Ve Francii si po šesté večer nesmí psát pracovní emaily

Ve Francii si po šesté večer nesmí psát pracovní emaily

Odborové hnutí ve Francii minulý týden definitivně prosadilo pravidlo, že se po šesté hodině večer již nesmí posílat pracovní emaily. Zaměstnanci by v tento čas měli dokonce i vypnout pracovní telefony. Ocenili byste takové pravidlo i u nás? Pokud jste toho názoru, že ano, ještě chvíli vyčkejte. Ono to totiž asi nebude až zas tak horké.

Celý svět se tomu diví. „Ach můj bože, Francouzi zakázali pracovní emaily po šesté hodině,“ píše se například ironicky v Rue89. Tak se pojďte taky zasmát.

Francouzský správní soud nedávno rozhodl, že tech pracovníci mají právo na odpočinek. A tohle právo nebylo stávajícími zákony dostatečně chráněno. Ano, přesně tohle soudce řekl.

Podle nových francouzských pracovněprávních předpisů, které podepsal prezident Nicolas Sarkozy, totiž tech zaměstnanci mohou legálně pracovat až třináct hodin denně. A těch, kterých se to týká, je asi milion. Není se tak čemu divit, že se odbory bouří. Spojily se ještě se sdruženími podnikatelů v oblasti technologií a všichni podepsali dohodu uznávající „právo na odpojení“.

O šesté hodině ale nepadlo ani slovo

Přestože se vlastně všichni smějí stupidním podmínkám, že se pracovní emaily nemusí kontrolovat po šesté hodině večerní, některé zdroje tvrdí, že to vlastně ani není pravda. Šestá hodina prý vůbec nebyla zmíněna a šlo spíše jen o to, že si zaměstnanci budou moci udělat trochu volna.

„Zaměstnavatel přijme vhodná opatření, aby měl zaměstnanec možnost odpojit se od všech pracovních komunikačních nástrojů,“ je tam prý psáno doopravdy.

Michel de la Force, jedna z hlav odborů, vysvětluje, že to není nic zvláštního. Za příklad dává firmu Volkswagen. Tam třicet minut po skončení pracovní doby vypnou firemní servery a zapnou je zase až třicet minut před začátkem další směny. K pracovním emailům se tak nikdo nedostane.

mobile-online

Být neustále online je občas opravdu otravné.

A jak se tedy do zpráv dostala ona šestá hodina, které z celé situace udělala takovou absurdní záležitost? Ta není zákonem vůbec dána, záleží pouze na dohodě zaměstnanců se zaměstnavatelem. Pokud je zaměstnanec solidní, může uznat, že je nutné zajistit, aby se jeho pracovníci nemuseli zabývat pracovními konverzacemi ještě po pracovní době.

Zdroje: Business Insider, BBC, Mashable, obrázek: Flickr – Kerri Sparling, RaHul Rodriguez

Komentáře

Nahoru