Radim Hasalík: Zázraky v online marketingu nejsou na počkání

11899982_10154550628773504_4290887749733661131_nZakladatel jednoho z prvních blogovacích systémů v ČR. Markeťák, bloger a také zakladatel největší a nejaktivnější skupiny na Facebooku sdružující české podnikatele.

Ahoj Radime, vítám tě u nás na Objevit. Když už jsem začal na úvod tou zmínkou o tvém blogovacím systému, tak jak vlastně vznikl nápad, že v té době založíš blogovací službu? Přece jenom v té době asi to byla dá se říci revoluční myšlenka.

Měl jsem svůj vlastní webový deník. Do něho jsem si psal různé zážitky a příhody. Ozvalo se mi pár lidí, že by si také chtěli založit webový deníček. Neměli k tomu ovšem technické zkušenosti. Tak jsem upravil PHP skript návštěvní knihy a nabídl jim to jako řešení. Mojí první uživatelce psaní dlouho nevydrželo, ale ostatní vytrvali. Původní systém mi přestával stačit. A tak se tehdy můj patnáctiletý bratr se nabídl, že vytvoří něco mnohem lepšího. Tak vznikla první a vlastně i poslední verze.

Mohl bys popsat, jak se celá služba vyvíjela až po dnešní den, respektive je dnes blogovací systém stále ještě funkční?

Můj bratr neměl tehdy čas na rozvoj, tak jsem postupně službu rozvíjel sám a přidával nové funkce. V jeden čas dokonce přišel portál Atlas.cz s nabídkou na odkup za zhruba 300 000 Kč. Nakonec jsme se nedomluvili na prodeji a v portálu se vyměnilo vedení. Blogovací systém už dnes není prakticky v provozu. Na dnešní dobu je zastaralý. Doména blogovacího systému běží v podstatě jen jako vzpomínka. Možná čeká na oživení s trochu jiným konceptem. Zájem o blogy po několika letech opadl. Lidé se přesunuli na sociální sítě jako je Facebook, Twitter či YouTube. Dnes již existující blogovací systémy jako třeba Blog.cz mohou plně pokrýt poptávku autorů.

Blogovací systém byl tvůj první internetový projekt?

Nebyl to můj první web. Své první projekty jsem spustil v 15 letech. Jeden z mých prvních webů se jmenoval Webmasterovo místo. Byly tam články o tvorbě webu. Další projekt Listonoš zase umožňoval rychlé rozesílání zpráv na zadaný e-mail. V 19 letech jsem rozjel vlastní IT magazín, který měl v době své největší slávy návštěvnost okolo 10 000 návštěvníků měsíčně. Následoval nápad na vybudování sociální sítě pro fanoušky automobilů. Tuto sociální síť později od mého zaměstnavatele odkoupila firma ARBOmedia.

Screenshot_9

Pro jaké firmy jsi dříve pracoval? Vím, že jsi dělal nějakou dobu pro ESET. Jak dlouho, co jsi tam měl na starosti a proč jsi nakonec odešel?

Zhruba 5 let jsem působil ve vydavatelství IDG Czech, což je česká pobočka světového vydavatelství IDG. Měl jsem tam nejprve na starosti organizaci účasti firmy na počítačovém veletrhu Invex a řadě menších akcí. Potom jsem pracoval rok v digitální marketingové agentuře, která se ovšem dostala do finančních potíží.

Proto jsme s celým týmem odešli. Vyzkoušel jsem si práci šéfredaktora magazínu ITBIZ.cz. Podařilo se mi zvýšit návštěvnost nad konkurenční Euro a ComputerWorld.

Za dobu mého působení nás také často citovala konkurenční média včetně těch velkých. Následovala krátká odbočka do Anglie, kde jsem si jako číšník zlepšoval angličtinu. Odtud pak návrat do ČR a nástup do firmy ESET. Během tohoto období jsem externě spolupracoval s portálem Seznam.cz a podílel jsem se na testování služeb s milionovou návštěvností.

Vývojáře jsem ve svých reportech upozorňoval na řadu uživatelských chyb a nedokonalostí.

