Seriál: Internetová diskuze: Blogovací sféra

Seriál: Internetová diskuze: Blogovací sféra

Internetová diskuze se dnem ode dne rozšiřuje, nikdy nespí, nikde nekončí a nikdy neusne. Diskutovat můžeme kdekoliv. Zpravodajské servery, diskuzní fóra, seznamky, či blogy. Česká blogovací sféra je plná různých blogů zaměřených na různá témata. Postřehy ze světa internetu, počítače, či prostě jen zápisky ze svého osobního života, podnikání, či práce. Zajímavé články i bezpředmětné zprávy mívají i desítky, či stovky komentářů. Blogy se stali jedním z hlavních poboček internetové diskuze a v tomto dílu našeho seriálu si o nich něco povíme.

O co v diskuzi na blogu jde…?

Máme úspěšný článek, který jsme právě publikovali a můžeme čekat na komentáře našich čtenářů, kteří se k nám dostanou například skrze své RSS čtečky. Pokud článek zaujme již svým úvodem, dočtou jej do konce a nejsou-li lenivý, přidají nám komentář. Náš článek má náhle první trofej ve formě komentáře. Ten podle své kvality může rozpohybovat další diskuzi. Je-li plácnutý tím mezi klávesnicí a židlí jen tak od boku, může se na něj svalit vlna kritiky a tím pádem přibývají další komentáře. Je-li naopak velice výstižný a plnohodnotný, může se k němu přidat halda dalších čtenářů.

Na blogu často publikujeme například svoje zážitky z dovolené, či první dojmy z nového zaměstnání a další. Čtenář se nás v komentáři může na něco zeptat, či nás v případě popisování problémů politovat. Komentáři pod článkem nezískáme takřka nic. Dokážeme si tam jedině spočítat, kolik přibližně návštěvníků našeho blogu je skutečně zažehnutých do našich textů, kteří jej čtou a které skutečně zajímají naše názory. Většina lidí si po přečtení článků neodpustí napsat komentář a to hlavně v případě, kdy s článkem vůbec nesouhlasí, či je nějak pobavil. Někteří sice nechtějí zanechávat po sobě stopy a potichu odejdou zadními vrátky, ale řekněme si, není to škoda?

Je počet komentářů označením kvalitního článku?

Není. Nevýhodou diskuze v blogovací sféře je fakt, že napsání komentáře je velice jednoduché. Stačí vyplnit dvě políčka (přezdívka, email) a napsat svůj názor. Ten však nemusí být pravý. Vy vlastně ani svůj názor mít nepotřebujete. Stačí napsat cokoliv. Díky tomu „cokoliv“ můžete následně získat více, než autor článku, kterému se v konečném důsledku jen změní číslo počtu komentářů. Zanecháním svého „cokoliv“ si můžete snadno zanechat i odkaz na svůj web (je-li taková možnost). Můžete autora jednoduše pomluvit a plácnout o něm něco, co jej zesměšní. On se může jednoduše bránit tím, že Váš komentář smaže, zablokuje Vás, či Vás jinak vyřadí ze hry. Zeptejte se však sami sebe. Pokud by se takto zacházelo s každým nevhodným komentářem, který se autorovi jen trošku nelíbí, český internet by byl tak cenzurovaný, že by se internetová diskuze mohla brzy rovnou zakázat.

Další nevýhodou je povětšinou anonymita. Ta brázdí naším internetem jako studený vítr Českem v lednu. Většina čtenářů v komentářích vystupuje pod přezdívkou. Většinou lepší dojem zanechá komentář s pravým jménem. To je však věcí komentátora.

Co je ale naprosto špatně je fakt, že většina lidí napíše to, co by v reálném životě nikdy neřekla. Nelíbí-li se nám článek, napíšeme to takovým způsobem, že se autor div nepropadne studem, či blog rovnou nezruší. Pokud bychom ale viděli naživo a měli mu svůj napsaný názor pouze přečíst, asi bychom nerušili blog, ale svoje čelní sklo, jelikož většinou si lidé dovolují to, co v reálném životě ne. A tomu já říkám největší problém.

Jak rozhýbat diskuzi pod článkem?

Chceme-li svůj článek obdarovat desítkami komentářů, existuje spousta triků, jak toho docílit. Ne vždy všechny vyjdou a ne vždy nám to přičte kladnou karmu a ne vždy budeme pochváleni, jde-li nám však o komentáře, určitě je tak získáme. Jak na to tedy?

Zeptáme se. Napíšeme-li článek, zakončíme jej otázkou. Pokud vymyslíme správnou a chytlavou otázku, čtenář na konci článku rád komentář přidá, jelikož jej odpověď po přečtení otázky rychle napadne. Proč tedy nehodit myšlenku na papír monitor?

Nepíšeme úplně pravdu. Píšeme-li odborné články, či články, kde se se čtenáři můžeme na dané téma déle bavit, nemusíme ihned být přesní jak hodinky a například rádoby omylem napsat nějakou větu, která nebude úplně nesprávná, ale přivede čtenáře na vrch sjezdovky a spustí lavinu komentářů. Je však těžké to někdy správně vychytat.

Nezapomeneme na názor čtenáře. Píšeme-li o nějaké službě, či píšeme o našem oblíbeném místě, zkusíme se zeptat na názor i čtenáře. Budeme-li tedy psát o Facebooku, zkusíme přidat otázku, zda-li i čtenáři mají svůj Facebook a co na něj říkají, či co se jim na něm nelíbí.

Většina dalších tipů by se pravděpodobně odvíjela stejně. Nejlepším lákadlem je otázka. Vychytáte-li tu správnou otázku a například u cestopisu se zeptáte, kde čtenáři nejdále byli, či co a kde se jim nejvíce líbilo, určitě se komentáře nasčítají a jejich počet bude známka Vámi položené otázky a její kvality. Nepominul bych ani známý fakt ješitnosti a lásky k vychloubání. Čtenáři si totiž určitě velice rádi pochlubí i něčím ze své dílny a někdy Vás možná i překvapí tím, co se jim kdy povedlo a tak dále. To už je na Vás, na Vašem článku a na Vaší otázce.

Jelikož jako správný autor článku musím dodržet svá pravidla, na závěr se Vás zeptám, zda-li i Vy máte nějaké tipy pro oživení diskuze pod články a zda-li souhlasíte s mými metodami, které jsem získal za svého života á la bloggera? „Podělte se s ostatními čtenáři a pokusme se přijít na ta pravá pro a proti diskuze pod články blog.

Štítky:

Petr je jedním ze spoluzakladatelů diskuzního portálu RostWorld.cz. Podílel se na složení moderátorského týmu a dodnes je jedním z nejvyšších lidí z RostWorldu. Drží se v anonymitě, ale rozhodl se pomoci i našemu magazínu. Proto se bude starat o zajímavé články ze světa IT a rozhovory se členy magazínu.

Komentáře

Nahoru