Používám Seznam, protože ho moc dobře znám

Používám Seznam, protože ho moc dobře znám

Souhrné představení možná nejznámější české firmy. Firmy, která vlastní a stále vylepšuje jediný český vyhledávač, který kdysi používali všichni v ČR. A stále jej mnozí používají. Pojďte se podívat, jak se daří firmě, co dnes dělá a zda je stále Seznam lepší než Google na poli vyhledávačů.

Trocha historie nikoho nezabije

Firmu Seznam.cz založil roku 1996 Ivo Lukačovič. Více než dokončení studia na ČVUT ho lákalo podnikání, pokusil se tedy vytvořit první katalogový vyhledávácí server v České republice  – Seznam, který spustil na jaře roku 1996.  Začátky neměl jednoduché, musel bojovat s nízkým zájmem investorů i inzerentů. Internet bylo tehdy ještě velice mladé médium, se kterým nikdo neměl zkušenosti. Brzy po spuštění služby se objevila vlna kritiky, kdy spousta odborníků poukazovala na fakt, že Lukačovič pouze graficky zkopíroval existující katalog Yahoo. Jestli je to pravda či nikoliv, to se můžete přesvědčit sami z obrázků níže. Pár let Seznam.cz jen tak paběrkoval, ale nakonec se mu skutečně podařilo prorazit. Vzestupu Seznamu pomohla zejména švédská společnost Spray, která v roce 2000 odkoupila třicetiprocentní podíl společnosti a investovala do celého projektu dvě miliardy dolarů.

 Víte, že….

Ivo Lukačovič, který na počátku údajně rozjížděl Seznam s padesáti tisíci, nyní patří k nejbohatším Čechům a podle časopisu Forbes by se brzy mohl stát dolarovým miliardářem?

Seznam x Yahoo

 Yahoo a Seznam - najdete 10 rozdílů?

(Zdroj: http://www.earchiv.cz/b05/b0811002.php3)

Historie Seznamu v následujících letech – letem světem

V roce 2003 už si na Seznamu vytvořilo poštovní schránku více než jeden milion uživatelů. O rok (2004) později tento rostoucí server dosáhl denní návštěvnosti milion lidí denně. V této době portál zažíval skvělé období, rozšiřoval se a dokázal navýšit zisk svůj meziroční zisk o neuvěřitelných 360 %. O necelé dva roky později Seznam dokázal taktéž zdvojnásobit počet návštěvníků, kteří navštívili úvodní stránku Seznamu. Historický milník – hranici 2 000 000 uživatelů, kteří v jeden den navštívili úvodní stránku nejznámějšího českého vyhledávače, pokořil Seznam dne 18. září 2006. Na začátku roku 2007 Seznam spouští svůj blog, kteří píšou zaměstnanci. „Chceme neformálně mluvit o tom, co v Seznamu vyvíjíme, vymýšlíme a co nás nenechává v klidu,“ komentoval vznik blogu Ivo Lukačovič. V roce 2009 Seznam sklízí plody společné kampaně s Vodafonem, díky níž získal 10 milionů příznivců internetu v mobilu. V následujících letech spouští Seznam také spoustu vlastních projektů (Seznam Tip a Sletenky.cz ) a vylepšuje stávající služby (zejména Mapy.cz). Do paměti českého národa se také firma nesmazatelně zapisuje poté, co spustí v roce 2011 web Jarmara.at, který slouží jako takový memoár nejznámějšího českého umělce, kterého nikdy nikdo neviděl – Járy Cimrmana.

S kým Seznam soupeřil dříve a s kým dnes?

Dříve byly pro Seznam hlavní konkurenci domácí servery jako Atlas.cz a Centrum.cz. Ty však už Seznam dávno neohrožují. Jediným vážným konkurentem pro něj je nyní (vyhledávač) Google (vznikl roku 1998 a jehož zakladateli byli Američané Larry Page a Sergej Brin). Ve většině zemí je Google nezpochybnitelná jednička. V některých zemích však o svou nadvládu musí stále těžce bojovat, jelikož tam stále vládnou lokální vyhledávací služby – jedná se například o Jižní Koreu, Čínu, Rusko a světe div se – také o Českou republiku.

