Východ slunce na obrazovkách v Číně: Spíše novinářská fantazie než realita

Během víkendu vyšel v Daily Mail příběh, který se začal šířit mezi hlavními zejména internetovými médii po celém světě. The Times, CBS a Huffington Post byly mezi desítkami on-line sdělovacích prostředků, které publikovaly články o Pekingu, jehož obyvatelé se hrnou k obřím televizním obrazovkám, aby uviděli falešné východy slunce při silném znečištění vzduchu smogem, jenž minulý týden zamořil Peking. Většina z těchto příběhů byla doprovázena fotografiemi masivní televizní obrazovky na náměstí Nebeského klidu, na nichž je vidět východ slunce.

Obří obrazovka s východem slunce

Východ slunce jako součást reklamy

Popravdě řečeno, tento východ slunce byl na obrazovce ani ne 10 sekund. Celá show byla totiž pouze součástí reklamy, která měla do čínské provincie Šan-tung přilákat více turistů. Tato reklama se vysílá každý den po celý rok, bez ohledu na to, jak špatné je znečištění vzduchu.

Fotograf jednoduše nasadí fotografii v okamžiku, kdy se slunce objeví. Podívejte se pozorně a v pravém spodním rohu uvidíte dokonce logo cestovního ruchu v provincii. Shandong. Fotka byla přidána na ChinaFotoPress přes Getty Images.

Ve skutečnosti reportér Daily Mail James Nye, který zřejmě citoval koordinátora dopravy v Pekingu, žije v New Yorku, tedy alespoň podle jeho profilu na Twitteru.

CBS šla tak daleko, že okopírovala tento citát, citát, ve kterém si muž stěžoval na znečištění vzduchu a který původně pocházel z příběhu publikovaného v Associated Press o den dříve.

Ano, Peking je znečištěn, jak jsme na to my v Techu v Asii už několikrát kriticky upozorňovali, ale tento příběh je zcela nepravdivý.

Nepravdivý článek v Daily Mail

Mezinárodní média by se měla stydět za to, že ani na chvilku kriticky neuvažovala nad věrohodností zprávy publikované v Daily Mail, v jednom z nejméně důvěryhodných zpravodajských zdrojů ve Velké Británii.

Článek Daily Mail s názvem „Čína začíná televizní vysílání pohledem na východ slunce na obřích obrazovkách, protože Peking je tak zahalen do smogu, že přes něj slunce není vidět,“ zní takto:

Smog se stal v Pekingu tak silným problémem, že davy lidí prahnoucí po přirozeném světle v městských částech se začaly houfně hnát k obřím obrazovkám digitálních komerčních televizí, na nichž mohou pozorovat virtuální svítání.

Futuristické obrazovky instalované po celém čínském hlavním městě obvykle propagují turistické destinace, ale jakmile začalo první období extrémně nebezpečných smogových záplav, obyvatelé Pekingu nasadili své masky a opustili své domovy, aby se mohli pokochat pohledem na jediné místo, kde uvidí slunce, jak zdraví příchod nového dne.

Senzacechtivost médií není na místě

Hanba všem mediím, která tuto frašku zveřejnila. Čína má své problémy, ale světová média nedokázala nic jiného než usvědčit sama sebe z přehnané horlivosti přilákat pozornost ve zběsilé touze po nějaké senzaci. Znečištění Pekingu je dost špatné samo o sobě a nepotřebuje přidávat nechtěnou pozornost senzacechtivou nepoctivostí.

Zde je video z oficiálních turistických stránek provincie Shandong podobné těm, která se hrají na náměstí Nebeského klidu (identická verze ale bohužel není k dispozici online).

Zdroj: http://mashable.com/2014/01/20/no-beijing-residents-are-not-watching-fake-sunrises-on-giant-tvs-because-of-pollution/

Zkušený učitel na základní škole, který se zajímá o vše možné i nemožné. Copywriter orientující se na různou tematiku. Spoluvlastník úspěšného webu www.inzahrada.cz a majitel webů www.nasdum.eu,www.nasezahrada.com,www.filmyprokazdeho.eu a dalších. Svými texty snad nikoho neunudím a budou se líbit...

Komentáře

Nahoru