Proč nejezdit na letních pneumatikách v zimě?

Proč nejezdit na letních pneumatikách v zimě?

Dlouhá řada motoristů řeší dilema, zda obouvat na svoje auto zimní pneumatiky. Pro některé je to otázka ceny, některým se to jen nechce řešit. Proč bychom neměli jezdit v zimě na letních pneu a jak se zlepší jízdní vlastnosti auta s odpovídajícími pneumatikami? 

Přezout, či nepřezout?

„Zimní pneumatiky jsou zbytečné, vždyť jezdím jenom ve městě.”

„Potřebuji dojezdit letní gumy, příští rok už si chci koupit nové.”

„Nemám peníze na to, abych utrácel za zimní pneumatiky.”

To je jen pár argumentů, se kterými jste se už jistě setkali. Mnoho řidičů se pochopitelně snaží na provozu auta co nejvíce ušetřit, nicméně pneumatiky by do této skupiny patřit neměly. Je to totiž jediný styčný bod mezi vozidlem a silnicí, na kterém závisí z velké míry naše bezpečnost, takže bychom neměli důležitost pneumatik podceňovat.

Shut Off Tyres Mature Auto Winter Tires Workshop

Foto: https://maxpixel.free.greatpicture.com

Popis: Mnoho řidičů řeší dilema, zda přezouvat na zimní pneumatiky.

Existují dva zásadní rozdíly mezi letními a zimními pneumatikami.

●           Hloubka dezénu

Zatímco u letních pneumatik je dle legislativy přípustná minimální hloubka dezénu 1,6 mm, u zimních je stanovena na 4 mm. I kvalitní letní pneumatiky s hlubokým vzorkem ale mají při použití v zimních podmínkách výrazně horší vlastnosti než průměrné zimní pneu.

●           Složení

Pro výrobu zimních pneumatik se používají speciální měkčí směsi s vyšším podílem siliky, naopak směs, ze které se vyrábí letní pneu, je tvrdší.

Všechny pneu nejsou stejné

Vzhledem k tomu, že se letní pneumatiky používají za odlišných klimatických podmínek, je také složení směsi jiné než u zimních pneumatik. Při poklesu teplot pod hranici +7 °C letní pneumatika výrazně ztrácí svoje vlastnosti. Tuhne a její přilnavost k povrchu tak klesá.

Stejné je to i v případě, když dojíždíte zimní pneumatiky v létě. Sníží se přilnavost, prodlouží brzdná dráha (hlavně na mokré vozovce) a zvyšuje se opotřebení běhounu. Díky tomu stoupne spotřeba paliva až o několik desetin litru na 100 km.

Výroba gumárenských směsí je opravdová alchymie, například výrobce pneu Goodyear míchá směs až ze 30 různých přísad. V Continentalu zase každoročně musí připravit více než 10 000 směsí, ze kterých jsou jen ty nejlepší nakonec využity pro pneumatiky Continental.

Tire Tracks Profile Snow Auto Mature Trace

Foto: https://maxpixel.freegreatpicture.com

Popis: Jízda v zimě má svá specifika, na která nejsou letní pneumatiky konstruovány.

Co říká zákon

Dle silničního zákona je povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v místech, která jsou opatřena dopravní značkou „zimní výbava”, a to bez výjimky. Na ostatních úsecích není zimní obutí povinné.

V novele zákona z roku 2013 se ale myslí i na aktuální povětrnostní podmínky, takže pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že k takové situaci během jízdy skutečně dojde, je použití zimních pneumatik povinné i mimo úseky označené výše zmíněnou dopravní značkou.

Každá pneumatika je primárně určená do zcela odlišných klimatických podmínek a v důsledku nevhodného obutí vozu vám hrozí zvýšené riziko dopravní nehody. S výběrem vám mohou pomoci každoročně zveřejňované testy pneumatik.

Používání zimních a letních pneu tedy není výmyslem výrobců ke zvýšení prodejů, jak se stále dost motoristů domnívá, ale prostředkem, který výraznou měrou může přispět k tomu, abyste do cíle své cesty dojeli včas a v pořádku.

 Zdroj foto: maxpixel.freegreatpicture.com

Zajímá se o tvůrčí psaní a online marketing. Studuje marketingovou komunikaci. Ve volném čase (kterého moc není) spravuje svůj blog - bezkiki.cz. Její život by nebyl kompletní bez rodiny, přátel, smíchu, hudby a dobrého jídla.

Komentáře

Nahoru