Právě v ČR stále nikdo nedokázal říci, která z těchto služeb je naprostou jedničkou. Jelikož zatím nebyla zveřejněna žádná objektivní studie, dle které by se dalo přesně určit, kolik lidí používá pro vyhledávání Googlu a kolik Seznam. Statistiky zveřejněné na webu Toplist.cz nejsou zcela přesné, protože opomíjejí některé české servery.  Dlouhodobé tendence jsou však jasné, seznamové vyhledávání fanoušky ztrácí, googlovské získává. Googlu se ještě nepodařilo překonat hranici 50 %, ale to už za měsíc může být minulostí.

Ilustrační grafy

Graf hledanosti v ČR za rok 2009

(Zdroj: http://www.webcesky.cz/fulltextove-vyhledavani/)

 Toplist - statistiky návštěv v ČR

(Zdroj: www.toplist.cz)

Proč právě Seznam vzdoruje Googlu tak úspěšně?

Jeho úspěch tkví v tom, že tu byl první. Lidé ho objevovali spolu s kouzlem internetu, když byl virtuální svět něčím neznámým a když se museli naučit, jak v novém prostředí pracovat. Třetina našeho národa má e-mailovou schránku na Seznamu, a mnoho z nich ji nechce měnit, protože si na ni zvykli (a neví, že Gmail je bohužel – 1000x lepší). Návštěvníci Seznamu si přijdou zkontrolovat poštu, jedním okem zachytí zprávu v Novinkách.cz, která je zaujme, přečtou si ji, pak si pustí vtipné video na Stream.cz, zkontrolují, co večer dávají v televizi, a pak si vzpomenou, že chtěli něco ještě zjistit, a hodí požadovaný výraz do vyhledávače. Všechno najdou velmi pohodlně na jednom místě. Tyto služby sice nabízí i Google, ale nejsou tak dobře lokalizované pro Českou republiku. Domovská stránka Googlu zobrazuje políčko pro vyhledávání, nicméně když chceme zprávy, musíme rozkliknout příslušnou rubriku (a hlavně tam chybí na úvodní stránce bulvárJ), články na naše smysly neútočí jako na Seznamu.

Dále někteří uživatelé oceňují, že Seznam je česká firma, a proto mu dávají přednost. Přesto se věci pomalu mění. Dnes zejména mezi mladými přibývá uživatelů, kteří se necítí se Seznamem nijak svázaní a přeskakují z jedné stránky na druhou, není pro ně problém mít na jednom místě poštu, na jiném sledovat nové události, na dalším vyhledávat informace.

Co všechno spadá pod Seznam

Domovskou stránku Seznamu navštíví každý den zhruba 2,26 milionu lidí. Seznam nabízí šest různých poštovních klientů. Nejvýznamnější servery, které jsou s ním spojeny, jsou například: Novinky.cz (zpravodajský deník), Firmy.cz (katalogizovaný registr firem), Mapy.cz, Sport.cz (sportovní deník)¸ Super.cz (informace ze společnosti), ProŽeny.cz (online časopis pro ženy), Sfinance.cz (porovnání cen, elektřiny, povinného ručení, atd.), Sprace.cz (nabídky zaměstnání), Sauto.cz (inzerce automobilů), Sdovolená.cz (srovnávač nabídek dovolených a zájezdů), Sletenky.cz (prodej letenek), Sreality.cz (prodej a pronájem nemovitostí). Seznam si neví rady s tím, jak si udržet uživatele z komunitních serverů Lidé.cz a Spolužáci.cz, protože ti utíkají na Facebook a Twitter a další sociální sítě. Vedení Seznamu hledá nové nápady a plánuje rozšířit server Stream.cz, ve kterém vidí velký potenciál, a rádo by s ním konkurovalo velkým televizím, jako je Nova.

Co se týče vlastnické struktury, majoritní podíl firmy, 70 %, patří kyperské společnosti Helifreak limited, kterou plně ovládá Lukovič, 24,35 % spravuje společnost Tiger Holding Four a zbylých 5, 65 % zbývá společnosti Miura International.

Seznam navzdory krizi vydělává

Seznam patří k nejúspěšnějším českým firmám a neustále se rozvíjí. Tržby za rok 2011 se vyšplhaly ke 2, 7 miliardám korun, čistý provozní zisk byl více než miliarda korun. Podnikání společnosti Seznam.cz je založeno na čtyřech základních pilířích: vyhledávání včetně reklamního systému Sklik, službě Firmy.cz, reklamou na obsahových (Novinky.cz, Super.cz atd.) a oborových službách (Sreality.cz, Sauto.cz atd.). Sklik (PPC reklama) se neustále rozšiřuje, nyní už tvoří 30 % našich příjmů,“ vysvětlil strategii Seznamu generální ředitel firmy, Pavel Zima.

