Vaše Facebookové příspěvky budou brzy věnovány inzerentům a zpravodajství – a přímo v dárkovém balení

Vaše Facebookové příspěvky budou brzy věnovány inzerentům a zpravodajství – a přímo v dárkovém balení

Facebook ví všechno, o čem se bavíte. Stejně jako Twitter a některé další sociální sítě. Ale také ví, kdo jste. Nejnovější API rozhraní Facebooku umožňuje vyhledat vaše veřejné příspěvky a shromažďuje demografické údaje každého, kdo zmíní klíčová slova. A v tom je ten potenciál, kterého mnozí v následujících týdnech jistě využijí. Tyto nástroje budou velmi užitečné pro řadu firem a agentur.

Všechno to začalo s Facebook Lexicon. Ten byl zahájen v roce 2008, vybudoval ho Roddy Lindsay, který se kdysi také podílel na Facebooku, a umožňoval vám vidět relativní frekvenci toho, jak často se jednotlivá klíčová slova objevovala v příspěvcích na zdech. Podobně jako v Google Trends jste nemohli vidět přesný počet, kolikrát lidé zmínili „čokoláda“, ale viděli jste, jak její popularita v různém období sílila a ubývala.

facebook-lexicon

O méně než dva roky později Facebook svůj Lexicon vypnul a Lindsay v červnu toho roku opustil společnost. Ale podstata jeho práce dnes byla oživena. Facebook totiž oznámil vypuštění veřejného Public Feed API a Keyword Insights API a umožnil přístup pro BuzzFeed, CNN, NBC Today Show, BSkyB, Slate a analytickou firmu Mass Relevance. Public Feed API umožňuje těmto společnostem vyhledávat slova a vidět, v kolika veřejných příspěvcích jsou zmíněná. Keyword Insights API ukazuje, kolikrát bylo slovo v určitém období zmíněno jak ve veřejných, tak v soukromých příspěvcích. Dokonce ukazuje i demografický rozpis věku, pohlaví a umístění těchto lidí.

Jeden z nejchytřejších tahů Facebooku

Již v roce 2010 udělal Facebook jeden ze svých nejchytřejších tahů. Nebyla to velká novinka, ale jen změna zobrazení uživatelských profilů. Facebook dal všechny vaše základní informace do horní části profilu. Pokud jste je nevyplnili, zíraly vám výzvy jako „Přidej své aktuální město“ neustále do obličeje a i přátelé vám připomněli, pokud jste na svůj profil zapomněli přidat vaše nové zaměstnání.

facebook-profile-redesign-2010

A potom začal Facebook shromažďovat podrobné a přesně strukturované osobní údaje. Informace o stavu vašich vztahů, vzdělání, jazycích a spousta dalších věcech se staly hnacím motorem pro algoritumus a reklamním motorem News Feed. Tak se třeba stává, že vašemu kamarádovi, se kterým jste byli na koleji, se po tom, co svůj stav změníte na „Zasnoubený/á“, začnou objevovat reklamy na svatebního fotografa.

Facebook miláčkem médií

Facebook jako místo, kde se probírají novinky ze světa, sportu a jiné události, by mohl být mediálním společnostem užitečný. A stejně užitečné to bude i obráceně. Pokud by například Today Show použil API k ukázce toho, kolik lidí zrovna mluví o Sýrii a co o ní říkají, mohl by v současné době lidi pobídnout k tomu, že válkou sužované země by se měly probírat na Facebooku.

Twitter to takhle dělá již dlouho – pomáhá televiznímu vysílání vyplnit průzkumy veřejného mínění. Lidé tam vyjadřují své názory na světové problémy ve 140 znacích. Ale Twitter nikomu neposkytuje váš věk, pohlaví nebo jakékoliv jiné informace. Jakmile tweetujete, nezeptá se na nic o tom, kde jste byli nebo koho chcete sledovat.

Takže zatímco Twitter by mohl zpravodajství říci, kolik lidí mluví o Miley Cyrus a co říkají, Facebook by mohl ukázat, zda o ní mluví teenageři nebo jen výstřední dospělí. Nebo by mohl přesně říci, o kterém z domácích týmů se více píše. V kombinaci s uživatelskou základnou, která je asi pětkrát větší než ta Twitteru, má Facebook docela dobře nakročeno k tomu, aby se stal miláčkem médií.

A nejen médií

Facebook však oznámil, že kromě toho, že budou Public Feed a Keyword Insights přístupné zpravodajským a analytickým firmám, bude mít možnost namrknout do vaší konverzace také kdejaká reklamní agentura či firma.

„Je to určitě něco, o čem přemýšlíme,“ uvedl mluvčí Facebooku. Ale nebude to zdarma. „Nebude to otevřeno každému. Budeme k tomu potřebovat uzavírat partnerství,“ bylo řečeno.

A nejvýznamnější by mohlo být právě zpřístupnění údajů reklamním agenturám. Právě teď se vám reklamy zobrazují na základě strukturované identity a údajů z profilu. V roce 2011 ovšem Facebook testoval možnost reklam, které se zobrazovaly podle toho, o čem jste právě psali. Loňský Facebook Exchange nabízel inzerentům oslovit vás na základě webových stránek, které jste v poslední době navštívili.

facebook-related-ads-test-2011

Nakonec je třeba zmínit, že Facebooku se časová investice do sběru strukturovaných dat vyplatí. Protože když se inzerenti budou moci dozvědět, co říkáte a kdo jste, otevřou své peněženky. A vy možná taky.

Zdroj: TechCrunch

Komentáře

Nahoru