Prodali Forpsi a teď investují miliony do Wedosu

Prodali Forpsi a teď investují miliony do Wedosu

Pokud jste tvůrcem webových stránek a poohlížíte se po vhodném hostingu, určitě jste narazili na Wedos, který vznikl v letech 2009-2010. Tento hosting nabízí od pohledu dobré služby za přívětivé ceny. Stal se velmi diskutovaným a doporučovaným hostingem. Bohužel kolem něj vznikly i jakési obavy nad jeho budoucností. Internetoví kritici jej staví vedle konkurenčního Timehostingu.cz, jehož počáteční sláva neznala mezí. Začal získávat první klienty, stal se populárním, ale velmi brzy nastaly problémy. Dnes je některými i zazlíván.

Právě tato kritika staví Wedos do poměrně nepříjemné pozice. Mnoho kritiků upozorňuje na možné riziko stejné budoucnosti, jako tomu bylo u Timehostingu. Doporučují sečkat a někteří i bez zkušeností a vyzkoušení Wedosu házejí nejen na služby, ale i samotné provozovatele špínu.

Firma Wedos.cz vznikla v roce 2009 a hostingvé služby začala poskytovat v roce 2010. Zakladatelem i majitelem je Josef Grill (ročník 1973), který založil a vlastnil společnost P.E.S. consulting (FORPSI). Josef Grill vlastní kyperskou společnost držící akcie společnosti WEDOS Internet, a.s. Společně s ním hosting spravuje i Petr Šťastný (ročník 1984), který je člen představenstva a technický ředitel Wedosu. „V roce 2007 jsme já i p. Grill opustili FORPSI a šli jsme se věnovat jiným internetovým projektům, hlavně různé e-shopy. Myšlenka vybudovat datové centrum a vrátit se k hostingovým službám vznikla na konci roku 2009, vyplynulo to z okolností. Museli jsme koupit budovu, v níž máme kanceláře, a neměli jsme pro ni jiné využití. Naopak pro potřeby datového centra byla budova i její pozice zcela ideální. Jednalo se totiž o telekomunikační budovu Telefonica O2, kde jsou k dispozici optické kabely. Část budovy je navíc v podzemí, jednalo se o bývalý kryt.“, popisuje začátky populárního hostingu Šťastný.

Společnost Wedos se ve svých začátcích orientovala hlavně na poskytování webhostingových a doménových služeb. V budoucnu se však hodlá zaměřit hlavně na serverhousing, jelikož trh kolem webhostingu je již příliš nasycený. Podle Petra Šťastného bude v budoucnu hlavním businessem pronájem virtuálních a dedikovaných serverů. „Nejsme další z mnoha malých společností, které začínají v garáži nebo na počítači nadšeného studenta, který zkusí nabízet své služby a podle výsledků se uvidí, co bude dál. Tím se nechceme nikoho dotknout, protože i  FORPSI před lety začínalo od základů. My jsme si však dali sami pro sebe nyní přísné a jasné cíle. Investovali jsme do našeho projektu nejen poměrně vysoké finance, ale i mnoho našeho času a úsilí. Od samého začátku vše vymýšlíme a dimenzujeme na tisíce serverů a miliony zákazníků. Naše datacentrum je kapacitně připravené na cca 6000 serverů.“, udává Šťastný.

Klientský základ má Wedos každopádně postavený velice dobře. Kritika a srovnávání s nevydařenými cíli konkurence je sice vadou na kráse, musíme však upozornit i na kladné reference a ohlasy klientů. Petr Šťastný také v rozhovoru pro Objevit poukázal na jméno Grilla a jeho historický původ: „Toto jméno mnoho lidí z historických důvodů hodně dráždí. Když se tedy zjistilo, že za vším stojí právě on, rozjela se zejména z řad konkurence vlna odporu, rozjely se diskuze a hned jsme měli zdarma rozsáhlou reklamu.„. Podle něj je podstata proslavení Wedosu také v přístupu provozovatelů, kteří se snaží širokou veřejnost informovat takřka o všem. Příkladem toho může být i budování webových stránek datacentra na začátku roku 2010, kdy jsme si mohli přečíst nejen podnikatelské záměry Wedosu, popisy a fotodokumentaci probíhajících stavebních úprav, ale i třeba recenze testovaného hardwaru a podobně. „Je to zajímavý zdroj informací pro laiky, jak vlastně takové datové centrum vypadá, co je všechno nutné pro jeho vybudování udělat a zařídit, seznamujeme veřejnost z různými zajímavými technologiemi a podobně. A chceme v tom i nadále pokračovat. Asi také díky tomuto webu jsme si získali mnoho fanoušků. Rozhodli jsme se nic netajit a každý se nás může zeptat na cokoliv, co ho zajímá. Většinu informací zveřejňujeme sami.„, dodává technický ředitel a člen představenstva Wedosu.

Podle jeho názoru je smyslem tohoto projektu také zabránění kritice, která se svalila na FORPSI. „Je to firma schovaná na Šumavě, která nikde nic nepublikovala, nikdo o ní nic pořádně nevěděl, a tak vznikaly různé fámy a tzv. ‚zaručené‘ informace. Tomu se chceme vyhnout a jdeme na to z úplně opačné strany. Naším cílem je maximální otevřenost a informovanost.„, dodává.

Asi největším trhákem Wedosu jsou hlavně dedikované servery. Ty jsou pronajímány za výhodné ceny a zákazník si je může sám konfigurovat. Možná právě toto přitáhlo mnoho zvědavců a budoucích klientů. Petr Šťastný to komentuje slovy: „Doufáme, že právě dedikované servery jsou naší největší zbraní. Právě takový je náš záměr. Tam jsme, dle našeho názoru, nalezli největší díry na trhu nejen v ČR. Zda jsme měli pravdu a zda se nám bude dařit, to se uvidí časem.„. Nabídka serverů byla spuštěna 20. 12. 2010, proto je poměrně mladá a zatím má Wedos spuštěných 5 serverů. „Možná je tento počet směšný, ale je to nová věc, lidé vyčkávají, čekají na reference od prvních odvážlivců.  Nic velkého od toho na začátku neočekáváme. Přece jen pořídit si dedikovaný server už není záležitost za pár korun, zákazník si dobře promyslí, co chce a zda to chce od nás. Plán pro tento rok je dosáhnout prodeje dedikovaných serverů v řádech desítek měsíčně.„, dodává Petr Šťastný.

Wedos od začátku září prodal více jak 1600 webhostingů a na 4000 domén. Chlubit se může také 250 aktivními virtuálními servery z očekávané poloviny. Co se týče zmiňovaného srovnávání s Timehostingem, Šťastný si tuto společnost nedovoluje příliš komentovat: „Bohužel pozadí Timehostingu mi není známé – majitel, investor, technologie a podobně. Nechceme je nijak hodnotit, stejně jako jiné konkurenty. My si jdeme svoji vlastní cestou.„. Podle něj Wedos vychází ze třináctileté zkušenosti a věří v lepší základy a předpoklady pro splnění jejich záměrů. „Josef Grill zakládal firmu P.E.S. v roce 1997, já jsem se k němu přidal v roce 2000 nejprve jako brigádník, programátor, vedoucí doménového oddělení a nakonec jako provozní ředitel. V roce 2005 se pak společnost prodala italské firmě Aruba.„, dodává Petr Šťastný.

Poukazuje také na investice vkládané do Wedosu. Hodnota hardwaru se podle něj odhaduje na 4 miliony korun a to ještě ani nezmiňujeme náklady na budovu, její přestavbu, technologie a další. Nezapomíná ani na úsilí a snahu být úspěšní přesně tak, jak si představují. Při zamyšlení nad chybami konkurenčního Timehostingu zmiňuje některé chyby, kterých se podle nich společnost dopustila: „Asi bylo hodně odvážné účtovat zákazníkům spotřebovaný výkon bez horního limitu. To znamená, že zákazník dopředu neví kolik zaplatí, má obavy z nějakých útoků na web nebo z toho, že si několik vyhledávačů jednoho dne usmyslí, že jeho web od shora dolů proslídí. A pak se může ve vyúčtování hodně podivit. Z tohoto řešení, kde se všechno podrobně měří a zaznamenává, také mohou plynout technické potíže.„. Wedos to podle něj řeší přesně naopak. Nikde nic neměří a nelimituje, pomineme-li nastavení rychlostí portů na switchích.

