Dnes vyšlo 1 článků

Přehodnocení marketingového mixu aneb koncept pěti P

Důkladné promyšlení všech prvků Vašeho byznysu Vám může být velmi prospěšné, bez ohledu na to, o jak malé části se jedná. Je to zásadní věc při umisťování značky, produktu či služby na trh. A složky v konceptu 5P jsou ty pravé klíčové marketingové nástroje k tomu, abyste svůj byznys promysleli strategicky.

Jestliže chcete, aby Vaše podnikání rostlo, koncept 5P Vám s tím pomůže. Zapřemýšlíte o odlišných oblastech Vašeho podnikání a nakonec si vytvoříte nějakou přidanou hodnotu, abyste tak byli schopni nabídnout lidem něco, co se jasně a zřetelně liší od Vaší konkurence. Jedná se o rozšíření tradičního modelu 4P (pokud jste ještě nečetli, doporučujeme tak učinit ZDE).

businessman-562572_1280

Co je to 5P v marketingu?

Mezi 5P řadíme:

Produkt – Váš produkt by měl řešit naléhavou potřebu zákazníka a měl by mít následující vlastnosti: snadné použití, vizuální přitažlivost a pěkné balení. Vlastníte-li cateringový byznys, pak se za produkt nepovažuje jen jídlo, ale i tým, který jej doručuje. Ujistěte se tedy, že Vaši lidé mají vhodné uniformy a že zvládají komunikaci se zákazníky. Dejte si pozor také na to, jak je jídlo naservírováno. Prezentace znamená všechno.

Místo (Place) - Pro lokální podniky je umístění zásadní. Jejich majitelé jsou často schopni platit velké peníze za ty nejlepší lokality, kde je velmi rušno. Důležité je, aby se jednalo o místo, které nabízí snadný přístup k zákazníkovi. Třeba taková úklidová firma nemusí sídlit přímo v obchodní čtvrti, ale někde v sousedství. Pro byznys zaměřený na korporátní klientelu je to však potřeba. Díky špatnému umístění selhává mnoho malých podniků.

Propagace – Pozor, toto je důležité! Bez řádné propagace za účelem zaujetí Vašich cílových zákazníků nikdy nezvýšíte své příjmy. Dobrá propagace začíná vymezením rozpočtu a marketingovým plánem. Dnes mají malé firmy skvělou příležitost pro nízkorozpočtové uvedení svých produktů na trh – umožňují jim to sociální média. Pokud se Váš cílový zákazník zdržuje na Facebooku či Twitteru, musíte tam být také a budovat s ním vztah, který nakonec proměníte v obchod.

Cena (Price) – Při stanovování ceny Vašeho produktu musíte znát čtyři věci: své náklady, ceník konkurence, standardní ziskové marže ve Vašem odvětví a hodnotu pro zákazníka. Zeptejte se sami sebe: „Kolik můj zákazník ztratí, když nebude mít to, co nabízím?“ Pokud nedokážete určit vnímanou hodnotu produktu, pak bude potřeba přepracovat nebo přemístit svůj výrobek. A nesnažte se konkurovat cenou. Zákazník, který se rozhoduje pouze na základě ceny, není dlouhodobý a přejde do sousedního obchodu ihned, jakmile tam bude něco stát jen o pár korun méně.

Zisk (Profit) - Ziskem udržujeme skóre v podnikání. Specificky se jedná o rozdíl mezi výnosy a náklady. Ujistěte se ale, že znáte marže typické pro svůj obor. V gastronomii je průměrná marže okolo 20-ti procent, zatímco prodejci oděvů mají v průměru až 50 procent. V této hře nejsou žádná tvrdá pravidla – dokud budete svůj byznys provozovat efektivně, neexistuje žádný limit Vašeho finančního úspěchu.

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru