Twitter vs. Snapchat, aneb boj o nejrychlejší zpravodajství

Twitter je považován za jedno z nejrychlejších informačních médií současnosti. Stačí pouze sledovat vhodné účty a budete vždy informováni o všem důležitém právě včas. Naopak sociální síť Snapchat je v našich končinách považována především za chatovací platformu, která odeslané fotografie vymaže během několika sekund. Snapchat nově přichází s primární funkci a to právě s bleskovým zpravodajstvím. Není proto divu, že zareagoval i samotný Twitter a nové funkce od Snapchatu kopíruje.

Podle Bloomerangu pracuje v klasických médiích o třetinu méně lidí než před 25 lety. Velké mediální domy se často zbavují svých zaměstnanců. Například taková společnost BBC letos v létě propustila zhruba 1000 zaměstnanců. Každoročně navíc klesá čas, který diváci stráví sledováním televizních zpravodajských kanálů, podle BBC a MSNBC se to propad zhruba o pětinu od roku 2009.

Lidé raději sledují aktuální zpravodajství prostřednictvím sociálních sítí

Ani zdaleka to však neznamená, že by lidé měli menší zájem o zpravodajství a aktuální dění, pouze se obrací na alternativní a pružnější kanály. Wired v červenci přinesl průzkum mezi uživateli Twitteru a Facebooku, z něhož vyplynulo, že více než polovina z nich používá sociální ítě kromě běžné komunikace i ke sledování aktuálního zpravodajství.

Screenshot_1Čím více uživatelé stráví prohlížením webu, tím větší prostor dostanou reklamy

Není proto divu, že se tvůrci těchto sítí snaží co nejvíce usnadnit přístup k těmto informacím. Čím více času stráví uživatelé prohlížením jejich webu, tím je větší prostor pro zobrazení reklamy, která stále znamená pro všechny sociální sítě primární příjmy. Proto se většina nakonec rozhodla pro cestu, kdy uživatelům bude zobrazovat i obsah mimo jejich sledovaný okruh přátel. Ať už se jedná o Twitter, Facebook nebo Snapchat, na všech sociálních sítích se jedná o ručně vybírané zprávy. Ty mohou mít na starosti jak editoři jednotlivých sítí, tak i partnerská média, která se do konkrétních projektů zapojila.

Snapchat se jako první pustil do zpravodajského obsahu pro uživatele

První síť, která se do výběru zpravodajského obsahu pro uživatele pustila, byla sociální síť Snapchat. Tato sociální síť v roce 2013 do aplikací pro mobilní zařízení zařadila záložku Discover, kde sdílela obsah největší americká média, jako je například CNN, DailyMail, Mashable nebo National Geographics.

Screenshot_3

Na Snapchatu najdeme krátké zprávičky nebo běžné články

Forma publikovaného zpravodajství není vždy stejná. Najdeme zde například krátké zprávičky o několika desítkách znaků, které jsou doplněny jednou ilustrační fotografií. Zároveň to však může být i běžný článek ve zkrácené formě doplněný o několik fotografií. Pokud si tedy uživatel takový článek otevře, velmi rychle může prolétnout aktuálním děním a zjistit to nejdůležitější.

Snapchat se snaží do zpravodajství zapojit také běžné uživatele

Kromě toho, že Snapchat spolupracuje s běžnými médii, se do zpravodajství rozhodl zapojit i běžné uživatele. I při tuzemských událostech často vídáme v televizních zprávách fotografie nebo krátká videa ze sociálních sítí. Samotní tvůrci sítě mohou s běžnými uživateli pracovat mnohem efektivněji a díky tomu se Snapchat rozhodl pokrýt důležité události tzv. živými příběhy. 

Může mezi ně patřit koncert známé skupiny, velmi sledované sportovní utkání, ale i katastrofy, kterých jsme za poslední měsíce zažili několik. Pokud se něco takového odehrává, Snapchat událost pojmenuje, vytvoří pro ni ikonu a umístí ji na úvodní stránku. Uživatel potom může listovat stovkami krátkých videí z konkrétního místa od různých uživatelů.  Zrovna nedávno bylo možné prostřednictvím živého příběhu sledovat utkání NBA mezi Lakers a Warriors. 

 

Screenshot_4

Také Twitter nabízí informace o aktuálním dění pomocí hashtagu

Podobným způsobem lze samozřejmě dlouhodobě používat i Twitter. Pro velké události se tradičně sjednotí daný hashtag a je tedy možné snadno filtrovat zprávy, týkající se jednoho tématu. Problémem velmi sledovaných akcí je však totální zahlcení příspěvky, které postrádají jakoukoliv informační hodnotu. Probrat se potom záplavou zpráv, které jsou většinou v cizí řeči není vůbec jednoduché

V říjnu Twitter uvedl v USA funkci Moments

Twitter tedy stejně jako Snapchat přistoupil k ručnímu výběru zpráv. V říjnu uvedl ve Spojených státech funkci Moments, která se objevila jak v mobilní aplikaci, tak i ve webovém rozhraní. Do jedné záložky agreguje k hlavním událostem jak běžné textové příspěvky, tak i krátké snímky z videoplatforem, které Twitteru patří – Vine a Periscope. V případě druhé jmenované tedy může Twitter nabízet i přímé přenosy.

Screenshot_5

Twitter nabízí uživatelům takové zprávy, které si vybrali v preferencích

Při prvotním spuštění dá Twitter každému uživateli na výběr z témat, které ho zajímají. Pro událost vytvoří ilustrační obrázek, který se zobrazuje v celkovém výpisu s krátkým popisem to, o co se jedná. Pokud si tedy uživatel v preferencích vybral jako oblast zájmu filmy, může nyní jako hlavní zprávu v Twitter Moments vidět nový trailer ke Captain America.

Sociální sítě se předhánějí ve zpravodajství

Všichni z velkých hráčů na scéně sociálních médií nějakým způsobem pracují se zpravodajstvím. Kromě již zmíněného Twitteru a Snapchatu zde máme ještě Facebook, který letos přišel s konceptem Instant Articles. V tomto případě se bude jednat o běžné články partnerských médií, které se budou rovnou zobrazovat v prostředí Facebooku.

Kromě toho však ještě vlastní Instagram, kde se rovněž snaží reagovat na aktuální události. Poprvé tuto možnost vyzkoušel letos o Hallowenu, kdy po otevření aplikace nabídl přehrání tematického kanálu. Ten se skládal z běžných uživatelských videí, která vybrali editoři Instagramu. Podobné použití jako v případě Snapchatu nebo Twitteru se tedy nabízí – zatím však není jasné, jestli k tomu někdy dojde.

V případě globálních událostí je bleskové zpravodajství na sociálních sítích mnohem rychlejší

V případě globálních událostí je bleskové zpravodajství na sociálních sítích mnohem rychlejší než to klasické televizní nebo textové. A pokud se do tohoto proudu zpráv zapojí i editoři nebo velká média, která budou mít příspěvky na starosti, lze odfiltrovat i nepotvrzené zprávy a hoaxy, které se při každé příležitosti na sociálních sítích šíří. Za několik let bychom se  tedy mohli dostat do situace, kdy zpravodajství bude probíhat v prostředí sociálních sítí – zdrojem přitom mohou být jak samotní uživatelé, tak podílející se média.

Zdroj: Zive

Komentáře

Nahoru