Od jakého roku podnikáš sám na sebe?

Živnostenský list jsem si založil v roce 2008. Přál si to můj tehdejší zaměstnavatel, protože to pro něj bylo daňově výhodnější. Využil jsem toho a získal své první zákazníky.

Podnikání jsem měl hodně dlouho jako přivýdělek. Rozhodnutí odejít na volnou nohu padlo až v ESETu. Seděl jsem na dvou židlích, nedalo se to stíhat a bylo to vysilující. Malý a přátelský ESET se také změnil na střední firmu.

Počet zaměstnanců se zvýšil z patnácti na čtyřicet. Začaly se zavádět směrnice a různá pravidla. Změnila se atmosféra ve firmě. Dokončil jsem s týmem migraci na nový web ESET.cz a rozhodl se odejít. Byl červen 2011. Odcházel jsem s kvartálním hodnocením 95 % a úspěšně dokončeným projektem. V době odpovídání na tyto otázky jsem plnohodnotně na volné noze čtvrtým rokem.

11855878_10154520602303504_3922378478324995512_n

Radime, co tě v současné době vlastně živí?

Rohlíky, chleba, maso… :-) Ale to jsi nechtěl určitě vědět. Můj hlavní zdroj příjmů tvoří poradenství a práce v oboru internetového marketingu. Pomáhám živnostníkům a firmám s podnikáním na Internetu.

Věnuješ se různým oblastem online marketingu. Kterým konkrétně, kterým oblastem rozumíš nejvíce?

Nechci se specializovat na jednu oblast. Věřím, že firmy budou vždycky potřebovat člověka, který dokáže celý online odborně zastřešit více méně celý. Odborně se snažím pokrývat a rozumět vyhledávačům (SEO), sociálním sítím, internetové reklamě, obsahovému marketingu, použitelnosti, e-mailovému marketingu nebo třeba budování značky.  Stojím rovněž za návrhy vhodné strategie pro Internet.

Myslíš si, že je vůbec možné, aby někdo na expertní úrovni rozuměl všemu z onlinu? Pokud ne, proč.

Je to velmi těžké. Jednotlivé nástroje začínají být hodně pokročilé. Přestává být v silách jednoho člověka si nad vším udržovat přehled. Když mi to rozpočet klienta umožní, rád spolupracuji přímo se specialisty. Výsledky jsou potom mnohem lepší.

Věnuješ se pouze online marketingu? Anebo je třeba znát a chápat i specifika klasického (offline) marketingu?

Dříve jsem si myslel, že je marketing mimo Internet jen vyhazování peněz. Až v ESETu jsem pochopil svůj omyl. Celý marketingový mix je potřeba vhodným způsobem kombinovat a propojovat navzájem. Specialista na online by měl úzce spolupracovat se specialisty na offline a naopak. V ESETu jsem se podílel i na kampaních, které měly přesah mimo Internet. Držím si ale svojí specializaci čistě na online.

Mohl bys zkusit na pár příkladech vysvětlit, na jaké úkony si tě lidé najímají a v čem jim to konkrétně pomohlo? Ať si mohou naši čtenáři udělat představu, co vlastně přesně děláš.

Mají nový web a nefunguje jim. Většinou zjišťuji, že si neudělali přehled o hledanosti jednotlivých slov ze svého oboru (analýza klíčových slov). Nebo odhalím chybějící online strategii. Taková firma či živnostník dělá věci nahodile. Dost často jim chybí výrazná odlišnost od konkurence.

Zažil jsem třeba firmu, která za odlišnost od konkurence považovala hezky vypadající web. Někdy chtějí jenom spravovat internetovou reklamu ve vyhledávačích. Jindy potřebují zajistit rozesílku e-mailů.  Poměrně běžně chtějí zázraky. Myslí si, že vlastním kouzelnou hůlku a po pronesení zaklínadla se něco stane. Online marketing je přitom o testování, zkoušení, analyzování a tvrdé práci. Zázraky nefungují.

Plníš pouze roli konzultanta anebo své rady pomáháš klientům uvést do praxe, tedy na jednotlivé úkoly mu pomáháš sehnat vhodné lidi či přímo danou práci uděláš sám?

Rád si „ušpiním“ ruce skutečnou prací. To znamená, že pro klienty fyzicky spravuji kampaně nebo třeba sociální sítě. Nedělám všechno. Třeba psaní textů přenechávám lidem, kteří se tím živí. Budování zpětných odkazů pro SEO zase řeším s asistentkou klienta nebo virtuální asistentkou. Klientům nyní pomáhám pod vlastní značkou RadimHasalik.cz.

S jakými nejčastějšími problémy se na tebe obracejí klienti?

Nejvíce chodí poptávky přímo na reklamní kampaně. Bohužel dost často klienti vynechají kroky, které se týkají strategie a odlišnosti od konkurence. Případně mají špatně udělaný web. Musím je proto vracet zpátky a znovu to s nimi projít. Některým klientům ušetřím peníze už v začátku, když jim jejich nápad rozmluvím. Sice přicházím o peníze, ale mám z toho dobrý pocit. Klient by totiž vyhodil peníze z okna.

Co když klient potřebuje poradit s oblastí, které se nevěnuješ – opět prosím pokus se to rovnou vysvětlit na příkladu, jak pak postupuješ.

Klient může přijít třeba s vizí, že by chtěl vybudovat vlastní affiliate síť partnerů. Affiliate marketing jsou odkazy z jiných webů. Jakmile z takového webu přijdou  návštěvníci a udělají objednávku, firma za tyto objednávky zaplatí provozovateli webu. Samotná oblast affiliate marketingu vyžaduje specialistu, který dokáže budovat a udržovat svojí síť aktivní. Klientovi takového specialistu vyhledám nebo doporučím. Sám potom zaštítím jeho aktivity tak, aby byly v souladu s celkovou online strategií firmy.

Pomáháš pouze klientům z ČR anebo máš také klienty ze zahraničí?

Mám i několik zahraničních klientů. Většinou tady v ČR mají svého dodavatele. Ten se mi ozve a svěří mi část internetového marketingu. Takto jsem se třeba dostal k významné síti amerických info produktů o hubnutí. Byla to velmi zajímavá zkušenost. Pomáhal jsem také Polce a Australance s rozjezdem jejich podnikání.

Také o tobě vím, že jsi začal více cestovat. Proč najednou taková změna?

Byly za tím osobní důvody. Rozpadl se mi vztah s mojí životní partnerkou. Když to nastalo, hodně jsem investoval do osobního rozvoje. Strávil jsem třeba 5 dní v úplné tmě. Člověka to hodně uklidní a srovná se.  Změnil se mi pohled na život. Přestal jsem řešit některé nepodstatné věci.

Také jsem se rozhodl neurčitou dobu odejít do Polska. Je to zajímavý a velký trh. V ČR je třeba online nějakých šest milionů lidí. Tam je na Internetu celkem 26 milionů lidí. Cena za připojení k Internetu přes mobil začíná třeba od devíti zlotých za 3 GB (54 Kč). Internet s limitem 100 GB mi nabízeli za 45 zlotých měsíčně (270 Kč).

Polská zkušenost byla vynikající. Načerpal jsem tam novou energii. Pomohl mi odstup a čas. Vrátil jsem se zase zpět do ČR. Teď stojím před další životní výzvou, kterou zatím nechci prozrazovat. Pokud se to povede, bude to opět výborná zkušenost.

Máš třeba nějaký další vlastní projekt, kterému se teď věnuješ ve svém volném čase?

Buduji www.visonal.com, což je diskusní fórum pro facebookovou skupinu Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností.  Na to by později měl navázat web s dalším obsahem.

1505422_10154765974353504_7236641504984473515_n

Já už jsem zmínil, že jsi založil na Facebooku podnikatelskou skupinu Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností, která dnes patří asi k nejaktivnějším podnikatelským skupinám v Česku?

