Víte, kdo anebo co to je virtuální operátor?

Virtuální operátoři jsou poskytovatelé bezdrátových hlasových a datových služeb, akorát s tím rozdílem, že oproti tuzemským operátorům nemají vlastní infrastrukturu.

Tito operátoři spolupracují pouze s jedním mobilním operátorem, s kterým uzavřou obchodní smlouvu a poté získají přístup ke službám za velkoobchodní ceny. Proto si koncové ceny nastavují virtuální operátoři sami. Kromě odlišných (a často nižších) cen za hovory a data přináší virtuální operátor uživatelům také několik úskalí, které stojí za to si shrnout. Abyste pak také nebyli nemile překvapeni.

Za rozmachem trhu s virtuálními operátory může také skutečnost, že obyčejní operátoři mají negativní ohlasy od svých zákazníků. A ti potom hledají cenově přijatelnější řešení a jsou ochotni přejít k jinému, právě většinou virtuálnímu operátorovi za lákavější nabídkou.

call-15924_1280

Volat můžete levněji. Stačí si najít vhodného operátora.

Výhody virtuálních operátorů

  • Levnější volání než tuzemští operátoři

Hlavním lákadlem je právě levnější volání, ale je potřeba se dívat na celou specifikaci daného paušálu. Ne u všech virtuálních operátorů se nabídky vyplatí.

  • Přehlednější nabídky

Jelikož virtuální operátoři mají užší nabídku, je mnohem přehlednější. A hned zákazník vidí, kolik zaplatí za volání a SMS.

  • Prodej výhodnějších hlasových balíčků (volné minuty a SMS)

Některým lidem se nevyplatí měsíčně platit šest set korun za neomezený tarif. Virtuální operátoři většinou nabízí hlasové balíčky, přičemž každý balíček má stanovené volné minuty a volné SMS.

  • Poměrně velké rozdíly v nabídkách oproti 3 hlavním operátorům

Existují desítky virtuálních operátorů, a proto je nabídka tarifů poměrně široká. Je z čeho si vybírat, ale je doporučujeme si nabídky porovnat, aby zvolený tarif vyhovoval požadavkům a potřebám. 

  • Tarify bez závazku

Virtuální operátoři u některých tarifů nepožadují smlouvu, a proto můžete kdykoliv závazek vůči operátorovi zrušit. Nemusíte čekat 12 či 24 měsíců, než vám uplyne smluvní doba.

Nevýhody virtuálních operátorů

  • Nečekaný zánik virtuálního operátora

Konkurence ve všech odvětvích je naprosto stejná, silnější zůstane. Na českém mobilním trhu se objevily desítky nových hráčů, kteří mezi sebou svádí ostrý konkurenční boj. Otázkou času je, kdy se někteří virtuální operátoři z trhu stáhnou kvůli velkému tlaku a soupeření. Pravděpodobně se udrží pouze silní jedinci, jako je Bleskmobil, Mobil.cz či Tesco Mobile.

  • Nedostatek informací a záludnosti ve smlouvách virtuálních operátorů.

Zákazníci by si měli vždy přečíst obsah smlouvy celý a velice pečlivě. V případě nějakých nejasností by si měl zákazník vyžádat vysvětlení a bližší informace, aby tím zamezil komplikacím v budoucnosti, například při rušení smlouvy. Pakliže nejsou dohledatelné potřebné podrobnosti k nabízenému produktu, při problémech doporučujeme obrátit se na Český telekomunikační úřad s žádostí o prověření podmínek daného virtuálního operátora. Podmínky by totiž měly být v souladu se zákonem.

Na druhou stranu – ani podmínky klasických operátorů nejsou o moc „čitelnější“ pro běžného uživatele.

  • Chybí klasické zákaznické služby

Bezplatné informační linky a další zákaznické a prémiové služby. Když nastane nějaký problém či nesrovnalost u klasického operátora, stačí zavolat ne bezplatnou informační linku. Kdežto u virtuálního operátora to není tak jednoduché, protože většinou bezplatnou informační linku nemá. Znamenalo by to totiž další náklady, které si většina virtuálních operátorů nemůže dovolit. A když už některý disponuje informační linkou, většinou za ni zaplatíte. Například u Bleskmobilu volání na linku stojí 20 Kč za hovor.

  • Přenositelnost čísla může trvat mnohem déle, než jste očekávali.

Virtuální operátoři většinou nemají vybudované tak kvalitní zázemí jako obyčejní operátoři (například Vodafone), a proto je řešení problémů a požadavků je poměrně zdlouhavé. Virtuální operátoři reagují na přenos čísla pomaleji.

  • Závislost na síti jiného mobilního operátora

V případě podnikatelského sporu na to vždy doplatí zákazník. Virtuální operátor je závislý na síti jiné společnosti. A přestože obě společnosti mají podmínky ošetřené ve smlouvě, může mezi nimi nastat podnikatelský spor, který se odrazí také na spokojenosti zákazníka.

Abychom vám prozradili rozdíl mezi obyčejným operátorem a virtuálním operátorem, demonstrujeme příklad na neomezených tarifech. Všechny tarify tedy mají neomezené volání a neomezené SMS do všech sítí. Rozdíl je potom jen v datech internetu, ceně a délce závazku.

Operátor

Internet

Cena paušálu

Virtuální operátor Dragon 0 MB 549 Kč (bez závazku)
Virtuální operátor Corasta 0 MB 575 Kč (neuvedeno)
Virtuální operátor Vinatel 0 MB

1,5 GB

585 Kč (bez závazku)

795 Kč (bez závazku)

Virtuální operátor Connectica 1,5 GB 600 Kč (smlouva na 24 měsíců)
Virtuální operátor ŠLÁGR MOBIL 0 MB 625 Kč (bez závazku)
Virtuální operátor Omnitel 1,0 GB 649 Kč (neuvedeno)
Virtuální operátor PREmobil 500 MB 690 Kč (neuvedeno)
Virtuální operátor Centropol Telecom 300 MB 695 Kč (bez závazku)
Virtuální operátor Mobil.cz 1,0 GB 699 Kč (bez závazku)
Virtuální operátor OstravaNet 1,0 GB 700 Kč (neuvedeno)
Obyčejný operátor O2 1,5 GB 749 Kč (smlouva na 24 měsíců)

899 Kč (bez závazku)

Obyčejný operátor T-Mobile 1,5 GB 749 Kč (smlouva na 24 měsíců)

899 Kč (bez závazku)

Obyčejný operátor Vodafone 1,5 GB 749 Kč (smlouva na 24 měsíců)

936 Kč (bez závazku)

Virtuální operátor Fast Mobile 1,5 GB 789 Kč (smlouva na 24 měsíců)
Virtuální operátor Volání.cz 1,2 GB 950 Kč (neuvedeno)

Zdroj: Tarifomat

Komentáře

Nahoru