Tomáč Kováč: Tablet nemám jako plnou náhradu učebnice, je to o úplně jiném stylu učení (1/3)

Tomáč Kováč: Tablet nemám jako plnou náhradu učebnice, je to o úplně jiném stylu učení (1/3)

Je to Pan učitel s velkým P. Používá moderní technologie. Nebojí se jít s dobou. Používá při výuce tablety. Tomáš šel tak daleko, že před pár lety sehnal přes sponzory pro každého svého žáka iPad. A dokonce pořádá přednášky pro učitele, kde jim ukazuje jak používat tablety v praxi. Snaží se praktikovat školu hrou. S pomocí nejmodernějších informačních technologií.

Ahoj Tomáši, kolik let už se živíš jako učitel? A na jakých školách jsi učil anebo aktuálně učíš?
Ahoj, je mi 32 let a jako učitel se živím 7 let. Po dostudování pedagogické fakulty jsem začal studovat JAMU, obor Dramatická výchova a poté jsem ihned nastoupil na Ostravskou univerzitu jako odborný asistent pro dramatickou výchovu. Tam jsem pracoval 2 roky. Poté jsem nastoupil do Ostravy – Nové Bělé na základní školu, kde učím dodnes.

Jestli se nepletu, tak učíš na základní škole. Kolik let je tvým dětem, které učíš?
V tomto školním roce budu třídní učitel ve třetí třídě. V páté ještě učím informatiku.

Jak jsi přišel na myšlenku, že začneš malé školáky učit za pomocí tabletů?
Začnu hodně zkraje. Můj otec prodával mobilní telefony. Odjakživa mě fascinovala tato technologie. Už jako mladší jsem měl svou “databanku” a s ní jsem si hrál. Viděl jsem v tom obrovské ulehčení práce. Nemusím nic zapisovat na papír, mám vše při ruce a hlavně rychle dohledatelné a přehledné.

Před pěti lety mi otec daroval (ač jsem se tomu velmi bránil – miloval jsem svůj Symbian :-) ) můj první iPhone. V té době jsem začal vyučovat na základní škole. Všiml jsem si, že děti iPhone zajímá a fascinuje. Pořád si jej chtěly půjčovat, zoomovat obrázky, fotit, prostě na něj “matlat”. Proto jsem jim tam nahrál některé matematické aplikace a žáci si mobil půjčovali na přestávku v domnění, že si hrají a přitom se učili matematiku. To mě zaujalo. Napadla mne “hloupá” myšlenka. Co kdyby měl každý žák svůj iPhone nebo iPod (v té době ještě iPady nebyly) a “hráli bychom si” občas na nich. Zjišťoval jsem na internetu, jak to chodí v Americe (už v té době byly školy, které iPody používali). Display mi připadal nakonec malý a necítil jsem ani jakoukoli podporu z vedení školy. Nechal jsem tedy tento nápad dozrát na později.

A to později bylo tehdy, když vyšel první iPad. V tu chvíli jsem si říkal, že to je přesně to, co bych využil, co by děti potřebovaly, co je může posunout ve vzdělávání úplně na jinou kolej. Sepsal jsem si tedy projekt, přišel za panem ředitelem s jasnou vizí (i cenovou) a ten mi odpověděl, že 250 000 opravdu nemá a ani by je nepoužil na takovéto IT zařízení. Nevzdal jsem se a obcházel jsem v okolí firmy, kamarády, rodiče dětí a nasbíralo se pár tisíc na 5 iPadů, které jsem pořídil do školy. Testoval jsem je, zkoušel jsem jejich (i svoje :-) ) možnosti. Později ještě přibylo dalších 5 iPadů. Pan ředitel viděl, že to myslím vážně a slíbil mi, že pro další rok nakoupí iPady do 1. třídy, kterou budu učit. A tak se taky stalo. A od té doby využívám tablety ve své třídě 1:1 – tzn. každý žák má svůj iPad.

iPady do školy

Vybavení jedné třídy iPady stálo 250 tisíc korun

Co na to v první fázi říkali rodiče? Podporovali tuhle tvou pokrokovou myšlenku? Nebo byli spíše proti?
iPady jsem využil při zápisu svých budoucích prvňáčků. Rodiče  viděli, jak to děti baví, jak skládají slova, věty, poznávají tvary, kreslí, počítají. Proto jsem neměl problém s tím, že by byli proti. Podle mě to všichni podporovali – nebo jim to alespoň nevadilo.

