Přichází nový Sputnik. A chce soupeřit rovnou s Googlem!

Téměř před sedmdesáti lety se v rámci vesmírného závodění s USA Rusko rozhodlo vypustit na oběžnou dráhu družici. Mohla se chlubit jménem Sputnik 1. Teď se Rusko dočká Sputniku nové generace. Už nepůjde o vesmírný boj, ale o boj vyhledávací.

Telekomunikační operátor Rostelecom, který vlastní ruská vláda, se chystá představit nový vyhledávač Sputnik.ru. Beta verze by měla být prvně představena na mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradu.

Sputnik (což jen tak mimochodem znamená vlastně „satelit“) by měl být hlavním konkurentem Yandexu, významného ruského vyhledávače, a také amerického gigantu Google. Hlavně jde ale o ten Yandex, který má na trhu vyhledávání v Rusku podíl 62 %. Ruský Google má oproti tomu jen ubohých 27,6 % a třetí je podle statistik Mail.ru s 7,7 %.

V čele projektu stojí viceprezident Alexey Basov, který má mimochodem zkušenosti jako manažer Mail.ru. Do vývoje by prý měla být investována odhadovaná částka pohybující se někde mezi 20 miliony dolarů a 42 miliony dolarů. Ve srovnání s Yandex, nebo dokonce s Googlem je to dost ubohé.

Nápad na státem kontrolovaný vyhledávač pochází již z roku 2008, kdy ho představil ruský prezident Dmitrij Medveděv. Ten totiž nesouhlasil s tím, že se online dají běžně nalézt zprávy z rusko-gruzínské války.

sputnik-vyhledavac

Takhle by měl Sputnik vypadat

Ale i přes kontrolu státu se očekává, že si Sputnik rychle najde své příznivce a získá si podíl na trhu. Nejdříve se spekulovalo, že ho vládní instituce a státní podniky budou muset používat povinně, nakonec se ukázalo, že to tak není. Tedy není v uvozovkách. Oni ho používat nemusí, ale bude nastaven jako výchozí. A přiznejme si, že spousta lidí třeba ani netuší, jak toto výchozí nastavení změnit.

A proč by mohl být lepší než Google?

Jeho autoři se samozřejmě snažili. Že by dosáhli až slávy Googlu, to zatím vážně nevypadá, ale mají jisté prostředky, kterými plánují zaujmout. Jejich vyhledávač prý bude mít své výhody, protože lidem poskytne jednoduchý přístup ke všemu, co potřebují denně hledat. Algoritmy Rusům například pomohou najít konkrétní léky v nejbližších lékárnách nebo ceny benzínu na okolních čerpacích stanicích.

„Snažíme se, aby Sputnik zaplnil prázdnou díru. Věříme, že uživatelé k řešení různých problémů mohou používat různé vyhledávače,“ dodal Basov. „Sputnik je orientován tak, aby uživatelům poskytoval spíše sociální než komerční služby.“

Zdroje: Business Insider, Afterdawn

Komentáře

Nahoru