Prodej reklamy a jak vydělávat na prodeji reklamy u webu nebo online magazínu? 2. část

Prodej reklamy a jak vydělávat na prodeji reklamy u webu nebo online magazínu? 2. část

Přejít na první část článku – jak vydělávat na prodeji reklamy, jak prodávat reklamu na webu.

Spousta vlastníků webů neoslovuje inzerenty. Asi první zásadní chyba. Představa, že o váš web bude zájem jen tak a inzerenti vám budou chtít utrhat sami ruce, je naprosto mylná. Inzerenti se vám ozvou až v případě, že váš web bude mít nějakou historii, návštěvnost, bude se o něm mluvit atd. To nebude hned tak. Proto se je snažte vy oslovit jako první. Nečekejte na spásu z nebes.

Jak oslovovat inzerenty a jak si je předem vytipovat?

Vy svůj web znáte nejlépe. Víte, kolik na něj chodí lidí a odkud. Pokud tohle nevíte, NEMŮŽETE COKOLIV PRODÁVAT. Nemáte totiž v ruce nic. Pro sledování návštěvnosti jsou k dispozici zdarma tooly jako Google Analytics, AWStats (není všude, ale většina webhostingů má tyto nástroje k dispozici), lze použít i statistiky z Toplistu. Prostě cokoliv, co poskytne inzerentovi alespoň zběžný přehkled o tom, co za své peníze dostane (onu návštěvnost).

Berte prosím ale v úvahu, že všechny tyto nástroje používají jiné metriky a vyplivnou vám naprosto jiná data. Nelze je srovnávat navzájem (maximálně namátkově je kontrolují inzerenti, jestli čísla alespoň rámcově sedí).

Až poznáte, kdo na váš web chodí (ideální je znát i věkové složení vašeho publika – opět tím inzerenta přesvědčíte, že o svém webu víte vše), teprve pak můžete začít oslovovat své budoucí klienty a inzerenty.

Anketa – ideální prostředek pro zjištění věkového složení

Složení vašeho čtenářského osazenstva se dá vysledovat pomocí demografických průzkumů například – jednou za rok uděláte anketku pro vaše čtenáře, aby zahlasovali, kolik je jim let apod.

Podle čeho je vybírat?

Váš web je zaměřený na určitou tématiku. Píšete o hrách, o módě, o tom, jak lépe provozovat sex, jak prodávat či dělat propagaci na internetu. Je to jedno. Vy však musíte oslovovat jen ty inzerenty, kteří podnikají v podobném oboru.

Uvedu příklad: Vlastním eshop s počítači. Spíše si raději zaplatím reklamu na Objevit.cz, než na porno webu nebo na webech typu Loupak.cz nebo Navratdoreality.cz. Naopak, když budu prodávat třeba spotřební zboží, které si může koupit téměř kdokoliv (například chleba :-)), tak bych jako inzerent tyto weby například před Vánoci klidně zkusil. Samozřejmě i na obecných webech se dá prodávat reklama na počítače (Navratdoreality.cz měl na svém webu například reklamu na CZC.cz). Ale u obecných webů je hlavním prodejním argumentem jen a pouze návštěvnost. A tu se málokomu podaří vyšroubovat do nebeských výšek. U úzce zaměřených webů naopak lze prodávat onu přesně definovanou cílovou skupinu. Jinak řečeno – kdo asi chodí na weby typu Zive.cz či Lupa.cz? Lidé, co se zajímají počítače, informační technologie a také o ty internety, jak by řekla Věrka Pohlová :-).

Přemýšlejte tedy, zda eshopu či majiteli webu, který hodláte oslovit, máte vlastně co nabídnout.

A jak vybírat firmy, které by u vás mohly inzerovat? Stačí si projet nejznámější databázi firem u nás. Firmy.cz, vyselektovat si některé obory a jet firmu po firmě. Dívat se, co firmy nabízí, co dělají a čemu se věnují. Pak již jen stačí sebrat z webu kontakt na někoho, kdo by mohl mít něco do činění s marketingem nebo reklamou u dané firmy, a napsat direct mail (prostě email :-)). A to je právě kámen úrazu. Většina lidí tento krok dělá úplně blbě.

Jak oslovit inzerenta?

