Tisková zpráva: Průzkum: živnostníci očekávají nadstandard u katalogových portálů

Praha 6. března (ČTK) – Češi si oblíbili nakupování přes internet, což se týká nejen zboží, ale i služeb. Lidé zároveň pro orientaci v široké nabídce stále více využívají katalogové portály. Živnostníkům to umožňuje jednoduchou propagaci a možnost oslovit více zákazníků. Se vzrůstajícím zájmem o portály tak začali živnostníci a firmy požadovat bezplatný zápis a doplňkové služby, jako je možnost hodnocení či přímou rezervaci služeb.

Stále větší oblibu nakupování na internetu potvrzují současné průzkumy. Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nakupují na internetu pravidelně téměř tři čtvrtiny populace. Pryč jsou časy, kdy katalogový portál firmám nabízel pouze stránku s prostorem, kde firma uvedla své kontakty. Lidé i živnostníci žádají víc a trh na to musí reagovat. Přesto jsou v nabídce současných portálů stále velké rozdíly. To potvrzuje například firma PC Pohotovost, která je zapsaná na zhruba 30 různých portálech. „Ze zkušenosti víme, že je velmi důležité přehledné řazení firem. Některé portály zákazníky matou a ti pak odcházejí. Za naprostou samozřejmost dnes považujeme bezplatný zápis, což ještě nedávno nebylo vůbec běžné,“ řekl Jiří Larva z firmy PC Pohotovost.

Bezplatný zápis se stal trendem, který spustily nové, progresivní weby. Postupně se přidávají i další hráči na trhu, nedávno například lídr trhu Firmy.cz. Vyhledávací portál Službomat.cz nabídl bezplatný zápis živnostníkům hned od svého vzniku, a slavil s tím velký úspěch. „Zvykem bylo platit i za pouhé přidání fotografií nebo širší popis společnosti, což nám přišlo nesmyslné. Nabídli jsme proto živnostníkům a firmám plnohodnotný bezplatný zápis, platí se tak pouze v případě, když chce živnostník na našem webu mít reklamu nebo být ve vyhledávání na předních místech. Živnostníci a firmy tak nemusí platit paušály a můžou si samy regulovat své investice,“ vysvětluje ředitel společnosti Službomat Vojtěch Lambert.

Co by měl dobrý portál umět?

Kromě bezplatného zápisu je zákazníky i živnostníky důležitá databáze kontaktů. Paradoxně u portálů, které disponují statisíci kontaktů, to může být kontraproduktivní. „Je velmi důležité, aby databáze firem byla kvalitní. To znamená, aby šlo o ověřené kontakty, a ne jen sebrané údaje v co největším množství,“ vysvětlil odborník na e-commerce Jonáš Ornstein.

Nové katalogové portály začaly také nabízet možnost hodnocení, které má zákazníkům pomoct vybrat si tu nejlepší službu. Podobně pracuje například server YELP nebo portál Službomat, přidání možnosti hodnocení avizoval také Seznam na svém portálu Firmy.cz.

Konkurence na trhu katalogových portálů ovšem nutí weby nabízet ještě něco navíc. „Současný trend je dělat vše maximálně jednoduše a účelně, s cílem ušetřit zákazníkovi čas. Nově vzniklé portály začaly ovšem nabízet i nadstandardní služby a tlačí svou nabídkou na zavedené firmy. Příkladem je Seznam, který své Firmy.cz změnil po dlouhých deseti letech. I v dalších měsících a letech proto můžeme očekávat velké změny,“ odhaduje Jonáš Ornstein.

Příkladem je třeba možnost rezervovat služby online přes úspěšný český systém Reservio, který v ČR nabízí výhradně Službomat.cz.

Reservio působí po celém světě (USA, Brazílie, Itálie, Indie…) a potvrzuje, že rezervace služeb se stává hlavně na západě novým trendem. Například V USA si služby po vyhledání přímo online rezervuje 42 % lidí a toto číslo se stále zvyšuje.

Kontakt: Martin Eckstein

PR Consultant

Tel.: 731 46 48 46

E-mail: martin@eckstein.cz

Zdroj: ČTK/Protext

Rádi bychom vám nabídli prostor pro vaše tiskové zprávy. Pokud chcete, abychom o vás dali vědět, případně o vaší slevové akci, pořádané konferenci, novém produktu a podobně, můžete nás kontaktovat na emailovou adresu redakce@objevit.cz.

Komentáře

Nahoru