Vánoce jsou tady, markéťak by zajásal

Vánoce jsou tady, markéťak by zajásal

Takzvané zelené pondělí, které především v zahraničí označuje vrchol prosincové nákupní sezóny, odstartovalo v internetovém obchodě. Na Vánoce frčí tablety. Prosinec je ve znamení nákupů. Také vám už podobné zprávy lezou na nervy?

Vánoce, Vánoce přicházejí, šťastné a veselé


Ale vždyť ony jsou tu ty Vánoce

Lásky čas. A čas nákupů. Jak by řekl každý správný český obchodník – celý rok jsme na propagaci házeli velký bobek. Ale o Vánocích je třeba máknout. Na Vánoce totiž nikdo kromě nás nikde neinzeruje. Přes rok jsou všude ceny vyšponované na maximum. Všechny lukrativní pozice jsou vyprodané. Ale na Vánoce se vše změní. To je ten pravý čas na pořádné investice do reklamy. Lidé ji milují. Už si na ni zvykli.

Tak přesně tak nějak vypadá propagace u všech  internetových obchodů, prodejců a firem, které částečně živí i internet. Ti méně bystří si na Vánoce už stadardně pronajmou někde jednu dvě plochy v domnění, že je spasí. Ti chytřejší vytáhnou v prosinci luxusní PR kampaně. Nějaká smyšlená data. Například, že lidé si k Vánocům přejí elektroniku (Alza, Mall, Expert Elektro, CZC). Překvapivé, že? Možná by stálo za to, zapojit trošku fantazii a začít vymýšlet nějaké méně pitomé tiskové zprávy. Ono, když je přímo v tiskové zprávě uvedeno, že průzkum se dělal na prodejnách vybraného elektra. Ehm? Nemusím být zrovna Albert Einstein, abych pochopil, že tiskovku si někdo vytvořil účelově.

Další možností je pak jet stále v těch stejných kolejích a prezentovat stále ty stejně nudné informace o tom, jak je kopírka nebo projektor Epson nejlepší na světě. Vskutku objevné info.

Vánoce jsou tady. Měsíc nákupů na internetu

 

Doporučil bych také lidem, kteří tyto zprávy tvoří, aby používali mozek. A raději napsali něco, co mě (jako čtenáře) zaujme. Nezajímá mě self promo firmy, které je napsané nudným jazykem. Nechci číst zprávy, jež jsou udělané stylem nudaperex, šeď, bída, šeď, O nás. Chci číst zajímavé informace. Dáte mi je, milé firmy? Vymyslíte je, chytří markeťáčci? Prosím. Když jsou teď ty Vánoce…Pokud byste rádi, prosím čtěte dále.

Prosím, využívejte také takovou chytrou funkci ve Wordu. Říká se jí zvýrazňování textu. Jestliže se chci dostat někam do médií, tak mi bohužel nestačí plain text ve Wordu s odkazem na 30MB obrázek na nějakém úložišti (posílám upřímné pozdravy do Amic.cz). Už jenom stažení obrázku nějakého ultrasupertrooper telefonu mi zabere cca 5-10, jeho zmenšení na nějakou rozumnou velikost je opět záležitost na daších pár minutek. V případě, že takových obrázků mám deset, zaberou mi jenom úpravy obrázků asi hodinu. Případně, když už se tedy někdo uráčí zmenšit obrázky na nějakou rozumnou velikost, tak je dá rovnou do Wordu. Ne jako přílohu (případně poslat dvě verze, jednu s obrázky, druhou bez a obrázky dát do přílohy). Vždyť všechny velké servery (včetně Lupy či Živě) mají tak dokonalý admin, který redaktorům umožní nahrát celý Wordovský dokument i s obrázky.

 Náš tip: Nemají. Musí pak vše ručně ukládat z Wordu a pak nahrávat na web. Je to sranda. Doporučují 4 z 5 redaktorů.

Tiskové zprávy zásadně nepíšete věcné a stručné, ale ideálně na pět stran. Chápu, že každý marketingový pracovník přece nemá v době svátků čas na to, aby udělal nějaký kratší výcuc. Však on si ten redaktorský póvl nějak přebere. Nač mu ulehčovat práci? Jen ať maká. Vždyť přece nejde o to, aby někdo zprávu odprezentoval. Přece čím více klacků nahážeme pod nohy příjemci zprávy, tím vyšší šanci pak máme, že ji někdo odprezentuje. Nebo se pletu?

Když už náhodou redaktorská spodina zažádá o konkrétní informace, pošleme mu pro jistotu všechny materiály (ideálně v angličtině, však všichni redaktoři umí perfektně anglicky), ať si počte, chlapec. Nač mu poslat konkrétní a stručnou odpověď na konkrétní dotaz?

Tiskovky a vůbec jakékoliv textové materiály musíme (a budeme) psát vždy nudně. Zastupujeme přece seriózní firmy typu Microsoft, Google apod. Nemůžeme si dovolit psát zajímavě. Hlavně to klientům ani neradíme. Nedejbůh by se toho mohl chytnout a my bychom pak museli takové věci psát pořád. Lidé by to pak mohli dokonce i číst. A to by byla teprve katastrofa. Nene. My jsme řekli ne.

Řekli jsme si, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?

Tip na závěr: Posíláte tiskovku? Ideálně zkopírujte věty ze svého článku, ze kterého je patrné, že tomu vlastně nerozumíte. Rozhodně za žádných okolností nedělejte tu hloupost, že byste svou tiskovou zprávu sesumírovat do nějaké čtivější podoby.

Stále ještě mladý a (snad i) krásný psavec píšící na svém blogu Krcmic.cz. Pracoval pro společnosti T-Mobile, SaveMax, Telefonica O2, Brunswick Estates, Accenture, euroAWK a Socialbakers. Založil portál Pravdu.cz. V současnosti vlastní tento web. A pracuje na tom, aby z Objevit.cz udělal další uznávaný a navštěvovaný portál.

Komentáře

Nahoru