Zapomeňte na oslovení „Vážený pane, Vážená paní,“. Je to příliš obecné a naprosto debilní. Vzbuzuje to dojem, že to píše robot. Není přece takový problém si na webu najít jméno daného člověka a oslovit jej přímo jeho jménem. Tím dáte najevo, že nejste R2D2 z Hvězdných válek. Dále je fajn zmínit, že víte, čím se firma zabývá. Ano. Je to pracné, ale vy přece chcete působit na inzerenta jako seriózní společník. Vybudovat si s ním nějaký vztah. Ukázat mu, že se skutečně o jeho firmu zajímáte a on není jen další čísilko v pořadníku. A hlavně – kolik lidí dělá něco podobného? Téměř nikdo. Všichni to sekají jako Baťa cvičky.

Raději pošlete méně mailů, ale dobře formulovaných, než stovky automatických noname zpráv.

Co inzerentovi nabídnout?

Návštěvnost? Určitě, ale jenom to nestačí. Musíte mu přesně říci, co dostane za své peníze. K čemu mu bude info o tom, kolik lidí přijde na váš web, když mu nabízíte nějaký pitomý banner? Máte banner? A víte, kolik lidí na něj klikne? Kolik lidí si přečte článek v dané podkategorii? Tyto otázky vám bude klást inzerent a bude chtít znát odpověď. Pokud mu ji nedáte, udělá vám pápálálá.

Díky statistikám „klikovosti“ můžete také přesně stanovit cenu. Rozhodně se nesnažte prodávat inzerentovi banner za 10 000 Kč, když víte, že na něj klikne sotva stovka lidí za měsíc. Proč? Protože po prvním měsíci milý inzerent zjistí, že je mu taková reklama na houby. A u vás již nikdy inzerovat nebude („Ono to tehdy moc nefungovalo!“). Sice můžete argumentovat, že si najdete jiného klienta, ale není lepší mít stále inzerenty? Je. Protože nemusíte každý týden či měsíc hledat nové. Šetříte svůj čas, který můžete věnovat rozvoji vašeho webu.

Nebuďte však jako někteří Webtržníci zaměření jen na ty posrané bannery. Ty nabízí každý. Experimentujte. Vymýšlejte nové formy reklamy. S jednou z nich přišel i Petr Jeník. Prodává odkazy pod články. Agentury je kupují – mají totiž tematický odkaz u článku, který se daného oboru týká. Je tam tak větší šance, že na to klikne i někdo z cílovky. My tuto formu reklamy plánujeme od ledna vyzkoušet také. Proč? Protože je to dobrý nápad a prostě proto :-). A dokonce nebudete muset platit jen přes PayPal.

Chcete-li být mezi prvními inzerenty, pište na redakce@objevit.cz.

Snažte se dát inzerentovi nějaké srovnání, když mu prodáváte návštěvnost. Víte, že k němu dokážete za měsíc přivést 1 000 návštěv? Podívejte se kolik jej to bude stát v rámci PPC reklamy (projděte některá klíčová slova a podívejte se na ceny). Určete si průměr – například v průměru jej bude stát proklik z PPC reklamy asi 5 Kč. Celkem by tedy nechal za podobnou inzerci skrze PPC 5 000 Kč. Vy mu dáte stejný počet oveček za 3 000 Kč (například).

Ale hlavně – nikdy svému inzerentovi nelžete. Co tím mám na mysli? Nefakujte návštěvnost (autosurfy, dva kódy od Google Analytics na jedné stránce dublující návštěvnost, stejný měřící kód pro Google Analytics na několika webech apod.). Nevymýšlejte si. Mluvte pravdu. Každá lež dříve nebo později vypluje na povrch a váš web tím kvůli pár stovkám úplně zazdíte. Inzerent si zcela jistě někde postěžuje. Vylepí to někam na fórum, kde to bude viset už natrvalo. Nebuďte blbí, hrajte fér (fair?). Nedělejte fauly. Brzy vám totiž někdo vystaví červenou do konce utkání a už si nezahrajete.

Co dále se dá prodávat u online magazínu a blogísku?

Textová inzerce. Nasadili jsme ji na Objevit.cz nedávno. Je to šedá část pod perexem každého článku. Myslím, že moc neruší, každý si toho všimne a hlavně – nikdo podobnou reklamu na podobném webu nenabízí. Už chápete, kam tím mířím? Ano. Je lepší myslet hlavou, než tupě kopírovat metody jiných.

