Psaní PPC inzerátů – používáte u něj hlavu?

Psaní PPC inzerátů – používáte u něj hlavu?

PPC je nesmírně komplexní obor. Nebudu věci zjednodušovat a hlásat, že inzeráty jsou to hlavní – naopak jsou většinou jen třešničkou na dortu tvrdé práci s analýzou klíčových slov a průběžného vyhodnocování kampaní. Tahle třešnička je však setsakramentsky důležitá – V 95 znacích musíte zaměřit přesnou cílovou skupinu a přesvědčit ji k nákupu. Přesto často vidím odfláklé nebo rovnou hrozné inzeráty plné klišé. Na několika příkladech si proto ukážeme, jak PPC inzeráty psát lépe.

Na úvod si dáme opakování základů z AdWords i Skliku:

1. CTR sice má vliv na úspěšnost kampaně (ovlivňuje CPC), ale v 95 % případů potřebujete konverze. Pokud máte CTR 10 % a žádné konverze, ukazujete zákazníkům vzdušné zámky a pak je (zásadně) zklamete na vaší landing page.

2. Dobré inzeráty šetří peníze. Proč? Generují prokliky / konverze i z nízkých pozic a klient ušetří. Že by PPC správci měli umět obsadit první tři pozice hrubou silou relevance místo přeplácení tentokrát pomineme.

3. Používejte dynamické titulky. Ne vždy. BFU se však rozsvítí oči v momentě, kdy titulek inzerátů zní přesně jako jeho vyhledávací dotaz.

4. Řekněte razantní NE jednoslovným frázím. Zamyslete se. Hledáte někdy automobil? Nebo pneumatiky? Či snad vrata? Těžko. Místo toho hledáte ojetou fordku v Praze, přezutí na letní pneumatiky nebo garážová vrata v Brně. Zahrnutím jednoslovných frází až bolestně často jen plýtváte penězi.

Tolik k úvodu, přesuneme se k samotným inzerátům. Otevřel jsem Seznam i Google, napsal tři fráze a vybral pár mizerných inzerátů. Společně je projdeme a navrhneme vylepšení.

1. Výměna pneumatik Praha

Začneme reklamou na Skliku:Levné zimní pneumatikyNení moje a samozřejmě tedy nemám přístup k datům – třeba má úžasné konverze. Ze stylistického a faktického pohledu však má hodně much:

  • opravdu levně – formulace z 9. třídy základní školy
  • a s možností osobního odběru – to mi přijde jako běžná praxe, proč tím plýtvat cenné místo v inzerátu?
  • a přezutí – … prosím? Můžu si osobně vyzvednout přezůvky?

Titulek není dynamický ani fantasticky napsaný, ale to je ten nejmenší problém.

Lépe:

prezuti_lepe

2. Fotbalové rukavice

Fotbal v bráně hraju často a rád, takže jsem mohl simulovat opravdový zájem. Brankářské rukavice nebo fotbalové brankářské rukavice by byl lepší termín, ale jsme BFU a správci s tím musí počítat. Tento inzerát dotěrnou hloubkovou kontrolu příliš nezvládl:

fotbalové rukavice

  • Široká nabídka značkového zboží – to je polovina body inzerátu. Neříká mi vůbec nic kromě toho, že mají i další zboží.
  • dynamické slovo v body – to je poměrně nebezpečné kvůli zachování smyslu reklamy (skloňování), tady to ale vyšlo.
  • za super ceny – jak jsem zmiňoval ty klišé… cenové argumenty používejte, jen pokud jste trvale nejlevnější na Heuréce.

Toto slovo ani není longtail (má měsíční objemy vyhledávání), takže by mělo mít vlastní sestavu i speciální reklamu.

Lépe:

rukavice ok

Ještě okrajově zmíním:

hokej

Inzerát je trochu lepší, ale tamější správci zase podcenili negativní klíčová slova. Když máte hokejový eshop, automaticky vyřadíte fotbal, florbal a podobná odvětví – předejdete zbytečným zobrazením a proklikům.

3. Rozvoz květin Olomouc

Tentokrát je k vidění i obstojná reklama:

rozvoz kvetin ok

Inzerát je stále poněkud neohrabaný, ale alespoň srší informacemi – vyberete online a eshop přičinlivě doručuje po celé ČR.

Další na ráně je velký eshop zobrazující se na fráze kombinující květiny, všechna krajská města a rozvoz:

veronica

  • Rozvoz květin po celé ČR – ale BFU chce Olomouc. Váhá.
  • Navštivte náš květinový eshop – ne. Vyplýtvali půlku inzerátu na výzvu místo uvedení důvodů k akci.
  • Vždy krásné a čerstvé květiny – no, to se tak nějak předpokládá…

Lépe:

Veronica ok

U této fráze nejsou k vidění perličky, ale obrovké perly z Indického oceánu:

praha olomouc

V Praze? Nepoužívají vylučovací klíčová slova, plýtvají peníze a brání někomu relevantnějšímu zobrazit jejich reklamu. „22,-Kč” je už jen takový dezert…

A nekončíme:

rozvozy olomouc

To je úžasné. Třeba mi cestou natrhají nějaké to luční kvítí. Opět jsou na vině nevhodná klíčová slova a zanedbání magie negativních slov.

Závěrem

Uf, to se nám to protáhlo. Poodkryli jsme jenom miniaturní kousek českého internetu a přesto našli spoustu reklam, které by snesly zásadní vylepšení. V dalším článku se podívám hlouběji a ukážeme si dobré reklamy (přidám i nějaké vlastní).

Jak se vám líbí nápad přemýšlet u psaní reklam?

Komentáře

  • Honza Sysel

    Článek je taková perlička v PPC tématice, ale jedno mi uniká: zkuste mi napsat něco o magii negativních slov:) Já jsem si využití negativních slov představoval přibližně takhle: „NENECHTE se oklamat… blabloabla“ „Zkrásněte BEZ zbytečně chemie….“ atd. Samozřejmě bez kapitálek, to je jen kvůli zvýraznění.

  • Díky za skvělý článek. Zrovna řeším PPC pro své stránky nabízející fotografování svateb a Váš článek mě řádně nakopl :)

Nahoru