Tisková zpráva: Sport, cvičení a výživa organizmu ?

Sport patří už odedávna k aktivitám vykonávaným hojně po celém Světě napříč kulturami a společenstvím. Je to jistý rituál, při kterém se měří síly, vytrvalost, kondice anebo se při něm relaxuje, odpočívá, popřípadě nám slouží jako zábava a ke sjednocení lidí. Nepochybně patří sport a cvičení k základům kvalitního života a zdraví. My jakožto živé bytosti potřebujeme ke svému životu pohyb. My lidé máme celou řadu tkání, které by při špatném pohybu zpomalily nebo úplně omezily svoji funkci a to by mohlo vést k nějakým zdravotním problémům, nebo k omezení pohybu. Ale my zdraví a silní jedinci víme, že pohyb je neoddělitelnou součástí našeho života a proto cvičíme nebo vykonáváme jakýkoliv sport, a to s láskou, nadšením a pro dosažení uspokojení po fyzické, ale i duševní stránce. Při činnosti, na kterou se soustředíme, vyvíjíme pozornost jedním směrem a to nám navozuje úžasný pocit přítomného okamžiku, u kterého se cítíme sebejistí, plní energie a touhy dokázat to k čemu jsme se rozhodli. Pakliže budeme cvičit dostatečně kvalitně, dlouho, zodpovědně a budeme u toho správně dýchat, myslet a stravovat se, výsledky, které jsme si vytyčili, na sebe nenechají dlouho čekat. Pojďme si tedy ukázat jak na to s lehkostí, krásou, živostí a dostatečnou výživou.

Každý jeden z nás má nějakou fyzickou zdatnost, se kterou se již narodíme a máme ji zapsanou v genech, takzvaně vrozenou. Procentuálně máme zděděno okolo 20%, a jak naložíme se zbylými 80% je již pouze na každém z nás. A to nám dává obrovskou moc, ale také zodpovědnost, přistoupit k sobě s náležitou pokorou a dostat se po stránce fyzické zdatnosti tam, kde bychom chtěli být. Budování zdatnosti je celoživotní práce, ale krásné na tom je ten fakt, že pokud si zamilujete cvičení nebo jakýkoliv jiný sport, máte do konce života postaráno o zábavu. To nás konfrontuje s otázkou, co mě baví a jaký sport budu chtít vykonávat. Proto hledejte, objevujte, pozorujte a učte se od těch, kteří již nějaký sport vykonávají a jsou v něm třeba i úspěšní, aby vás motivovali a posunovali dál k vytouženému cíli.

Máte svůj oblíbený sport? Anebo jste zastáncem multifunkčního sportovního vyžití jako já, kterého baví od každého trochu a nejlépe všechno dohromady.

stockvault-surfers-sunrise103313

Jak souvisí sport se stravováním? Jak na rostlinné stravě fungovat v hojnosti, zdraví, vitalitě, kondici a s co možná nejmenším zatížením a vysílením organizmu?

Rostlinná strava nám v tomto nesmírně pomáhá, jelikož v sobě obsahuje všechny potřebné látky pro budování kvalitního svalstva, pro posílení zdraví a regeneraci organizmu. Rostlinná strava nepřekyseluje náš organizmus, neobsahuje různé toxiny, chemií, umělá barviva a další látky, které nemají v kvalitním jídle co dělat. Rostlinná strava je prostě přírodní, plnohodnotná a čistá. Pojďme nahlédnout do zvířecí říše a nechme se ní inspirovat. Ladná a krásná antilopa jí pouze rostlinnou stravu a ta jí pomáhá uběhnout desítky kilometrů bez zastavení anebo odpočinku. Dále třeba býk, majestátné zvíře, které budí respekt, vděčí každému kilogramu své hmotnosti rostlinné stravě. A kdo by nechtěl být rychlý a vytrvalý jako antilopa anebo silný jako býk. A takto bych mohl pokračovat, ale myslím si, že pro ukázku to stačí. A co je zde také velmi významné, že neplatí pravidlo, být rychlý a silný = být krutý ke svému okolí, ale spíše naopak.

Pojďme se tedy podívat, jak se to má se stravou a konkrétním typem sportu nebo cvičení.

