Dnes vyšlo 2 článků

Startup

Pro slovíčko startup (také start up či start-up) existuje celá řada definicí. Ta naše zní tak, že termínem startup označujeme začínající projekty či rozjíždějící se firmy, které se vyznačují velkou ambicí vyrůst a zakládají si na inovativním přístupu.

Tento již tak trochu profláklý a mnohdy zneužívaný termín začali častěji skloňovat podnikatelé v Silicon Valley začátkem velké internetové éry v letech 1996 – 2001. V současné době se pojmem startup bohužel označuje téměř kterýkoliv začínající projekt a mnozí si pod tímto názvem představují i kdoví jaký životní styl. 

startup

Vzhůru do podnikatelského nebe a ještě dál

Čím by si měl každý startup projít?

Pojmem startup bychom měli nazývat především projekty či firmy, které se nebojí přijít na trh i přesto, že existuje velká pravděpodobnost neúspěchu. Startup je vlastně podnik, který se snaží přijít s inovativním řešením, jenž má ambici zasáhnout trh ve velkém měřítku (národním či světovém) a s vědomím, že existuje více než 90% šance na selhání. Každý takový start-up prochází základními fázemi vývoje. Český podnikatel John Vanhara na svém blogu velmi šikovně uvedl tři základní fáze, kterými si každý startupista musí projít. Pojďme si je představit.

Nápad

Nápad je něco, co si vymyslím, že chci dělat. Je to skutečně jen nápad. I když o tom nápadu budu několik let jen mluvit, tak to pořád je nápad. Klidně ten nápad můžu probírat s dalšími společníky, kterým se také líbí a chtěli by ho dělat. Ale dokud se neudělá pořádný kus práce, tak to skutečně navždy zůstane jen nápadem. Nápady moc velkou hodnotu nemají. Hodnotu má kvalitní realizace.

Projekt

Když se na tom nápadu začne pracovat, tak se z toho stává projekt. Projekt je třeba nápad, ke kterému se udělal web. Možná je už dohromady i nějaký team. Třeba dva společníci. Píšou business plán nebo rovnou dělají nějaké kroky k realizaci. Možná se pracuje na softwaru nebo se vůbec vymýšlí, jak to bude fungovat. Oproti nápadům je projekt mnohem dál v tom, že se už něco skutečně realizuje. Možná už běží beta verze s prvními testujícími zákazníky. Není to jen už o mluvení a prezentování nápadů. Je to o té realizaci. Projekt má trošku větší hodnotu než nápad. Ale pořád moc velkou hodnotu nemá.

Startup

Startup už znamená určitou serióznost. Oproti projektu už start-up musí být live a musí mít zákazníky. Ne jenom jednoho nebo pár testujících zákazníků, což bych spíše zařadil k projektu. Startup je už pro mě normální podnikání. Máte nějakou nabídku a už vidíte trend, jestli vám počet zákazníků roste. Vidíte, o kolik vám každý měsíc roste jejich počet a příjmy. Ve startupu nemusíte být nutně hned ziskoví. Musí vám však růst příjmy. Vidíte, že to nestagnuje a jde to nahoru. Samozřejmě ne za cenu, že za reklamu utratíte více, než jste schopni získat v příjmech od zákazníka. To by byla totální blbost a takové zkratky se nevyplácí.

Startup má hotový web, má hotový business model, který není vytesány do kamene a klidně se třeba za chvíli změní. V té flexibilitě není problém. Startup je více než jedna osoba. Buď tam musí být navíc nějaký společník, nebo zaměstnanec. Nemůže to být jen jeden zakladatel. Pak bych to znovu zařadil spíše do projektu. Protože když je startup aspoň trošku úspěšný, tak nemůže zůstat po několik let pouze “one man show”. One man show to může být pár týdnů. Pak se z toho stane startup.

I když na nějaký nápad nebo projekt získáte investora, tak se to podle mě nestává startupem. Startup musí splnit podmínky, co jsem popsal. Investor, který investuje do nápadů, může pomoci, aby se z nápadů stal rychleji startup. Ale ta investice z toho ten startup neudělá sama o sobě.

Jak se daří českým startupům ve světě?

