Tisková zpráva: Více žen v dozorčích radách: vyšší poptávka po manažerském vzdělávání

AMBA: Největší nárůst počtu MBA studentů očekáváme v Česku mezi ženami v souvislosti s tím, jak v příštích letech poroste jejich zastoupení v dozorčích radách a představenstvech akciových společností.

Praha, 27. května 2015. Globální konference pro děkany a ředitele MBA vzdělávacích programů, kterou uspořádala ve dnech 13. až 15. května 2015 AMBA (Asociace MBA) v Praze, se zúčastnilo více než 184 zástupců 141 škol z 26 zemí. Na konferenci byly představeny hlavní trendy v oblasti MBA vzdělávání i očekávaný vývoj poptávky po titulu ve světě i v Česku.

Poptávka po MBA v Česku poroste zejména mezi ženami

 V současné době zasedá v dozorčích radách v Česku založených společností pouze 3,23 % žen. A je jasné, že tento podíl se bude zvyšovat. „Jedním z důvodů růstu popularity studia MBA programů v Praze bude zvyšující se zájem žen nově jmenovaných do statutárních orgánů a dozorčích rad,“ vysvětluje Andrew Main Wilson, výkonný ředitel AMBA. „Ostatně například ředitelka RWE Zákaznické Služby Jitka Adámková, CFO Allianz Sonia Slavtcheva nebo ředitelka VFN v Praze Dana Jurásková patří mezi špičkové české manažerky – absolventky MBA programů,“ dodává Wilson.

K dalším důvodům rostoucí obliby MBA programů patří podle Wilsona rok od roku větší zájem ze strany zahraničních studentů a rovněž rostoucí význam České Republiky coby výrobního i spotřebního trhu.

Dozorčí rady v Česku: 31 mužů na 1 ženu

Důvodů a motivací proč se rozhodnout pro studium MBA je velmi mnoho. V Evropě to do budoucna budou i nové zákony a pravidla, směřující k tomu, aby v nevýkonných řídících orgánech veřejně obchodovaných firem zasedlo do roku 2020 alespoň 40 % žen. To se dotkne i České Republiky – podle analýzy, kterou zpracovala na sklonku minulého roku společnost Delloite je mezi členy statutárních orgánů společností obchodovaných na Pražské Burze jen 6,14 % žen (9,62 % v případě představenstev a dalších statutárních orgánů a pouze 3,23 % u dozorčích rad – zde tedy na 31 mužů připadá jedna žena.).

„Strategická poloha České Republiky společně s dobře rozvinutou infrastrukturou a vzdělanou pracovní silou umožnila tomuto malému desetimilionovému národu, aby se stal významným regionálním i mezinárodním výrobním centrem a spotřebitelským trhem, a úspěšně bojoval v těžších váhových kategoriích. Větší počet absolventů akreditovaných MBA oborů může tuto záviděníhodnou pozici jen posílit,“ říká výkonný ředitel AMBA.

Popularita MBA programů na maximu v Polsku, Rakousku nebo Německu

Statistiky z testů GMAT* naznačují, že ve 29 zemích po celém světě bylo v minulém roce dosaženo devítiletého maxima v počtu absolvovaných přijímacích testů. Jsou mezi nimi například sousední Německo, Rakousko a Polsko. Mezi zbývajícími 26 zeměmi jsou ve velké míře zastoupeny rozvíjející se ekonomiky v Africe (Ghana, Senegal), Asii (Mongolsko, Vietnam, Myanmar) a Jižní Americe (Kolumbie, Peru, Uruguay).

Ve Východní Evropě jsou nejpopulárnější dvouleté denní MBA programy (podobně jako v Latinské Americe, Střední Asii, USA a na Blízkém východě). V Západní Evropě je nejpopulárnější formou jednoleté denní studium. Ve Východní a Jihovýchodní Asii jsou pak nejžádanější programy MiF (Masters in Finance), zejména díky značné poptávce ze strany mladých Číňanek.

Změna v chápání titulu MBA – odklon od kariérního žebříčku k vlastnímu podnikání

V roce 2010 téměř polovina (46 %) uchazečů dotazovaných GMAC* odpověděla, že jejich cílem a důvodem pro studium MBA je touha po kariérní změně (například hledání nového zaměstnavatele nebo přechod do nové oblasti či odvětví). Na druhém místě (35 %) byla snaha podpořit svůj kariérní růst u stávajícího zaměstnavatele.

Přestože kariérní změna a kariérní růst zůstávají i v současné době hlavními cíli (38 %, respektive 34 %), výrazně narostl podíl podnikatelsky orientovaných uchazečů – o 9 procentních bodů na 28 %. Největší podíl na této změně mají uchazeči s podnikatelskými ambicemi z Afriky, Střední a Jižní Asie, Latinské Ameriky a Středního východu. Zajímavý je i podíl financí poskytovaný na studium MBA v různých zemích rodiči: Nejvyšší je v Itálii (46 %), Číně (44 %) a Francii (34 %), nejnižší je naopak tradičně v USA (10 %).

*GMAT (Graduate Management Admission Test) je nejpoužívanějším vstupním testem pro studium MBA. V současné době jej používá více než 2100 vysokých škol a vzdělávacích institucí a v minulém roce byl po celém světě podstoupen více než 230 000 krát. Je spravován radou GMAC (Graduate Management Admission Council), která tak pravidelně provádí průzkumy mezi účastníky testu a vydává z nich každoroční zprávy.

První moderní studijní program MBA byl v tehdejším Československu otevřen v roce 1991 na PIBS (Pražská Mezinárodní Manažerská Škola). Vzdělávání MBA se během uplynulých 24 let v Česku etablovalo a má zde silnou a stabilní pozici. „Mnohé z nejvýznamnějších společností v zemi nyní řídí absolventi programů MBA. Jedná se například o firmy jako je Fortuna Entertainment, Komerční Banka, Škoda, CME, TV Nova, České Aerolinie nebo Aero Vodochody,“ dodává A. M. Wilson, výkonný ředitel AMBA. 

Štítky:

Rádi bychom vám nabídli prostor pro vaše tiskové zprávy. Pokud chcete, abychom o vás dali vědět, případně o vaší slevové akci, pořádané konferenci, novém produktu a podobně, můžete nás kontaktovat na emailovou adresu redakce@objevit.cz.

Komentáře

Nahoru