Dnes vyšlo 1 článků

Tomáš Karafiát: Melior Annis je mix, který se stále může líbit i velké mase lidí

Tomáš KarafiátMelior Annis je originální online tahová strategie, která letos dosáhla plnoletosti. Podobnou hru byste na internetu hledali jen stěží. Funguje už 18 let. A za tu dobu se u kormidla projektu vystřídali pouze 3 lidé. V současné době se o bezproblémový chod Melioru Annis stará Tomáš Karafiát, který hru převzal v roce 2013. Tomáš věří, že potenciál hry ještě není zdaleka vyčerpán. Aktivně pracuje na optimalizaci Melioru Annis pro mobilní telefony. V hlavě má však i plno dalších nápadů, které by rád zakomponoval do hry. Kromě své rodiny má rád také ping pong, moderní technologie, fantasy literaturu a kvalitní druhy rumů.

Ahoj Tomáši! Víš, kolik je v současné době hře Melior Annis (používá se také zkratka MA) let? Pamatuji se, když jsem se tenkrát připojoval k serveru ještě pomocí vytáčeného připojení, takže už to nějaký rok bude.

MA vzniklo v roce 1999. A máš pravdu, že to je už pravěk internetu.

uvodkaNa většinu her si za tolik let už nikdo ani nevzpomene. Čím to je, že Melior Annis stále funguje?

Je to jedinečná hra. Prostě je. Kombinuje návykovost každodenního adrenalinu, strategii a přemýšlení jak a proč dělat to či ono, komunikaci mezi hráči a také prvek náhody. Prostě je to mix, který se podle mého může stále líbit i velké mase lidí.

V jednom rozhovoru jsem četl, že zakladatelka Melior Annis Markéta Kosinová našla prvotní inspiraci v mezinárodní hře Archmage, ale následně se Melior Annis čím dál více odlišoval. Jestli mám správné informace, tak Archmage už dávno nefunguje. Existuje dnes nějaká hra, která by se Melioru Annis podobala, nebo se jedná o světový unikát?

Nemyslím si to. Existuje spousta skvělých her, ale ty jsou trochu jiné. A pak existuje spousta klonů Divokých kmenů, Travianu nebo Aionu. Případně hry čerpající z HOMM (Heroes of Might and Magic). V Česku existuje, pokud vím, jen jediný podobně starý projekt a ten také nabízí něco jiného. Je jím Red Dragon.

Jedná se sice o poměrně komplexní online tahovou hru, ale můžeš se pokusit čtenářům přiblížit základní herní principy?

Lehčí otázku bys neměl? :D Ano, Melior Annis je velmi komplexní hra. Možná jedna z nejkomplexnějších a nejtěžších na internetu vůbec. Je těžké vše vysvětlit na pár řádcích, ale snad se mi povede nastínit alespoň základní obrysy.

Melior Annis je budovatelská fantasy strategie. Základem je v podstatě souboj aliancí hráčů, nicméně základním cílem pro každého hráče je pokořit město a tím ukončit jeden věk hry. Než dojde k městu, musí však hráč pokořit magické brány, které mu otevřou další cestu.

Protože je Melior Annis multiplayerová budovatelská strategie, je také potřeba budovat svoji provincii, stavět armádu a samozřejmě bojovat s protivníky z ostatních aliancí. V tomto směru je Melior Annis podobný například Travianu. Je samozřejmě možné hrát i takzvaně na vlastní triko, ale je to významně těžší o to, že v Melior Annis existuje systém vojenských podpor, které poskytují právě kolegové z aliance.

HospodařeníV čem je Melior Annis naprogramován? Běží stále na původním kódu, který se drobně upravuje, nebo bylo nutné udělat nějakou zásadní revizi? Přeci jen technologie za tu dobu udělaly obrovský krok vpřed.

Melior Annis je naprogramován v jazyce Perl, databáze je nyní MySQL. To je co se back-endu týče. Prezentační vrstvu (front end) nyní přepisuji tak, aby vyhovoval standardu HTML5 a CSS3.

Ano, technologie pokročila vpřed, zejména co se front-endu týče, takže MA by do budoucna mělo obsahovat více JS, měla by být W3C validní a podporovat i mobilní zařízení. Proto nyní front-end přepisuji. Využívám pre-processor CSS Less a jazyk JavaScript.

Pokud se dobře pamatuju, tak bylo kolem Melioru Aannis vytvořené také mnoho textů, které sloužily jako návody. Dělali je hráči nebo tvůrci MA?

Bohužel většina návodů neodpovídá dnešní situaci, protože se toho mnoho změnilo. Nicméně kostra a logika zůstává stejná, takže i přečtení starého návodu velmi pomůže. Vytvořil jsem i tutorial pro nové hráče a připravuji in-game systém nápovědy pro nováčky. Ale i tak je velmi těžké se do MA „dostat“. Někteří hráči pochopí systém velmi rychle, ale většině to trvá delší dobu.