Co na to děti? Byly nadšené z toho, že si můžou „hrát“ i ve škole? A když už jsem napsal hrát, tak je pro ně výuka spíše hrou? Nebo na žádné hraní není během vyučování místo?
Co na to děti? To je ale “hloupá” otázka. Děti jsou z toho snad (to asi ne :-) ) ještě víc nadšené než já. Opravdu si myslí, že si celou dobu s tablety hrají. Před půl rokem (pololetí 2. třídy) se mne jedna žačka vážně zeptala: “A kdy už se budeme učit?” Je to pro ně opravdu zábava. Přitom vytváří své knihy, skládají hudbu, fotí, počítají kvanta matematických příkladů, řeší logické úlohy, píší diktáty, dělají prezentace a spoustu dalších činností.

Kolik stálo vybavit celou tvou třídu tablety? Jakou značku tabletů si vybral a proč?
Vybavení jedné třídy stálo (před třemi lety) 250 000. Koupili jsme 21 x iPady 2. generace + kufr na synchronizaci.

Proč iPady? V té době nic lepšího nebylo. Zkoušel jsem nějaké androidí tablety. Tam jsem nenašel téměř žádné pořádné edukační aplikace. Jelikož jsem měl jablíčkový telefon, tak jsem si vypůjčil svůj první iPad a ten mne nadchnul při prvním zapnutí. Byl (a pořád je) jednoduchý, logický, intuitivní, spolehlivý, a hlavně se dá stáhnout kvanta edukačních aplikací,.

Je podle tebe z dlouhodobého hlediska tablet s učebními aplikacemi dražším a lepším řešením než učebnice, které se musí s určitou pravidelností tisknout znova, děti je musí tahat neustále s sebou domů, zapomínají je, tzn. pak musí doma vše přepisovat apod.?
Tablet nemám jako plnou náhradu učebnice, je to o úplně jiném stylu učení. V mé třídě nadále využíváme učebnice. Určitě si ale dokážu představit, že jednou nebudou učebnice a k informacím se děti dostanou jinak (nejen skrze tablety).

Jak dlouho ti trvalo, než se ti podařilo přetavit tvou myšlenku v realitu, sehnat prostředky na nákup, naučit se s tabletem pracovat atd.?

Tato fáze mi trvala zhruba rok. Musíš si představit, že v té době nebyla u nás žádná škola, která by tablety využívala. Neměl jsem se o co opřít. Musel jsem si na vše přijít sám. Vše si sám prosadit také u vedení.

V jakém roce se ti dostal do rukou tvůj první tablet a při jaké příležitosti to bylo?
Na tuto otázku jsem odpovídal viz. “Kolik stálo vybavit celou tvou třídu tablety? Jaké značku tabletů jsi vybral a proč?”

png;base64ab472035ac4237dd

Děti jsou z iPadů nadšení!

Jak dlouho ti trvalo, než ses naučil ovládat tablet a pochopil, jaké všechny výhody svému uživateli přináší?
Když dáte do ruky iPad 4-letému dítěti, tak to pochopí za 5 min. Mne to trvalo ještě o trochu méně, protože jsem měl již iPhone, jehož ovládání je prakticky totožné. Otázka výhod … ? Abych řekl pravdu, tak já jako běžný občan bych si asi tablet nepořídil. Nepotřebu jej. Raději nějaký pořádný, lehký notebook s velkou výdrží. Nedokáži si představit, že bych tento rozhovor měl psát přes tablet.

Ale co se týká školního prostředí … Tam je to prostě senzační. Děti mohou v okamžiku pracovat. Nemusí používat myš (v 1. třídě je dotek prostě super). Mohu jednoduše sdílet jakékoli materiály. Aplikace v tabletech jim dávají okamžitou zpětnou vazbu, zda úkol splnili správně nebo špatně. Mají opravdu all in one. Mohou fotit, skládat hudbu, stříhat videa, číst knihy nebo je naopak tvořit, animovat … je toho opravdu moc. Myslím, že jednodušší bude, když se podíváš na stránky www.i-school.cz, kam píši své zkušenosti s využíváním tabletů.

Zajímají vás výhody a nevýhody iPadu ve škole? Přečtěte si druhou část rozhovoru…

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru