Radek Ondrašík: Druhý je první poražený

Radek Ondrašík: Druhý je první poražený

Pochází z malé vesničky Čeladná v Moravskoslezském kraji.  Věnuje se marketingovým aktivitám ve společnosti, která spravuje jeden z největších internetových obchodů u nás – Parfums.cz. Je ženatý. Mezi své koníčky řadí zejména cyklistiku a plavání. Přibližně tak by se dal charakterizovat Radek Ondrašík. Marketingový ředitel společnosti Internet Shop s.r.o.

Pracujete pro eshop Parfums.cz. Na trhu působí tento internetový obchod již téměř deset let. Jak vlastně vznikla ona původní myšlenka, že se založí eshop a budou se prodávat právě parfémy?

Parfums.cz působí na trhu od roku 2004, kdy začaly první prodeje parfémů. Cesta k tomuto rozhodnutí byla trošku odlišná, než jak to bývá. Majitel společnosti při svých cestách do zahraniční kupoval svým známým levnější parfémy a kosmetiku, jelikož tyto produkty byly u nás v této době velmi drahé a těžko dostupné. Takže z dovolené přivážel dva tři kousky parfémů a známí si je koupili. Protože byl zájem o tyto produkty stále větší a větší, tak přišla myšlenka, že by asi nebylo špatné prodávat parfémy a kosmetiku ve větším. Ovšem bavíme se o roce 2004, kdy bylo internetové obchodování velmi mladé a prodej parfémů a kosmetiky v úplných začátcích, myšlenka, že by si někdo koupil parfém přes internet, byla tak trochu šílená. Nicméně se to zkusilo a jak vidno, bylo to skvělé rozhodnutí.

Byl byste ochotný popsat svou cestu do Parfums.cz? Proč jste vlastně nastoupil do firmy, která tehdy byla na trhu sotva dva roky?

V době nástupu do Parfums.cz jsem hledal další možnosti, jak se posunout ve své práci dál. Jednou z možností rozšíření mé činnosti v rámci OSVČ, případně založení marketingové agentury. V této době přišla nabídka pracovat pro Parfums.cz, tedy pro projekt poměrně nový a mladý. Cítil jsem ovšem, že je zde velký potenciál k tomu, abychom dosáhli velkých věcí, protože vize majitele byly velmi velké a nesmělé a byla to prostě výzva. Plány a cíle nekončily tím, že bychom měli jen nějaký eshop s parfémy, ale od počátku jsme se chtěli stát nejlepším a největším prodejcem nejen v Česku, ale v celé Evropě. Jistě, podobných snů je mezi námi opravdu hodně, ale cítil jsem, že zde to nejsou jen prázdná slova. Tak jsme se dohodli na spolupráci.

Uvedl jste, že jste pracoval nějakou chvíli jako OSVČ. Jak dlouho? Vzpomínáte na toto období v dobrém? Co vám práce živnostníka dala a naopak vzala? Jak hodnotíte onen krok (začít pracovat sám na sebe) s odstupem casu?

Práce živnostníka mi dala hlavně mnoho zkušeností. Je to něco jiného, než přijít do práce a vědět, že tuto vám musí zajistit zaměstnavatel. K tomu je třeba připočítat řadu povinností, které člověk jako zaměstnanec nemá a jsou řešeny za něj. Živnostník se pak nemůže vymlouvat, že nemá práci kvůli druhým, ale jen kvůli sobě. Dává kůži na trh a pokud nebude opravdu dobrý, tak vyhoří. Zároveň mi dala odpověď na to, jakým směrem se chci do budoucna ubírat, že operativa, která stojí za tím být živnostníkem, není to, čemu bych se chtěl věnovat a zbytečně mi to zabírá čas, který jsem chtěl věnovat jiným činnostem. Rád k tomu říkám, že patřím k lidem, kteří se sice nebrání jít opět podnikat a být jen svým pánem, ale vždy budu raději spíše špičkovým zaměstnancem, abych se vyhnul operativě, která mne ubíjela.

Nastoupil jste do Parfums.cz v době, když byla tato firma ještě, dá se říci, v plenkách. Za tu dobu urazila obrovskou cestu. Jak byste popsal vývoj vaší firmy? Jaké mezníky sehrály podle vás největší roli při cestě mezi přední internetové obchody na poli parfémů?

Nastoupil jsem do Parfums v době, kdy jsme byli na trhu zhruba dva roky. V té době jsme působili v České republice a ještě na Slovensku s tím, že se připravovala expanze do Polska. Od té doby jsme urazili opravdu velký kus cesty. Jen pro srovnání – v daném roce jsme měli obrat zhruba 25 milionů. Dnes je to něco přes 1,5 miliardy. Působili jsme na dvou trzích, dnes již hovoříme o druhé desítce trhů. Dříve jsme odeslali zhruba 30 tis. produktů, dnes posíláme přes 3,5 milionu produktů. V tuto chvíli jsme jedničkou na pěti trzích a na ostatních patříme vždy mezi trojku největších a takto bychom mohli pokračovat dále.