Reklamní články – spolehlivý způsob, jak si vydělat. Pokud umíte spát. A také spolehlivý zabiják webů. S reklamními články to nesmíte přehnat. Nesmí jich být tuna. Musíte je prokládat zdravě i čtivem pro čtenáře. Na Objevit.cz jsme se je už naučili označovat jako inzerci :-). Věřím, že čtenáři to ocení. Lze prodávat i klasické PR články, u kterých už jde hůře poznat, že jde o inzerci a často nenesou žádné označení, že se jedná o placenou reklamu. Záleží na vás a na inzerentovi, jak dovolí popustit uzdu vaší fantazii. Když tam bude chtít narvat 150 odkazů z naprosto „toporných klíčových slov“, prostě se musí smířit s tím, že to bude mít nálepku inzerce. Své čtenáře musíte chránit a vážit si jich. A také na ně v tomto ohledu myslet. Občas to zkousnou, ale nezkousnou číst sračky každý den.

Naučte se držet si svou stálou cenu. Když půjdete s cenou níž, již nikdy se vám ji nepodaří zvednout. Inzerenti si na to zvyknou a vy tak na tom proděláte kalhoty. Naopak – své dobře platící klienty si hýčkejte. Jestliže u vás klient hodlá utratit hodně peněz, nějaký ten ústupek udělat samozřejmě můžete. Ale nemělo by se to stát pravidlem. Zároveň – když se vám podaří inzerenta usmlouvat na vyšší cenu, měl by to ve výsledku poznat. Zkrátka – je to oboustranný obchod. Jestliže vám dá více, vy pro něj musíte na oplátku více udělat.

PPC – osobně moc jsem zatím reklamu typu AdSense či Etarget u žádného magazínu nikdy nevyužil. V čem spočívá kouzlo PPC? Zaregistrujete se do systému (nejznámější dva viz výše). Vyhradíte si na webu prostor pro tuto reklamu, vložíte do něj přidělený kód a to je vše. V těchto místech se pak bude zobrazovat kontextová reklama. Vy obdržíte vždy peníze za proklik skrze daný inzerát. Netřeba asi připomínat, že spousta provozovatelů vkládá tyto inzeráty tak, abyste na ně pokud možno i nechtěne klikli. Cena za proklik se liší od zaměření webu. U například podnikatelských webů jsou ceny za prokliky i v řádech desetikorun, u herních webů v řádech halířů až korun. Znám weby, které na tom točí neskutečné prachy, ale to jsou právě vysoce navštěvované obecné weby či herní weby, které jedou právě na kvantitu (velké množství návštěv, velké množství prokliků). Razím jiné cesty, ale rozhodně nedávám PPC vale. Je to super nástroj pro výdělek, ale přenechám jej asi jiným. Já umím prodávat jiné formy reklamy. Ale věřím, že i u Objevit.cz nastane čas, kdy to také zkusíme.

Prodej odkazů – jak jsem již psal – existuje spousta agentur, které nakupují pro své klienty odkazy ve velkém. Zkrátka nakoupí u vás a prodají se 100%-1000% přirážkou klientovi. Obchod je svým způsobem výhodný pro všechny strany. Jediný, u koho si nejsem moc jistý, že se mu to vyplatí, je inzerent. Chápu, že pro agentury je nejjednodušší nakoupit skrze Placla.cz stovky odkazů. Ale když by ty stejné prachy daly do PR článků, efekt bude (alespoň co se týče zisku pro inzerenta) větší. Je to můj osobní názor a nikomu jej nevnucuji. Mám prostě problém prodávat jenom odkazy (tedy vzdušné zámky). Ale ano – děláme to, protože to klienti poptávají – bohužel.

SEO a koupě odkazů – největší provar dnešních internetových agentur

Affiliate programy – asi nejvýnosnější byznys z pohledu inzerenta. A nejméně výhodný pro vás. Inzerent vám zaplatí až za učiněnou objednávku, která bude plynout z prokliku z vašeho webu. Většinou se návštěvník trackuje (sleduje) pomocí cookies v prohlížeči. Je to stejné jako u PPC – nevyužívám, i když znám weby a vlastníky těchto webů, kteří si na tom založili vlastní podnikání. Nejznámější affil je asi ten od Wedosu, který je snad už všude, pak Heureka.cz a Hledejceny.cz, které připadají v úvahu pro náš web. Opět – je nutné se držet aspoň okrajově tématiky webu. Na Objevit.cz bychom třeba asi s affilem na spodní prádlo moc neuspěli.

