Tráví vaše firma příliš času na Facebooku?

Tráví vaše firma příliš času na Facebooku?

Už nespočet článků a studií se zaměřilo na negativní psychologické důsledky Facebooku. Zahrnují vše od depresí (když sedíte u počítače a sledujete úžasné fotky přátel z dovolené, má to na vaši psychiku negativní dopad) až po problémy ve vztazích (téměř jedna třetina rozvodů z roku 2011 byla zmíněna na Facebooku).

Výzkumní pracovníci v Norsku dokonce publikovali nové psychologické měřítko pro měření Facebook závislosti. Přesto je tu ještě jedna zajímavá věc. Jak Facebook působí na podnikání?

Může firma trávit příliš mnoho času na Facebooku? A jaké jsou negativní důsledky?

1. Snižuje produktivitu zaměstnanců.

Když přišly sociální sítě na scénu poprvé, největším strachem zaměstnavatel byla ztráta času – klesne úroveň produktivity, neboť zaměstnanci budou trávit příliš času na svém Facebooku.

Ale Facebook může být zároveň obrovským zdrojem pozitivních nápadů a myšlenek, obzvlášť pokud ho zaměstnanci používají pro obchodní účely. To proto, že Facebook není svobodný. Vytváření komunit, moderování diskuzí, reakce na zpětnou vazbu a ostatní činnosti na Facebooku vyžadují závazek.

Bez výslovného cíle se ale Facebook může snadno stát masivní ztrátou času. Nezapomínejte na to.

facebook-at-work

2. Podporuje nefér srovnávání.

 Nedávná studie University of Michigan zjistila, že používání Facebooku vede k poklesu momentu štěstí a celkové životní spokojenosti.

„Když jste na webu, jako je Facebook, vidíte spoustu příspěvků o tom, co lidé dělají, a to podporuje sociální srovnávání. Možná pak máte pocit, že váš život není tak naplněný a bohatý jako život lidí, které vidíte na Facebooku,“ uvedl spoluautor výzkumu John Jonides.

Stejně tak může malé a střední podniky, zejména ty, které jsou teprve na začátku, odradit srovnávání s firmami jako Pepsi, Pampers, Starbucks a dalšími značkami. Spuštění kampaně na této úrovni vyžaduje ohromné množství zdrojů, strategii a interní i externí odborníky.

Tento tlak, v rámci nějž se podniky mohou snažit držet krok s velkými hráči, může mít dva negativní důsledky. Jeden je takový, že bude firma trávit až příliš mnoho času na Facebooku a bude zapomínat na své priority a obchodní cíle v reálném životě. Za druhé může firma skončit zaměřením na „špatné“ aspekty – například na Facebookové fanoušky.

3. Je obtížné měřit.

Mnohé podniky se pro úspěch na Facebooku zaměřují na ty nejjednodušší metriky: počet fanoušků a počet lajků. Koneckonců tato čísla jsou viditelné, takže je to snadná hra, jejímž cílem je shromáždit více lajků než konkurence.

Nicméně jak moc záleží na počtu fanoušků? Mnoho podniků vymýšlí různé soutěže a výměnou za kliknutí na tlačítko Like nabízí slevy. Ale co z toho?

Skutečnou otázkou zůstává, jak měřit hodnotu svých fanoušků na Facebooku? Kolik fanoušků potřebujete k tomu, abyste získali nového zákazníka nebo něco prodali? Pokud nemáte způsob, jak dokázat, že vám vaše Facebookové stránky budou vydělávat peníze, můžete se na to vykašlat a své úsilí místo toho zaměřit jinam.

like

4. Neexistuje žádná přímá vazba na prodej.

Facebook může být ideální platformou pro dostání vaší firmy do podvědomí lidí a pro získání jejich zapojení, ale nemusí je nutně přilákat ke koupi vašeho výrobku – alespoň v krátkodobém horizontu.

Studie Forresteru z roku 2012 analyzovala během dvou týdnů 77 000 online transakcí a zjistila, že méně než 1% z nich je možno vysledovat na sociálních sítích. Pro srovnání například uveďme, že 30% z nich bylo uskutečněno na základě emailu.

Opět platí, že Facebook hraje důležitou roli v budování vztahů, ale jako majitel malé firmy se musíte ujistit, že investujete zdroje i do těch aktivit, které přivádějí přímé zákazníky.

5. Neexistují  zde žádná lidská spojení.

Spojení přes email nebo Facebook je zcela odlišné od skutečnosti, kdy s někým mluvíte osobně nebo po telefonu. Konverzace v reálném životě vytváří hlubší souvislosti a podrobnější výměnu názorů.

The New York Times například ukazuje, jak těžké je dovolat se společnostem sociálních sítí po telefonu: Telefonní systém Twitteru zavěsí poté, co vám třikrát poskytne webovou nebo emailovou adresu a Facebook na konci dlouhého telefonního hovoru vysvětluje, že je ve skutečnosti přece internetově orientovanou společností, tak ať zkusíte email.

Facebook a Twitter jsou vynikající platformy pro první styk s potenciálním zákazníkem nebo zákaznickou podporu, ale nic nepřekoná osobní rozhovor.

Zdroj: Mashable, obrázky: SafetyWeb, Virtual Addiction, Writerlisamason

Dlouholetá podpora týmu.

Komentáře

Nahoru