Přechod k jinému providerovi – poskytovali internetového připojení

Pokud svému poskytovateli internetového připojení neboli providerovi platíte dle svého názoru moc nebo jeho služby jsou již dle technických standardů v průběhovém čase „out“,  jsou dvě možnosti jak situaci vyřešit, aby Vám internet rychleji fakčil Buď ho ukecat současného operátora ke změně tarifu za stejnou nebo nižší cenu, aby se technické parametry navýšily nebo si internet zřídit od někoho jiného.

Na jaké technické parametry se koukat ? Jen ne na rychlost

Samozřejmě je rychlost jedním z důležitých parametrů, ale udávají se 2 rychlosti.

download/upload

Download to tzv. stahování, ta je důležitá, když si stahujete film nebo program (legálnost neřešme). Nezapomeňte, že stahujete i když si jen prohlížíte Seznam, protože aby Váš internetový prohlížeč, třeba Internet Explorer zobrazil stránku Seznamu, musí její „popis“ nasosat z webového serveru k sobě do „paměti“ ze které ji pak vygeneruje a  zobrazí na vašem monitoru. Upload je tzv. nahrávání, to je když z počítače odesíláte fotku třeba na nějaký dnes populární cloud, např. uloz.to, SkyDrive Google Disk, DropBox, … FTP na svém hostingu kde máte webové stránky. Pokud Váš PC neslouží jako server a nedá se do něj dostat přes net nemá moc valný smysl se hodnotou uploadu zabývat, teda za předpokladu že neodesíláte desítky mega na nějaké webové úložiště, např. jste aktivní facebukáči a sdílíte každou fotku a video co pořídíte a máte High-tech techniku. Výjimka, kdy je upload důležitý je provozování Skype videohovorů !

ping

Dalšími parametry je tzv. ping to je odezva serveru to je ve zjednodušení čas než se Váš počítač a server domluví na nějaké „spolupráci“ – výměně dat. Důležité zejména u hraní online her přes internet.

FUP

Sice provideři už od toho dost ustupují, ale u některých to stále je, je parametr tzv. FUPu, což je omezení kolik GB dat v nějakém časovém úseku (můžete stáhnout). FUP má též funkci „brzdy“ pro notorické stahovače, aby nebrzdili linku „jiným uživatelům“ (něco jako zalidněnost chodby, čím víc lidí bude na chodbě v analogii lidí stahuje tím obtížněji a pomaleji můžete chodbou projít tudíž budete pomaleji stahovat.)

Agregace

Podobou brzdou jako je FUP je tzv. agregace to je počet lidí se kterými sdílíte jedno pásmo linky. Jednoduše vysvětleno čím větší agregace 1:20, 1:50 tím pomaleji budete surfovat po internetu, čím víc lidí bude „sosat“, ať stahovat filmy tak prohlížet internet (hodně zjednodušeno, ve skutečnosti to je o dost složitější) Výše zmíněné technické parametry se odvíjí od způsobu vašeho nového budoucího připojení.

Způsoby internetového připojení

Je jasné že třeba WiFi připojení (připojení vzduchem, asi jako když přijímáte televizní nebo radiový signál přes anténu)  nemůže konkurovat fiberu (připojení optickým kabelem od datového centra providera až do Vašeho baráku). Fiber neboli optické připojení je zatím nejspíše nejlepší varianta, nevýhodou je že je dostupná jen ve větších městech, protože je velice nákladná. Je nutno rozkopat celé město, uložit do země chráničky a jimi protáhnout optické kabely. ADSL/VDSL připojení je mezičlánek mezi vzdušným WiFi a optickým fiberem. Jedná se o využití již položených telekomunikačních kabelů pro „obyčejný telefon“. Telefonní hovor nevyužívá kabel „naplno“, tudíž lze lze dovyužít i k přenosu počítačových dat.

Rychlost a reakční doba technical supportu (technické podpory)

Ne vždy jsou důležité pouze technické parametry, ale někdy přijde vhod i záruční a pozáruční servis ze strany providera, když internet či kabelová televize po internetové síti nejde (IPTV) či se nemůžete dovolat po internetu (VOIP). Jsou tu 2 časové údaje, zaprvé reakční doba technické podpory to je počet hodin nebo dnů kdy od nahlášení k Vám domů „nakluše“ technik a začne problém řešit. Druhý časový problém je doba odstranění závady, to znamená jak maximálně dlouho se v tom může technik „nimrat“ než si zase pustíte na Youtube video s plavající Pamelou Anderson. Pokud více platíte, tak máte možnost i zapůjčení náhradního zařízení než bude závada na vašem stávajícím ADSL modemu, routeru, settoboxu odstraněna.

Problémy s přechodem k novému providerovi

Zrušení email adresy

Pokud máte od svého současného providera email ve formě jmeno.prijmeni@vas_provider.cz a když s providerem ukončíte smlouvu, tak o email přijdete. Než smlouva s vaším současným providerem zanikne, musíte informovat všechny své kontakty, které jste z tohoto emailu m kontaktovali o změně emailu, aby jste nepřišli o nějakou důležitou zprávu.

Další zásuvka na zdi

Pokud máte nějakou formu pevného připojení k internetu tak máte doma nějakou zásuvku s konektorem RJ45 (vypadá to jako „zástrčka“ do telefonní zásuvky, jen je trochu „tlustší“), z toho Vám vede kabel do nějaké krabičky na stole či jí máte někde poblíž k zásuvky. Mám na mysli součást zvanou switch nebo router, také je možnost, že ze zásuvky jde ještě druhý kabel třeba do settoboxu u televize. To je naopak krabička, která převede počítačová data do formy, které rozumí televize a bude Vám zobrazovat třeba plavající Pamelu Denise Anderson, pokud si z VOD (Video on Demod – Video na vyžádání – nová obdoba video půjčoven, že nemusíte nikam chodit, ale film si vybrat z menu v televizi. ). Je možnost, že provider Vám zásuvku odmontuje a kabel od zásuvky do jeho rozvaděče ve sklepě si vezme a použije u jiného zákazníka, je-li dostatečně dlouhý nebo Vám zásuvku nechá a jen provede „odpojení“ v rozvaděči ve sklepě nebo jen u sebe „na ústředně“, že vypne dálkově port ve switchy pomocí remote administration. Nový provider, aby jste mohli využívat jeho služby si udělá tutéž zásuvku, takže máte na zdi dvě krabičky. Možná by stálo za úvahu kdyby se 2 provideři dohodli, že zásuvku a kabel nechají, ale jen si to „přepojí“ ve svých rozvaděčích ve sklepě.

Závazek na několik let

Na internetových diskusích si lidé stěžují na přílišnou byrokratickou přísnost u smluvních vztahů na odstavec závazek na několik let s automatickým prodlužováním. Nechci se providerů zastávat, ale oni potřebují mít nějaký „stabilní“ počet zákazníků, aby věděli o „kolik je „kasírují“ a z toho si vypočetli jaké budou mít příjmy a podle toho mohli plánovat svoje výdaje na opravy, rekonstrukce, modernizace svých sítí. Analogicky si nemůžete sestavit rodinný rozpočet, kolik můžete utratit, když nevíte kolik si domů přinesete bankovek s Masarykem.

Vracení pronajatého zařízení  při ukončení smlouvy

Určitě jste též zaznamenali zprávu v masmédiích o tom, že jeden velice známý provider vymáhá  pokuty po zákaznících za nevrácené zapůjčené settoboxy,  routery, modemy, …  právní stránku řešit nebudu, nejsem právník, ale věcnou úvahu napsat můžu   8-) Když zákazník vrátí zařízení špinavé, ošoupané, omaštěné tak dát jej jinému zákazníkovi do pronájmu to by asi byla pro firmu ostuda. Další fakt, je že technický vývoj jde rychle kupředu a dávat zastaralé zařízení, které nezvládá nové technologie je taky na pováženou. Proto když ukončujete smlouvu se stávajícím providerem, pročtěte si znova obchodní podmínky co jste dostali se smlouvou s novou verzí na webu providera nebo běžte do prodejny nejlépe se svědkem (nahrávání na diktafon je a hraně zákona, spíš za hranou) a zeptejte se na nutnost vracení. Někdy můžou chtít provideři i vrátit reklamní dárek, záleží na smlouvě a aktuálně platné legislativě (občanský zákon, obchodní zákoník, zákon na ochranu spotřebitele, živnostnický zákon)

Komentáře

Nahoru