Mezi zásadní rozhodnutí v tomto úspěchu považuji to, že jsme se nikdy nezačali zaobírat jinými produkty než parfémy a kosmetikou. Naprostá specializace byla a je velmi důležitá, protože pracujeme s jedním typem produktů a můžeme v tom tak být opravdu dobří. Důležitá byla také expanze na zahraniční trhy, kde jsme mohli růst výrazně více, než kdybychom zůstali jenom u nás či na Slovensku. A tím, že jsme tyto kroky udělali v počátku, dokázali jsme na těch trzích uspět. Dnes by to bylo bez ohromných investic v podstatě nemožné. Velmi důležité, byť rizikové, bylo rozhodnutí nepolevit v našich plánech a investicích ani v době, kdy přišla krize a kdy řada konkurentů z důvodů obav, stáhlo své aktivity a vyčkávalo. Ano. Byl to risk a mohlo to dopadnout i jinak, ale riziko k podnikání patří a toto se vyplatilo. V podstatě v době krize jsme dokázali vybudovat pozice, které nám již nikdo nedokázal vzít a mohli jsme na nich stavět.

Šli jsme si prostě svou cestou, měli plány a vizi a neslevili jsme z toho. Veškeré vydělané peníze jsme zpět investovali do podnikání, neutráceli za zbytečnosti a šli krok po kroku dál. A takhle to pokračuje i dnes.

Kdo je vlastně vaším zákazníkem? Můžete jej stručně popsat? Kolik průměrně utratí zákaznici za nákup parfémů ve vašem obchodu za rok? Jak často nakupují apod.?

Nemáme vyloženě typického zákazníka. Jsou zde určité skupiny, které jsou svou velikosti velmi podobné. Velmi obecně lze říci, že zákazníky jsou lidé produktivního věku s nadpolovičním zastoupením žen. Horní věková hranice pak pomalu stoupá s tím, jak mladší lidé stárnou a zároveň, jak se starší lidé učí nakupovat na internetu. Co se týká útraty a četnosti nákupů klientů, tak tato čísla máme k dispozici, nicméně nebudu je uvádět. Navíc je velmi rozdílná situace v různých zemích. Uvedu to na příkladu průměrné hodnoty nákupů, která se dle země pohybuje mezi jedním tisícem a cca 1 500 Kč.

Obecně dříve platilo, že parfémy byly záležitostí jen žen. To však již neplatí. Můžete, Radku, uvést odhadem, jaké procento vašich zákazníku tvoří muži a ženy? A jak se tento trend změnil za posledních par let?

Parfémy a kosmetika bude vždy hlavně otázkou žen, ale ten vývoj je opravdu znát. Vždy u nás nakupovali i muži, ale jejich podíl výrazně stoupl. Z dřívějších cca 20 % na dnešních 35-40 %. Zároveň se mění to, co muži kupují. Dříve kupovali velmi často produkty pro ženy – tedy hlavně jako dárky. Dnes jde vidět, že si sami kupují parfémy a kosmetiku, takže většina jejich nákupů je pro ně samotné. A to je dobře. Je to dáno i tím, jak se mění společnost, jak se mění pohled na to, že muž se má o sebe také starat. Určitě v tom hraje roli i to, že jsme mužům přinesli produkty přímo pro ně, což dříve nebylo obvyklé. Mohou si tak u nás vybrat nejen vůně, ale také kosmetické produkty pro péči o pleť, pro péči o vlasy, přípravky na holení a mnoho dalšího. Navíc jsou v tom muži často větší puntičkáři a opravdu hledají kvalitu, za kterou jsou ochotni i více zaplatit.

Považujete se po 6 letech za odborníka na parfémy?

Ani po šesti letech se nepovažuji za odborníka na parfémy. Jistě –  řadu jich poznám jen dle vůně. Vím, jak parfémy různých značek vypadají, ale přesto asi nikdy nebudu pravým odborníkem. Určitě se v nich dobře orientuji a dokáži poradit. Z pracovního hlediska jsou pro mne parfémy hlavně produktem, který uvádíme na trh. A v tomto se orientuji o poznání lépe :-).

Zmínil jste plány vlastníků udělat z Parfums leadera v oblasti prodeje parfémů v evropském měřítku. Jak se daří tento cíl naplnit? Pod jakými značkami podnikáte v zahraničí?

Osobně si myslím, že se nám tato vize daří naplňovat a to nejen z pohledu čísel. Působíme např. na Slovensku jako Parfums.sk, v Polsku jako Iperfumy.pl, v Maďarsku jako Iparfumeria.hu atd. Nemáme jednotný brand napříč Evropou, což je z našeho pohledu velká škoda. Bohužel na počátku jsme si nezvolili zrovna šťastný název. A i přes několik myšlenek na změnu jména a sloučení pod jednu značku, stále působíme pod různými jmény. Co se týká úspěchů z pohledu tržního podílů, pak se nám v tomto ohledu daří. Daří se nám i mezi zákazníky, jelikož jsme získali ocenění „shop roku“ (bez ohledu na obor) již v pěti zemích. A ve specializovaných anketách o oblíbenosti a kvalitě jsme získali již přes deset prvních míst. Což je určitě taková malá nápověda, že jdeme správným směrem.