Když jsem teď po letech MA zkusil, tak mi přijde, že se částečně vytratilo původní kouzlo. Dřív mezi sebou soupeřilo dobro a zlo. Kolem aliancí, ale i regentů, se vytvářely různé příběhy, které psali sami hráči. Byla možnost prezentovat svoji alianci skrze webové stránky atd. Zkrátka. Přišlo mi, že dřív mělo MA další rozměr pro fanoušky fantasy. Není to krok špatným směrem? Můžeš to vůbec jako administrátor ovlivnit?

Tohle je strašně těžká otázka. Je lepší, když bojují dvě strany proti sobě, nebo je lepší, když se do vzájemného boje zapojí více aliancí? Podle mě je zábavnější, když nikdo neovládá celou hru a všichni musí o své místo na čele stále bojovat. Přináší to podle mě větší rozmanitost. Ale je to jistě věcí názoru každého hráče.

Narážím spíš na to, že dřív mi přišlo, že se hráči více zapojovali do tvorby různých textů ze světa MA. Zaznamenal jsem celou řadu povídek, příběhů, a dokonce i v rámci herní pošty bylo možné postřehnout určité prvky role play. V současnosti takový trend ve hře nevidím, tak jestli si myslíš, že na to mohly mít vliv některé herní změny, nebo se jen posunula doba?

Určitá spolupráce funguje. Jsou lidé, kteří chtějí pomoci. Nabídl se mi jeden hráč, že pomůže s překlady do angličtiny, mám lidi, kteří testují novinky a případné chyby v kódu.

Abych podpořil prvky role play chtěl bych doplnit informace o hráčích, pokud je při registraci uvedou. A chci rozvést i alianční stránku. Také bych chtěl podpořit souboj aliancí a zvednout tím variabilitu hry. Zatím mám jen představu, ale doufám, že se ji povede realizovat. Abych byl přesnější, chtěl bych zavést diplomacii, alianční pokladnu a alianční vojsko, které by útočilo na město. Dnes je totiž dobytí města, tedy primární cíl hry, o jednotlivcích.

Podobné interaktivní prvky, kdy samotní uživatelé pomáhají utvářet obsah, používají i jiné hry, případně komunitní servery. Nebylo by vhodné nějaké aktualizovat pro dnešní dobu?

Každá aliance může mít své stránky. Ale je to jen odkaz. Mám v plánu výrazně změnit jak informace a možnosti aliancí, tak i samotných hráčů. Chtěl bych zapojit do hry diplomacii a také možnost mít například alianční pokladnu, ze které by se dalo za určitých podmínek čerpat.

Máš nějaké údaje, jak se měnil počet hráčů v průběhu let?

Přibližnou představu mám. Melior Annis nikdy nebyl úplně masovou záležitostí. Nicméně v dobách největší slávy hrálo každý věk kolem 2-3 tisíc hráčů. Dnes se každý věk zaregistruje do 300 lidí, ale aktivních je cca polovina. Je velmi těžké nalákat nové hráče, a hlavně je udržet po delší dobu. Proto se snažím o inovaci jak vzhledu, tak funkcionality.

Výpis hráčůV jakém období hrálo Melior Annis kolem těch zmiňovaných 2-3 tisíc hráčů?

To bylo někdy krátce po vzniku MA, řekněme tak do roku 2005. Již několik let, a to ještě před tím než jsem Melior Annis převzal, se počet hráčů pohybuje maximálně v řádu stovek.

Jak je těžké balancovat herní systém, aby vše fungovalo? Přeci jen počet lidí se v průběhu let měnil. A podle mě je hra do značné míry postavena na počtu hráčů.

Budeš asi překvapen odpovědí. Je to těžké ;) Každá hra, respektive její průběh se odvíjí podle počtu aktivních hráčů. Samozřejmě je těžké nasadit změny a otestovat je tak, aby někde nevznikla nevyváženost. A týká se to jak jednotek, tak kouzel nebo ekonomických prvků hry.

A jak je to s nováčky? Mají nově příchozí šanci se začlenit do komunity? Když si vzpomenu, jak to bylo před lety, tak bylo plno hráčů, kteří to moc neuměli, takže se mohl prosadit každý. Dneska už lidí není tolik a převládají hráči, kteří mají už velice dobře osvojené herní principy.

Ale ano, určitě mají. Při registraci má každý hráč možnost zvolit si status Nováčka. Tento stav účtu mu umožní čerpat podpory od systému a hru se naučit bez pomoci ostatních hráčů. Proto je také nedocenitelná pomoc Helpera, zkušeného hráče, který se o nováčky stará. Díky mu za to.

