Václav Hodek: Nikdy nepodnikejte jenom pro peníze

Václav Hodek: Nikdy nepodnikejte jenom pro peníze

Ve svých 23 letech založil brněnskou firmu LWi s.r.o. (www.lwi.cz), která vyvíjí mobilní aplikace. Kromě toho také přinesl do Čech prvního mobilního průvodce. Je zarytý milovník Androidu a vodní dýmky. Pro kamarády je to Vašek, pro partnery taky :-). To je ve stručnosti, dámy a pánové, Václav Hodek.

Ahoj Vašku, mohl by ses nám na úvod trochu představit? A sice říci našim čtenářům, kdo vlastně jsi a nebo co děláš?

Zdravím všechny čtenáře Objevit! Jmenuju se Václav Hodek a jsem vyléčený workoholik, bývalý programátor, ukecaný optimista a tak nějak od každého něco, protože to je při podnikání užitečná věc. Moderní technologie a mobilní telefony jsou mým životem, ale samozřejmě se dokážu bavit i jinak. Rád čtu, jezdím na kole nebo navštěvuju čajovny.

Nyní mám v občance uveden stav „svobodný“, ale za dva měsíce již bude vše jinak ;-).

Já o tobě vím, že jsi absolventem vysoké školy, konkrétně jsi dosáhl na titul inženýra :-). Mohl bys prosím prozradit, jakou školu jsi studoval? A proč by vlastně člověk jako ty potřeboval ke své práci titul?

No, bakaláře jsem vystudoval na fakultě informatiky na VUT v Brně, ale pak jsem usoudil, že po stránce technických znalostí už to stačí (začalo to být moc těžké a času kvůli práci ubývalo :-)) a vyměnil jsem inženýra na FITu za Řízení a ekonomiku podniku na Podnikatelské fakultě taky na VUT v Brně. To už ale dálkově.

Protože jsem vždycky na něco zapomněl a nezapsal si diplomku nebo se nepřihlásil ke státnicím, tak mi 5leté studium trvalo krásných 8 let a teprve před rokem a něco jsem toho inženýra dotáhl do finále :-).

Ve skutečnosti bych titul ani nepotřeboval a popravdě mi škola ani nedala tak moc, ale bude to i tím, že jsem všemu, co jsem studoval, věnoval aktivně a byl to můj každodenní chleba. Myslím, že v některých oborech je škola hrozně důležitá. Nenechal bych se operovat od doktora, který nevystudoval :-). Ale při podnikání je to vedlejší. Rozhodně bych doporučil nečekat, že se ve škole naučím podnikat, ale vrhnul bych se do toho a učil se za pochodu.

Floating Apps - LWi - Václav Hodek

Co tě vedlo k vyvíjení mobilních aplikací?

Před moc dávnou dobou jsem dostal k narozeninám první barevný telefon od Nokie (3510i), do kterého šly nainstalovat aplikace. Už tenkrát jsem programoval pro Windows a tak jsem chtěl zkusit i vývoj pro mobily. No a už mi to zůstalo… a pořád mě to baví :-).

Jak se jmenovala tvoje první appka, kterou jsi sám naprogramoval? A co vlastně uměla? K čemu sloužila?

Úplně první mobilní aplikace, kterou jsem dotáhl do finále a dokonce se i prodávala, byl klon staré nokiácké hry Bantumi a jmenovala se Wagons. Hrdější jsem ale na Train Tycoon. První pořádná verze Transport Tycoona na mobilní telefony. Ten se taky celkem úspěšně prodával celosvětově.

Kdo byl tvým úplně prvním klientem?

Mým úplně prvním klientem byl malý obchod s hudebními nástroji ve Vyškově. Dneska už bohužel neexistuje. Tenkrát jsem pro ně vyvíjel malinkatou aplikace pro Windows a dostal jsem za ní pár stovek. Nicméně v 8 třídě na ZŠ a v té době to bylo prostě něco super :-).

Vydělal sis jako živnostník někdy opravdu velké peníze?

Občas se zadařilo :-). Jednou jsem dělal úpravy na aplikaci a nacenil jsem to na cca 45 tisíc a trvalo mi to asi 8 hodin. To byla fajn hodinová mzda :-). Dalo se za měsíc vydělat třeba 70 000 i více čistého, ale pak z toho člověk musel chvilku žít, než měl další práci.

Hádám, že po dočtení těch posledních řádků, si mnozí vzali do ruky kalkulačky a začali počítat, jaká vlastně byla ta tvá hodinovka :-). LWi jsi založil v poměrně mladém věku. Již jsem to zmínil, že ti tehdy bylo pouhých 23 let. Co tě vedlo k tomu, založit si vlastní firmu v již tak raném věku?

Jsou i úspěšnější a mladší lidi, takže bych neřekl, že to byl úplně raný věk :-).

Byl to takový přirozený vývoj. Od 18 jsem měl živnosťák a bylo to tak nějak logické pokračovat firmou. Věděl jsem, že je to cesta, kterou chci jít a že tohle je právě ta chvíle, kdy musím udělat další krok. Teprve pak jsem zjistil, kolik nových věcí se budu muset naučit a že tak jednoduchý to nebude :-).

No a taky jsem nechtěl, aby moje odměna byla dána vzorcem odpracovaný čas x hodinová mzda. Ono na tom není nic špatného, ale některým lidem to prostě nestačí. I když po založení firmy jsem mnohdy dělal mnohem více za mnohem méně :-).

A firma má i svoje další výhody – dá se budovat její jméno, je možné přijmout společníky/investory a případně ji i v budoucnosti prodat.

Když mluvíš o společnících, máš nějaké?

Ano, mám dva společníky, kteří investovali do firmy v úplných začátcích a v hodně kritickém okamžiku. Bez nich by tu LWi už dnes nemuselo být.

Jeden z nich je spíše pasivní, ale se společnicí / kolegyní Miluškou Juroškovou často diskutujeme různé možnosti, děláme spolu i další projekty a navzájem si v podnikání pomáháme. Ona má větší zkušenosti s podnikáním, ale občas potřebuje pomoc s těmi IT kouzly :-). V LWi působí jako poradce pro strategii a oblast e-learningu, ve kterém aktivně dlouho podniká.

Je super, když může člověk se svým nápadem jít za někým, kdo má zase třeba zkušenosti z jiné oblasti a dá mu zpětnou vazbu. Navíc to mě i jí baví a je skvělé to nadšení s někým sdílet.

kancelar_lwi

Jak vznikl název LWi? A co má vlastně tahle změť písmen představovat?

Dlouhá historie. Kdysi jsme s jedním člověkem chtěli založit firmu LifeWeb, která měla dělat více věcí. Jednou z částí bylo LifeWeb Interactive zaměřené na mobilní aplikace a podobné věci. Nakonec jsme se na společném postupu nedohodli, tak vzniklo LifeWeb Interactive s.r.o., protože ten název už někteří zákazníci znali.

Jenomže to bylo hrozně dlouhé a tak jsme vždycky říkali jenom LWi a rozhodli jsme se tak firmu i přejmenovat.

On si bývalý kolega navíc nárokoval LifeWeb, takže jsme se o tom nemuseli dvakrát rozhodovat a jednak jsme udělali něco, co jsme udělat chtěli a jednak jsme tím vyřešili i naprosto zbytečný spor.

Co konkrétně ve firmě děláte, co je vaším denním chlebem? A na co jsi nejvíce pyšný?

Největší úsilí u nás věnujeme vývoji na zakázku pro naše klienty. Většinou vyvíjíme složitější věci, které obsahují šifrování, komunikaci se serverem, generování obsahu, propojení s různými systémy, externí knihovny, apod. Vyvíjíme hlavně pro Android, ale umíme i iOS a samozřejmě i související serverová nebo desktopová řešení. Obvykle dodáváme kompletní funkční celek.

Nejsem si jistý, že pyšný je to správné slovo, ale jsem opravdu rád za to, že se nám podařilo sestavit výborný tým a dokážeme se v práci i bavit. Trávíme tam spoustu času, takže je super, že kolektiv je přátelský a věci se řeší otevřeně.

A vlastně jo, jsem pyšný na to, že děláme stále lepší a lepší aplikace, lidi po celém světě je mají rádi a i my se pořád zlepšujeme a jsme šikovnější :-). Udělali jsme i spoustu zajímavých projektů jako mobilního průvodce, kterého jsme do české republiky přinesli a byli jsme tu první na trhu. Celkem si je stáhlo přes 600.000 lidí z celého světa. To už je dobrý :-).

Naším nejlepším kouskem celosvětové aplikace je Floating Apps (www.floatingapps.net/). Umožňuje používat miniaplikace v plovoucích oknech. Třeba hrajete hru a přitom si otevřete prohlížeč, kalkulačku nebo hudební přehrávač. Nemusíte z hry odcházet. Tak trochu děláme z Androidu Windows :-). V řadě situací je to hodně užitečná věc a sám používám Floating Apps téměř denně.

Jakým způsobem se dostávají vaše aplikace k lidem (uživatelům)?

Dneska už je to hlavně Google Play a Appstore – jsou to vlastně oficiální obchody s aplikacemi pro telefony a tablety od Applu a pro ty s Androidem, přes které mohou vývojáři aplikace nabízet zdarma a nebo prodávat. Je to jednodušší, ale zase si musíte dát záležet, abyste byli vidět, protože aplikací jsou tam stovky tisíc.

Dříve to byla i Nokia OVI, náš vlastní portál, portály operátorů, posílali jsme je přes Bluetooth (k tomu jsme si dokonce vyráběli vlastní hardware), přes SMSky a tak různě. To byly šílené časy :-).

Co děláte pro propagaci vašich aplikací? Kromě toho, že odpovídáte na rozhovory na Objevit? :-) Co musí člověk dělat, aby byl vidět? Existuje nějaká strategie, jak dostat právě vyrobenou appku do popředí na Google Play a Appstore? Jak lze ovlivnit to, jestli si lidé začnou vytvořenou aplikaci houfně stahovat do mobilů?

Dělali jsme spoustu věcí, abychom aplikacím pomohli. Důležité je dát k nim do obchodů hezké obrázky, pracovat na popisu. Pořád jsme ho měnili a zkoušeli jsme, co do něho napsat, aby uživatelé free verze přešli na placenou a abychom jim vysvětlili proč aplikaci stáhnout. Lidi moc nečtou, takže musíte zaujmout v krátkosti. V textu musíte cílit taky trochu na nějaká klíčová slova, aby vás uživatelé našli.

Také máme třeba k Floating Apps web a snažíme se občas psát do blogu a aktualizovat obsah. Hrozně důležité je i hodnocení aplikace v obchodech a obrovským způsobem se na tom projevuje technická podpora. I když jsou tam chyby, tak vám lidi dají dobré hodnocení, když okamžitě reagujete na emaily a jste ochotni s nimi komunikovat.

Dobrou strategií, alespoň ze začátku, je nakoupit nějaká placená stažení, protože aplikace s pár desítkami nebo maximálně stovkami stažení zůstávají u dna a tímhle způsobem můžete povyskočit. Dá se jít i cestou placené reklamy, ale to pro nás nikdy moc nefungovalo.

Důležitý je i design a jednoduchost aplikace, na tom také neustále pracujeme. Hodí se i nějaký tutoriál, aby člověk do používání aplikace rychleji pronikl. Super jsou také překlady, které umožní, aby to používali i lidé, kteří neumí anglicky. Zvětšujete tak počet potenciálních zákazníků.

Také jsme dělali různé slevové akce při amerických svátcích (Black Friday) a během Vánoc. Dá se opravdu dělat strašně moc věcí a hodně z toho je experimentování a zkoušení, co zafunguje zrovna pro danou aplikaci.

Jmenoval jsi tu hlavně tvou Floating Apps a mobilní průvodce. Kolik stažení tato aplikace má? A jak je na tom v porovnání s dalšími vašimi výtvory?

Floating Apps má v součtu (placená i free) okolo 70 tisíc stažení, placených je zhruba pětina, a k mobilním průvodcům jsem psal výše, že dohromady to je přes 600.000 a pořád se stahují. Počítáme, že tam těch stažení bude i více, protože ne ze všech míst jsme byli schopni statistiky měřit.

Pak máme ještě pár různých menších placených i neplacených aplikací a tam jsou ta stažení dohromady okolo dalších 100 tisíc. Lidi nás mají prostě rádi :-).

Zmínil jsi, že Floating Apps má nějakou placenou verzi. V čem se liší od té neplacené a kolik stojí? Jedná se o doživotní licenci a tedy jednou si ji koupím a mám ji napořád? Nebo se tvá appka musí platit měsíčně?

Placená verze stojí aktuálně $1.99, ale cena se měnila právě v průběhu různých akcí a experimentovali jsme s ní i mimo akce. Od neplacené verze se liší tím, že jsou k dispozici všechny vestavěné plovoucí aplikace.

Při nákupu získáte doživotní licenci a je možné si aplikaci stáhnout i na více zařízení. Toto je konec konců hlavně v kompetenci obchodu Google Play a je to součást běžných podmínek. Navíc dostanete i všechny budoucí aktualizace – a na aplikaci dále pracujeme, takže je na co se těšit.

Vyplatí se to? Uživily se tyto appky? Respektive – dokázaly zaplatit náklady na vývoj atd.?

Většina našich aplikací se dokázala zaplatit a Floating Apps i vydělá, ale není to žádný super velký business :-). Původní motivací ale nebyly peníze. Baví nás si s těmi aplikacemi hrát. Navíc technologie, které jsme pro tyto aplikace vyvinuli, nabízíme i našim zákazníkům.

Je třeba v neplacené verzi aplikace Floating Apps přítomná nějaká reklama? A je třeba tato reklama zdrojem dalších příjmů pro vývojáře? A propos – mohl bys čtenářům sdělit, kolik procent ze zisku jde na konto vám jako vývojářům a kolik majitelům portálů Google Play a nebo Appstore?

Neplacená verze je úplně bez reklam. Dokonce jsme reklamy zkoušeli, ale aplikace okamžitě začala dostávat špatná hodnocení. Lidé je prostě nemají rádi a já vlastně taky ne :-). Raději jsme šli cestou ukázat uživateli, že ta aplikace za to stojí a směřovat ho na placenou verzi.

Zisky z reklamy se nedaly srovnávat s těmi, které tvoří prodej aplikace, ale tohle je vždycky hodně závislé na typu aplikace.

Pokud je v aplikaci reklama, jde veškerý zisk vývojáři. Při prodeji aplikací přes Google Play a Appstore si oba obchody berou shodných 30% z ceny bez DPH.

Co vše musí vývojář zajistit, než se objeví appka v Appstoru a v Google Play? A sice – liší se od sebe nějak podmínky, které kladou na bedra vývojářů tyto portály? A co tedy vše musíš doložit? Jaké dokumenty musíš vyplnit? A je tohle právě to, co vám vývojářům zabírá nejvíce času?

U Google Play se zaregistrujete, zaplatíte pár eur a můžete publikovat aplikace zdarma. U placených je to složitější a musíte doložit pár dokumentů – obvykle klasické informace o firmě a navíc i identifikační údaje společníků s podílem nad 10% tuším. Ale teď už je to všechno jednodušší, protože je oficiálně dostupná i registrace pro české firmy. To dříve nešlo a muselo se to obcházet zahraniční adresou a zahraničním bankovním účtem :-).

U Appstoru popravdě nevím. Máme tam registraci už hrozně dlouho a to jsme si ještě s Applem posílali papíry faxem a největší strach jsem měl z faxování údajů z kreditní karty někam do centrály Apple :-). Taky jsme museli dodávat notářské překlady výpisu z obchodního rejstříku, apod. Byla to docela legrace a zabralo nám to asi 3 měsíce. Vždycky jsme něco poslali a za týden odepsali, pak jsme dva týdny řešili překlady a kolečko se opakovalo :-). Pro prodej aplikací je potom potřeba extra vyplnit další věci, ale to už bylo naštěstí online.

U Appstore je tedy i schvalování aplikací. Takže další týden až 2 potrvá, než vám ji Apple schválí a zveřejní ji. To u Google Play není.

Další legrace je potom legalizování zisků a to zejména u Google Play, kde formálně prodáváte koncovým uživatelům vy a musíte řešit prodej v EU a mimo EU z pohledu DPH :-).

Není to vždycky úplně nejjednodušší, ale dá se to zvládnout. A když už to potom máte v malíčku, tak to nežere tolik času.

Určitě ti nemusím představovat aplikaci Angry Birds. Co na ní říkáš? Hrál jsi ji? Jak se podle tebe stala tak celosvětově známou?

No jasně, že jsem jí hrál :-). Teď si zase chvílema ujíždím na Clash of Clans. Myslím, že Rovio mělo jednak velké štěstí a jednak si umí docela vyhrát s propagací, ale hlavně je to prostě děsně návykové a skvěle zpracované. Je to hra, kterou může hrát naprosto každý a má hrozně strmou křivku učení – chytne a už nepustí :-). No, a rádi se o ní i někomu zmíníte.

Myslím, že je to krásná ukázka toho, že nemusíte být nejlepší a technicky nejpokročilejší, ale musíte to umět prodat a lidé to musí chápat.

Můžeme se od tvé firmy těšit na podobnou bombu?

Hry na mobilní telefony už máme za sebou, k těm se asi vracet nebudeme, a obecně jsme na mobilech aktivnější spíše v té oblasti, která je méně vidět, ale skutečně pomáhá.

Nicméně, zrovna teď ve spolupráci s jedním partnerem chystáme takový herní projekt. Nemůžu k tomu bohužel říci moc informací, ale už brzy budete moci vyhrávat peníze nad kamarády a nebude to žádný hazard, ale opravdu čistá hra s posvěcením MF.

A potom samozřejmě Floating Apps je naprostá bomba, i když to není hra ;-).

Co bys začínajícím vývojářům doporučil? Čeho by se měli držet a na co by neměli nikdy zapomenout, pokud chtějí uspět?

Určitě bych doporučil si dávat větší cíle, než co zrovna perfektně umíte – to vás donutí se učit nové věci, vyvíjet se a někam se posouvat. Občas je to risk a člověk má strach, ale kdo neriskuje, ten nic nezíská. Tohle mě taky hodně ovlivnilo a donutilo mě to stát se z programátora skutečným podnikatelem.

Ale jednoznačně nejdůležitější věc je naučit se prodávat a jednat s lidmi. V tomhle ohledu mě nejvíce ovlivnili dva roky intenzivního prodeje mobilního průvodce, 4 dny v týdnu v autě, každý den 5 jednání, desítky hodin na telefonu, stovky emailů a prezentací… Podnikání je vždycky o lidech a umět s nimi vycházet je neocenitelné. Z knížek se to ale naučit nedá a proto jsem za tohle moc vděčný.

Co tě nejvíce v podnikání ovlivnilo?

Nikdy jsem neměl úplně vzor v nějaké osobě, ale hodně jsem četl. Mezi skvělé knížky, které bych doporučil každému, řadím například „Podnikatelský mýtus“ nebo „Co dělat, když firma přestane růst“. To můžete číst 5 krát po sobě s odstupem pár měsíců a pokaždé si z toho vezmete něco jiného.

No a pak mě asi nejvíce ovlivnilo právě ono podnikání a běhání po schůzkách, jak jsem zmínil v předchozí odpovědi. To je zkrátka škola života, na kterou se nezapomíná a díky které jsem tam, kde jsem.

Jaký je tvůj sen jako podnikatele?

Vydělat spoustu peněz, ale to by měl být sen každého podnikatele :-). Nicméně, nemusím být zrovna na seznamu stovky nejbohatších lidí, ale chtěl bych mít možnost se postarat o rodinu, cestovat, užít si život. Taky chci dělat něco fakt dobrého, něco co se lidem líbí, co používají a chtějí používat. Je super, když vidíte, že lidi používají to, co děláte a že to mají rádi. Je to skvělej pocit. Každopádně mám určité finanční cíle, kterých chci dosáhnout jako úplného minima úspěšného podnikání. Jo a koupím si Maserati, ale to ještě chvilku potrvá ;-).

Vašku, já už právě myslel, že Maserati máš :-). Když už ses tak hezky rozpovídal o své podnikání, máš pro naše čtenáře nějakou krátkou historku z natáčení?

Raději nejdříve budu investovat do firmy než do auta :-). Když jsme tak připomněli ty moje první aplikace… Tohle se stalo už před spoustou let. Volal mi kurýr, že pro mě mají balíček a že mi ho ten den musí předat. Dokonce dojeli extra z Prahy do Brna. Dostal jsem bílou krabici a to bylo vše. Nic mi k tomu neřekli. Doma jsem jí otevřel a vevnitř byl dort ve tvaru Sony Ericsson P910 a dopis od Sony, že jsou rádi, že přes ně distribuujeme naše hry. A chuťově byl fakt dobrej! :-)

Ale jinak historek by byla celá řada. Hlavně z doby, kdy jsme jezdili a prodávali mobilního průvodce a díky kombinaci výmluvnosti a drzosti se dostali na místa, která jsou normálně pro veřejnost nepřístupná, a spáchali spoustu dalších hloupostí. Akorát jsme místo slova historka používal interně slovo ostuda :-).

A poslední otázka. Chtěl bys svým fanouškům a fanynkám na Objevit něco vzkázat?

Nesmíte se bát jít si za tím, co chcete. A nesmíte se bát občas riskovat a dělat chyby. Nikdy nepodnikejte jenom pro peníze. Pak přemýšlíte nad tím, jak na tom vydělat. Místo toho, abyste přemýšleli, proč by to měli lidé používat a platit za to.

Vašku, moc díky za rozhovor s tebou. Budu se těšit na novinky vašeho vývoje!

Taky děkuji! Doufám, že nás ještě spousta novinek čeká.

Komentáře

Nahoru