Dnes vyšlo 2 článků

Vědci náhodou vynalezli bakterie požírající plasty!

Pouhým omylem se vědcům podařilo vyvinout mutantní enzym, který dokáže spolehlivě rozložit i plastové lahve! Tenhle průlom, objeven při jaderné likvidaci by mohl pomoci vyřešit celosvětovou plastovou krizi tím, že umožní úplnou recyklaci všech plastových lahví. Tento enzym dokáže likvidovat plasty již během několika dní – přičemž na dni oceánů se PET lahve rozkládají i stovky let.

Jak se to vlastně stalo?

Tým mezinárodních vědců vyrobil a zároveň i zdokonalil tento enzym při studiu úplně jiné bakterie. Všichni z toho byli docela v šoku, a to hlavně poté, co jim došlo, že se jedná skutečně o průlomový objev.

Skupina anglických a amerických odborníků se přitom zabývala studiem bakterie „Ideonella sakaiensis“, jež byla objevena v roce 2016 v Japonsku. Právě během zkoumání jejích vlastností prakticky nechtěně vyvinuli novou, zmutovanou bílkovinu.

plastic-bottles-115071_960_720

Jak se tento enzym „chová“?

Tomuto enzymu stačí pouze několik dní, než začne plast požírat, přičemž tento proces na dně oceánu trvá až několik let. I přes tyto optimistické vyhlídky vědci věří, že se jim podaří enzym více zdokonalit a „požírání“ plastu ještě zrychlit. Jejich vize je přetransformování enzymu do takové podoby, kdy by tento enzym dokázal přeměnit PET lahve na jejich původní suroviny, takže by se z nich daly PETky znovu vyrobit.

bacteria-106583_960_720

Jak to bude s enzymem dál?

Plastové lahve jsou problémem opravdu celosvětovým, se kterým si hned tak nějaký organismus neporadí. Při dřívějších zkoumáních bylo prokázáno, že některé houby mohou být v tomto problému přínosem, nicméně ani zdaleka se efektivitou nepřibližují nově vyvinutému enzymu. Ten je totiž netoxický a biologicky rozložitelný. Nicméně cesta k jejímu naprostému zdokonalení bude ještě hodně dlouhá.

Věděli jste, že každou minutu se na světě prodá až 1 milion plastových lahví? A jen 14 procent z nich prochází následnou recyklací. Nečekejte, až vědci dojdou k úplnému zdokonalení tohoto enzymu a zkuste pro naše životní prostředí udělat něco i vy – omezte používání plastů. Nejenom přírodě, ale hlavně obyvatelům oceánu se znatelně uleví!

Zdroj: text/foto: https://www.theguardian.com/environment/2018/apr/16/scientists-accidentally-create-mutant-enzyme-that-eats-plastic-bottles