Buzz marketing

Buzz marketing

Jak už napovídá slovíčko „buzz“ v překladu znamenající „bzukot“ či „hukot“, jedná se o jednu z marketingových metod, jejímž hlavním úkolem je rozpoutat vášnivé debaty, rozruch nebo hype okolo dané značky. Snaží se tak maximalizovat efekt zvaný world of mouth šířící se například skrz osobní komunikaci nebo sociální sítě.

Nejspíš jste zaznamenali kontroverzní reklamu od Kofoly narážející na milostný poměr mezi žákem a učitelkou anebo kampaň Joga bonito od společnosti Nike, ve které driblující Ronaldinho jen tak z fleku trefí třikrát za sebou šibenici. Tyto případy přesně definují pojem buzz marketing.

Zpravidla tak vznikají kampaně, které se snaží potenciálního zákazníka šokovat, vyvolat v něm řadu otázek nebo ho naopak pobavit. Pod buzz marketing se řadí i jednotlivé techniky jako je virální marketing, astroturfing či guerilla marketing.

buzz text

Aneb za chvíli o vás ví celá vesnice!

Zákazník nesmí zůstat v klidu

Největší chyby v buzz marketingu se tvůrce dopustí tehdy, kdy ve spotřebiteli potažmo potenciálním zákazníkovi nevyvolá žádnou emoci. Ve spotřebiteli prakticky musí zanechat silnou domněnku, která ho pak nutí obsah sdílet a šířit mezi ostatními. Platí zde tedy pravidlo, kdo nudí = neprodává.

Obliba buzz marketingu vzrostla zejména v posledních letech s masivním nástupem on-line médií. Jeho úspěch a efektivita vychází v podstatě z dlouhodobého poklesu tradičních reklamních nástrojů (noviny, billboardy), které jsou finančně příliš nákladné.

Buzz marketing v praxi aneb vzpomínky na minulost 

Opravdu kvalitní buzz marketingová kampaň dokáže získat nejen obrovské množství pozornosti, ale také se zarýt do paměti na několik let dopředu. Uveďme si několik  známých příkladů, schválně jestli si vzpomenete!

Óda na fotbal alias Joga bonito od Nike

Spousta fotbalových nadšenců si zajisté pamatuje fenomenální kampaň Joga bonito od firmy Nike. V té se ukázali tehdejší fotbalové superstars předvádějící nevídané věci. Ještě stále mám v paměti chvíle, kdy jsme se s kamarády snažili na fotbalových trénincích napodobit věčně vysmátého Ronaldinha, jemuž se v autenticky vypadající reklamě podařilo třikrát za sebou trefit břevno aniž by mu kulatý nesmysl spadl na zem. Fenomenální! Samozřejmě se jednalo o podvod. To nám ale tehdy nedocházelo a v podstatě to bylo jedno.

Sexuální narážky v reklamě na Kofolu

Kontroverzní počin od tohoto nápojového giganta tehdy zaznamenal mnoho rozporuplných reakcí. V reklamě vystupuje žák, který sice neoplývá uchvacujícími znalostmi o bylinkách, i přesto si však s paní učitelkou dopřává vášnivá vzplanutí. Po výuce a v kabinetu. Reklama vzbudila u mnohých diváků pohoršení a nakonec byla i zakázána. Svůj účel však splnila.

Zdravá a chutná Pepsi Raw

Další nápojová korporace Pepsi se snažila využít obrovské vlny zájmu o zdraví životní styl a přišla s konceptem Pepsi Raw. Barvící látky přírodního původu, přírodní extrakty a pramenitá voda byly lákadly, které zlanařili spoustu zdravě smýšlejících jedinců k jinak velmi nezdravému nápoji. Ve spojení se stylovou microsite tak Pepsi započala chytře načasovanou kampaň.

Zdroj: Wikipedia.org

Komentáře

Nahoru