CDO (Chief Digital Officer)
Pojem Chief Digital Officer (CDO) označuje v českém překladu pozici digitálního ředitele(ky) společnosti. Jedná se o osobu, která rozvíjí firemní byznys za pomoci kombinace IT a marketingu.
Práce CDO je vlastně takovou kombinací pozic CTO a CIO. Narozdíl od svých kolegů však nemá na starosti celý segment, ale pouze záležitosti okolo digitálního prostředí.
Jakou práci musí CDO vykonávat?
Aby jste lépe pochopili co taková práce na pozici Chief Digital Officer obnáší, rozepíšeme v jednotlivých bodech popis práce, který běžně vykonává v začínajícím startupu.
Strategie a plánování
-
Ve spolupráci s managementem vyhledává příležitosti a rizika týkající se služeb, které společnost poskytuje v oblasti digitálního byznysu. Sleduje také konkurenci a různé příležitosti pro inovaci.
- Plánuje strategii on-line reklamy. To znamená, že vymyslí například plán na propagaci produktu a v případě potřeby zaúkoluje specialisty na jednotlivé typy reklam (PPC, SEO, Social media, a podobně).
-
Pečlivě sleduje reakce zákazníků na e-commerce novinky, které by mohly mít pro firmu přínos.
- Vyhledává a rekrutuje nové zaměstnance.
-
Dohlíží na funkčnost firemního webu.
-
Dohlíží na zabezpečení citlivých firemních informací a dat.
Realizace a vývoj
-
Dohlíží na to, aby byly veškeré problémy týkající se webových stránek vyřešeny včas.
-
Má na starosti vývoj webových aplikací, nastavuje krátkodobé cíle, dohlíží na jejich plnění a volí vhodné metody.
-
V případě, že ve startupu není k dispozici správce systému, jeho úkoly mohou být následující: dohlíží na vlastnictví webových domén, včetně všech příbuzných či nevyužitých. Řídí emailový servis společnosti nebo kontroluje a nastavuje revize firemního softwaru.
-
Dohlíží a spoluvytváří wireframe webových aplikací či stránek.
-
Řídí zaměstnance, kteří mají na starost implementaci designu nebo webových stránek za pomocí kódu CSS nebo XHTML.
-
Udržuje si znalosti v digitálním marketingu, v oborových trendech nebo vývoji softwaru. Současně navštěvuje konference nebo sleduje blogy svých kolegů. Mimo to se o své znalosti dělí se zaměstnanci, které vzdělává a motivuje.
-
Dohlíží na rozpočty určené pro investice, nákupy nebo personální obsazení.
Jaké jsou požadavky pro výkon této práce?
Chief Digital Officer by měl mít komplexní znalosti z digitální či webové problematiky. To znamená, že musí mít znalosti v programovacích jazycích HTML, CSS, JavaScript, PHP nebo SQL. Musí znát tvorbu webových stránek a jejich optimalizaci ve vyhledávačích.
Mimo to musí mít znalosti z oborů jako jsou on-line marketing, e-commerce, social media, copywriting, webová analytika, použitelnost webu, informační či datová architektura a mnoho dalších. Obvykle se jedná o člověka s několikaletou praxí, který se podílel na řadě podobných projektů.
Kdo kromě CDO tvoří vrcholový management?
CDO je součastí tzn. vrcholového managementu. Ten tvoří manažeři, kteří vykonávají následující funkce:
- CEO (Chief Executive Officer) – výkonný ředitel společnosti / výkonná ředitelka společnosti
- CFO (Chief Financial Officer) – finanční ředitel(ka)
- COO (Chief Operating Officer) – provozní ředitel(ka)
- CHRO (Chief Human Resources Officer) – personální ředitel(ka)
- CTO – Chief Technology Officer) – technický ředitel(ka)
- CIO (Chief Information Officer) – ICT ředitel(ka)
- CSO (Chief Sales Officer) – obchodní ředitel(ka)
Komentáře