Vím, že ses snažil uzpůsobit rozhraní pro mobily, ale nevím, nakolik se ti to povedlo. Sám mám windows phone a na tom hraní není úplně ideální. Jak to vypadá s mobilní verzí?

Čistě aplikace MA pro Android nebo iOS není v mých silách. Ale validní kód pro mobilní prohlížeče, který „přeskládá“ celé prostředí hry tak, aby bylo intuitivní a přehledné je, věřím, v mých silách. Aktuálně MA přepisuji tak, abych toho dosáhl. Jsou nutné celkem veliké zásahy do kódu, ale celkem to jde. Co se front-endu týče, tak aktuální testovací verze používá HTML5 a CSS3, tedy poslední specifikace. Je validní pro Chrome, Firefox a Operu (Safari netestuji, protože nemám jablko), nicméně třeba pro Edge musím vytvářet jinou prezentační vrstvu. Podpora napříč prohlížeči je v podstatě nereálná.

stranka_provincieKolik lidí se přihlašuje na Melior Annis z telefonu?

Tohle se naštěstí loguje, takže vím, že je to cca 60 % ku 40 % ve prospěch desktopových prohlížečů. Ne tedy co se týče konkrétních uživatelů, ale co se týče počtu jednotlivých přihlášení do Melioru Annis.

Nicméně to neznamená, že bych mobilní telefony opomíjel. Spíše naopak! V chystané aktualizaci se budu zaměřovat zejména na pohodlné hraní z mobilu, případně tabletu.

Co se samotných prohlížečů týče, tak převažuje Google Chrome, na druhém místě je Mozilla Firefox, pak Safari a na konci jsou prohlížeče jako MS Edge nebo IE 11 či různé prohlížeče Android postavené na Chromu.

Co mě zarazilo, bylo, že většina uživatelů nepoužívá poslední verze prohlížečů. Největší extrém, který v databázi vidím je IE 8 běžící na Windows XP.

Má vůbec Melior Annis potenciál, aby se masivně rozšířil na mobilních telefonech? Mám takový pocit, že komplexnost, která mnohé na PC přitahovala, může od hraní na mobilu naopak odpuzovat.

Musím odpovědět, že si myslím, že má. A podle mě velký. Vede mě k tomu přesvědčení, že podle různých indicií by právě typ hry jako MA by na mobilech úspěšný být mohl. Samozřejmě by bylo hezké mít aplikaci, u které by třeba vyskočila notifikace, ale to je asi nereálné.

Kolik lidí se za ta léta vystřídalo u kormidla Melioru Annis?

Dohromady tři. Byl to Sesil (spolu s Renfri), který původní MA napsal v roce 1999. Pak Beginner (Lukáš), který vedl MA 6 let od roku 2007. No a pak od roku 2013 já spolu s Geem (Jirka).

Proč ses rozhodl převzít projekt Melior Annis?

V okamžiku, kdy už bylo jasné, že Lukáš nemá o provozování MA zájem. Dokonce jsme se dostali do stavu, kdy hrozil reálný zánik MA, protože Lukáš byl nejdříve úplně proti tomu Melior Annis někomu předat.

Nicméně se stalo a doufám, že lidem Melior Annis stále přináší a bude přinášet radost.

Jak se ti ho podařilo nakonec přemluvit?

Mně se to nepodařilo. Přesvědčil ho jeden z hráčů (Zarety) a doufám, že dnes toho nelituje.

Jak vypadá tvá práce na Melioru Annis? Věnuješ se MA sám, nebo ti někdo pomáhá?

O Melior Annis se teď starám sám. Začali jsme ve dvou, ale Jirka musel z osobních důvodů MA opustit. Někteří z hráčů mi pomáhají, ale až na jednoho spíše sporadicky.

Kolik to zabere času ;) No k tomu bych se raději nevyjadřoval ;) Ale ty to asi chceš slyšet, takže snad postačí odhad, že to jsou stovky a stovky hodin. Jedná se o práci na nových funkcích, správu databáze a samotné hry atd. V podstatě se dá říct, že je nutné se i takovéto malé hře věnovat téměř každý den.

Kdybych se měl ohlédnout do minulosti, tak se o Melior Annis v podstatě vždy staral jen jeden hlavní člověk. Pak byli samozřejmě lidé, kteří se vyjadřovali ke změnám, k novému vývoji atd.

Stovky hodin je docela obecný údaj. Mohl bys pro lepší představu říct, kolik času věnuješ Melioru Annis průměrně za týden? Přeci jen jsem nikdy podobný projekt nevedl, takže si nedovedu představit, jak hodně to je práce.