Musíme vidět rozdíl také v tom, že my od počátku jdeme do projektu s plně profesionálním zázemím, například vlastní datacentrum, vybavení datacentra, nejmodernější hardware a podobně. Dále také s profesionálním týmem. Celý rok 2010 na projektu pracuje na plný úvazek 7 lidí plus nyní máme další na podporu. Náš projekt tedy nelze srovnávat s tím jak vznikají další webhostingy v posledních letech. Veškerá kritika zatím pochází jen od lidí z konkurence. Je jasné, že jim ležíme v žaludku, jelikož jsme zavedli poměrně agresivní cenovou politiku a jim to bere množství zákazníků. Takže na nás vytahují kde co. Naneštěstí pro ně jsme zaznamenali přímou úměru mezi intenzitou kritiky a počtem objednávek, takže nechť v tom pokračují.„, komentuje dění kolem Wedosu člen představenstva a technický ředitel Wedosu Petr Šťastný.

Sám však přiznává novost jejich firmy a její počátky od nuly. Nediví se tedy obavám z objednání služeb u začínající firmy. Ohrazuje se však na narážky ohledně zakládání hostingů dětmi, které někdy slepě míří i na Wedos: „Nevím, zda je tím myšleno to, že jsme hloupí nebo nezkušení. To první si netroufám hodnotit, na to druhé jsem již odpověděl výše. Myslíte si, že děti mohou investovat desítky milionů korun?„. Souhlasí i s argumentem v rozdílu ve starání se o stovky a tisíce uživatelů. Mnoho hostingů zvládá menší počet uživatelů, ale brzy spadne při jejich nárůstu. „To je častý argument. Na začátku máme samozřejmě málo zákazníků, takřka prázdné servery, ale co se začne dít, až to všechno naroste? Opět ale musím poukázat na to, že již máme zkušenosti s obsluhou zákazníků v řádu stovek tisíc. Víme přesně co obnáší domény, webhosting a serverhosting, víme jaké existují a bývají problémy. Tím vším jsme si již prošli a brali jsme na to ohled, když jsme vymýšleli tento nový projekt. Máme na to celé připravené nejen naše služby (jednoduchá a neměnná nabídka), ale i kolektiv vyškolených profesionálů a zároveň plnou automatizaci, včetně vlastního CRM systému. Vše je uděláno přesně podle našich představ a zkušeností.„, komentuje Petr Šťastný.

V Česku je podle něj i málo profesionálních hostingů. Firem zde funguje mnoho, ale profesionálů již méně. Podle něj není podstatné, zdali je daná hostingová služba česká nebo zahraniční. Doporučuje porovnávat jednotlivé firmy a dodává, že je dnes velmi těžké rozeznat, která firma je a která není česká. Mnoho velkých hráčů na českém trhu má totiž zahraničního majitele. Wedos spolupracuje s registrátorem domén Gransy, domény CZ a EU si registruje přímo.

Nabízíme hodně věcí za málo peněz, a přesto není nic z toho ošizené. Chceme být důkazem toho, že ne vše co je levné je automaticky špatné, stejně tak jak mnoho drahých služeb naopak není o to lepších. Neomezujeme, nelimitujeme, netajíme.„, odpovídá Šťastný i na otázku, proč hostovat zrovna u Wedosu a dodává: „Naše plány jsou opravdu velké. Během pěti let chceme zaplnit naše datacentrum šesti tisíci servery a chceme provozovat weby v řádech milionů, samozřejmě včetně webů na VPS a dedikovaných serverech. Už máme vyhlédnutý pozemek na stavbu další budovy. Asi jsme blázni, snad to máme dobře promyšlené. Prozatím se naše plány plní, respektive výsledky jsou zatím lepší než to, co jsme si původně stanovili do konce tohoto roku.„.

Wedos často kritiky odkazuje k prozkoumání stránek jejich datacentra, kde je odpověď na mnoho jejich dotazů a připomínek. „Mnoho kritiků řeší záležitosti, které jsou na našich stránkách vysvětleny a oni si to nepřečetli a ze svého přesvědčení zřejmě ani nepřečtou.„, dodává na závěr. Je tedy jen na Vás, zdali budete Wedosu věřit nebo ne. Jeho cíle jsou poměrně náročné, za to jeho zkušenosti bohaté. Uvidíme v budoucnu, zdali se Wedos dostane tam, kde chce být.

V únoru 2010 ho coby studenta střední školy veřejnoprávní napadlo založit IT magazín. Našel si zajímavou doménu a začal budovat. Po roce mělo Objevit.cz denně stovky návštěvníků a stále jim předkládá více a více zajímavých článků z oblasti IT.

Komentáře

Nahoru