I přesto jak jsme malá země s drobným trhem, tak se můžeme pyšnit projekty, které v zahraničí budují České republice pořádně zvučné jméno.

SocialBakers

V roce 2008 se parta okolo Jana Řežába rozhodla založit startup s prvotním názvem Candytec se zaměřením na vývoji aplikací pro tehdy ještě neznámý Facebook. Až jako doplňkovou službu nabízeli analytický nástroj, který dokázal vyhodnotit demografické údaje uživatelů. S masivním růstem Facebooku souběžně rostla i poptávka obřích firem po analýze dat. Z okrajového analytického nástroje se tak stal hlavní produkt.

Socialbakers mají v současné době 11 poboček po celém světě s více jako 300 zaměstanci. Jejich klientela se skládá z korporací jako jsou Nestlé, Lenovo, Danone nebo třeba Microsoft.

Zakladatel Jan Řežáb byl letos dokonce zařazen americkým i evropským magazínem Forbes do prestižní ankety 30 pod 30 vedle takových celebrit jako Adele nebo Ed Sheeran.

social-bakers-logo

Socialbakers

Skypicker

Oliver Dlouhý byl obyčejný mladík, který miloval cestování. Nebyl však spokojený s cenovou nabídku letenek, a tak se jej vyřešit na vlastní pěst. V roce 2011 založil startup Skypicker fungující jako určitý agregátor nízkonákladových letenek, který dokáže vyhledat nejlevnější možnou variantu letu. Skypicker vystřelil doslova do nebes. Původní kancelář o třech lidech vystřídala vila pro 150 lidí.

Skypicker je v současnosti nejrychleji rostoucím českým startupem o čemž svědčí nabídka na tisíc pracovních míst, které chce tento rok naplnit. Mimo to se chystá také na základě analýzy dat založit vlastní aerolinku.

skypicker (1)

Skypicker

GoodData

Když Roman Staněk zakládal startup GoodData, měl za sebou již dva úspěšné projekty (Netbeans a Systinet). Letité zkušenosti se sešli a významně tak přispěly k dalšímu fenomenálnímu úspěchu. Startup GoodData byl založen v roce 2008 a momentálně má centrálu v Silicon Valley. Za celou dobu svého působení do něj investoři stihli napumpovat už více jako 100 miliónů dolarů a čím dál více se mluví o vstupu na americkou burzu.

Velkým hitem posledních let jsou tzn. big data. Právě monitoringu a analýze velkých dat se společnost GoodData věnuje. Firmy mají k dispozici čím dál více informací, které však nedovedou zpracovat a využít tak ve svůj prospěch. Právě v této disciplíně spolešnost GoodData exceluje. V následujících letech se velkým datům předpovídá ohromný růst. Obzvlášť poté, co do hry vstoupí internet věcí, tedy například na internet připojení automobily nebo lednice, které dokážou získávat data ze svého okolí. Ke svému know-how říká Roman Staněk následující:

To, co jsme vždy v mých společnostech dělali, je strategie najít jiný trh, který je na tom špatně. Takový se špatnou ekonomikou, nízkými maržemi a na kterém nikdo nechce být.

good data

GoodData

Cleevio

Radim Stibor byl svého času typickým teenagerem, který měl excelentní znalosti v oblasti IT. Právě on stojí za založením startupu Cleevio, který za své několikaleté působení nasbíral řadu světových úspěchů. Za sebou má spolupráce s takovými korporacemi jako jsou Coca-Cola nebo Nokia.

Společnost Cleevio se zabývá vývojem vývojem mobilních aplikací pro platformy iOS a Android a to od navrhování UX/UI přes back-end vývoj až po marketing, který je s aplikacemi spojený.

Mezi vlajkové lodě, které pochází z dílny Cleevio patří například mobilní aplikace Spendee, jenž slouží ke správě osobních financí a nákladů. Podpořil ji i samotný Apple a Google. Mezi další úspěchy rovněž lze zařadit aplikaci Taasky sloužící k záznamu úkolů. Tuhle aplikaci získal do svých služeb i slavný řetězec Starbucks, který ji využíval pro své zákazníky po celém světě. Za zmínku stojí určitě také aplikace Snippit, která funguje něco jako hudební Instagram.

cleevio

Cleevio

Komentáře

Nahoru