systém není schopen odhalit.

Jak postupovat, když odešlete peníze na jiný bankovní účet?

Jestliže jste kvůli vlastní nepozornosti odeslali peníze na jiný bankovní účet, postupujte následovně:

1. Vyčkejte dva pracovní dny. V případě, že vámi zadané číslo bankovního účtu příjemce neexistuje, banka vám automaticky vrátí odeslané peníze. V takovém případě neplatíte žádný poplatek.

2. Pokud peníze zpět nedorazí, pravděpodobně bankovní číslo existuje. Na stejný bankovní účet odešlete částku ve výši 0,01 Kč. Do poznámky vložte prosbu o navrácení částky a sdělte, že jste udělali chybu v zadání údajů. Nezapomeňte připsat datum odeslání platby a výši částky. Vyvarujte se výhružkám, že se obrátíte na policii či soud. Zdvořilé jednání a kouzelné slovíčko prosím je cesta k úspěšnému navrácení peněz.

číslo účtu

Poproste o navrácení peněz.

3. Jestliže příjemce neodešle peníze zpět, podejte reklamaci transakce ve vaší bance. Bankovní instituce má na vyřešení tohoto problému lhůtu 30 dnů. Banka, ze které jste platbu odesílali, zkontaktuje banku příjemce. Následně banka příjemce odešle samotnému příjemci oznámení s informací, že daného dne byla na dané číslo účtu omylem odeslána platba v určité výši. Banka příjemce požádá o zaslání částky zpět na účet, ze kterého peníze obdržel. Současně jsou k dopisu přiloženy informace o právních důsledcích v případě, že nebudou finance vydané.

4. Pokud příjemce nebude na dopis od své banky reagovat, musíte se obrátit na občanskoprávní spor. Jméno, příjemní a bydliště majitele účtu by vám banka neměla prozradit, neboť se jedná o bankovní tajemství. Praxe je však jiná.

5. V případě, že výše uvedené možnosti jsou bez výsledku, přistupte ke krajnímu řešení. Podejte trestní oznámení na oddělení Policie ČR, případně na státním zastupitelství.

Jak zjistit majitele bankovního účtu?

Rychlejší cestou, jak získat špatně odeslané peníze zpět, je zjistit přímo majitele bankovního účtu. Nicméně tento postup nefunguje u všech bankovních institucí. Ale za zkoušku nic nedáte. Nabízí se dvě možnosti, jak zjistit majitele bankovního účtu:

  1. Provést platbu převodem v rámci stejné bankovní instituce.
  2. Vložit hotovostně peníze na účet příjemce.

Některé banky umožňují přístup k jménu majitele oběma cestami, jiné ani jednou. Zde záleží na štěstí a přístupu banky.

Zjištění majitele účtu pomocí vkladu v hotovosti

Jakmile přijdete k hotovostní přepážce, máte 50% šanci, že celý proces zjištění majitele účtu proběhne hladce. Vše záleží na tom, komu bankovní účet patří – zda ženě či muži. Pakliže jste žena a účet také patří ženě, stačí se tvářit, že tyto peníze vkládáte sobě a zapomněla jste si občanský průkaz. Pokud naopak půjde o bankovní účet muže a není u něj uvedena žádná disponentka, pracovník banky vás požádá o sdělení majitele účtu. Téměř všechny banky si účtují poplatek za vklad třetí osobou. A Česká spořitelna jako jediná ze stvrzenky smaže název účtu, tudíž vám zbude pouze číslo účtu. Jestliže se „vizáží“ trefíte a budete působit důvěryhodně, pracovník za přepážkou vám jméno účtu sdělí.

Kde to funguje?

  • Citibank Europe
  • Českomoravská rozvojová a záruční banka
  • ČSOB
  • Expobank
  • Evropsko-ruská banka
  • Komerční banka
  • Moravský Peněžní Ústav
  • Oberbank
  • Peněžní dům, spořitelní družstvo
  • PFF banka
  • Raiffeisenbank im Stiffland
  • Sberbank
  • The Royal Bank od Scotland
  • UniCredit Bank
  • Waldviertler Sparkasse
  • Wüstenrot hypoteční banka
  • Záložna Creditas

Nicméně některé banky neumožňují hotovostní vklad přes hotovostní poklady. Jedná se o:

  • Air Bank
  • Akcenta
  • Citfin
  • Deutsche Bank
  • Equa bank
  • Fortis Bank
  • ING Bank
  • mBank
  • Zuno Bank

Zjištění majitele účtu převodem v rámci banky

Druhou možností, jak zjistit majitele bankovního účtu, je platba v rámci stejné banky. Je jedno, zda platbu provedete přes internetové bankovnictví. Majitele se většinou dozvíte okamžitě či následující den po zaúčtování. Nevýhodou však je, že v dané bance potřebujete mít vedený účet.

Kde to funguje?

  • Air Bank
  • Akcenta
  • Artesa
  • ČSOB
  • Equa bank
  • Evropsko-ruská banka
  • GE Money Bank
  • Komerční banka
  • Moravský Peněžní Ústav
  • Peněžní dům
  • Poštová banka
  • Raiffeisenbank
  • Raiffeisenbank im Stiffland
  • Waldviertler Sparkasse
  • Wüstenrot hypoteční banka
  • Záložna Creditas
  • ZUNO BANK

Komentáře

Nahoru