Slováci mají jinou testovací verzi Explore feedu, výrazně se propadá dosah internetovým podnikatelům
Facebook minulý čtvrtek spustil novou novou alternativu ke klasické facebookové zdi. V šesti zemích testuje její speciální verzi a zjišťuje dopad. V testovacích zemích tato verze nezpůsobuje nadšení ani mezi obchodníky, ani mezi běžnými uživateli.
Facebook chtěl vyhovět lidem, kteří žádali snažší způsob sledování svých přátel a také jednoduchou možnost, jak objevit nové zajímavé stránky, které ještě neznají. Facebooková zeď se rozdělila do dvou prostorů, Explore feed a stávající News feed.
V testovací verzi zůstaly v News feedu pouze příspěvky přátel a placené reklamy. Všechny nesponzorované posty stránek, které uživatelé sledují, se přesunuly do Explore feedu a k nim se přidaly odkazy na zdroje, které nesledují, ale mohly by se jim líbit. Tyto byly vybrané na základě podobnosti s oblíbeným obsahem uživatelů a tím, co se líbí jejich přátelům. Tato verze byla spuštěna na Slovensku, Srí Lance, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodži.
V ostatních zemích, včetně Česka, je Průzkumník doplňkovým zdrojem oblíbených článků, videí a fotografií, který je automaticky přizpůsoben pro každou osobu na základě obsahu, který by pro ni mohl být zajímavý. Rozkliknout si Explore feed můžete v levém menu mezi záložkami. Najdete zde pro vás nové stránky a pokud se vám budou líbit, nebo je začnete sledovat, budou se pak dále objevovat v klasickém News feed.
Testovací verze ale zatopila mediálním obchodníkům ve všech šesti zemích. Došlo k výraznému poklesu organického dosahu. Tento trend je vidět na grafu. Některé facebookové stránky zaznamenaly o dvě třetiny nižší dosah, šestnáct největších slovenských mediálních stránek má čtyřikrát méně reakcí na příspěvky (likes, komentáře, sdílení), průměrně se v 60 snížily o polovinu, někde je propad až o 75 %. Lidé se k nesponzorovaným postům musí proklikat přes Explore feed a to je považované za největší problém. Ani samotní uživatelé novinku neocenili, stěžují si na potřebu dlouhého scrollování, než se dostanou k něčemu, co je skutečně zajímá.
“Nejhorší věc, kterou Facebook kdy vytvořil. Jako soukromý uživatel, nemůžu jednoduše najít, co mě zajímá, ale musím hodiny scrollovat skrze videa, nemám žádné informace o událostech ve městě, nevidím žádné novinky, dokud je někdo nenasdílí… Tento experiment je noční můra.”
“Je to k ničemu. Jako výrobci mi FB dále ztěžuje a zdražuje možnosti dosáhnout k těm, kteří mě sledují. Jako uživateli mi dělá stále těžší najít obsah, který hledám.”
Slovenský žurnalista Filip Struhárik si na webu medium.com stěžoval na “největší propad v organickém dosahu na Facebooku, který jsme kdy viděli.” Podle něj si uživatelé stěžují na množství chyb během zavádění.
Podle Facebooku je marketingovým cílem testů zvýšení doby, po kterou uživatelé setrvají na stránce či v aplikaci, na rozšířeném prostoru lze totiž zvětšit objem reklam. Facebook na svém blogu napsal, že dalším cílem testů je zjistit, zda lidé dávají přednost samostatným místům pro osobní a veřejné příspěvky. Jedná se pouze o regionální testování a není zatím jasné, kdy by mělo skončit, mělo by však trvat několik měsíců. Ředitel facebookového Newsfeedu Adam Mosseri uvedl: “Není to globální změna a není to v plánu. Tento test potrvá pravděpodobně měsíce, než se lidé přizpůsobí, ale snažíme se zlepšovat.”
Explore Feed byl od dubna zčásti dostupný na mobilních zařízeních, od minulého týdne je celosvětově spouštěn také na desktopové platformě. Po rozkliknutí v menu dostanete v nabídce články, fotky a videa, které se skládají z postů vámi sledovaných stránek a i zdrojů, které nesledujete, ale o kterých se feed domnívá, že by vás zajímat mohly. Tento výběr je proveden na základě podobnosti s tím, co se vám již líbí nebo co sledují vaši přátelé.
Naši slovenští kolegové spolu s dalšími pěti zeměmi příliš šťastní nejsou, tak doufejme, že Facebook nejhorší problémy aspoň vyřeší a ta noční můra na sociální síti brzy skončí.
media.fb.com, thenextweb.com, medium.com
Komentáře