Souhlas s ukládáním cookies musí mít i české weby. Jak se připravit?

Gigantická společnost Google vyžaduje od všech webových stránek, které používají její reklamní systém, nasazení souhlasu s ukládáním cookies. Také Úřad pro ochranu osobních údajů doporučuje majitelům webů tento krok provést.

Čeští uživatelé internetu budou brzy klikat na tlačítko „Souhlasím s ukládáním cookies“. Posláním směrnice Evropského parlamentu a Rady EU je chránit osobní data uživatelů, přestože spousta z nich ani netuší, co souhlas s ukládáním cookies obnáší. Pouze obtěžující tlačítko odkliknou.

4077850177_c811596481_o

Google požaduje aktivní souhlas s ukládáním cookies

Majitelé webových stránek, na kterých je naveden nějaký reklamní systém od Googlu (AdSence apod.), musí do konce září implementovat hlášku a patřičně nastavit systém. Tímto rozhodnutím Google přenáší právní odpovědnost na provozovatelé webů, ačkoli to český zákon nevyžaduje. Společnost Google však odmítá komentovat, jaké budou postihy pro provozovatele, jež souhlas nenasadí.

Český zákon souhlas nevyžaduje, kdežto Google ano

V Evropské směrnici je přesně stanoveno, že uživatel musí nejprve aktivně odkliknout souhlas s ukládáním souborů cookies, až potom můžete data zpracovávat. Kdežto český zákon o elektronických komunikacích majitelům webů nařizuje informovat uživatele o rozsahu a účelu zpracování osobních dat. Toto upozornění stačí zakomponovat do všeobecných podmínek, čímž se české webové stránky vyhnout otravnému pruhu.

Nicméně Google rozeslal upozornění, že všichni uživatelé reklamních systémů AdSence, DoubleClick for Publisher a DoubleClick Ad Exchange jsou povinni mít na svých webových stránkách souhlas s ukládáním cookies.

„Chtěli bychom vás informovat o nových zásadách pro získání souhlasu koncových uživatelů v EU, které vychází z pokynů regulačních orgánů a doporučených postupů. Tyto zásady jasně stanovují vaši povinnost získat souhlas koncového uživatele…“

Povinnost se vztahuje i na webové stránky používající kód Google Analytics pro měření návštěvnosti. Zde se vyžaduje pouze povinnost opt-out, která je popsána níže.

  • Evropský systém opt-in – nezbytný aktivní souhlas uživatele se zpracováním souborů cookies
  • Český systém opt-out – není nutný aktivní souhlas uživatele, nicméně uživatel může kdykoliv vyjádřit nesouhlas s ukládáním souborů cookies

Jak nastavit souhlas se zpracováním souborů cookies?

Pakliže chcete vytvořit aktivní souhlas se zpracováním souborů cookies, nabízí se vám několik dostupných nástrojů. Nemusíte výrazně zasahovat do webové stránky, ani ji kompletně předělávat.

  1. Nejprve si připravte informační zprávu. Případně můžete použít texty, které připravil přímo manuál od Googlu.

„K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Zobrazit podrobnosti.“

  1. Z odkazu „Zobrazit podrobnosti.“ by se měl uživatel dostat na samostatnou stránku, která bude popisovat, jak budete se soubory cookies nakládat. Doporučujeme do textu zakomponovat viditelný odkaz na článek Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů.

Nastavení aktivního souhlasu ve WordPressu

Jestliže provozujete malou webovou stránku na redakčním systému WordPress, doporučujeme nainstalovat doplněk EU Cookie Law. Nastavení aktivního souhlasu je naprosto jednoduché. Soubory cookies nebudou využity do té doby, než uživatel neodklikne souhlas.

Když nepoužíváte WordPress

Pokud nepoužíváte redakční systém WordPress, můžete si jednoduchý kód pro aktivní souhlas vygenerovat prostřednictvím stránky https://silktide.com. Zde si nastavíte, jak má pruh vypadat, zvolíte příslušný text a odkaz na bližší informace. Poté si necháte kód vygenerovat. Stačí ho vložit na stránku a zpětně ověřit.

cookies

Stačí vybrat téma, text, odkaz a generovat kód

Zdroj: Podnikatel, WordPress, Silktide

Komentáře

Nahoru