Je to tak. Začínali jsme na 100 lidech. Většinu tvořili podnikatelé, které mám na Facebooku mezi svými přáteli. Mým cílem a vizí je, že díky sdílení zkušeností můžeme naše podnikání posunout zase o trochu dál. V ČR není tradice sdílení tak silná, jako třeba v zahraničí. Začíná to třeba na tom, že české webové aplikace nenabízí možnosti napojení (API). Dost často také programátoři tvoří uzavřené kódy. V zahraničí vidím mnohem větší ochotu sdílet práci a navzájem se propojovat.

Čekal jsi, že se komunita lidí z této skupiny tak rychle rozroste?

Nečekal jsem to. Byl to experiment. V podstatě se skupinou experimentuji neustále a zkouším nové věci. Některé se ujmou, některé se neujmou. Je to těžká a často nevděčná práce. Nemůžete se zavděčit všem. A málokdo vás za vaší aktivitu ocení nebo pochválí. Lidé k tomu přistupují bez vděku k týmu, který se o skupinu bezplatně stará.

Co vše je třeba k tomu, aby se z malé Facebook skupinky, kterých jsou jenom tady v ČR tisíce, stala komunita?

Určitě se snažit skupinu vést a směřovat. Včas zasáhnout, když to jde špatným směrem a ve skupině se „přemnoží“ určité téma. Snažit se komunitě naslouchat.  Ke kritice se vracet opakovaně a přemýšlet nad tím. Všechny zkušenosti jsem shrnul ve svém článku.

Generuje ti tato Facebook skupina nějaký přímý zisk či zakázky?

Případný zisk je zatím jen nepřímý. Občas se mi díky skupině ozve potenciální klient.

Kolik času věnuješ údržbě a správě této skupiny?

Jsou to řádově desítky hodin měsíčně. Někdy si říkám, zda-li to má ještě smysl dělat. Ale mám vizi a držím se toho.

Kdo se ještě stará o chod této FB skupiny a mají tito lidé nějaký honorář?

Ve skupině máme neplacené spolusprávce, kterých je dohromady zhruba asi třicet. Zpětnou vazbu na chod skupiny čerpám v rámci diskusí ve zvláštní skupině Ambasadoři. Čas od času také vyvolávám diskuse ve velké skupině.

S jakými nešvary se naopak musíte jako správci skupiny potýkat? Určitě to bude snaha mnohých lidí vkládat neplacenou reklamu, podvodné či pochybné nabídky atd.

Hodně často se ve skupině objevuje placená reklama. Lidé si skupinu také pletou s živým vyhledávačem. Nevěnují dostatek času tomu, aby nejprve hledali jinde a nechávají to na ostatních. Je také překvapivé, kolik lidí „trápí“ věci, které by jim pomohla řešit účetní, právník nebo jiný placený specialista. Skoro to vypadá, že někteří čeští podnikatelé by byli nejraději, kdyby si smlouvy mohli tvořit sami bez právníků. Vnímám to jako šetření na nesprávném místě. Podnikatel by se měl věnovat svému podnikání.

Jak se vám podařilo jednotlivé nešvary ve skupině eliminovat? Jaká opatření jste museli zavést, aby skupina plnila stále ten samý účel, ke kterému byla stvořena – tedy k výměně zkušeností.

Zavedli jsme pravidla a trváme na jejich dodržování. Nesouvisející dotazy mažeme a čas od času vyvoláme diskusi o dalším rozvoji skupiny. Podle závěrů diskuse pak upravíme pravidla. Nyní se aktuálně snažím rozeběhnout externí diskusní fórum www.visonal.com, po kterém někteří členové skupiny volali.

Jak jste třeba vyřešili, aby nepadaly ve skupině pořád jedny a ty samé dotazy? Respektive – mohu si je někde nějak zpětně dohledat, aniž bych musel procházet všechny příspěvky ve skupině?

To je bohužel na Facebooku neřešitelné.

Poslední dobou je hodně živé téma kontrolní hlášení pro plátce DPH a EET (elektronická evidence tržeb), které mají zajistit, že živnostníci nebudou okrádat stát. Jaký na to máš ty osobně názor – pomohou tato opatření anebo je to jen další házení klacků pod nohy drobným podnikatelům, pro které mnohá tato opatření budou likvidační.

