Průzkum: Češi v nakupování přes internet zaostávají, zato ale nakupují na záchodě

Všichni víme, jak to dneska chodí. Chytrá zařízení máme všude s sebou, a tak se není čemu divit, že ovlivnila tolik odvětví. Změnila spoustu zažitých věcí, nyní je všechno jednodušší. Pojďme se podívat na to, jaké změny naše mobilní telefony, tablety a podobné hračičky způsobily v online nakupování. Budete se divit.

Někdy až šokující data nám ukazuje studie z Velké Británie, kterou vedl analytik Karin von Abrams. Je to skutečný odborník s více než dvacetiletými zkušenostmi v oblasti reklamy a digitálního sektoru. Dříve pracoval v Saatchi & Saatchi a ve známé technologické výzkumné společnosti Gartner.

Teď se zaměřil na to, jak technologie změnily zvyky v nakupování. Jak se chovají spotřebitelé a obchodníci, jak se mění způsob nakupování i reklam, jak často lidé nakupují prostřednictvím smartphonu, jak jsou na tom s chytrými zařízeními děti.

A ukázalo se prakticky to, co se dalo očekávat. Stále více lidí nakupuje přes mobil, tablety nebo chytré telefony jsou běžnou záležitostí pro stále menší děti. Roste počet uživatelů internetu, mobilů a tabletů i těch, kteří používají mobilní internet.

Nová zařízení mění hru

Přece jenom když mohli lidé online nakupovat pouze přes počítač, bylo to jednodušší. Teď se musí počítat s optimalizací pro mobily a tablety, nebo s tím, že si chce někdo načíst váš web přes pomalý mobilní internet.

Očekává se, že do příštího roku naroste počet uživatelů internetu o téměř milion lidí, mobilní telefon si pořídí dalších 700 000 lidí a chytrý mobilní telefon bude používat dokonce o 3,2 milionu více lidí. Tablet si pořídí 3,6 milionu a internet v mobilu začnou využívat další 3 miliony uživatelů.

Možná se vám ta čísla nezdají až tolik vysoká. Vezměte ale v úvahu, jak rozšířené jsou technologie už dnes. Navíc se jedná o změnu pouze v rámci jednoho roku. I tak jsou některá čísla ohromující. Třeba počet obyvatel, kteří začnou používat mobilní internet, je stejný jako počet obyvatel Madridu.

uk-trends

Čas strávený s digitálními zařízeními (smartphone, tablet, počítač) letos dokonce překoná čas, který trávíme u televize! Dospělý člověk s nimi totiž stráví průměrně tři hodiny a 41 minut denně, zatímco u televize sedí pouze tři hodiny a čtvrt. A není se čemu divit. Vždyť televizi můžete klidně sledovat na počítači.

62 % času se svým smartphonem stráví uživatelé z Velké Británie čtením nebo posíláním emailů. Následují sociální sítě s 50 %, brouzdání po webu s 42 %, stahování aplikací s 38 %, sledování videí s 33 %, online bankovnictví s 26 %. A pak je tam nakupování. Přesně čtvrtinu času tráví nakupováním.

32 % zákazníků z Velké Británie nakupuje přes mobil nejméně jednou měsíčně. To je více než čtvrtina jejich populace. Nakupování z mobilu tam taky dost pomohlo rozšíření 4G. O tom se nám v Česku může jenom zdát. Kdyby tady po většině republiky bylo aspoň to 3G, byla by situace hned jiná. Jak je to tedy v Česku?

Situace v Česku

Co si budeme povídat, s Velkou Británií se srovnávat zrovna moc nemůžeme. Podle loňského průzkumu i Češi nakupují přes mobily. 75 % z nich takto nakupuje doma, 51 % při dojíždění ve vlaku nebo autobusu. Není na tom prakticky nic moc zajímavého. Jedinou perličkou je, že pětina uživatelů, kteří nakupují přes mobil, nakupují na záchodě.

Evropa je ale v nakupování přes mobilní zařízení oproti USA a Velké Británii celkově pozadu. Potvrdil to i majitel eshopu www.online-market.cz. Protože má tenhle eshop, který nabízí více než 6000 položek, ve svém názvu slovo online, nikoho povolanějšího jsme si snad ani vybrat nemohli.

„Nemůžeme mluvit o významném podílu nakupování přes mobilní zařízení. Nic takového u nás nepozorujeme. Přesto ale očekáváme, že v budoucnu k tomu dojde,“ uvedl zástupce online-market.cz.

Asi to tak už bude. Nakupování přes mobil se pomalu stává normálním. Jen u nás v Česku si budeme muset chvíli počkat. Vždyť je u nás pořád ještě dost lidí, kteří vůbec nevěří online nakupování. Ani přes počítač.

Zdroje: eMarketer, m-journal, novinky

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru