Vít Hutař z Darujhovno.cz: Každé hovno je unikát a pro sloní výtvor to platí dvojnásob

U prodeje přes internet platí, že se musíte umět nějak odlišit. Mít lepší ceny. Poskytovat nadstandardní servis. Komunikovat se svými zákazníky. A nebo mít jednoduše originální produkt, který neprodává nikdo jiný. U Darujhovno.cz se to povedlo. Svým zákazníkům totiž tento internetový obchod zasílá skutečně hovno. Ale ne jen tak ledajaké. O tom, jak vzniknul tento podnikatelský nápad (a odkud berou kluci stojící za tímto podnikatelským nápadem „zboží“ pro své objednávky), o tom si budeme povídat dnes :-).

Ahoj Víťo, prosím tě, mohl bys o sobě na úvod sepsat pár řádků, aby každý z našich čtenářů věděl, kdo jsi? Děkuji.

Zdravím všechny čtenáře! Jmenuju se Víťa Hutař, je mi 26 a dá se říct, že jsem sériový internetový podnikatel a podnikavec. V roce 2009 jsem spustil svůj první e-shop, který byl poměrně šťastnou trefou a úspěšně funguje dodnes. Postupně jsem přidal několik dalších eshopů obdobného zaměření a v návaznosti na to jsem spustil poměrně zajímavou službu, která propojuje online a offline podnikání – asi si tady ale nemůžu na všechno dělat reklamu, tak třeba příště! :-) Mimo byznys jsem pak takový věčný floutek, srdcař a student života.

A jsi v hovně sám nebo je vás na to víc? :-)

Aktuálně jsme tři bratři v hovně. Tímto zdravím Peťu Šušku a Marka Bullawu – kluci, jsme slavní! :-) Kluci jsou teď trochu zaneprázdnění, takže odpovídám za nás všechny.

Jinak s Petrem jsem se potkal v průběhu 2013. Hledal jsem programátora na jeden menší projekt. Brzy mi ale došlo, že tudy cesta nevede a že smýšlíme ve spoustě věcí až moc podobně (a taky že ho termíny moc nepálí :-)), než aby dělal jeden pro druhého. Nezbylo tedy než pracovat na dalších projektech společně. Když přišla možnost DarovatHovno, seznámil mě s Márou a bylo jasno – dream team pro projekt tohoto typu!

Kdy a při jaké příležitosti vlastně vznikla myšlenka, že založíte firmu a budete posílat něco podobného?

Tenhle nápad jsem poprvé zaznamenal na internetu asi v roce 2012, nadchlo mě to, ale to bylo asi tak vše. Měl jsem plnou hlavu a ruce práce se svým seriozním byznysem a vůbec jsem to bral všechno hrozně vážně. Minulý rok jsem si potřeboval dát trochu oraz a utřídit si myšlenky, takže jsem víceméně celý rok cestoval, poflakoval se po Indonésii, přemýšlel a konečně jsem mohl těžit z toho, že jsem spíš týmový hráč než sólista. V každém podnikání se mi podařilo obklopit se kvalitními a spolehlivými parťáky. Mohl jsem si tak dovolit stáhnout se trochu do ústraní, aniž by to nějak zásadně ovlivnilo chod věcí. Vrátil jsem se s novou energií, chutí do práce a hlavně novou filozofií – začít se podnikáním bavit! Shodou okolností se nám naskytla možnost odkoupit rozpracovaný a částečně funkční projekt DarujHovno.cz od původního týmu, který se rozpadl. Hned jsme v tom viděli obrovský potenciál a možnost seberealizace. Hýřili jsme nápady, jak projekt pořádně nakopnout. A tak jsme neváhali a vlili tomu novou krev do žil. A stále makáme, tohle je začátek!

DarujHovno.cz - objednávky na hovno

Z jakého důvodu jste se zaštítili raději sróčkem? Bylo to z toho důvodu, že jste měli obavy před negativními reakcemi či soudy od naštvaných zákazníků?

Mám už naštěstí za sebou tu podnikatelsko-startupovou fázi, kdy má člověk pocit, že na volbě právní formy celý byznys stojí a vybíráním akorát pak mrhá produktivní čas. Potřebovali jsme vše rychle převést k nám, a tak jsem sáhnul po jednom z našich eseróček, které splňovalo podmínky (neplátce DPH, minimum ostatních seriózních aktivit…) a bylo zrovna po ruce. Žádnou legislativní kličku v tom nehledej.

Bylo to zpočátku celé myšleno jako recese? A nebo jste již od začátku počítali s tím, že budete vydělávat na exkrementech?

Na začátku byla určitě chuť se pobavit a pobavit okolí, vyzkoušet něco nového a neotřelého. Lítaly z nás fekální nápady a zlepšováky jako na běžícím pásu. Když však přišlo na realizaci, probudila se v nás trochu i racionální část a chtěli jsme navzdory ujetému tématu aplikovat funkční a kvalitní řešení, která známe ze serióznějších druhů podnikání. Bylo skvělé vidět, že léta praxe a odříkání z onlajnu s oblečením a doplňky jsou k něčemu opravdu užitečné! :-)

Teď jedna seriózní otázka – není celé vaše podnikání pěkně na hovno? Dá se na něčem podobném skutečně postavit seriózní byznys plán :-)?

Určitě to jde, ale tolik toho asi ten chudák slon nevys… :-) Teď vážně – k projektu přistupujeme s nadsázkou jako k „tomu, co nám na podzim zaplatí letenky do tepla a za slonama na exkurzi“ a jelikož jsme tři a chceme jet pěkně daleko, musíme se otáčet :-). Zatím mohu prozradit, že se nám daří plnit stanovený plán asi na 140% a ten největší „bům“ ještě přijde.

Jaké druhy bobků máte aktuálně v nabídce? A skutečně v balíčcích posíláte zabalené hovno?
Nabízíme nefalšované, nekompromisní sloní hovno, které je považováno za jedno z nejkvalitnějších bio hnojiv.

O které vaše produkty je největší zájem?

Obrovský úspěch na našem Facebooku i v prodejích měla limitovaná valentýnská edice v luxusním plechovém balení. Ta obsahovala i ručně psané věnování dle zákazníkova přání a samozřejmě pořádnou porci bobku. Pojali jsme to ve smyslu „Ten nejlepší dárek pro kamarádovu holku, kterou nemůžeš ani CÍTIT“. Nutno říct, že „přejícných kamarádů“, kteří chtěli někoho vytrollit na Valentýna, se našlo dost! :-)

Hovnosrdíčka

Jaké další druhy bobků plánujete?

Zůstaneme u sloního lejna, ve kterém jsme kovaní. Zákazníci se ale rozhodně mohou těšit na rozšíření nabídky o nové, tematicky laděné produkty jako bobgeta, zásnubní  a narozeninové hovínko či Gold Shit. Zásadně rozšíříme i možnosti customizace každé zásilky.

Můžete prodávat také lidské výtvory? Respektive – lze i tohle prodávat jako hnojivo :-)?

Bohužel… nepodařilo se nám zatím najít dostatečně konzistentní zdroj, který by dokázal produkovat dlouhodobě na stejné úrovni. Z ToiToi nám na nabídku spolupráce zatím neodpověděli. ;-)

Kde své „zboží“ nakupujete? Máte nějakého velkododavatele, který vás spolehlivě zásobuje? Třeba Pražské vodovody a kanalizace, a.s. a nebo vám dodává některé typy bobků přímo nějaká zoologická zahrada?

Máme vlastního slona ze Srí Lanky. Propašovali jsme ho v letadle jako amerického turistu a nyní se má jako v bavlnce, je pod stálým dohledem veterinářů, a proto se naši zákazníci nemusí ničeho obávat. Naše hnojivo pro vaše květiny je nezávadné!

Nepřemýšleli jste, že byste místo nakupování vyběhli ven v bílých doktorských rukavičkách a vyčistili trochu zašlé ulice Šumperku a nebo vyrazili čas od času s nějakým náklaďákem do nejbližšího velkoměsta? Pomohli byste tak dobré věci. A hlavně – hovno jako hovno, ne?

Každé hovno je unikát a pro sloní výtvor to platí dvojnásob – 40% nestrávená organická hmota, 30% strávená organická hmota a 30 % vody… To ti jen tak někdo nevyrobí.

Garantujete nějakou čerstvost dodávaného materiálu? A sice – můžete svým zákazníkům garantovat, že právě jejich bobek je stár třeba maximálně 48 hodin a tedy jeho odér bude tak působivý jako vůně pravých Olomouckých tvarůžků? 