Rostlinná strava v sobě obsahuje komplexní živiny, které nejsou odděleny, tak jak tomu bývá ve většině případů u živočišné stravy. Tím že je komplexní, má v sobě jasnou informaci pro naše tělo, které si díky tomu velice lehce bere všechny látky, které aktuálně potřebuje pro správné fungování. A díky této komplexnosti, je pro náš organizmus rostlinná strava snadno uchopitelná a vstřebatelná a velmi lehce stravitelná. A tím nám zůstává spousta energie do další činnosti. Vybudujeme si takto svalstvo na kvalitním základě.

Stravu můžeme rozdělit na cukry, tuky, aminokyseliny, minerály, enzymy, stopové prvky. Já to vždy rád shrnuji do skupiny nutriční výbavy nebo také živiny, ze kterých jsme živeni. Pokud se zaměříme na konkrétní činnost, pak je dobré vždy myslet na celkovou zátěž během dne, jelikož cukry nám poslouží jinak než třeba tuky nebo bílkoviny.

Já když vím, že budu mít náročnější den z hlediska fyzické činnosti, zahrnu si do denního jídelníčku více tuků (avokádo, kokos, rostlinné mléka, oleje, různé druhy semínek, raw proteiny, vlákninu). Tím že zahrnete do jídelníčku více tuků, ale v přírodní podobě, tělo si dokáže tuto energii uchovat a rozložit ji do celého dne a postupně uvolňovat. Přírodní tuky se neukládají v podobě tělesného tuku, ale organizmus si vezme přesně to, co potřebuje a zbytek vyloučí. A to je na rostlinné stravě krásné, nelze se předávkovat ani si uškodit. Takže pokud půjdeme na celodenní výlet, nebo budete vykonávat dlouhodobější těžší činnost, dopřejte si klidně více tuků. Pokud jste člověk, který si jde rád zacvičit intenzivně do posilovny nebo ven a celkově budete cvičit třeba půlhodiny nebo hodinu na sílu a intenzitu, pak bych doporučil dát si před takovým cvičením více potravin obsahující komplexní cukry (ovoce, sušené ovoce, datle, banány, fíky, hrozny). Je to proto, že komplexní cukry tělo opět velice snadno a rychle vstřebá do krve a to nám umožní efektivně hodinu cvičit bez snížení energie nebo síly. Během tréningu můžete opět dodávat rychlé cukry (třeba datle), ale zcela postačí čistá voda, minimálně půllitru během hodinového tréningu. Po cvičení je dobré opět doplnit cukry, třeba jen rozmixovat datle a banány. Já používám mixér Vitamix, který krásně a rychle všechno rozmixuje. Tím že do těla po cvičení dodáte rychlé cukry, bude mít energii rozvést všechny potřebné živiny do celého těla a lépe zregenerovat. Po hodině je pak žádoucí dodat tělu další živiny a to už v podobě, bílkovin neboli aminokyselin, tuků, minerálů a stopových prvků. Jelikož cvičením si organizmus bere tyto živiny, musíme mu, pokud chceme mít výsledky, tyto živiny dodat. Na to nejlépe poslouží nějaké smoothies, kaše anebo zeleninový salát, které nezatíží organizmus, dostatečně ho vyživí a udrží v zásaditém prostředí. Recepty najdete v sekci receptů na horní liště.

Pokud bychom si to chtěli shrnout. Tak tím že budete kvalitně, intenzivně a vytrvale cvičit, správně u toho přemýšlet, budete svému tělu dodávat energii z pohybu. Budete odměněni silným, zdatným a krásně vytvarovaným tělem. No, a pokud mu ještě dodáte i kvalitní stavební materiál, který ho vyživí, ale nezatíží a vytvoří v těle zásadité prostředí (řeč je samozřejmě o rostlinné stravě) dosáhnete kvalitního, zdatného a zdravého těla na dlouhá léta.

Rostlinná strava má totiž tu moc vyživit nás na základní úrovni, vytvořit v těle zásadité prostředí, nezatěžuje nám organizmus a my si tak vybudujeme svalovou hmotu a fyzickou zdatnost na nejkvalitnějším a nejšetrnějším zdroji živin, na rostlinné stravě.

Tak vám přeji odvahu, sílu a vytrvalost na vaši krásné cestě cvičením, zdravím a vlastně životem

Jan Vojtěchovský :)

   

Rádi bychom vám nabídli prostor pro vaše tiskové zprávy. Pokud chcete, abychom o vás dali vědět, případně o vaší slevové akci, pořádané konferenci, novém produktu a podobně, můžete nás kontaktovat na emailovou adresu redakce@objevit.cz.

Komentáře

Nahoru