Živí vaši firmu v současné chvíli hlavně prodeje v rámci ČR a SK? Respektive můžete uvést, jaká procentuální část příjmů plyne z tuzemských prodejních aktivit a jakou část příjmů tvoří prodeje uskutečněné přes eshopy zaměřené na zahraniční klientelu?

Česko a Slovensko dnes tvoří zhruba třetinu tržeb a tím, jak vstupujeme na nové trhy, tak tento poměr logicky klesá. Pro nás je však důležité to, že v Česku a na Slovensku dokážeme růst rychleji než trh samotný, čímž tedy navyšujeme tržní podíl na úkor našich konkurentů.

Mohl byste uvést nějaká hrubá čísla? Obrat vašeho eshopu, náklady, průměrná výše objednávky apod. Pokud můžete, tak zkuste zmínit také odhad počtu objednávek za rok.

Za rok 2012 jsme dosáhli obratu přes 1,5 miliardy korun. Meziročně se jedná o růst přes 70 % a velmi podobné čísla růstu očekáváme i letos. Vyexpedovali jsme bezmála 1,4 milionu zásilek a dodali přes 3,5 milionu produktů. Průměrná hodnota objednávky je pak lehce přes 1 000 Kč.

Které marketingové aktivity odlišují podle vás Parfums.cz od desítek jiných eshopů? V čem jste podle vás jedineční?

Nemyslím si, že děláme až tak unikátní aktivity, ale umíme je správně načasovat a umíme lidem v daný okamžik nabídnout to, co potřebují a chtějí. Důležité je i to, že lidem nelžeme, nevymýšlíme si slevy, vše máme reálně skladem ve svém skladu apod. Jsme k nim otevření a poctiví. To mají rádi a také si toho cení. Lidem nevadí, když si musí např. počkat na produkt. Ale chtějí to vědět rovnou. Chtějí mít jistotu toho, že se na vše mohou spolehnout. Že zákaznický servis, který získají, je k nim otevřený a férový. A to se pak v čase vrací zpět k nám. Jsou s nákupem spokojeni, termíny i ceny jsou takové, jak slíbíme, tak proč to příště riskovat jinde?

Co považujete za svůj největší (osobní) úspěch v Parfums.cz? Existuje nějaký okamžik v životě, kterého si ceníte nade všechny ostatní?

Za největší úspěch považuji otevření bankovního účtu v Bulharsku na dálku :-). Je to sice mírná nadsázka. Bylo to opravdu něco, kdy jakmile jsem věděl, že to všechno dobře dopadlo, tak jsem chtěl pořádat oslavu :-). Ale ve vší vážnosti bych asi neuměl vyzdvihnout něco, co bych dal na první místo.

Jak vypadá běžný pracovní den Radka Ondrašíka? Považujete se za workoholika?

Běžně pracuji již ráno před ochodem do práce, kam dorazím okolo deváté. Vyřídím si tedy z rána operativu, která spěchá. A pak se přesunu k nám. Tam je již program různorodější, ale po většinu času řešíme běžnou pracovní operativu. Z práce odcházím většinou před 18. hodinou, nicméně dost času poté trávím prací i doma – odpoledne a večer či o víkendech. Takže jsem takový malý workoholik. A i když jsem na dovolené, tak mi trvá tak 2-3 dny, než se oprostím od práce a začnu si užívat volna.

Určitě jste časově hodně zaneprázdněný. Přesto – uvedl jste, že nějaký ten čas vám zbývá i na koníčky. Jak často se jim věnujete? Zmínil jste, že mezi ně patří sport. Jaký :-)?

Prim u mě hraje cyklistika, kterou mám opravdu moc rád. Tu doplňuji o další sporty různého typu, aby to bylo rozmanité. Takže plavání, běh, squash, badminton. Čas si na sport umím udělat vždy. Navíc tím, že většina zájmů nevyžaduje partnera, nemám problém vyrazit za sportem i pozdě večer.

Máte nějaké motto, podle kterého se řídíte?

Nemám motto, které by mne provázelo a kterým bych se řídil. Ale mám jedno oblíbené – druhý je první poražený.

V čem jste podle vás nejlepší? Respektive – čeho si na vás váš zaměstnavatel nejvíce cení?

To je otázka spíše na něj, ale za sebe mohu říci, že je to hlavně loajalita a čestnost vůči němu. Určitě je to i mé pracovní nasazení a zapálení pro společnou věc.

Jak by Radka Ondrašíka popsali jeho přátele?

Asi jako velmi přátelského člověka, s velkou hromadou ulítlých nápadů, který má rád, když může bavit své okolí. Myslím také, že by tam přidali i spolehlivost Radka Ondrašíka a jeho malý workoholismus :-).

Co byste chtěl vzkázat našim čtenářům?

Aby se nebáli i hodně smělých cílů, jen je třeba mít trpělivost, než se splní.

Pozn.: Na přípravě tohoto článku se podílel také Radim Krsička.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru