Sociální sítě (social media network)

Sociální sítě (anglicky Social Media, Social Network, Community network) patří mezi fenomény nového milénia. Twiter, Facebook, Linkedin patří mezi nejoblíbenější, ale i mnohé další sítě se těší vysoké oblibě. Některé sociální sítě mají dokonce i stovky miliónů uživatelů.

Není náhodou, že marketing na sociálních sítích se rozvíjí přímo mílovými kroky. Společnosti vidí v sociálních sítích obrovský potenciál, takže se snaží vymyslet nejrůznější způsoby, jak se na těchto serverech zviditelnit. Způsob realizace může mít různou podobu. Může to být forma reklamy, PR, nebo další informační kanál pro komunikaci se zákazníky.

Sociální síť je pojmenování, které vychází ze sociologie. V tomto oboru označuje skupinu lidí, kteří spolu udržují kontakt prostřednictvím různých prostředků.

V oblasti internetu sociální sítě zprostředkovávají svým uživatelům vzájemnou interakci. Jedná se vlastně o propojování lidí skrze internet. Registrovaní uživatelé mohou mezi sebou komunikovat, sdílet fotografie a videa. Tím však výčet aktivit nekončí. Každá sociální síť má svá specifika.

Nejznámější sociální sítě a jejich stručná charakteristika:

Facebook

Facebook je celosvětově rozšířená sociální síť, kterou používají stovky milionů uživatelů. V České republice jej využívá stále podstatnější část populace, mezi mladými lidmi je pak prakticky „povinný“.

Posláním Facebooku je v současné době  zajištění kontaktu mezi lidmi a usnadnění komunikace. Pomocí Facebooku je možné sdílet informace, fotky, videa nebo plánovat akce a dnes již také streamovat videa. Vaše interakce probíhá především s lidmi, které si přidáte do přátel. Ti poté, v závislosti na vašem nastavení soukromí, mohou mít exkluzivní přístup k obsahu, který vkládáte.

V roce 2015 měl Facebook více než 1,5 miliardy aktivních uživatelů. V České republice má Facebook přibližně 4,5 miliónů aktivních uživatelů.  

YouTube

jednička mezi servery určenými pro sdílení videosouborů. YouTube v současnosti vlastní společnost Google, proto jsou i uživatelské účty vzájemně propojené. Původně měl YouTube sloužit pouze pro sdílení amatérských záběrů, ale v současnosti jsou na YouTube dostupné videoklipy, filmy, vzdělávací videa atd. Poměrně nový fenomén jsou youtubeři (youtubers).

Jsou to především mladí tvůrci videí, kteří své videa sdílejí většinou na YouTube, ale pro šíření různého obsahu využívají i jiné sociální sítě. Youtubeři nejsou závislý na tradičních médiích. Budují si svou vlastní základnu fanoušků. Jejich zisky plynou především z reklamy.

Celosvětově má YouTube více než miliardu aktivních uživatelů. V České kotlině se uvádí, že YouTube používá 95% veškeré populace, která má k dispozici internet.

Twitter

V České republice Twitter využívají zejména lidé, kteří se pohybují v oblasti médií a marketingu. Sociální síť dovoluje psát příspěvky o maximální délce 140 znaků. Příspěvky se zobrazují na uživatelově profilové stránce a na stránkách lidí, kteří ho sledují (takzvaní folowers).

Twitter dosahuje na celosvětové scéně podstatně lepších výsledků než v ČR. Celosvětově má přes 300 milionů aktivních uživatelů. Twitter v České republice aktivně využívá více než 300 tisíc uživatelů.

LinkedIn

Je pracovní sociální síť, kterou využívá více než 400 miliónů uživatelů z celého světa. Hlavní myšlenkou je propojení profesionálů, aby byli produktivnější a úspěšnější. Prostřednictví LinkedInu lze získat reference a podrobnosti spolupráce s ostatními uživateli. Některým společnostem (zejména světovým) stačí místo životopisu odkaz na LinkedIn profil.

Služeb LinkedInu využívá celosvětově více než 400 uživatelů. V České republice tuto službu využívá přibližně 650 tisíc lidí.

Instagram

Je poměrně mladá sociální síť, která vznikla až v roce 2010. Původní záměr byl takový, že bude sloužit ke sdílení čtvercových fotografií z iPhonů. Fotografie je možné snadno upravit pomocí různých filtrů a následně sdílet s ostatními. V současnosti je možné sdílet také krátká (maximálně 15 sekundová) videa.

Další změnou je i to, že aplikace už není primárně zaměřena na produkty Applu, ale je kompatibilní i s většinou dalších mobilních zařízení. V současnosti patří Instagram do portfolia vlastněného Markem Zuckerbergem.

Instagram je ve světě velice populární. Celkově má přes 400 miliónů uživatelů. Odhaduje se, že uživatelů Instagramu je v České republice až 600 tisíc.

Google+

Poměrně nová sociální síť, která byla spuštěna v roce 2011. V mnohém se podobá Facebooku, ale nenechte se zmást. Na Googlu je i několik odlišností. V prvé řadě je daleko lépe řešené roztřídění kontaktů do různých kategorií (kruhů – anglicky circles), u kterých si nastavíte, co jednotlivé kruhy mohou vidět. Výhodou je, že Google vlastní celou řadu služeb, které stačí propojit spolu s Google+. Příkladem mohou být Google Maps, Picaso, Google Docs, Hang Outs a mnohé další. Vhodným nastavením vznikne pro každého internetové prostředí na míru.

Celkový počet profilů na Google+ je údajně vyšší než 2 miliardy, ale aktivních uživatelů je po celém světě zhruba 500 miliónů. V České republice aktivně využívá služeb Google+ asi 400 tisíc uživatelů.

Pinterest

Jedná se o obrázkovou sociální síť, na které najdete text pouze jako popisek fotografií a obrázků, případně jako komentář. Uživatel vytváří kolekce (nástěnky) z obrázků, které buď nahraje ze svého počítače, nebo je získá z internetu.  Ostatní uživatelé si mohou kolekce prohlížet, komentovat jednotlivé obrázky, nebo je označit pověstným tlačítkem „like“.

Jednotliví uživatelé mohou mezi sebou komunikovat a vytvářet společný obsah, takže se opravdu jedná o pravou sociální síť. V některých případech je možné využít Pinterest i k marketingu, ale většinou slouží spíše pro osobní potřebu. Mezi ostatními sociálními sítěmi je Pinterest v ČR spíše chudým příbuzným.

Na celém světe je více než 47 milionů uživatelů. Českých uživatelů je mezi 60 – 100 tisíci. Zajímavostí je, že až 80% českých uživatelů Pinterestu jsou ženy.

Viber

Aplikace Viber je oblíbená po celém světě, protože nabízí bezplatnou komunikaci s ostatními uživateli. Kvalita přenosu zvuku je velice vysoká. Navíc jediným přihlašovacím údajem je telefonní číslo. Uživatelé aplikace Viber mají možnost zdarma volat, psát textové zprávy i zasílat fotografie a videa po celém světě. K přenosu komunikace Viber využívá technologik WiFi nebo 3G. Viber je více user friendly než konkurent Skype, proto se stává pomalu dominantní aplikací v této oblasti. Aplikaci lze využívat na chytrém telefonu, ale i na stolním PC, notebooku atd.

Celosvětově Viber využívá přes 700 milionů uživatelů.

VKontakte – vk.com

Rusko je země nevídaných možností, proto zde vznikla i obdoba Facebooku. VKontakte (vk.com) je sociální síť v mnoha ohledech podobná známějšímu Facebooku. Smysl i základní principy jsou téměř stejné. V jedné věci se však vk.com zásadně liší. Unikátní je možnost sdílení souborů s ostatními uživateli. Z tohoto důvodu se na vk.com nahromadila spousta nelegálního obsahu (filmy, seriály, hudební alba atd.), který lze přehrát přímo ze serveru bez nutnosti stahování.

Po celém světě má vk.com více než 100 miliónů aktivních uživatelů, ale je třeba zmínit, že většina jich je ruské národnosti. 

Věděli jste, že předchůdcem sociálních sítí jsou internetová diskusní fóra? Některé zdroje dokonce uvádí internetová diskusní fóra jako typ sociální sítě

Zdroj fotografie: http://s3.amazonaws.com/everystockphoto/fspid31/41/41/09/1/webtreats-webtreasetc-icons-4141091-o.jpg

Komentáře

Nahoru