Proč Facebook i Twitter chtějí tlačítko Koupit

Lajky a retweety jsou dobré, ale poslední dobou se na Facebooku i Twitteru začíná hodně používat i jiné slovíčko – „koupit“. Minulý týden toto tlačítko oznámil Facebook a o něco později i Twitter.

Na Facebooku je tento projekt teprve v začátcích, zatím jej zkouší pouze několik amerických firem. Ale jen chvíli po tomto oznámení Facebooku přišel Twitter s tím, že zakoupil CardSpring.

CardSpring je společnost zaměřená na infrastrukturu internetových plateb. Cílem této akvizice je dle Twitteru uživatelům přinášet „jedinečné zážitky při nakupování“.

Skutečnost, že obě oznámení byla zveřejněna téměř ve stejnou dobu, je asi náhoda, ale ukazuje to, že obě společnosti mají podobný cíl a vidí budoucnost v elektronické komerci (e-commerci).

Facebook

Facebook zkoušel experimentovat s platbami již v minulosti. Ale moc úspěchu nezaznamenal. Začal nabízet svoji vlastní virtuální měnu (Kredity), která měla sloužit hlavně k nákupům ve hrách.

Nicméně mnoha společnostem vadilo, že na nich Facebook chce takto vydělávat. Například taková  Zynga se dokonce rozhodla spustit svoji vlastní sociální síť, jenom aby se tomu vyhnula. 

A asi  i kvůli tomu byla tato služba zrušena – od podzimu minulého podzimu Kredity již prakticky neexistují. Nyní se na to Facebook snaží jít mnohem jednodušeji.

Kupování věcí přes Facebook? To už je blízká budoucnost

Kupování věcí přes Facebook? To už je blízká budoucnost

Nebude lidem cpát žádné kredity, ale rovnou se je pokusí nalákat pomocí tlačítka „Koupit“. Jedná se o pochopitelný krok. Facebook je totiž velice dobrým marketingovým nástrojem.

Vzhledem k tomu, co všechno o vás ví nebo může vědět, zde může být perfektně cílená reklama. A Facebook chce příjmy i ze samotného prodeje, nejenom ze zobrazení či kliknutí na odkaz.

Twitter

Twitter zatím s e-commercí žádné zkušeností nemá, ale již dlouho o ní mluví. Už v roce 2012 generální ředitel Dick Costolo prohlásil, že přemýšlí o způsobech, jak podpořit elektronické obchodování na Twitteru.

Takto zatím vypadá nakupování na Twitteru

Takto zatím vypadá nakupování na Twitteru

O rok později Twitter zaměstnal bývalého prezidenta společnosti Ticketmaster, která se zabývá prodejem lístků na kulturní a sportovní akce.  Zaměstnali ho pravděpodobně proto, aby jim pomohl vylepšit nakupování pomocí Twitteru.

A stejně jako Facebook, tak i Twitter se snaží zapojit do samotných transakcí a testuje tlačítko „Koupit“. Akorát má trochu horší výchozí pozici, protože na rozdíl od Facebooku nemá tolik dat o uživatelích, hlavně o jejich kreditních kartách.

Motivace

Facebook a Twitter by tímto měli získat nějaká procenta ze samotných prodejů. Ale je dost možné, že za implementací tlačítka „Koupit“ je i něco jiného - snaha udržet lidi na stránkách déle.

Navíc takto je inzerce mnohem jednoduší, což je další důvod, proč by se služba mohla zalíbit inzerentům. Ale nesmíme zapomínat, že Facebook i Twitter jsou v základu hlavně sociální sítě a ne prostor na prodej jako třeba Amazon.

Pravděpodobně se tedy nedočkáme situace, kdy naše zeď bude zaplavena samými pobídkami k obchodu. Uživatelé totiž stále jsou, a vždy budou na prvním místě. I když to tak často nevypadá.

Zdroj: mashable.com

Komentáře

Nahoru