Osobně elektronickou evidenci tržeb neřeším. Většinou plateb mám bankovním převodem. Měl jsem jen několik plateb v hotovosti.

Myslíš si také jako pan Babiš, že živnostníci jsou skutečně tak „velcí zloději“, že je třeba kvůli tomu zavádět podobné kroky? Anebo si myslíš, že smysl těchto opatření je zcela jiný, než jak je nám předkládáno ve vyjádřeních?

Nelíbí se mi, když stát neúměrným způsobem zatěžuje živnostníky. Miluji jednoduché věci, ale české podnikání nepovažuji za jednoduché. Ve fóru vidím, jak tam každou chvíli někdo řeší zbytečně složité věci. Zbytečně se papíruje, eviduje, dokládá… podnikatel by se měl věnovat svému podnikání a stát by mu to měl maximálně usnadnit. Nemám z českého státu ten pocit.

Myslíš si, že označení malých podnikatelů a živnostníků za zloděje napomáhá k tomu, že jsou pak „normálními zaměstnanci“ považování za „vyžírky“ státu, kteří do státní kasy neodvedou ani korunu a jenom požívají výhod jako je paušální uznávání výdajů?

Srovnávání podnikatelů a zaměstnanců také není na místě. Kdysi jsem to jako zaměstnanec vnímal podobně. Svým způsobem jsem šéfovi záviděl jeho svobodu. Mohl si chodit do práce jak chtěl, odejít kdy chtěl, odjet na dovolenou a podobně.

Nikdo ho neotravoval s nesmysly, které se týkaly nás zaměstnanců. Potom jsem si zkusil volnou nohu a už to vidím úplně jinak. Neodvedu svojí práci? Nemám peníze. Každý měsíc musím vydělat minimálně 22 000 Kč. Když se mi to nepodaří, nikdo mi nepomůže. Jedna kolegyně ze skupiny psala, že jako maminka podnikatelka musí rodině přinést minimálně 100 000 Kč měsíčně. Rodina má totiž mnohem vyšší výdaje.

Mohl bys pro objasnění zkusit běžným zaměstnancům zkusit vysvětlit, jaké benefity běžný živnostník oproti zaměstnanci nemá a vůbec popsat, jak vypadá takový běžný pracovní měsíc živnostníka – konzultanta a co vše musí udělat, aby se uživil?

Živnostník řeší svůj marketing. Musí se umět zviditelnit na vhodných místech, aby se mu ozývali zákazníci. Pravidelně se vzdělává. Vyřizuje poptávky od potenciálních klientů. Účastní se jednání se stávajícími zákazníky. Sám odbavuje zakázky nebo na nich spolupracuje s kolegy z oboru. Když to shrnu: musíte něco dělat pro to, abyste dokázali vydělat minimální obnos na zaplacení daní, nájmu a jídla.

A nikdo vám nic nezaručí. Dokonce ani vystavená faktura neznamená, že bude někdy zaplacená. Zaměstnanci bych vzkázal: zkuste si svůj měsíční plat poskládat z peněz, které vám zaplatí třeba 10 – 20 různých lidí. Zvládnete to? Dokážete to udělat každý měsíc? Tak zhruba o tom je podnikání.

Radime, máš sepsaný nějaký dlouhodobý plán? A sice, kde vidíš sám sebe za nějakých 5-7 let?

To je zatraceně dobrá vizionářská otázka. Nebo otázka personalisty. Za 7 let mi bude 39 let. Pokud se toho dožiji, budu se na svět zase dívat trochu jinak. Určitě získám řadu dalších zkušeností v oboru, napáchám hromadu chyb a zase o trochu zmoudřím. Potom už jen první dovolená v Jugoslávii, první dítě, druhá dovolená v Jugoslávii a druhé dítě…

12208499_10154787401353504_4692690821326462566_n

Radime, to byla poslední otázka. Děkuji za vyčerpávající odpovědi.

Komentáře

Nahoru