Jasně, posíláme ještě za tepla a naše úsilí hatí pouze přepravní služba, které to občas zbytečně trvá. Do 2-3 pracovních dnů má ale každý zákazník hnojivo pro svou duši i květinu u sebe!

Je na balíčku uvedeno nějaké datum spotřeby? Nebo to není nutné a kvalita „zboží“ se příliš nemění v čase?

Nenapadá mě, jak hovno spotřebovat jinak, než na hnojení a v tomto ohledu platí čím čerstvější, tím lepší. Návod na hnojení obdrží zákazník (tedy obdržitel hovna, nikoli zákazník našeho shopu samozřejmě) v balíčku. Poradí si tedy snad i úplný kozel zahradník.

Někteří lidé si je třeba doma skladují, co já vím. Jen mě to napadlo… Btw. jaká je výrobní cena jednoho bobku a jakou máte na každé zásilce marži?

Bobek sám o sobě samozřejmě není nejdražší součástí celé zásilky. Jeho posláním je hlavně vyjádřit názor a vyživovat květinu. Ale chceme zákazníkům poskytnout celkově hodnotný feeling z objednávky a proto nešetříme jinde. Nedílnou součástí každé zásilky je kvalitní plastová či kovová krabička, barevná etiketa i certifikát hrdého majitele hovna, kvalitní balící papír s motivem a s krásnou mašlí, věnování. V ceně je pak samozřejmě zahrnuto i poštovné!

Určitě jste se setkali také s negativními reakcemi od „zákazníků“, kteří asi neočekávali, že dostanou jako dárek pěkné hovno. Jak tyto reklamace řešíte? Posíláte jim třeba králičí bobky jako omluvu?

Doporučíme jim obrátit se do svého svědomí a zamyslet se komu mohli ukřivdit či ublížit v poslední době a na něj se následně obrátit. Připsané věnování tomuto poznání většinou napomůže, i když jeho znění samozřejmě záleží na objednateli hovna. Pokud má někdo pocit, že obdržel hovno omylem, že si zásilku neobjednal, nezasloužil si ji a rozhodně ji nezaplatil, pak lze samozřejmě objednávku vrátit v zákonné 14ti denní lhůtě :-)

Hard work

Kolik zásilek jste již rozeslali svým „zákazníkům“?

Z hlavy přesně nevím, ale budou to celkově vyšší řády stovek kousků.

Stává se vám často, že si lidé objednávku nevyzvednou? Co se s takovými zásilkami děje potom? Vracíte třeba pak lidem peníze? A setkali jste se třeba s reklamací ze strany objednatele, který byl nespokojen?

Zatím jsme se s tím nesetkali, ale v případě, že by se zásilka nějak vrátila k nám, budeme kontaktovat objednatele – to je náš zákazník. Poradíme se co dál, jestli třeba chce zásilku poslat k sobě a předat osobně…

Víťo, kdo prosím stojí za texty u vás na webu? Mám na mysli konkrétně tyto fráze:

„Po obdržení peněz na náš účet hovno s láskou zabalíme. Přibližný objem bobku v 1 zásilce je 350 ml. Odměřená hovna dáme do neprůhledné plastové krabičky. Zabalíme do dárkového balícího papíru a přidáme mašličku.“

Texty jsme nedávno téměř kompletně předělávali a vyšperkovali. Šlo o kolektivní práci DH (DarujHovno) týmu! Na některé perličky jsme pyšní dodnes :-).

Jak dlouho trvá než zboží naskladníte, zabalíte a vyexpedujete? A skutečně navrch zásilky přikládáte mašličku :-)?

Zpravidla expedujeme do 2 pracovních dnů od obdržení platby a ano, každá zásilka má ozdobnou mašli jak se sluší a patří.

Jak velké procento z odeslaných zásilek tvoří objednávky pro Poslaneckou sněmovnu a Vládu ČR?

K našemu překvapení minimum, ale ČR má před sebou supervolební rok, takže určitě připravíme zvýhodněné nabídky ponoukající tímto směrem. A jak to tak občas pozoruji, možná se sami chopíme iniciativy!

DarujHovno.cz - podnikání na hovno

Zasíláte své zboží i na Slovensko či do nějakého dalšího státu v Evropě? A nebo je zatím možné darovat hovna jen v rámci ČR?

Zasíláme všude! Slovensko je samozřejmost, nedávno jsme posílali do Kanady, na ostrov Man (Velká Británie)… Doporučujeme objednatelům nás kontaktovat e-mailem pro nacenění zahraniční zásilky a samozřejmě se těmto zahraničním zákazníkům snažíme vyjít maximálně vstříc.

Museli jste třeba v důsledku nějaké stížnosti odtajnit jméno odesílatele? A nebo takovou povinnost ze zákona ani nemáte? Mohl by ses o tom trochu rozpovídat? Děkuji.

Nemuseli a nechystáme se k tomu. Jako e-shoper bych nejspíš měl tuto povinnost pouze tehdy, pokud by se některý z našich zákazníků dopustil v souvislosti s naším obchodem něčeho nelegálního. Nenapadá mě, jak by to udělal, když zásilku kvalitního bio hnojiva v dárkovém balení a s návodem ke hnojení máme ve své režii ;-). Snad jedině v případě, že by se prokázalo použití odcizené platební karty…

Neměli jste třeba problémy s Policí ČR a nebo s hygienou na pracovišti? Co vše jste vlastně kvůli hygienickým předpisům museli zařídit?

Neříkal bych tomu problémy, proč taky? Občas se stane, že chtějí kluci v uniformách na popud nasraného obdržitele něco objasnit nebo rozkrýt, ale bohužel nemůžeme sloužit – ctíme ochranu osobních údajů… Podívej, jde také o to, že my máme v objednávce od zákazníka vyplněno jméno a adresu – jako v každém jiném e-shopu. To je adresa, kam i zašleme zásilku bio hnojiva. A za tu zásilku někdo předem zaplatil a adresu a jméno tam vyplnil. Když se někdo splete a vyplní údaje někoho jiného, balíček zaplatí a na „chybu“ nás neupozorní… rozumíš, kam tím mířím ;-). Na PČR pak můžeme akorát tak oznámit jméno a adresu osoby, která balíček obdržela…

Darujhovno.cz - Facebook

Co nějaké historky z natáčení? Máte nějakou vtipnou story, která stojí za zveřejnění?

Nemůžu! Hrozně moc bych chtěl, ale nemůžu s tím ven – tak zněla dohoda, dle které bych okamžitě ztratil podíl :-). Mámě to zdokumentováno na videu, takže v případě provinění dotyčného se naši Facebook fans mají na co těšit…

Hodláte expandovat i do zahraničí? Dovedeš si představit, že byste do svého byznysu přibrali nějakého investora a tomu vysvětlovali, na čem budete společně vydělávat :-)?

Pro tento druh byznysu jsme naloženi dostatečně kapitálově i lejnama, takže o tento způsob investice nemáme zájem. Pokud by se však našel někdo, kdo by vnesl do tohoto podnikání úplně jiný rozměr či převratnou myšlenku, určitě to zvážíme!

Neuvažujete, že třeba oslovíte Tomia Okamuru, který naposledy investoval do podobně nadějného byznysu? A sice – tehdy vložil peníze v rámci pořadu Den D do projektu Cestovní kancelář pro plyšáky. Třeba by měl pro váš byznys model pochopení… Teda asi do té doby, než mu prozradíte vaše (k)how-nou…

Pan Okamura byl zákazníkem v minulém roce a bohužel neprojevil dostatečný entuziasmus a zatím nás nekontaktoval. Ale máš pravdu, možná ho zkusíme ještě jednou…

A poslední otázka na závěr. Chtěl bys našim čtenářům něco vzkázat?

Ano, chtěl! Někdy je vaší životní či pracovní náplní úplný hovno a ještě za to dostanete zaplaceno – to pokud jste členem našeho týmu. Vy ostatní se to snažte změnit a nebojte se jít do sebebláznivějších nápadů nebo vlastních projektů. Vneste do nich funkční a neotřelá řešení a úspěch se dostaví. V opačném případě se dostaví zkušenost – a to je taky úspěch. Hlavně nepřešlapovat na místě a zkoušet…

Víťo, děkuji za obsáhlou zpověď. Já se už jenom modlím, aby tento rozhovor nebyl tak nějak celý o hovně…

Jestli nebude, selhali jsme! :-)

Komentáře

Nahoru