Placla.cz – další vděčný přísun peněz pro váš web. Pokud nechcete u vašeho webu zaplevelit celou hlavní stranu reklamou na weby, které s vaším magazínem nesouvisí, můžete to udělat jako my zde na Objevit.cz. Hledejte sekci Komerční články :-). Podobných systémů je u nás více, ale tento je asi zatím jediný funkční. Problémem je nízká cena za články, což je způsobeno tím, že Placla.cz je vlastně takový portál pro nákup téměř bezcenných odkazů. I když jsme dali na několika portálech inzerentům možnost zaplatit více a mít článek na hlavní straně – stejně toho využilo mizivé procento inzerentů. A pokud ano, tak tam chtěli mít tak prkenná slova, že strejda Google se musel obracet v hrobě.

Prodej emailů – některé weby profitují také z toho, že prodávají emailové kontakty svých čtenářů. Je to typické pro fóra, ale setkal jsem se s tím i u velkých magazínů. Je to skvělý byznys. Dobře se to prodává (pokud dokážete inzerentovi zaručit, že v balíku 30 000 emailů nenajde jen mrtvé duše), protože jeden balík emailů můžete v podstatě prodat několika inzerentům a máte s tím minimum práce. U prodeje emailových adres hraje opět roli segmentace. Daleko větší cenu má balíček mailů z magazínu o módě (pro eshop prodávající dámské oblečení), než například z war fóra. Emaily jsem nikdy neprodával a doufám, že snad nikdy nebudu muset. Všudypřítomný spam mě s prominutím sere a tak k tomu nechci přispívat svou dávkou do mlýna. Raději to přenechám jiným.

Rozesílka newsletterů – některé weby neprodávají emaily, ale umožní inzerentovi si koupit newsletter = jeden reklamní email, který vlastník webu pošle všem svým zaregistrovaným ovečkám. Je to asi ta nejschůdnější varianta. Nezaprodáváte emaily dál, ale přesně si určítě, co kdy a komu pošlete. Ideální je dodržovat nějaký cyklus (např. 1 rozesílka za 14 dní).

Pořádání soutěží – další forma, jak z webu vytřískat peníze. Alza.cz udělá soutěž, do které se musí každý zaregistrovat. Tím získá Alza.cz váš email pro vlastní newslettery (ano, možná tušíte, kde ten zelený zmrd pořád bere vaše stále nové a nové emailové adresy). Než však soutěž začně, musí se někde zpropagovat. Soutěže jdou samozřejmě uveřejnit i na Facebooku, za což také některé firmy platí. K tomu se váže poté další bod.

Zaprodání vlastních fanoušků na Facebooku – své fanoušky můžete lidově řečeno prodat. Máte-li početné stádo aktivních oveček (desítky až stovky tisíc), tzn. nejedná se o mrtvou skupinu, ale o grupu, kde to žije, lidé komentují a sharují vaše posty ve velkém, můžete jim za úplatu natřískat do vaší Facebook skupiny nějaké reklamní sdělení. To má samozřejmě za následek odliv vašich fanoušků. Nepoužívám, ale vím, že spousta lidí tohle dělá. Asi je to výnosný byznys. Nevím.

Propojení s eshopem – další možností je propojení webu s vlastním eshopem. Musíte k tomu mít ale eshop a také vhodný sortiment. Z vlastní zkušenosti vím, že lidé na tuto formu propagace reagují lépe. Ví přesně, od koho si zboží kupují. Pokud se rozhodnete pro tuto formu monetizace webu, tak to hlavně neposerte s logistikou. Zazdíte tak totiž dva projekty naráz. Váš web. I eshop.

Dá se na provozu webů a prodeji reklamy vydělat peníze?

Na závěr bych potom dodal odpověď těm, kteří se pořád ptají, zda se dá na provozu magazínu vydělat. Dá. jenom musíte vědět, jak na to. A to chvíli trvá. Ten, kdo to se svým webem zabalí po roce provozu, na tohle nikdy nepřijde. Ty pravé nefalšované velké peníze totiž přichází většinou až po tom prvním hořkém roce. Musíte ale u toho myslet, což mnoho lidí nedělá a dělat nebude. Používejte hlavu, nedělejte vše bez rozmyslu, ale naopak myslete i za inzerenta. Přemýšlejte, jak moc výhodné je u vás inzerovat a zda byste své těžce vydělané peníze utratili za podobnou formu reklamy. Pokud neumíte přesvědčit ani sebe, jak toho chcete docílit u inzerenta?

Přejít na první část článku – jak vydělávat na prodeji reklamy, jak prodávat reklamu na webu.

Komentáře

  • Robin

    Parádní článek! Jen tak dál Michale.

  • Bachtobean

    rychlé, svižné, upřímné, trefné

Nahoru