Ve filmu záchrana života při autonehodě vypadá jednoduše, …

Ve filmu záchrana života při autonehodě vypadá jednoduše, …

Zapátrejte v mozkové paměti, kdy jste ve filmu viděli spadnout auto do vody. Bohužel se to občas stane i ve skutečnosti a bohužel i častěji se smrtelnými následky a ekologickou škodou (v autě je benzín/nafta, oleje, nemrznoucí směs, brzdící kapalina)

Stačí vyšší rychlost na tachometru než dovoluje poloměr zatáčky (auto vylétne ve směru tečny – souřadnice se vypočtou derivací), k tomu ojeté pneumatiky a filmovými hrdiny se stát můžete i vy s rozdílem, že  kolem vás nebude asistovat 50 lidí jako při natáčení filmové akční scény, nebudete mít dispozici dublery, kaskadéry jako hrdinové na filmovém plátně, ale pro záchranu vlastního života se musíte spolehnout jen sami na sebe :cry:

Jak se dostat z potápějícího se auta

Tlak

V uzavřeném autě je atmosférický tlak cca, přibližně 100 kPa jako je na silnici. Na dně  jezera, kam auto spadne je atmosférický tlak + hydrostatický tlak vody, který záleží na hloubce a konstantě 9810 (součin hustoty vody 1 000 kg/m3 * 9,81 gravitačního zrychlení – jedná se o hodnotu v zeměpisné šířce, kde se nachází Česká republika).

hydrostatický tlak v hloubce 1 m  9810 Pa = 9,9kPa
v hloubce 5 m 49 050 Pa = 49, 1 kPa

Již jsem zmínil součet hydrostatického tlaku a atmosférického tlaku, to je tzv, absolutní tlak

9,9 kPa + 100 kPa= 109,9 kPa pro 1m hloubku

49,1 kPa + 100 kPa = 149,1 kPa  pro 5m hloubku

Vzduchová kapsa

Auto není vodotěsné a začne do něj hned téct voda, např. větracími otvory, dveřmi, okny. Protože voda je těžší než vzduch (voda je 1000x těžší než vzduch) tak zůstává u podlahy a vzduch vytlačuje směrem ke střeše. dokud zcela neunikne netěsnosti

Jak se vyprostit ze sedadla

Nejlepší je mít hned při ruce dostatečně velký a ostrý nůž na přeříznutí bezpečnostních pásů a pokusit se postavit se v mezích možností a dostat hlavu do vzduchové kapsy. Při nárazu se může mechanismus zapínání bezpečnostních pásů či nějaké systémy napínáčů zablokovat.

Vyprošťovací nástroj je nejlepší mít nějak bezpečnostně upnutý hned pod přístrojovou deskou, aby nepřekážel při řízení, ale en někde zahrabaný ve skřínce, nedej bože v kufru, kde se nárazem může zablokovat otevírání přihrádky.

Otevření dveří

Dveře nemusí jít otevřít ze dvou důvodů. Např. auto spadne do nějaké prohlubně nebo mezi kameny či zapadne do bahna a bude to jako, kdyby vám někdo před bytové dveře otevírající se směrem do chodby nasypal několik kýblů písku.

Rovněž můžou být dveře po pádu nějak zaseknuté v pantech či nějak zpříčené nebo může auto na boku – na dveřích ležet.

Druhý důvod je ten tlakový rozdíl. Dveře auta se otevírají skoro vždy směrem ven do silnice a pod vodou je větší tlak než uvnitř auta a voda tlačí směrem na dveře a tlačí je na sloupky.

Až se tlaky vyrovnají – auto se kompletně zatopí dveře otevřít půjdou pokud nebude na druhé straně mimo auto nějaká překážka.

Opuštění auto oknem

Pokud nejdou otevřít dveře, okno je poslední naděje na přežití. Pokud je ovládání v elektrice musíte okno otevřít dokud elektrika funguje a navíc se musíte před zapnutím spínače zhluboka nadechnout a zadržet dech, protože se auto začne rychleji zatápět a oknem se protáhnout ven a vyplavat.

Pokud okno bylo zavřené, ovládání je v elektrice a otevřít nejde kvůli zkratu způsobené vodou, jediná šance je okno rozbít. Prodávají se speciální kladívka na rozbití skla a často mají i nůž na rozříznutí bezpečnostních pásů.

Jak dlouho vydrží  DÝCHATELNÝ vzduch  potopeném autě ?

Objem vzduchu v autě je necelý 1 m3 beru-li v úvahu osobní auto menších rozměrů do města. Nemyslím luxusní limuzínu prezidenta USA.