Nedávné změny a plány do budoucna

V lednu 2011 Seznam změnil heslo z „Najdu tam, co neznám“ na „Najdu tam, co hledám“, neoficiálně tak zareagoval na internetu rozšířený vtip „Seznam, najdu tam, co neznám“, „Google, najdu tam, co hledám“. Oba vyhledávače se řídí jinými pravidly a na některá hesla vygeneruje více výsledků jeden, na jiná druhý. Google je oblíbenější zejména u mladší generace díky více zobrazovaným výsledků z cizích jazyků, Seznamu se ale nedá upřít, že se snaží, pere se, nechce nechat Google zvítězit jako dominantní vyhledávač.

Seznam provedl v roce 2011 změny ve vyhledávání. V květnu nasadil nového fulltextového robota  ve verzi 3.0, který dovede rychleji indexovat stránky a zobrazuje méně spamu. Díky upraveným hodnotícím váhám, zobrazuje vyhledávač relevantnější výsledky. V září Seznam představil osm vylepšení našeptávání. Novinkami jsou oprava špatně zadaného jména značky (např. vhirpul na whirpool), levostranné našeptávání (mohou být doplňována slova z leva před zadaným výrazem), či zdokonalení práce s diakritikou, kdy našeptávač nabízí přesnější výsledky, napíšeme li slovo s háčky a čárkami.  Další změnou na poli vyhledávání zobrazování odkazů pod výsledky vyhledávání, které by měly hledajícímu pomoci a nabízet další související informace

Seznam zná lépe Českou republiku než ohromný Google a měl by toho využít.  Jako všechna média i Seznam se bude muset trošku změnit a přizpůsobit se novým požadavkům a novým uživatelům, aby se mu nadále dařilo.

Zdroje:

http://www.earchiv.cz/b05/b0811002.php3

http://onas.seznam.cz/cz/historie-firmy.html

http://byznys.ihned.cz/c1-54971790-proc-ivo-lukacovic-miri-mezi-dolarove-miliardare-tajemstvi-se-  skryva-v-seznamu

http://onas.seznam.cz/cz/historie-firmy.html

http://www.novinky.cz/internet-a-pc/121886-zamestnanci-seznamu-otevreli-vlastni-blog.html

 http://www.ictmanazer.cz/2012/08/seznam-cz-poodhalil-budoucnost-sveho-vyhledavani/

http://www.lupa.cz/clanky/google-nad-seznamem-zatim-nezvitezil/

http://www.gseo.cz/seo-blog/detail/google-vs-seznam

http://businessworld.cz/cio-bw-special/historie-google-6729

http://ekonom.ihned.cz/c1-57549480-proc-je-seznam-cz-tak-uspesnou-firmou)

http://blog.lupa.cz/management/ivo-lukacovic-se-pry-vraci-a-je-proc/?opl-SpamReport384114-opinionId=384114&do=opl-SpamReport384114-send

http://byznys.ihned.cz/c1-54971790-proc-ivo-lukacovic-miri-mezi-dolarove-miliardare-tajemstvi-se-skryva-v-seznamu

http://onas.seznam.cz/cz/historie-firmy.html

http://www.cnews.cz/trzby-spolecnosti-seznamcz-v-roce-2011-prekonaly-26-miliardy-korun

http://www.gseo.cz/seo-blog/detail/google-vs-seznam

http://www.netzin.cz/2011/seznam-najdu-tam-co-hledam.php

http://seo-sem.robertnemec.com/zmeny-v-seo-2011-seznam

http://fulltext.sblog.cz/2011/09/05/naseptavac-osm-vylepseni

Komentáře

  • Seznam je fajn, akorát na poli sociálních sítí mu ujel vlak a jen tak ho nezastaví. A poslední změnou Spolužáků tu službu spíš pohřbily, než aby ji oživily.

    • Souhlasím s vámi ve všem. Ale pořád je to jedna z top českých firem, co se týče obratu či zisku. I když je škoda, že už neudávají trend tak, jako tomu bylo kdysi.

Nahoru