Přesnou statistiku si nevedu ;) Ale pokud mohu, tak jsem jako správce online stále. Drobné opravy nebo diskuze s hráči jsou tak v podstatě každodenní. Co se kreslení obrázků, ladění vzhledu nebo úprav kódu týče, tak odhaduji, že mi to zabere tak 6 hodin týdně.

Plánuješ nějaký další vývoj? Je to vůbec možné?

Určitě plánuji další vývoj. Je to možné, ale otázka je jak dlouho, protože Melior Annis potřebuje velmi specifický SW na serveru a může se stát, že hostingová firma jej prostě jednou nebude schopna instalovat. To pak bude asi konec Melioru Annis, jak ho známe.

Co se další budoucnosti týče, tak jsme začali spolu s kamarádem vyvíjet zcela novou hru inspirovanou a přebírající velkou část Melioru Annis. Tato hra je postavena na nejmodernějších technologiích a měla by se zaměřovat zejména na oblast mobilů a mobilních zařízení obecně.

Z důvodu nedostatku času kamaráda, který dělá serverovou část, je bohužel nová hra takzvaně „u ledu“, než zase najdeme čas na to ji dál rozvíjet. Snad to někdy dopadne a budeme přinášet radost dalším hráčům.

Připravovaný nový prvekBylo někdy MA rentabilní, nebo spíše pro zábavu? Jak to je teď, financuješ vše ze své kapsy?

Ne, provoz Melioru Annis rentabilní rozhodně není. Hráči neplatí nic, ale mohou dobrovolně přispět na transparetní účet vedený u FIO banky, na účtě je necelých 12 tisíc korun (bližší info je zde: https://www.fio.cz/ib2/transparent?a=2000640234).

V tuto chvíli jdou nicméně veškeré náklady na provoz na mně.

Můžeš teda prozradit, kolik zhruba takový koníček měsíčně stojí?

V řádech stokorun za hosting.

Co všechno ses díky Melioru Annis naučil?

Nekonečnou spoustu věcí. Programovat v Perlu a JavaScriptu, HTML, CSS a pre procesor LESS, Linux Ubuntu, distribuovaný systém správy verzí GIT, pak samozřejmě SQL. Z nové hry například základy jazyka Python a jeho framework Django, prostředí Dockeru a už nevím co ještě ;)

Pak jsem se naučil také tomu, že ne vše, co se líbí mě, se líbí i ostatním. Proto se snažím změny konzultovat s hráči a předkládám jim je na testovacím serveru, kde si mohou změny odzkoušet. Testovací server je nyní speed.meliorannis.com.

Naučil jsem se také pokoře. I když si myslím, že se MA docela věnuji, cítím, že nových hráčů nepřibývá. Stále se ptám proč. A v podstatě je to hnacím motorem některých změn. Jako jsou třeba tutoriály, in-game nápověda, modernizace vzhledu a některých funkcí atd.

Jsem pokorný. A věřím, že se má práce někdy zúročí a počet hráčů MA bude růst.

MA určitě není celý tvůj život. Co všechno děláš?

Věřím, že mám dobrý život. Je mi 42, mám tři děti a manželku, která miluje mě (snad) ;)  a já miluju ji. Mám stabilní práci v nadnárodní společnosti, která vyrábí díly do automobilů. A mám ji i po dvanácti letech stále rád a baví mě.

Jinak v oblasti počítačů jsem fanda všeho nového. A obecně firmy AMD. ;) Nemám rád Intel ani nevím proč. Je velmi těžké sledovat všechny trendy a upřímně se přiznám, že u některých věcí nemám ponětí proč a nač vznikly, ale to je asi normální.

V soukromém životě si občas zajdu na pivo s kamarády. Mám rád dobré rumy, tak až si to bude někdo číst a ozve se s nabídkou, tak budu rád ;)

Občas se dostanu i na kolo, i když to je hrozně málo. Chodíme hrát pravidelně ping-pong nebo třeba hraji WoT. Hodně čtu, zejména fantasy a sci-fi. A snažím se koukat i na seriály. V poslední době mě oslovila série o Jacku Reacherovi (což tedy zrovna není fantasy) a Skleněný trůn (což je super fantasy). Nejlepší spisovatel všech dob je pro mě Isaac Asimov.

OdpočinekA na závěr úplně poslední otázka. Kdy bude začínat další herní věk Melioru Annis?

Předběžné datum restartu je naplánované na 5. září, ale podle potřeby se může start dalšího věku posunout o několik dnů. Zkrátka, hráči mohou počítat s tím, že další věk započne začátkem září.

Tomáši, děkuji za rozhovor. Doufám, že hráči ocení tvou píli. Přeji ti, ať Melior Annis funguje ještě řadu let.

Díky. A zdravím čtenáře!

Komentáře

Nahoru