Za jednu minutu vydýcháte asi 10 litrů vzduchu, jste-li v klidu. Při stresu nebo po sportovním výkonu to je klidně i 100 litrů za minutu. Neuvažujme tyto extrémní případy a dejme hodnotu 30 l za minutu.

1 m 3 je 1000 litrů vydělíme to 30 a vyjde nám jak dlouho bychom  teoreticky v autě mohli přežít bylo by hermetické a vodotěsné. Vyjde asi 33 minut. Jenže větší problém je vydechovaný oxid uhličitý. Který čas dramaticky zkrátí. Už několik málo procent ve vzduchu je životu nebezpečné. Tudíž v autě máte dýchatelný vzduch jen na několik málo minut.

Oxid uhličitý a oxid uhelnatý jsou sice po chemické stránce drobet rozdílné, ale na lidské tělo působí oba až smrtelně, ale má i funkci „upozorňovače“ že je potřeba se nadechnout. Tedy čím více ho máte  krvi, plicích  více tím zrychleněji dýcháte a v uzavřeném prostoru si pak rychleji vydýcháte zbývající vzduch.

Pokud máte doma plynovou karmu či jiný topné zařízení, kde ej nějaké spalování, odpusťte si každý večer jedno pivo a do měsíce našetříte na detektor CO2 a CO. Stojí jen několik stovek.

Vzpomeňte si na film Appolo 13, jak řešili výrobu redukce pomocí igelitového pytle, hadice, letových plánů, … z lunárního modulu, kam se dočasně kosmonauti přemístili, do velitelského modulu. Tehdy konstruktéři nemysleli na krizovou situaci a každý výdech měl jiný tvar.

Trénink opuštění auta

Auto zaparkujte někde, aby byl kolem něho plac a ne na přecpaném parkovišti u bytovky nebo u supermarketu :-) a zkuste se vysoukat z okénka.

  1. Nejdřív několikrát zkusmo
  2. Až zjistíte jak to jde nejlépe,  trénujte na čas
  3. V poslední fázi se zadrženým dechem, protože pod vodu se nedá dýchat

Pokud máte dostatečně hluboký rodinný plavecký bazén, můžete si z něčeho vyrobit maketu dveří auta a zkusit si okenní díru v maketě “proplavat“.

Rovněž si můžete zkusit pod vodou přeřezávat bezpečnostní pásy Nebo se odpoutat od židle.

Výroba makety dveří auta

Maketu dveří auta můžete vyrobit z papírového kartonu silně natřeného voděodolným lakem pro papírové modely určené do vody. Nebo z dřevěné či plastové desky. I když pro nejvěrnější simulaci by byla plechová deska nebo přímo dveře auta koupené z vrakoviště :-)

Pro zvýšení tuhosti kartonu doporučuji slepit alespoň 3 až 5 vrstev na sebe. Karton si můžete „nakrást“ po obchodě ve formě prázdných krabic od zboží, když se prodavačky flákají a nedoplňují, např. zbytečně sedí za kasou, když placení může obstarat automat.

Pokud je karton tvořen vlnovkou v mezivrstvě, musí být jednotlivé vrstvy pootočeny, aby nebyli vlnovky v kartonu v jedné rovině.Nákres pootočeného kartonu

Na lepení je dobré lepidlo Herkules od firmy Druchema.

  1. Vezmete si 4x A1 čtvrtku , slepíte je k sobě tak, aby vznikl obdélník  o rozměru odpovídající rozměrů dveří auta.
  2. Tužkou nakreslíte co nejpřesnější tvar geometrie dveří
  3. Vystřihnete díru na okna
  4. Krabice ze supermarketu rozstříháte na jednolité stěny a ty postupně lepíte na čtvrtku, aby byl vyplněn narýsovaný tvar dveří auta a nebudou alespoň 3x až 5x vrstvy kartonu.

Nákres makety automobilových dveří na čtvrtce a podlepené kartonem

  1. Nechte proschnout pod zátěží (např. pod skříní s plným dnem)
  2. Povedete vodní izolaci (zavaření do igelitu, laminování, voděodolný lak, voděodolná lepící páska …)
  3. Dle vaší konstruktérsko-technologické představivosti vytvoříte stojánek s odpovídající zátěží, aby vám to stálo na dně plaveckého bazénu.

Můžete to brát jako motivaci ke zhubnutí :-) Zvlášť dámy :-)

Komentáře

  • Michal K.

    Upozornění! Článek je výplodem chorého mozku.

    • Kýbl

      + a také 50% kastráta!

  • Martin

    Jenom lempl může napsat, že prodavačka sedí zbytečně za kasou.

  • Koko Šanel

    Nepřesný popis výroby makety dveří auta – penis se mi zaseknul v odtokové trubici na dešťovou vodu! Upravit!

Nahoru