Slevové portály: Další český boom na scéně?

Slevové portály se objevily jako zcela nový fenomén nakupování na internetu někdy na začátku roku 2010 i v České republice. Přičemž ve světě je zákazníci využívají již více než deset let.

Začátky slevových kupónů

Slevové portály přišly s revolučním způsobem nakupování. Umožnily tzv. skupinové nakupování. Slevový portál nejdříve vyjednal slevu na zboží a následně je umístil na své stránky. Poté si mohlo několik desítek / stovek / tisíců zákazníků si mohlo zakoupit zboží či služby v určitém časovém horizontu (den, týden atd.) za velice atraktivní ceny. Jednoduchý byznys model, který se do ČR dostal zejména po úspěchu Grouponu, kdy celý koncept pak dokázal úspěšně aplikovat u nás zejména Slevomat.

Na slevových portálech utratili Češi v loňském roce více než 3,3 miliardy korun. Přitom počet slevových portálů se neustále snižuje. Je to dáno zejména malým českým trhem, který aktuálně dokáže uživit maximálně 4-5 velkých hráčů, kterým zbytek jen stěží sekunduje.

S postupným zánikem slevových portálů však přichází na scénu další boom. Slevové kupóny. Výhodou slevových kupónů je fakt, že nejsou podmíněným minimálním počtem kupujících, jako tomu bývá u slevových portálů (tzn. dokud se nenajde dostatečný počet kupujících, tak se sleva neaktivuje / neodemkne). Slevové kupóny může využít kdokoliv.

Navíc se slevový kupón často v rámci daného obchodu vzthauje na mnohem větší část sortimentu (sleva 20 % na celý nákup, bez ohledu na to, jaké zboží si vložíte do košíku).

Malý zádrhel je pouze právě v tom, že sleva nedosahuje desítek procent jako v případě nákupu na slevovém serveru typu Slevomat.

Rozdíl mezi slevomaty a servery se slevovými kupóny

Servery se slevovými kupóny obvykle totiž odkazují na aktuální akce, které mohou nakupující využít přímo v e-shopech nebo na portálech nabízejících na internetu služby. Slevové portály naopak zprostředkovávají přímo uzavření kupní smlouvy na konkrétní službu nebo zboží, zákazník tak nakupuje vlastně pouze na slevovém server, nikoliv v eshopu či společnosti, od které pak bude odebírat danou službu či product.

Ale právě ony slevové portály se významnou měrou zasadily o to, že obliba slevových voucherů v tuzemsku tak rapidně vzrostla. Při nákupu služeb na slevovém serveru obdržel kupující voucher se slevou (restaurace, kavárny, sportoviště), který pak uplatnil na místě. Restaurace a gastronomická zařízení pak začaly tyto kupóny se slevami používat i pro své věrné zákazníky. Následně je začaly používat internetové obchody, které zjistily, že se jedná o velice efektivní marketingový nástroj.

Slevovým kupónem prodejce motivuje k nákupu právě v jeho obchodě nebo k nákupu některého konkrétního výrobku či služby z jeho nabídky, v případě časového omezení slevového kupónu na konkrétní produkt. Inzerenti mohou využít různé slevové kódy pro různé kanály, aby rozlišili jejich jednotlivé úspěšnosti. Čili I pro samotné prodejce mají slevové kupóny nesporné výhody.

V ČR začaly slevové vouchery používat zejména eshopy (Alza, Mall), stejně tak je při propagaci svých služeb začala využívat hostingová společnost Wedos, cestovní agentury Invia. Začaly je používat i obchodní řetězce, společnost McDonald’s a většina velkých hráčů na trhu v oblasti spotřebního zboží. A jejich obliba stále roste, což potvrzuje i marketingový manažer pro Česko a Slovensko Tomáš Jagoda, který zastupuje jeden z největších serverů u nás se slevovými kupóny.

“Aktuálně máme v naší databázi přes 115 000 slevových kódů. A dá se očekávat, že jejich počet neustále poroste. Což je dáno I tím, že zkrátka Češi na slova “sleva”, “slevy” stale hodně slyší. My se jim pouze snažíme zjednodušit právě onen přístup k lepším cenám. Aby nemuseli hodiny na internet hledat, zda daný obchod skutečně využívá nějaké akční nabídky formou slevových kódů a voucherů.”

 foto

Tým redaktorů magazínu Objevit.cz se skládá z poměrně mladých lidí, kteří psaní článků a pohybování se ve světě IT pokládají za svůj koníček, věnují se mu a tudíž mu i rozumí.

Komentáře

Nahoru